بازدید 4779

موسوی: درخواستی برای خرید اس-۴۰۰ نداشته‌ایم

کد خبر: ۹۰۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ 10 June 2019
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درخواستی از روسیه برای خرید سامانه اس ۴۰۰ نداشته‌ایم، فعلاً احساس نیازی به این سامانه نداریم و دانشمندان ما سامانه‌هایی را طراحی کرده‌اند که کمتر از آن‌ها نیست.

سید عباس موسوی صبح امروز - دوشنبه- در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره برخی از اخبار مبنی درخواست خرید ایران برای خرید اس ۴۰۰ از روسیه گفت: درخواستی از روسیه برای خرید سامانه اس ۴۰۰ نداشته‌ایم و فعلاً احساس نیازی به این سامانه نداریم و دانشمندان ما سامانه‌هایی را طراحی کرده‌اند که کمتر از آن‌ها نیست.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره روند عادی‌سازی روابط ایران و اروپا اظهار داشت: انتظار ما از اتحادیه اروپا این بود که به تعهداتشان عمل کنند آن‌ها یا نخواستند یا نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند که جای تأسف بسیاری دارد.

وی ادامه داد: بسیار جای تأسف است که در جهان متمدن امروز کشوری قانونی وضع کند و آن را به شکل فراسرزمینی وضع کرده و علیه کشور‌ها اعمال کند و اجازه ندهد کشور‌ها روابط آزادی تجاری با یکدیگر داشته باشند. جای تأسف است که در قرن بیست و یکم شاهد یکجانبه‌گرایی‌های هستیم.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی وزارت امور خارجه از اقدامات طرف اروپایی در مهلت مقرر شده ۶۰ ایران به آن‌ها چیست؟ تصریح کرد: اقدام عملی ویژه‌ای که خواسته ما را تأمین و ایران را به صورت ملموس قانع کند، شاهد نبوده‌ایم. امیدواریم در این مدت باقی مانده اروپایی‌ها اقدام عملی ملموس و بزرگ‌تری بردارند. چون می‌دانند در غیر این صورت ایران گام دوم را ان‌شاالله با قاطعیت برمی‌دارند.

انتظار ما چیزی جز برجام، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر نیست

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که آیا تعلل اروپا حاکی از تلاش آن‌ها برای انجام مذاکرات جدید با ایران با افزودن مسائل منطقه‌ای و موشکی است که موسوی پاسخ داد: ما نیت‌خوانی نمی‌کنیم، ولی آنچه اروپایی‌ها علناً مطرح کردند را جواب دادیم، مبنای ایران برجام است و به چیزی فراتر از برجام و مسائل فرابرجامی فعلاً نمی‌پردازد.

وی تصریح کرد: ایران معتقد است آنچه باید انجام شود تعهدات همه طرف‌های حاضر در برجام است و معتقدیم همه طرف‌ها باید از حاشیه‌پردازی دست بردارند و به اصل موضوع و تعهداتشان در برجام بپردازند. انتظار ما چیزی جز برجام، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر هایکو ماس و اجرایی شدن اینستکس هم تصریح کرد: آنچه اروپایی‌ها باید انجام بدهند و انجام دادند، ما را تاکنون راضی نکرده است. گام اولی که بعد از خروج آمریکا از برجام برداشتند، گام دیرهنگامی بود و همان موقع هم گفتیم این گام هرچند کورسوی امیدی را ایجاد می‌کند، ولی دیرهنگام است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه امیدی به اینستکس نبسته‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر قرار بود اینستکس چاره‌ساز باشد، خواسته‌های ما را تأمین می‌کرد که تاکنون نکرده است مگر اینکه آقای فیشر که هم‌اکنون در تهران هستند، در رایزنی‌هایشان در تهران مذاکرات خاصی داشته باشند. باید دید در این مدت باقی مانده چه پیشنهادی ارائه داده و و گام ملموسی برمی‌دارند.

موسوی درباره تبادل نزار زاکا به لبنان هم ابراز داشت: در مورد مسائل امنیتی اظهارنظری ندارم.

سفر نخست وزیر ژاپن به تهران

وی درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و تلاش شینزو آبه برای راضی شدن روحانی برای دیدار با ترامپ هم ابراز داشت: سفر آقای آبه به ایران، مهم، تاریخی و منحصربفرد است که یک مقام ژاپنی بعد از حدود چهل سال به ایران در حد رئیس دولت انجام می‌دهد. ژاپن کشور مهمی در شرق آسیا و ایران کشور قدرتمندی در غرب آسیا است و به همین خاطر این سفر، در کانون توجه‌ها قرار گرفته‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران و ژاپن دارای دیدگاه‌های خاص هستند، عنوان کرد: ما نگرانی‌هایی در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای داریم و ژاپنی‌ها هم همینطور. این سفر، سفری دوجانبه خواهد بود و توافقات خوبی برای تعمیق روابط دوجانبه انجام می‌شود. البته در کنارش، طرفین درخصوص فوری‌ترین مسائل جهانی گفتگو خواهند کرد.

موسوی ادامه داد: ایران آمادگی دارد نقطه نظرات دوستان خود را در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بشنود. من از لفظ میانجیگری استفاده نمی‌کنم، ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستان هستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار