بازدید 5508

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره) در مورد حجاب

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره) در مورد حجاب
کد خبر: ۹۰۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ 27 May 2019

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)
حجاب
سؤال1527 -سيستم آموزشى و كارى دانشگاههاى ما اسلامى است امّا به دليل امكانات كم و كمبود اساتيد خانم در بعضى از دانشگاهها اجبارا از اساتيد مرد براى دانشجويان دختر استفاده مى‌شود. از سوى ديگر يكى از اساسى‌ترين و مهمترين مراحل روشهاى استريل در بيمارستانها و بخصوص در اتاق عمل شستن دستها به روش جراحى (به اصطلاح اسكراب كردن) است بطورى كه كوچكترين خطا و اشتباه در آن مى‌تواند زندگى بيمار را به خطر اندازد و او را دچار انواع امراض عفونى و نهايتا مرگ كند، با وجود چنين شرايطى خانمها مى‌توانند دست خود را تا ناحيه آرنج آن برهنه كنند (به سبب شستن دستها تا آرنج كه براى عمل ضرورى و واجب است) در جايى كه بعلت نبود امكانات در برخى از بيمارستانها فقط يك محل براى اسكراب كردن (بصورت مشترك براى آقايان و خانمها) وجود دارد. آيا انجام چنين كارى از نظر شرعى كه اكثر اوقات آقايان نيز آنجا حضور دارند جايز است يا خير؟
جواب:بسمه تعالى -در هر حال زنان لازم است و لو در كلاس درس حجاب شرعى را رعايت كنند؛ و در فرض سؤال، استفاده از استاد مرد در صورتى كه استاد زن موجود نباشد و استاد مرد متديّن و مورد اطمينان باشد مانعى ندارد. و برهنه بودن دستهاى زن در حين عمل جراحى به مقدار ضرورت مانعى ندارد، و اللّه العالم.
سؤال1528 -حدّ دقيق حجاب براى بانوان چيست؟ آيا پوشيدن چادر الزامى است؟ آيا امورى همچون بستن موى سر به نحو جالب توجه، جورابهاى نازك بدن‌نما، چادر يا مانتوهاى رنگى جالب توجه، عطر زدن، مانتوى تنگ و مشخّص اندام پوشيدن، جايز است يا خير؟ و آيا در صورت جواز بين دختران جوان با چهره‌هاى زيبا و غير آنها، و يا مكانهاى تماس زياد با اجنبى و غير آن تفاوت است؟
جواب:بسمه تعالى -بر زن لازم است بدن خود را در غير وجه و كفين از نامحرم بپوشاند و نيز بايد زينت خود را از نامحرم بپوشاند چه در وجه و كفين باشد يا در غير آن، بلى انگشتر متعارف و سرمه‌اى كه حتى در زنهاى پير متعارف است پوشاندن آن لازم نيست. و لباسى كه زينت حساب مى‌شود آن را هم بايد از نامحرم بپوشاند و كارى كه موجب جلب نظر نامحرم مى‌شود مثل عطر زدن و غيره جايز نيست و از نظر نوع پوشش بايد لباسش طورى باشد كه بدن و زينت او را بپوشاند و با چادر-كه در زير آن لباس ديگر هم باشد-زن مى‌تواند بهتر خود را بپوشاند، و اللّه العالم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر