واردات خودرو دستدوم قیمتها را بهشدت در بازار کاهش میدهد
پس از مطرح شدن پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم، مخالفان و موافقان زیادی نسبت به این پیشنهاد واکنش نشان داده و دلایل موافقت یا مخالفت خود اعلام کردند.
به گزارش «تابناک»؛ مخالفان این طرح اختصاص ارز به واردات خودرو چه صفر و چه دست دوم را در شرایط فعلی امری غیرضروری می دانند و معتقدند که محدودیت واردات اقدامی در راستای حمایت از صنعت خودروسازی کشورمان می باشد. موافقان واردات مدعی اند که هم اکنون نیز ارزبری خودروهای داخلی و همچنین قطعات بالاست و در نهایت، مردم هم از کیفیت پایین خودروها ناراضیاند و واردات می تواند یک راه حل موثر برای بهبود شرایط بازار خودرو کشورمان باشد.
موافق طرح مذکور معتقدند که واردات خودروهای دستدوم تجربه ای است که در برخی کشورها نتیجه مثبتی به همراه داشته است و سبب شده که کیفیت تولیدات داخلی و همچنین رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از جمله موافقان طرح واردات خودروهای دست دوم بوده و می گوید در صورت واردات خودروهای دست دوم شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.
بنا به گفته وی هم اکنون قیمت سانتافه مدل 2016 در بازار نزدیک به 750 میلیون تومان است در حالی که میتوان همین خودرو را با کارکرد 20 هزار کیلومتر و قیمت کمتر از 10 هزار دلار به کشور وارد کرد و در نهایت با در نظر گرفتن تعرفه 100 درصدی، قیمت این خودرو در داخل نزدیک به 250 میلیون تومان خواهد بود.
مؤتمنی هایما را نیز مشمول همین قاعده دانسته و می گوید در حال حاضر قیمت هایما در بازار 315 میلیون تومان است که در صورت واردات خودروهای دست دوم خارجی، این خودرو هم با همان قیمت 100 میلیون تومانی خرید و فروش خواهد شد.
بهرام پارسایی در گفتوگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: تا زمانی که فضای رقابتی در خودروسازیها ما به وجود نیاید نه کیفیت خودروها افزایش پیدا خواهد کرد و نه کمیت و نه حتی خدمات خود را بهتر خواهد کرد و هر روز هم قیمتها را افزایش خواهند داد.
وی گفت: یک بازار انحصاری الآن در دست خودروسازیها است و میدانند هر چه را که تولید کنند مصرفکننده مجبور به خرید و استفاده از آن است و چاره دیگری هم ندارد و در واقع می شود گفت که مصرف کننده های خودرو داخلی محکوم به استفاده از این چهارچرخههای از رده گذشته هستند.
وی گفت: هر مسئلهای که باعث افزایش رقابت در این بازار شود و خودروسازها را وارد کند تا کیفیت را افزایش دهند و یا قیمت را کاهش دهند به نظر به نفع مصرف کننده ها خواهد بود.
وی در خصوص واردات خودروهای دستدوم نیز گفت: اگر واردات خودرو با نظارت باشد میتواند کمککننده باشد، باید نظارت بهگونهای باشد که خودروهای از رده خارج و خراب با مصرف سوخت بالا و آلاینده وارد کشور شود و بهعبارتدیگر خودروهای دستدوم که وارد کشور میشود باید از خودروهای تولید داخل کیفیت بالاتری داشته باشند.
این نماینده مجلس گفت: چند وقت پیش من جستجویی در فضای مجازی در این خصوص انجام دادم الآن خودروی لکسوس RX570 مدل 2013 در ایران قبل از این گرانیهای چند روز پیش حدود 4.5 میلیارد تومان بود اما همین خودرو در امارات مدل 2015 آن حدود 700 میلیون تومان بود.
وی گفت: اختلاف قیمتها بسیار زیاد است و من اطمینان دارم که اگر ما در داخل از همین خودرو مدلهای 2015 به بالا داشتیم قیمتهای آنها بالای 7 میلیارد میشد، به همین دلیل من اعتقاددارم که اگر واردات آزاد شود و ما بتوانیم خودرو دستدوم را وارد کنیم قیمتها در بازار کاهش پیدا میکند.
وی گفت: به نظر من همین کار باعث ایجاد رقابت در بازار خودرو هم میشود اما شرط آن این است که خودروهای باکیفیت وارد کشور شود و از همه مهمتر اینکه انحصار در واردات هم وجود نداشته باشد، البته باید این را هم در نظر گرفت که عوارض واردات این خودروها هم نباید به حدی باشد که دوباره همین وضعیت تکرار شود.
هفتم اینکه به جای صحبت هاب بی محتوا از صنعت داخلی و دو خودرو ساز حمایت کنید که اگه اینها نبودن الان باید سوار گاری میشدیم
اونم خرید دلار برای واردات توسط مردم و رسیئن قیمت دلار به 50 هزار و سانتافه شما همون قیمت میشود
اگر هم اون ها نشد ژن های نوگولان باغ سیاست هزینه این زحمت و بار رو با منت تقبل می کنن.
به شرط اون که دلار 4200 بهشون تعلق بگیره.
اولا 5000 تا سانتافه نیاز نیست فقط اعلام کنند واردات که آزاده قیمت ها کاهش پیدا میکنه دوما 5000 تا که هیچ 500000 تا سانتافه هم اونم مدل اسقاطی 2016 در بازار کشور های اطراف به راحتی پیدا میشه
سوما همین الان هم خودرو های این دو کارخانه داخلی چیزی از گاری بیشتر نداره 50 ساله که صنعت خودرو حمایت شده تا کی باید پول و جون مردم دور ریخته بشه صنعتی که 50 ساله نتونسته پیشرفت کنه 500 سال دیگه هم هیچ پیشرفتی نمیکنه!
اول که دولت می تواند برای دست دوم ها ها تعرفه کمتری در نظر بگیرد
دوم : قرار نیست این خودروها از یک کشور وارد شوند تا نگران افزایش قیمت آنها در آن کشور باشیم
سوم حداقل این است که ماشینهایی وارد می شود که الان در بازار کشور موجود است
چهارم فعلا خودروسازها با ندادن خورو به بازار برای بالابردن قیمت آن خودشان بزرگترین دلال حساب می شوند
پنجم از قسمتی از همان ارزی می توان استفاده کرد که خودروسازان با آن قطعات بی کیفیت چینی وارد می کنند و محصول مثلا وطنی تولید می کنند
ششم اگر این طور است خودروسازها قطعات بی کیفیتشان را از کجا وارد می کنند
هفتم سخن بی محتوا ادامه حمایت از فرغون سازایی هست که بعد از چهل پنجاه سال هنوز افتخارشان مونتاژکاری خودروهای بی کیفیت چینی میباشد-مگر محصولات داخلی غیر از یک گاری به همراه یک موتور هستند.
تمام این مصیبت ها که منجر به راه حل ورود خودرو دست دوم شده که تازه خوست واقعی مردم نیست بدلیل سیاست غلط حمایت از خودروسازان داخلی است اگرنه اگر از همان اول سیاست بر واردات خودروهای با کیفیت خارجی بود الان تمام کارمندان خودروسازی ها هم در قسمت گارانتی و خدمات پس از فروش خودروهای وارد شده مشغول به کار میشدند
هست و مسئولین بی لیاقت را انتخاب کردند.عده از مردم این شرایط و اینگونه امکانات را دوست دارند بخاطر دلالی و پول ناحق یا مفت دراوردن . زمانی خودرو ها با کیفیت میشوند و مردم سوار میشوند که خود ما مردم همه کارهایمان با کیفیت باشد
اول بخاطر اینکه کسانی که اقدام "خواهند کرد" برای واردات خودرو قطعا به فکر ملت نیستن و هزار درصد بهتون اطمینان میدن که خیلی گرونتر از اونچه که انتظار خواهید داشت به فروش میرسن
دوم بخاطر اینکه مافیایی که پشت این قضایا هستن از سود کلانی که از همین قضیه بدست میارن چیزی به اسم شورای رقابت رو به رسمیت نمیشناسن
سومین دلیل اینه که جناب اقای نعمت زاده "بزرگ" رو اگه یادتون باشه وقتی که قرار بود خودروهای با کیفیت از فرانسه وارد بشه در مقابل سوالی که ازشون پرسیدن چرا این خودرو ها اینقدر گرون قراره به فروش برسه فرمودند "هر کس پول میده همونقدر هم اش میخوره "
در نتیجه مردم همیشه خاک برسر میمونن











