بازدید 19744

چرا انصارالله از سه بندر کلیدی یمن عقب نشینی کرد!؟

نزدیک به پنج ماه از توافق صلح استکهلم یا الحدیده برای توقف جنگ در یمن می گذرد اما ائتلاف عربی به فرماندهی سعودی با عدم پایبندی به بندهای این توافق، همچنان به ادامه جنگ و درگیری در یمن اصرار دارد. با این حال، انصارلله بارها بر پایبندی خود به این توافق تاکید کرده و خواستار مشارکت فعال سازمان ملل برای فشار بر ائتلاف سعودی و اجرای توافق شد.
کد خبر: ۸۹۸۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰ 11 May 2019

نزدیک به پنج ماه از توافق صلح استکهلم یا الحدیده برای توقف جنگ در یمن می گذرد اما ائتلاف عربی به فرماندهی سعودی با عدم پایبندی به بندهای این توافق، همچنان به ادامه جنگ و درگیری در یمن اصرار دارد.

به گزارش تابناک، با این حال، انصارلله بارها بر پایبندی خود به این توافق تاکید کرده و خواستار مشارکت فعال سازمان ملل برای فشار بر ائتلاف سعودی و اجرای توافق شد.

در همین زمینه، روز شنبه سازمان ملل اعلام کرد، انصارالله با خروج یک‌جانبه از سه بندر اصلی در غرب این کشور و در تاریخ 11 تا 14 ماه می (21 تا 24 اردیبهشت) موافقت کرده و این گامی مطلوب برای اجرای مذاکرات سیاسی با هدف پایان جنگ در یمن است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «رویترز»، کمیته هماهنگی استقرار مجدد که ریاست آن را «مایکل لولیسگارد» بر عهده دارد در بیانیه خود تصریح کرد، انصارالله به صورت یک‌جانبه از بندر «الصلیف» ( ویژه نقل و انتقال دارو و مواد غذایی)، بندر نفتی «رأس‌عیسی» و بندر نفتی الحدیده به عنوان بندر اصلی کشور یمن عقب‌نشینی می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده، سازمان ملل بر خروج نیروهای انصارالله در بندرهای ذکر شده نظارت می‌کند و این اولین گام در راستای اجرایی کردن توافق صلح سوئد است

چرا انصارالله از سه بندر کلیدی یمن عقب نشینی کرد!؟.

لازم به ذکر است، طرف‌های درگیر در یمن در جریان مذاکرات صلح استکهلم که در آذرماه سال گذشته در پایتخت سوئد برگزار شد، توافق کرده بودند که برای دست یابی به آتش بس تلاش کنند و در همین ارتباط نیز گروه انصارالله یمن که بندر الحدیده را در کنترل خود داشت با هدف به نتیجه رسیدن توافق صلح و برقراری آتش بس در یمن عقب نشینی از بندر الحدیده را مورد پذیرش قرار داد.

این در حالی است که همزمان با توافق گروه‌های یمنی، بمباران این کشور نیز از سوی ائتلاف نظامی عربستان ادامه داشته و همین مسئله بزرگترین مانع رسیدن به صلح در یمن تا کنون بوده است.

سوالی که ذهن برخی از ناظران را به خود مشغول کرده این است که چرا انصارالله به صورت یکجانبه از سه بندر مهم عقب نشینی کرده است؟در پاسخ به این سوال چند فرض وجود دارد:

نخست، انصارالله با این عقب نشینی و اجرای کامل توافق صلح سوئد(علی رغم نقض توافق از سوی محور سعودی) در پی افزایش فشار بین المللی بر محور سعودی است. کما اینکه اخیرا سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری انتقادات گسترده ای را از محور سعودی انجام داده اند.

دوم؛ برخی دیگر از ناظران بر این باورند که عقب نشینی انصارالله از سه بندر ذکرشده احتمالا بی ارتباط به مذاکرات ایران و اروپا و درخواست ایران از انصارالله نیست. مذاکراتی که از چندین ماه پیش آغاز شد و هنوز ادامه دارد.

سوم: برخی از ناظران پا را فراتر می گذارند و معتقدند یمن گام نخست مذاکره ایران و آمریکا در امور منطقه ای است که البته این فرض چندان قابل اتکا نیست.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر