بازدید 5024
۱
نرخ تورم به ۳۴.۲ درصد رسید

رکورد تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه باز هم شکسته شد

آخرین گزارش مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم که مربوط به اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ می‌باشد نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه به ۵۲.۱ درصد رسیده است و این یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۵۲.۱ درصد بیشتر از اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. البته نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری به ۵۰.۷ درصد و در مناطق روستایی به ۵۹.۶ درصد رسیده است.
کد خبر: ۹۰۱۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰ 25 May 2019
تابناک اقتصادیآخرین گزارش مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم که مربوط به اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ می‌باشد نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه به ۵۲.۱ درصد رسیده است و این یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۵۲.۱ درصد بیشتر از اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. البته نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری به ۵۰.۷ درصد و در مناطق روستایی به ۵۹.۶ درصد رسیده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روز‌ها نرخ تورم به یکی از شاخص‌های اقتصادی تبدیل شده است که ماه به ماه رکورد تازه‌ای را به نام خود ثبت می‌کند و مردم افزایش این نرخ را با تمام وجود درک می‌کنند. در زمینه نرخ تورم آنچه دولت یازدهم رشته بود، دولت دوازدهم در حال پنبه کردن آن است. هر چند دولت دوازدهم می‌خواست  که دستاورد خود در زمینه تک رقمی کردن نرخ تورم را حفظ کند و حسن روحانی در گفتگوی خود با مردم در مورخه ۷ آذر ماه ۱۳۹۶ گفت: هدف ما باقی ماندن تورم تک رقمی است، اما این ماه‌ها و با گزارش‌های تازه‌ای که توسط مرکز آمار در این زمینه منتشر می‌شود، می‌توان گفت که دولت دوازدهم در حال رکوردشکنی در نرخ‌های تورم است.
 
رکورد تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه باز هم شکسته شد

به تازگی گزارش نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است. این گزارش نشان می‌دهد که نرخ تورم ۱۲ ماهه در اردیبهشت ماه در مقایسه با ماه قبل با رشدی ۳.۶ درصدی به ۳۴.۲ درصد رسیده است. شرایط نرخ تورم در مناطق روستایی و شهری متفاوت بوده است. نرخ تورم ۱۲ ماهه در مناطق شهری به ۳۳.۷ درصد و در مناطق روستایی به ۳۷.۱ درصد رسیده است.

همان گونه که از تصویر زیر ملاحظه می‌شود نرخ تورم ۱۲ ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که مردم بیشتر با آن سر و کار دارند به ۴۹.۴ درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به ۸۱.۷ درصد رسیده است. این نشان می‌دهد که خانوار‌ها برای خرید یک سبد از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های یکسان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۱.۷ درصد بیشتر هزینه کرده اند. البته خبر خوب در زمینه نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها این است که این نرخ در مقایسه با ماه قبل ۰.۸ درصد کاهش یافته است.

در گروه عمده "خوراکی ها، آشامیدنی ها" بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه "قند و شکر و شیرینی" (۱۴.۵ درصد) و گروه "نان و غلات" (شامل ماکارونی، انواع برنج ایرانی و رشته آش) (۷.۴ درصد) می‌باشد. همچنین گروه "سبزیجات" (شامل پیاز، کاهو، خیار، فلفل دلمه ای، کدو سبز و بادمجان)، گروه "گوشت" (شامل گوشت مرغ، ماهی، گوشت گوسفند و گاو) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

رکورد تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه باز هم شکسته شد


رکورد‌های اصلی، در زمینه نرخ‌های تورم نقطه به نقطه در حال شکسته شدن است. همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می‌گردد از فروردین ماه ۱۳۹۱ به بعد برای اولین بار نرخ تورم نقطه به نقطه به ۵۲.۱ درصد رسیده است. این عدد یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۵۲.۱ درصد بیشتر از اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (۵۱.۴ درصد) ۰.۷ واحد درصد افزایش یافته است.

تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری به ۵۰.۷ درصد و در مناطق روستایی به ۵۹.۶ درصد رسیده است.

رکورد تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه باز هم شکسته شد


مطابق با این گزارش، دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۳.۷ درصد برای دهک اول (فقیرترین دهک جامعه) تا ۳۶.۶ درصد برای دهک دهم (ثروتمندترین دهک جامعه) می‌باشد.

در مجموع می‌توان گفت: این گزارش نرخ تورم برای اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، یک بار دیگر زنگ خطر را برای این نرخ به صدا درآورد. قیمت‌ها به طرز وحشتناکی در غیاب نظارت‌ها در حال رشد است و دولت باید فکری جهت کنترل سیاسی‌ترین نرخ اقتصادی بکشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
از کلیه موسسات وسازمان های مربوط به امار وارقام و سازمان برنامه و بودجه چرا گزارش های اعلامی باارقام وامار واقعی انقدر اختلاف دارد اینگونه امار ایا مردم را نسبت به گوینده ان بدبین و بی اعتماد نمیکند امار تورم در کلیه کالاها به جند برابر رسیده کله کالاها مثال بیسکوییت مینو ساقه طلایی 800 تومانی به قیمت 3000 تومان شده ؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل