بازدید 3639
اقتصاد در گذر زمان

از ورود اقتصاددان آلمانی به ایران تا ممنوعیت واردات ۵ قلم کالای کشاورزی به عراق

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 13 May 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۰۷، دکتر «کورت لیندن بلات» تبعه آلمان برای تصدی ریاست بانک ملی ایران وارد تهران شد. وی قبلاً در برلین برای احراز این سمت انتخاب و استخدام شده بود.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۰۹، حق انتشار اسکناس از بانک شاهنشاهی سلب و به بانک ملی ایران واگذار شد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۴۶، سالن بزرگ تولید اتومبیل‌های سواری در کارخانه‌های ایران ناسیونال، افتتاح شد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۶، فرانسه موافقت خود را با احداث دو مولد هسته‌ای ۹۰۰ هزار کیلوواتی در ایران به ارزش دو میلیارد دلار اعلام کرد. این دو نیروگاه در شهر دارخوین در نزدیکی اهواز احداث خواهند شد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸، به موجب بیانیه رسمی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، هرگونه حقوق کنسولی و قضایی که درگذشته تحت عنوان کاپیتولاسیون به کشور‌های خارجی داده شده بود، لغو گردید.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۷۵، رؤسای جمهور کشور‌های ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، گرجستان، آذربایجان، پاکستان، ترکیه و افغانستان برای شرکت در مراسم راه اندازی راه آهن مشهد - سرخس - تجن، وارد ایران شدند.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۳، برخی از رسانه‌ها سقوط میانگین سهام (داو جونز) در بورس نیویورک و قرار گرفتن آن در زیر خط ۱۰۰۰۰ واحد را که در این روز صورت گرفت به حساب انتشار عکس‌های زننده شکنجه زندانیان عراقی در زندان ابو غریب و یک اردوگاه در جنوب عراق که عواطف جهانیان را جریحه دار کرد، گذارده بودند. میزان سقوط سهام ۱۲۷۷ واحد بود.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹، گمانه زنی‌ها درخصوص زمان آغاز اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در نیمه اول سال پایان یافت و اظهارات محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور این پیام را دربرداشت که این قانون در نیمه دوم سال اجرایی می‌شود.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۱، به دولت دهم مجوز فروش اموال منقول و غیرمنقول مازادش را دادند؛ آن هم "بدون تعیین سقف" و در "سال پایانی صدارت".

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، برابر مصوبه اسفند۹۲ مجلس، سازمان امور مالیاتی مکلف شده بود از مالکان آپارتمان‌های بلااستفاده، برای سال دوم خالی بودن، تعرفه‌ای معادل نصف «مالیات اجاره» را تحت عنوان «مالیات خانه خالی» دریافت کند که این مصوبه براساس اظهارات معاون سازمان امور مالیاتی، با مخالفت اولیه شورای نگهبان رو به رو شد و به مجلس برگشت خورد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: عراق ورود ۵ قلم کالای کشاورزی از ایران را ممنوع کرد. صدرالدین نیاورانی اقلام ممنوع‌الورود را سیب‌زمینی، هندوانه، خربزه، فلفل و کدو برشمرد.
 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل