بازدید 50442
روایت تصویری از وداع معمار انقلاب اسلامی ایران؛

هشدار امام خمینی به کارگزاران نظام / مراسم تشییع امام خمینی و حواشی آن / سپردن وصیت‌نامه امام / اعلام خبر رحلت امام در تلویزیون / روایت آسوشتیدپرس از رحلت امام

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در ساعت ۲۲:۲۰ شب ۱۳ خرداد سال ۱۳۶۸ مصادف با سوم ژوئن ۱۹۸۹ برابر با ۲۴ شوال ۱۴۰۹، در ۸۶ سالگی درگذشت. خبر رحلت امام خمینی در ساعت ۷ روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ توسط محمدرضا حیاتی مجری خبر از شبکه اول سیما خوانده شد. جمعیت شرکت‌کننده در مراسم تشییع امام خمینی تا ده میلیون تن برآورد می‌شود که بزرگ‌ترین تشییع جنازه دنیا لقب گرفته ‌است.
کد خبر: ۹۰۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ 04 June 2019

همزمان با سالگرد رحلت امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، این تصاویر از آخرین وصایا و وداع ملت ایران را با پیر جماران در پرونده ویدیویی تابناک می‌بینید.

هشدار امام خمینی به کارگزاران نظام / مراسم تشییع امام خمینی و حواشی آن / سپردن وصیت‌نامه امام / اعلام خبر رحلت امام در تلویزیون / روایت اسوشتیدپرس از رحلت امام

 

هشدار امام خمینی به کارگزاران نظام

امام خمینی (ره) در صبح 6 خرداد 1360 برابر با 22 رجب 1401 در حسینیه جماران و در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ خطاب به کارگزاران نظام سخنان هشدارآمیزی را مطرح کردند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در بخشی از این سخنرانی تاکید کرد: «...شاید شیطان را هم ازش بپرسند، می گوید من انقلابی هستم!‌‎ ‎‌امروز همه انقلابی هستند! امروز همه دلسوز برای ملت هستند! امروز دعوای اینکه ما‌‎ ‎‌همه جنگ هم رفته ایم ـ و شما دیدید که یک دسته نوشته اند که ما از اول در جنگ چه‌‎ ‎‌بودیم ـ گفته اند. خوب، من هم می توانم بگویم من در صفِ اول جنگ دارم جنگ‌‎ ‎‌می کنم، ولی اینجا افتادم همینطور. باید به حسب واقع، به حسب انصاف، به حسب‌‎ ‎‌وجدان، این مردمی که شماها را روی کار آورده اند، این مردم زاغه نشین که شماها را‌‎ ‎‌روی مسند نشانده اند ملاحظه آنها را بکنید، و این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید‌‎ ‎‌از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست، و یک انفجار حاصل بشود. از‌‎ ‎‌آن روز بترسید که ممکن است یکی از «ایام الله » ـ خدای نخواسته ـ باز پیدا بشود. و آن‌‎ ‎‌روز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به 22 بهمن. قضیه ‌‌[‌‌این‌‌]‌‌ است که فاتحه همه ما را‌‎ ‎‌می خوانند!...» در تابناک می‌بینید.

 

سپردن وصیت‌نامه امام به آستان قدس و خبرگان

آخرین وصیّتنامه امام خمینی برای نگهداری در آستان قدس رضوى و مجلس خبرگان رهبری در 19 آذر 1366 به جمع هیأت رئیسه مجلس خبرگان سپرده شد. تصاویر این اتفاق را در تابناک می‌بینید.

 

اعلام خبر رحلت حضرت امام خمینی در تلویزیون

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در ساعت 22:20 شب 13 خرداد سال 1368 مصادف با 3 ژوئن 1989 برابر با 24 شوال 1409، در 86 سالگی درگذشت. خبر رحلت امام خمینی در ساعت 7 روز 14 خرداد 1368 توسط محمدرضا حیاتی مجری خبر از شبکه اول سیما قرائت شد. این بخش خبری را در تابناک می‌بینید.

 

مراسم تشییع امام خمینی و حواشی آن

برای برگزاری مراسمی جهت وداع، پیکر روح‌الله خمینی در روز 15 خرداد 1368 به مصلای تهران منتقل شد، یخچال بزرگی با دیوارهای شیشه‌ای بر روی چند کانتینر به‌ طوری قرار گرفت تا مردم بتوانند پیکر پیچیده در کفن را که عمامه‌ سیاه ایشان بر  سینه داشت، ببینند. نماز میت در ساعات اولیه روز 16 خرداد توسط آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی خوانده شد. پس از نماز ابتدا تصمیم گرفته شد برای تشییع پیکر، کامیونی تابوت حامل پیکر را به بهشت زهرا که در 20 کیلومتری مصلا بود منتقل کند و یک هلی کوپتر از آغاز مسیر تابوت را همراهی می‌کرد، در میانه راه به علت هجوم جمعیت زیادی که برای تشییع پیکر آمده بودند تابوت و کفن از هم پاشید. جمعیت هیجان زده از کنترل خارج شده بود، کامیون به سمت خاکی جاده منحرف شد و هلی کوپتر به زحمت به زمین نشست و پیکر امام خمینی را برای تکفین مجدد به جماران منتقل کردند. سپس، از طریق رسانه‌ها اعلام شد که خاکسپاری به روز بعد موکول شده تا از حجم جمعیت کاسته شود و در نهایت با حضور حجت الاسلام سید احمد خمینی و حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی تدفین انجام شد و کانتینری جهت حفاظت بر روی قبر قرار گرفت. مراسم تشییع پیکر امام خمینی و حواشی روزهای قبل و بعد از آن را در تابناک می‌بینید.

 

روایت آسوشتیدپرس از رحلت امام خمینی

جمعیت شرکت‌کننده در مراسم تشییع امام خمینی تا ده میلیون تن برآورد می‌شود که بزرگ‌ترین تشییع جنازه دنیا لقب گرفته‌ است. روایت آسوشتیدپرس از مراسم رحلت امام خمینی (ره) را می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی