بازدید 5469

فشار‌ بر ترامپ برای بازنگری در روابط با ریاض و ابوظبی

کد خبر: ۹۰۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹ 06 June 2019
دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» خود علیه ایران، حمایت هرچه بیشتر از عربستان سعودی و امارات را در دستور کار قرار داده است. حمایتی که از یک سو در چارچوب افزایش فروش تسلیحات به این کشور‌ها و از سوی دیگر، بازتر گذاشتن دست لابی‌گران طرفدار ریاض و ابوظبی در واشنگتن جلوه پیدا کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد نقاط ضعف این سیاست روز به روز بیشتر در حال آشکار شدن است.
 
فشار‌ بر ترامپ برای بازنگری در روابط با ریاض و ابوظبی


به گزارش «آزادی»، در راستای گسترش انتقادات از حمایت تسلیحاتی بی حد و حصر دولت آمریکا از عربستان و امارات، از یک سو کنگره آمریکا اقدامات جدیدی را برای محدود کردن این روند آغاز کرده و از سوی دیگر، فشار بر لابی‌گران عربستان و امارات در داخل آمریکا افزایش یافته است. همزمان، انتشار گزارش‌هایی درباره تلاش ریاض برای توسعه برنامه موشکی خود، نگرانی‌هایی را در ایالات متحده برانگیخته است.

روز چهارشنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه وکلا و اعضای کنگره آمریکا که در میان آن‌ها نمایندگان جمهوری‌خواه نیز حضور دارند، برنامه‌ای برای توقف برنامه فروش تسلیحات به عربستان سعودی، امارات و اردن آماده کرده‌اند. به نوشته پایگاه خبری روزنامه «القدس العربی»، ارزش برنامه دونالد ترامپ برای فروش تسلیحات به سه کشور مذکور، هشت میلیارد دلار است و نمایندگان کنگره گفته‌اند که احتمالاً طی روز‌های آتی اولین گام‌ها در این راستا را اعلام خواهند کرد.

نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات نگران این هستند که ترامپ با اجرای تصمیم خود قدرت کنگره را در مخالفت با رؤسای جمهور آتی در موضوع فروش تسلیحات کاهش دهد. نمایندگان کنگره پیش از این فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات را به خاطر کشتار غیرنظامیان یمنی ممنوع کرده بودند.

نمایندگان دموکرات کنگره گفته‌اند که اعضای مجلس نمایندگان که اکثریت آن را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند طرحی را در دست بررسی دارند که به موجب آن دولت آمریکا می‌بایست ۲۲ مجوز فروش تسلیحات به کشور‌های مذکور را باطل کرده و آن را به کنگره باز گرداند تا در یک بازه زمانی ۳۰ روزه نمایندگان کنگره آن را مورد بررسی قرار دهند.

همچنین طبق این طرح، نمایندگان کنگره تلاش دارند تا قانون صادرات سلاح مربوط به سال ۱۹۷۶ را مورد بازبینی قرار دهند و محدودیت‌های شدیدتری را برای استفاده از بند «حالت فوق‌العاده» وضع کنند؛ همان بندی که دونالد ترامپ با توسل به آن فروش سلاح به عربستان سعودی، امارات و اردن را توجیه می‌کند.

از سوی دیگر، به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، یک لابی‌گر سابق وزارت خارجه آمریکا که برای فروش هشت میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و امارات و رساندن میلیارد‌ها دلار سود به شرکتی که پیش‌تر برای آن کار می‌کرده تلاش کرده بود، از سمت خود اخراج شده است.

به نوشته این روزنامه، چارلز فالکنر که پیش‌تر برای این شرکت نظامی با نام «ریتون» به‌عنوان لابی‌گر فعالیت می‌کرده، در یک اقدام غیرمعمول دولت ترامپ مبنی بر فروش هشت میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده، بدون بازنگری‌های معمول کنگره نقش داشته است.

البته وی تنها لابی‌گر وابسته به ریاض و ابوظبی نبود که طی روز‌های اخیر رسوا و با مشکلاتی مواجه شده است؛ زیرا اوایل این هفته نیز اعلام شد که جرج نادر، لابی‌گر شناخته شده امارات عربی متحده در دولت آمریکا به اتهام مرتبط با هرزه‌نگاری در نیویورک بازداشت شد.

نادر پس از ورود به فرودگاه «جان اف کندی» به دلیل همراه داشتن تصاویر تصاویر مستهجن و جنسی از افراد کم سن و سال توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شد. این در حالی است که طبق اطلاعات وزارت دادگستری آمریکا، او پیشتر هم در سال ۱۹۹۱ به جرم مشابهی متهم شده بود و اگر این بار محکوم شود، حداقل ۱۵ سال و حداکثر ۴۰ سال حبس انتظار او را می‌کشد.

نادر ۵۸ ساله، تاجر لبنانی تبار آمریکایی است که در لابی‌های گسترده ضد ایرانی به نمایندگی امارات و عربستان سعودی نقش داشته و یک بار نیز پیشنهاد تشکیل یک گروه منطقه‌ای منتخب متشکل از نمایندگان ۶ کشور عربی را مطرح کرده که به ادعای خودش دولت آمریکا می‌تواند برای مقابله با نفوذ ایران و ترکیه، روی آن‌ها حساب کند.

از سوی دیگر، شبکه خبری «سی ان ان» امروز اعلام کرد که بنا بر یافته‌های اطلاعاتی واشنگتن، عربستان سعودی در حال توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود است و دولت آمریکا این اطلاعات را از دموکرات‌های کنگره مخفی نگاه داشته است.

این رسانه آمریکایی در گزارشی اختصاصی به نقل از سه مقام مطلع ضمن فاش کردن این یافته اطلاعاتی افزود، هرچند هدف نهایی سعودی‌ها از این توسعه برنامه موشکی مشخص نیست، اما این اقدامات ممکن است تلاش بالقوه ریاض برای تجهیز موشک‌هایش به کلاهک‌های هسته‌ای باشد.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود گزارش داد، دولت آمریکا یافته‌های سری خود درباره این اقدام عربستان سعودی را به اعضای شاخص دموکرات کنگره اطلاع نداده و همین مسئله باعث خشم دموکرات‌ها شده است؛ چراکه آن‌ها این موضوع را از کانال‌های خارج از دولت دریافت کرده‌اند. دموکرات‌ها معتقدند به عمد از این اطلاعات دور نگه داشته شده‌اند.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد روند انتقادات از روابط بیش از حد نزدیک و رو به گسترش دولت ترامپ با عربستان سعودی و امارات که به ویژه از چند ماه پیش و در پی قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی تشدید شده، در حال ورود به مرحله‌ای جدید است؛ مرحله‌ای که می‌تواند فشار بیش از حدی را بر ترامپ برای تجدیدنظر در سیاست‌های خود در قبال این دو کشور عربی وارد کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی