بازدید 3355

روش‌های احتمالی چین برای مقابله به افزایش تعرفه گمرکی توسط ایالات متحده

چین گزینه های مختلفی برای مقابله با افزایش تعرفه های گمرکی وارده بر محصولات چینی توسط ایالات متحده آمریکا در اختیار دارد. آخرین دور از مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین در روز جمعه، بدون دست یابی به یک توافق تجاری به پایان رسید.
کد خبر: ۸۹۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷ 13 May 2019

تابناک اقتصادیچین گزینه های مختلفی برای مقابله با افزایش تعرفه های گمرکی وارده بر محصولات چینی توسط ایالات متحده آمریکا در اختیار دارد. آخرین دور از مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین در روز جمعه، بدون دست یابی به یک توافق تجاری به پایان رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی و طبق اظهارات کارشناسان این زمینه در گفت و گو با CNBC؛  این مذاکرات تحت سایه سخنان دونالد ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده، که تهدید کرده بود تعرفه گمرکی وارده بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد، قرار گرفت؛ تهدیدی که البته در بامداد روز جمعه به حقیقت پیوست‌.

وزیر بازرگانی چین، بلافاصله پس از اجرایی شدن تعرفه های جدید، اعلام کرد که این کشور اقدامات متقابل لازم را در برابر این تصمیم ایالات متحده، انجام خواهد داد. او از بیان جزئیات دقیق این اقدامات خودداری کرد، اما از وضعیت پیش آمده به شدت ابراز افسوس نمود.

کارشناسان در گفت و گو با CNBC اعلام کردند که پکن احتمالأ ترکیبی از روش های مختلف را برای آسیب زدن به ایالات متحده به کار خواهد برد.

سوزان شرک، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، در این باره اظهار داشت: به نظر من چین با این اقدامات مقابله خواهد کرد و این کار را از طریق مناسب ترین راه های موجود انجام خواهد داد، راه هایی که فقط منحصر به واردات نمی شود. من عقیده دارم که چین کشاورزان و به طور کلی صادرات محصولات کشاورزی ما را هدف خواهد گرفت، چرا که آن ها می دانند این چیزی است که از نظر سیاسی، برای دولت ترامپ بیشترین اهمیت را دارد.

وی همچنین اضافه کرد که انتظار دارد فشارهای بیشتری بر شرکت های آمریکایی که در چین فعالیت می کنند اعمال شود. این فشارها می تواند از طریق افزایش زمان انتظار برای دریافت تأییدیه بانکی و یا بررسی بیشتر و وقت گیر واردات این شرکت ها اعمال شود.

شرک ادامه داد: در حال حاضر قطعا هر اقدامی مشمول بازی جوانمردانه خواهد بود، من به شخصه شگفت زده می شوم اگر چین هیچ اقدامی در تقابل به اقدامات ایالات متحده انجام ندهد.

راه حل دیگر موجود برای چین، تنزل عمدی ارزش واحد پولی خود است. این بدان معنا است که کاهش ارزش یوان، برای صادرات چین یک برتری تجاری ایجاد کرده و احتمالا اثر تعرفه های گمرکی جدید وضع شده از سوی ایالات متحده را خنثی کند.

بو ژوانگ، اقتصاددان ارشد مسائل مربوط به چین در TS Lombard در این باره گفت: به اعتقاد ما، واحد پولی محدوده ای است که چین در آن برتری واضحی نسبت به ایالات متحده دارد.

به عقیده وی، روند نزولی فعلی در موجودی حساب این کشور و همزمان شدن آن با افزایش تعرفه های گمرکی از سوی ایالات متحده، این موقعیت را برای بانک مرکزی چین ایجاد خواهد کرد که تنزل مجدد ارزش یوآن را هم سو با خواسته بازار، قبول کند.

سیما شاه، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری جهانی در Principal Global Investors گفت: توجه داشته باشید که با این که بانک مرکزی چین می تواند تنزل ارزش یوان را تحمل کند، آنها احتمالا نسبت به این موضوع که از این اتفاق به عنوان اقدامی متقابل استفاده کنند، محتاط خواهند بود. چنین اقدامی علاوه بر اینکه خشم ترامپ را بر می انگیزد، ریسک خروج سرمایه را به همراه داشته و به تلاش های چین برای باز کردن بیشتر بازارهایش آسیب خواهد زد.

بسیاری از تحلیلگران نیز هشدار داده اند که یک اقدام محتمل دیگر برای چین ، می تواند کاهش حجم اوراق بدهی ۱ تریلیون دلاری ایالات متحده به خود باشد.

در نهایت، با توجه به وجود راه های متفاوتی که چین برای مقابله علیه اقدامات ایالات متحده در اختیار دارد، به نظر می رسد این اختلافات ادامه فعلا ادامه خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل