بازدید 14523

فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله) در مورد اهدا در صورت مرگ مغزی

فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله) در مورد اهدا در صورت مرگ مغزی
کد خبر: ۹۰۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ 13 June 2019

فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله)
اهداء عضو در صورت مرگ مغزی

سؤال 874 : آیا وصیت کردن به اهداء عضو بعد از مرگ صحیح است و آیا وراث حق اهداء عضو انسانی که به طور کامل از دنیا رفته یا دچار مرگ مغزی شده را دارند؟

جواب: اگر کسی در حال حیات خود وصیت کند که پس از مردن او عضوی از اعضای او را قطع کنند و به دیگری پیوند بزنند صحت این وصیّت محل اشکال است.و بریدن عضوی از اعضای بدن مسلمان مرده که از اعضاء رئیسه باشد،(مانند چشم و غیر آن) به منظور پیوند زدن آن به بدن شخص زنده جایز نیست و قطع کننده باید دیه آن عضو را که دیه اعضای جنین مسلمان است بپردازد.ولی چنانچه زنده ماندن مسلمان متوقف باشد براین که عضو بدن مسلمان مرده ای را ببرند و به او پیوند زنند بریدن آن عضو جایز است ولی قطع کننده باید دیه آن را بپردازد و پس از پیوند که جزء بدن زنده گشت احکام بدن زنده بر آن جاری است، ضمناً کسی که دچار مرگ مغزی شده، مرده به حساب نمی آید لذا اهداء اعضاء او به دیگری جایز نیست.

مرگ مغزی

سؤال 875 : همسر بنده به دلیل ابتلا به سرطان مغز در حالت کما قرار دارد. به گفته پزشکان با توجه به معیارهای هوشیاری مانند اندازه مردمک چشم می‌گویند ایشان مرگ مغزی شده است. اما به دلیل جوان بودن ایشان هنوز هم قلب ایشان می‌تپد البته به کمک دستگاه و تزریق دارو. همچنین تنفس ایشان توسط دستگاه انجام می‌شود. سؤال من این است که تا چه هنگام مجاز به نگهداشتن ایشان در این وضعیت می‌باشیم. اگر چنانچه مرگ مغزی معادل به وفات ایشان باشد آیا مجاز به ادامه این کار هستیم و روح ایشان از این کار معذب نیست؟ یا برعکس اگر ما اجازه به قطع دستگاهها دهیم و ایشان کلا بدین دلیل وفات کنند آیا ما در حق ایشان که ممکن است به ادامه حیات امید داشته باشند ظلمی مرتکب نشده ایم.

جواب: به هر نحوه است باید حفظ شود و قطع کردن دستگاه ها جایز نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی