بازدید 8599

تأثیر افزایش ۴۰۰ هزارتومانی حقوق‌، بر فاصله طبقاتی

کد خبر: ۹۰۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰ 10 June 2019

یک کارشناس اقتصادی معتقد است در جریان افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌ها، نه تنها تبعیض و شکاف طبقاتی کاهش نیافته بلکه دریافتی‌های بالاتر رشد بیشتری داشته است.

به گزارش «تابناک»، حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبقه کارگری و کارمندی در زمان بروز مشکلات تحمل فقر را دارند و صبوری و همراهی می‌کنند ولی آن چیزی که باعث شکنندگی و نارضایتی می‌شود، تبعیض است.

وی ادامه داد: در جریان افزایش دستمزد سال ۹۸ با نوعی پیچیدگی مواجه بودیم؛ در ابتدا افزایش پلکانی دستمزدها مطرح شد و بسته به میزان دریافتی مقرر شد تا افزایش ۱۰ تا ۱۸ درصدی لحاظ شود اما مدتی بعد بحث افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌ها به میان آمد و در نهایت ۴۰۰ هزار تومان به حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان اضافه شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: هدف از افزایش پلکانی دستمزدها، کاهش شکاف طبقاتی بود ولی عملاً دریافتی‌های بالای سه تا پنج میلیون تومان رشد حقوق داشتند که یک تخلف بزرگ به شمار می‌رود چرا که قانون مصوب مجلس ملاک تصمیم گیری برای افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸ است.

نجف افزود: بازنشسته‌ای که فرضا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفته اکنون دریافتی او با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به یک میلیون و۶۰۰ هزار تومان رسیده است اما در حقوق‌های بالاتر افزایشی یک تا دو میلیون تومان را شاهد بودیم لذا از این ماه که احکام جدید صادر شده و میزان دریافتی کارمندان و بازنشستگان ملموس‌ترمی‌شود، بازتاب منفی این مساله نیز مشخص خواهد شد.

وی ریشه بروز چنین مسأله‌ای را در ضعف قانون دانست و گفت: متأسفانه در قوانین خود به قدری تبصره و ماده واحده می‌گذرانیم که کل قانون را زیر سوال می‌بریم و در ادارات و شرکت‌های خصوصی و خصولتی، راه‌های فرار در قوانین به قدری زیاد است که عملاً اصلاح چنین ساختاری ممکن نیست به همین دلیل با پرداخت حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی روبه‌رو هستیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در کشورهایی همچون سوئیس اگر فرضا رئیس بیمارستان ۱۰ میلیون تومان حقوق بگیرد حقوق یک پرستار کمتر از ۶ میلیون تومان نیست چون در این کشورها بر اساس سطح زندگی و رفاه افراد حقوق تعریف می‌شود تا فاصله طبقاتی کاهش یابد ولی ما هرقدر که تلاش می‌کنیم این فاصله را کم کنیم عکس آن اتفاق می‌افتد لذا مجلس باید از باب اجرای صحیح قانون به این قضیه ورود کند.

به گزارش ایسنا، در حالی که از آغاز سال ۹۸ بیش از دوماه از آغاز سال می‌گذرد هنوز بسیاری از کارکنان و حتی بازنشستگان حقوق خود را بر مبنای قانون مصوب مجلس دریافت نکرده‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به صدور احکام حقوقی جدید، از این ماه دریافتی واقعی مشخص شود. این در حالی است که مجلس نسبت به نحوه اجرای افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته به ویژه دریافتی‌های ۲/۵ تا ۵ میلیون تومانی معترض است و سندی که مبنا و ملاک عملکرد دولت در افزایش حقوق‌ها قرار گرفته را مرتبط با قانون مصوب مجلس نمی‌داند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۳
آخه من نمیدونم 400 تومن چیه که براش خبر میزنید؟! ارزش داره یک نفر بشینه متن بنویسه؟ اصلا کلا با 400 تومن یزای یک خانواده 4 نفره در ماه چی میشه خرید؟
در وزارت نفت مصوبه مجلس را برعکس عمل کردند و مثل هر سال یک درصد ثابت به همه دادند و باز هم فاصله حقوق کارمندان با مدیران بیشتر شده است.
تابناک صحبت از چی میکنی ما کارمندان تیلیغات اسلامی هنوز یک ریال هم اضافه حقوق نداشتیم و همان حقوق سال پیش را میگیریم
شده مثل پارسال 20 درصد به 12 درصد امسال فقط 400
آخه فکر میکنید مثلا حقوق 2 تومن و 3 تومن و 5 تومن تو این وضع گرونی واقعا مبلغیه؟
یکی مثل من با دو مدرک دکترا در یک رشته و لیسانس در رشته دیگر و سابقه بیش از 20سال در ادارات دولتی که بیش از 15 سال آن مدیریتی بوده است و در استانهای مختلف و شهرستانهای مختلف خدمت کرده ام زیر حکمم بعد از این افزایش به قول شما خیلی زیاد کمتر از 6 تومن است .واقعا فکر میکنید از بین بردن آن شکاف مد نظر شما یعنی کسی با سواد کمتر و سابقه کار خیلی کمتر بایستی مثلا دریافتی نزدیک آن یکی که تحصیلات و سوابق بالایی دارد داشته باشد؟!!
اگر این تفکر حاکم باشد که دیگر ارزش سواد و سوابق را باید کجا تعریف کنیم؟
شکاف طبقاتی مربوط به کارمندان نیست کارمندان هر جقدر هم که حقوقشان اضافه شود باز هم جزو قشر مرفه جامعه نیستند شکاف طبقاتی مربوط به بخش خصوصی است که دستشان توی جیب خودشان است و درآمد خود را با توجه به تورم و گرانی تنظیم می کنند همانطور که پراید را از 20 میلیون کردند 50 میلیون یا قیمت مایحتاجج را سه برابر کردند و منتظر دولت نمی مانند تا با کلی منت حقوقشان را ده درصد تورم اضافه کند
سلام : کارمندان و بازنشسته ها و کارگران ، این ۴۰۰ هزار رو نمیخواهند لطفا بگذارید روی هم و تحویل یک مفسد اقتصادی بدین واسش پاسپورت کانادا رو بگیرید و بفرستین بره با خانواده محترمش خوش بگذرونه ، حد اقل یک ایرانی بیشتر میشه از لحاظ راحتی و زندگی مرفه . زندگی کارمند و بازنشسته و کارگر با این ۴۰۰ هزارتومن یک سر سوزن هم تکان نمیخوره
یک مقدار تحلیل های حقوق ودستمزد را به خبرگان این امر بسپارید وتحلیل های غیر واقعی دیگران را نشر ندهید در قانون مدیریت خدمات کشور افزایش های سالانه بر مبناب افزایش ضریب حقوق پیش بینی شده وبنانیست که افراد با سنوان مختلف وجایگاهای شغلی متفاوت وتخصص های مختلف حقوق یکسان دریافت نمایند که این آقای کارشناس مطرح می کنند که حقوق های بالای ها چند میلیون افزایش یافته است در شرایط کنونی هم از حیث درصد افزایش حقوق های پایین تا 40 در صد وحقوق های بالا تنها در حدود 13در صد افزایش یافته است در سال گذشته هم که بعضی از حقوق های بالا اصلا" افزایش نداشت بلکه کاهشی هم بود با این روند چگونه می خواهید متخصصین را در دستگاههای دولتی با انگیزه نگهدارید .ضمنا" این افزایش 400 هزار تومان برای مشولین قانون کار نمی باشد آنان افزایش 260 هزار تومان بعلاوه 13 درصد افزایش ضریب دارند. اما بازنشستگان عزیزان نیز متناسب با کسورات پرداختی در زمان اشتغل حقوق دریافت می نمایند بعضی از بازنشستگان بر مبنای 10 روز کسور ریزی بازنشسته شده اند چگونه انتظار دارید حقوق ایشان با فردی که با 30 سال سابقه بازنشسته شده حقوق یکسان دریافت نماید؟!
با سلام
همیشه فاصله طبقاتی بوده و هست
من پارسال 1990 تومان می گرفتم
امسال شده 2670 هزار تومان
اما همکاری هست که پارسال می گرفت 4500 تومان
امسال گرفته 5200
والا انصاف نیست .
حالا هر کس حقوقش بیشتر هست ، ساعت اضافه کاریش هم بیشتر هست
من که ساعت 7 تومن هست ، مال همکارم میشه 13 تومن
واقعا این چه عدالتیه یک کارمند دانشگاه علوم پزشکی مٍل من با مدرک معادل دکتری جانباز و رزمنده و با 25 سال سابقه کار که چند سال دیگه بازنشست می شم حقوق سال 98 رو زدند 4 میلیون تومان بعد در همین دانشگاه یک عضو هیات علمی با همین سابقه حقوق حکمش فقط 22 تا 25 میلیون تومان زدند و جمع دریافتی اش حدود ماهیانه 30 میلیون تومان. این عدالت اسلامیه
چرا باید کارمندان شهرداری قم 52 درصد افزایش حقوق داشته باشند؟
با سلام ، عدالت به معنای یکسان بودن غیر معقول برای همه نیست . عدالت بدین معناست که هر کس آورده بیشتر داشته و تلاش بیشتر کند ، دریافت عقلانی و قابل قبول و معقول بیشتری نسبت به تلاش و آورده خود ، هم دارد . عدالت یعنی همه از فرصت برابر در کنکور ، کار ، درآمد ها ، استخدام ، آموزش ، بهداشت ، امکانات و ... داشته باشند. همسان کردن حقوق کارگر ، مهندس ، پزشک ، قاضی و... عین بی عدالتی است . قرآن می گوید آیا کسانی که می دانند و نمی دانند برابرند؟! تبعیض در فرصتهای استخدام و آموزش و ... و اختلاف در دریافت های چند صد برابری عین بی عدالتی است.عضو هیئت مدیره چندین شرکت بودن ، خرید ویلا در امریکا و اروپا ، زایمان در کانادا ، داشتن خودرو میلیاردی ، اروپا گردی ، کاخ های چند ده و صد میلیاردی ، حقوق های چند صد میلیونی ، وام های چند ده و صد میلیاردی ، سوء استفاده از عنوان پدر و مادر ، تحصیل در امریکا و اروپا در اکثر سال و شعار مرگ بر امریکا و... در ایران ، فرزند ساکن در امریکا و اروپا و شرکت در نماز جمعه ، جمع کردن پول برای مهاجرت به خارج ، پزشکان و سایر کسانی که که با پول این مردم درس خوانده و عاشق مهاجرت به خارج هستند و هزاران و هزاران مورد دیگر یعنی بی عدالتی. عدالت یعنی بهداشت عمومی برابر ، آموزش عمومی برابر ، استفاده از فرصت کار برابر ، استفاده برابر از امکانات اولیه که برای رفاه و زندگی نیاز است مانند مسکن ، کار ، تحصیلات ، آموزش عمومی و تخصصی ،بهداشت عمومی و ... .
لطفا حقوق های سویس را اعلام فرمایید بعد به عنوان مثال ذکر کنید
در زمان اشتغال کسورات بازنشستگی درصدی از حقوق است که از شاغل کسر می شود و هر کس که حقوق بیشتری دارد ، درصد بیشتری به صندوق می دهد تا از سرمایه صندوق و عایدی این پس اندازها حقوق بازنشستگی ذینفعان پس از پایان دوره اشتغال پرداخت شود. بنابراین حداقل برای بازنشستگان افزایش درصدی به صورت مطلق عادلانه است. اگر دولت قصد کمک به طبقات پایین تر حقوقی دارد باید از محل غیر از صندوق جبران نماید و دیگر نیاز نیست امثال حاجی بابایی با شعار پوپولیستی برای انتخاب شدن مجدد خود در انتخابات مجلس در سال جاری این همه جنجال به پا کنند. چرا ایشان در دولت قبل که در مقام وزیر هم بود ، سینه چاک این عدالت نبود؟
سلام به پیر به پیغمبر ما فرهنگیا فروردین امسال 400هزار تومان اضافه شد بعدا در اردیبهشت آن 400هزار تومان ماه قبل را پس گرفتن . این کشور پر شده از دروغ و ما کشوری ثروتمند هستیم وبدبختانه ظاهرا این ثروتهای عظیم و خدادادی فقط شده برای یک عده خاص رانت خوار و حرامخور و فاسدان وطن فروش ما هم (قشر عظیم و اکثریت مردم )با نکبت وبدبختی و استرس داریم زندگی می کنیم. راستی مردم کشورهایی پیشرفته و مرفه که با کمترین منابع و ثروت در بهترین وضعیت زندگی میکنند و در آرامش وآسایشند دلیلش چیه مسئولین اینها مسلمان وشیعه خالص ناب هستند و (مسئولین ما)فقط ادعا و ریا و دروغ و شعار و...هستند.
مسئولین ما فقط کارهایی میکنند که پولدارها پولدارتر و بی پولها فقیرتر شوند
وقتی هر روز اجناس یه قیمت اند اضافه کردن 400 تومن به حقوق ها چه ارزشی دارد؟!
کدوم اضافه کسی نیست نظارت کنه حقوق ما که اضافه نشده
متاسفانه افزایش حقوق امسال بدترین ضربه رو به ضعیف ترین قشر کارمندی یعنی کارکنان نهاد کتابخانه ها زد به طوریکه میزان افزایش همه کارکنان بیشتر از 450هزار تومن نشد. وقتی علت رو جویا میشیم میگن هیئت وزیرات در تاریخ 31 فروردین مصوب کرده نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت های دولتی افزایش 18 درصد بتید داشته باشند که اولا خلاف مصوبه مجلس هست ثانیا اون 18 درصدم به طور کامل اجرا نشد و عملا 14 درصد افزایش نداشتیم این در حالیکه کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نهاد کتابخانه ها زیر مجموعه این وزارت خانه محسوب میشه(هر چند اسماً منفک شده) اما حداقل افزایش برای یک نیروی قراردادی با مدرک سوم راهنمایی 750 هزار تومان و بدون افزایش مناطق جنگی سال 97(که همین آیتم را بعد از یکسال هنوز در اجکام کارکنان و کتابدران مناطق فوق اعمال نکردند) اعمال شده اما کارکنان نهاد کتابخانه ها با داشتن مدارک تحصیلی لیسانس به بالا همگی با حداقل افزایش مواجه شدند که این خود بزرگترین ضربه به این قشر فرهیخته ولی محروم جامعه وارد کرده .امیدوارم مسئولین سایت وزین تابناک پیگیر وضعیت معیشتی کتابدران بشند و مطالب مارو هم از طریق مجلس محترم و هم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد پیگیری نمایند تا حق این قشر زحمت کش را برگردانند.
قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان دولت که درحال کار هستند مناسب است، لیکن برای دوران بازنشستگی کارکنان از کارآ یی لازم برخوردار نیست. آنچه که در دوران بازنشسگی باید مورد توجه قرار گیرد هزینه زندگی است چرا که بازنشستگان اشتغال به کار ندارند و عدالت حکم می کند که از حقوق متناسب با هزینه زندگی برخوردار شوند نه این که دوران اشتغال افراد باز هم ملاک عمل در پرداخت ها باشد و یک بازنشسته هفت برابر بازنشسته دیگر حقوق بگیرد. ( ماده 2 آیین نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان)
این گونه قوانین در ارتباط با بازنشستگان این شبهه را ایجاد می کند که قانون گذاران چون خودشان منتفع هستند قوانین را به نفع خود تهیه، تدوین و تصویب می کنند. همین مسئله موجب نارضایتی شده و در جامعه شکاف بوجود می آورد. این در حالی است که بازنشستگان با حقوق های بالا تا آخر عمر نیز بازنشسته نیستند و در بخش های مختلف اقتصادی مشغول کار بوده و حقوق های آنچنانی دریافت می کنند.
برای کارکنان صداو سیما این قانون اجرا نشد و در مجموع20 درصد یا دقیقتر20/34 درصد اضافه شد.
افزایش حقوق باید با سطح تورم برابر باشد، الان تورم بالای 80 درصد شاید هم بیشتر است، بنابراین طبق قانون باید حقوق افزایش می یافت، والا با صد هزار تومان مشکل کارمندان با این گرانی حل نمی شود؟
کدوم 400 تومن.اول مشخص کنید میخان بدن یا نه.فروردین واریز کردن ادریبهشت کمش کردن و برگردوندن
برخلاف گفته های این کارشناس محترم یعنی جناب حمید نجف حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته با دریافتی‌های ۲/۵ تا ۵ میلیون تومانی کمترین افزایش را به نسبت افرادیکه دریافتی شان خارج از این رنج هست را داشته و همانطور که در پاراگراف آخر خبر آمده مجلس نسبت به نحوه اجرای افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته با دریافتی‌های ۲/۵ تا ۵ میلیون تومانی معترض است و سندی که مبنا و ملاک عملکرد دولت در افزایش حقوق‌ها قرار گرفته را مرتبط با قانون مصوب مجلس نمی‌داند اما معلوم نیست این کارشناس محترم با استناد به کدام مدرک و سند ادعا نموده اند که میزان افزایش حقوق های بالاتر از 1/200 بین یک تا دومیلیون تومن بوده؟؟ سایت محترم تابناک خواهشا از انتشار اخبار غیر مستند و ادعاهای بی اساس شبیه ادعای ایشان خودداری بفرمائید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار