صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل

خرافه چهارشنبه سوری

علی مطهری
کد خبر: ۹۰۱۵۵
| |
29896 بازدید

آیین چهارشنبه سوری که یادگار ایران باستان و ایران قبل از اسلام است متأثر از دین زرتشت است که آتش را مقدس می داند. در این آیین با پریدن از روی آتش و گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من» از آتش به عنوان یک امر مقدس مدد خواسته می شود که این امر از نظر اسلام شرک تلقی می شود زیرا یک مسلمان علاوه بر توحید ذاتی، قائل به توحید افعالی نیز هست.

توحید افعالی یعنی اینکه هیچ کاری در عالم صورت نمی گیرد و هیچ حادثه ای رخ نمی دهد مگر آنکه سلسله علل آن به خداوند منتهی می شود. به تعبیر حکما هیچ مؤثری در عالم غیر از خدا نیست و به عبارت دیگر هیچ چیزی غیر از خدا در عالم مؤثر نیست. بنابراین مدد خواستن از آتش برای سلامتی نوعی شرک است.

برخی می گویند این یک سنت ملی است و سنن ملی را باید محترم شمرد. پاسخ این است که آن دسته از سنن ملی را باید محترم شمرد که مبنای عقلی داشته باشند نه همه آنها را. مثلاً آیین نوروز در ایران یک مبنای عقلی دارد و آن این است که نیاکان ما بهترین روزهای سال را که طبیعت در نقطه تعادل قرار دارد برای سیاحت و تفریح و دید و بازدید و صله رحم انتخاب کرده اند و این نوعی توجه به خالق هستی است و اگر به دور از لهو و لعب برگزار شود مورد تأیید اسلام است.

قرآن کریم یکی از مشکلات همه پیامبران را تقلید امت های آنها از آباء و اجداد خود می داند که وقتی به آنها می گفتند چرا این کار را انجام می دهید می گفتند ما پدران خود را بر این راه یافته ایم و ما راه آنها را ادامه می دهیم. امروز نیز وقتی از عده ای سئوال می شود که چرا مثلاً آیین چهارشنبه سوری را برگزار می کنید، می گویند چون پدران ما این کار انجام می دادند. به قول شهید آیت الله مطهری (نقل به مضمون) «شاید پدران ما شعور نداشتند، آیا ما باید کار آنها را تکرار کنیم؟! این گونه آیین ها سند نادانی یک ملت است و ما باید روی آن را بپوشانیم نه اینکه هر سال تجدید کنیم. وقتی ما این کار را انجام می دهیم زبان حال ما این است که ماییم که چنین پدران نادانی داشته ایم.»

برخی دیگر می گویند این گونه آیین ها بهانه ای است برای شادی مردم خصوصاً جوان ها. جوان ها باید انرژی متراکم خود را به گونه ای تخلیه کنند و این یکی از راه های آن است، خصوصاً که این آیین از حالت شرک آمیز خود تا حد زیادی خارج شده و به صورت ترقه بازی و آتش بازی در آمده است.

پاسخ این است که شادی نیز باید مانند سایر کارهای انسان مبنای عقلی داشته و معقول باشد. این چه شادی ای است که موجب کشته و مجروح شدن عده ای از هموطنان ما می شود؟ وقتی ما می شنویم برخی ملت های دیگر نیز چنین آیین هایی دارند چه نگاهی به آنها داریم؟ مثلاً در اسپانیا مردم در روز خاصی از سال همه با پرتاب گوجه فرنگی به یکدیگر شادی می کنند و ده ها تن گوجه فرنگی را اسراف می نمایند، کاری خلاف عقل و شرع. آیا جایگاه آنها نزد ما ارتقاء پیدا می کند یا تنزل می یابد؟

بهتر است به شادی های واقعی و طبیعی روی آوریم نه مصنوعی. البته قبول دارم که حجم شادی در کشور ما در مقایسه با عزاداری ها کم است، اما راه جبران آن ترویج خرافاتی مانند چهارشنبه سوری نیست.

 والسلام

مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۳
در آیین زرتشتی اثری از سنت پریدن از آتش و هار شنبه سوری وجود ندارد. حتی پریدن از آتش بی احترامی به خداوندی محسوب می شود که اتش مظهر نورانیت اوست
فربد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۳
از اقای مطهری انتظار نداشتم چنین نظر غیر واقع بینانه ای بدهند همه جای دنیا چه در اسیا و اروپا جشنهای اتش بازی وجود دارد اما در ایران همه چیز شرک و گناه تلقی میشود اگر جوانان به جشن و اتش بازی بپردازند ایا گناه است؟ اگر وسایل اتش بازی ایراد دارد و غیر استاندارد است این مساله دیگری است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۴
خدا این اقا را حفظ کند
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۴
چه تبيين قشنگي
تا حالا از اين منظر به چهارشنبه سوري نگاه نكرده بودم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۴
باشماكاملاموافقم وبهترآنست كه اساتيداهل هنروفرهنگ ومعارف دراين زمينه وبه ندرت زمان فرهنگ سازي نمايند.به قول حضرت امام آنچيزي كه ملتهارامي سازد فرهنگ صحيح است.
عباس سعيدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۴
كاش با شرح مبسوط تري وبا ذكر آيات وبرخي احاديث متقن نوشته مي شد ضمن آنكه بهتر بود به علل توجه بيش از حد مردم به اينگونه خرافه پرستي ها كه عمده آن به خواب بودن مسئولان فرهنگي كشور طي اين سي سال بر مي گردد عنايت ميگرديد.
شريفي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۴
سلام
در ابتدا طلب مغفرت و درجات عالي براي پدر شما كه ثمره عمرامام بودند را مسئلت مي كنم و لازم مي دانم عرض كنم برادر عزيز گفتني زياد گفته شده اما آيا نبايد دنبال اين باشيم كه يه جوري اين فرهنگ هاي غلط را حذف و فرهنگ جديد كه مطابقت با شارع مقدس داشته باشد پيدا كنيم؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۴
آفرین
یکی از منتقدین مواضع سیاسی علی مطهری
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۴
در ایران باستان خداوند مورد قبول بوده است و آتش مظهر پاکی تلقی می شده است .و عبارت "زردی من از تو، سرخی تو از من "در خواست از آتش نیست .چهارشنبه سوری در ایران متناسب با اوضاع مملکت فرق می کند،اگر چه مزاحمت برای دیگران از لحاظ انسانی درست نیست.ولی موارد دیده شده فنرهای انباشته شدن انرژی جوانان است که متاسفانه هیچ کس نیست پاسخ دهد حتی شما نماینده محترم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۴
دیسکو بزنید حله داداش
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات و توافق چیست؟