بازدید 2901

اذعان سفیر انگلیس در یمن به خروج حوثی‌ها از بنادر حدیده

سفیر انگلیس در یمن در سخنانی بر اجرای توافقنامه استکهلم میان طرف‌های یمنی تأکید و به خروج نیروهای انصارالله از بنادر حدیده اذعان کرد.
کد خبر: ۸۹۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ 14 May 2019

سفیر انگلیس در یمن در سخنانی بر اجرای توافقنامه استکهلم میان طرف‌های یمنی تأکید و به خروج نیروهای انصارالله از بنادر حدیده اذعان کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از بوابه نیوز، مایکل آرون، سفیر انگلیس در یمن در سخنانی اظهار کرد: ما خواستار اجرای توافقنامه استکهلم هستیم و این موضوع باعث تأسف است که این توافق مهم تاکنون اجرا نشده تا به دنبال آن اقدامات جدیدی برای پایان دادن به بحران یمن انجام شود.

وی افزود: خروج حوثی‌ها از بنادر شهر حدیده جزئی از توافقنامه استقرار دوباره نیروها در این شهر است و ما خواستار خروج حوثی‌ها از حدیده هستیم.

آرون در ادامه به خروج نیروهای انصارالله از بنادر یمن اذعان کرد و گفت که انگلیس و دولت مستعفی یمن نگرانی این دولت نسبت به خروج یکجانبه انصارالله را بررسی می‌کنند.

وی تأکید کرد که خواستار خروج نیروهای انصارالله از تمامی مناطق شهر حدیده است نه تنها سواحل آن.

سفیر انگلیس در یمن ادامه داد: تیم سازمان ملل، برنامه جهانی غذا و هیئت نظارت بر کشتی‌ها در بنادر حدیده حضور دارند و ناظر بر روند خروج حوثی‌ها هستند. پس از اجرای مرحله اول نظارت سه‌جانبه خواهد بود. توافقنامه سوئد جزئیاتی دارد که اجرای آنها دشوار بوده و درحال حاضر یک شبه توافق وجود دارد. شروع اتخاذ تدابیر جدید دال بر تمایل جهت پایان دادن به بحران این کشور است.

مایکل آرون در ادامه گفت: خروج یکجانبه تصمیم مارتین گرفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن بود و مهمترین بند توافقنامه سوئد خروج حوثی‌ها از بنادر است و طرح مایکل لولیسگارد، رئیس کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه سوئد بر این موضوع اشاره دارد که نیروهای محلی در مرحله سوم، شهر حدیده را تحویل بگیرند البته در توافقنامه سوئد ماهیت این نیروها مشخص نشده‌ است.

وی همچنین دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط ضمن عذرخواهی از توییت اخیر خود درباره خروج نیروهای انصارالله از حدیده که جنجال زیادی به همراه داشت، گفت: موضع انگلیس نسبت به حوثی‌ها واضح است ما "دولت قانونی" (دولت مستعفی) را به رسمیت می‌شناسیم و از اهداف آن و اهداف ائتلاف (ائتلاف متجاوز عربی) حمایت می‌کنیم.

این مقام انگلیسی در ادامه مدعی شد که کشورش چیزی جز ثبات و صلح را برای ملت یمن نمی‌خواهد. اینکه برخی یمنی‌ها تصور می‌کنند من با حوثی‌ها هستم اوهام است و واقعیت ندارد، ما تنها ثبات یمنی‌ها را می‌خواهیم.

وی اذعان کرد: مدت‌هاست منتظر اجرای مرحله اول توافقنامه مذکور هستیم و هر بار شاهد مشکلی از سوی یک طرف و یا طرف دیگر بوده‌ایم به همین دلیل حوثی‌ها اعلام کردند که آماده اجرای یکجانبه آن هستند و این درخواست دو هفته قبل کشورهای چهارجانبه در ائتلاف عربی بود و آنها خواستار خروج حوثی‌ها از بنادر سه گانه بودند و حوثی‌ها نیز هم‌اکنون در حال انجام این اقدام هستند. این یک چیز مثبت است و برایم قابل فهم نیست که چرا برخی‌ها با آن مخالف هستند.

آرون درباره هویت نیروهای محلی مستقر در بنادر حدیده نیز گفت: سازمان ملل ابتکار عمل را به دو طرف داده و دو طرف هر کدام نکاتی دارند، حوثی‌ها یک چیز می‌گویند و دولت نیز چیز دیگری و هیچ توافقی وجود ندارد به همین دلیل سازمان ملل این طرح را با حوثی‌ها آغاز کرده است.

سفیر انگلیس در پایان تأکید کرد: موضوع مهم درباره بنادر حدیده فعالیت این بنادر است نه امنیت و تصور نمی‌کنم نیروهای طرف سومی بخواهند پس از خروج حوثی‌ها بر بنادر تسلط یابند. سازمان ملل بر این موضوع نظارت خواهد داشت و مؤسسه بنادر دریای سرخ در آینده بنادر و گمرک را سازماندهی خواهد کرد. درآمدهای حاصل از این بنادر نیز به حساب بانک مرکزی حدیده واریز خواهند شد تا با آن حقوق کارمندان در حدیده و دیگر استان‌ها پرداخت شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار