بازدید 3822

اعزام اساتید به ۷ کشور

کد خبر: ۸۹۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 11 May 2019

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: سالانه ۱۳۰۰ نفر از دانشجویان دوره دکتری در قالب فرصت‌های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه به خارج از کشور اعزام می‌شوند.

به گزارش مهر، به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سالار آملی، رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی گفت: هدف از شرکت اساتید و محققان کشورمان در سمینارها و کنفرانس‌ها آن است که بهترین نفرات داخل کشور با ارائه مقاله به کشورهای خارجی اعزام شوند تا بستری مناسب در جهت استفاده از علم جهانی و مراودات علمی شکل گیرد.

به گفته وی، در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۲۲ نفر از اعضای هیئت علمی کشورمان به سمینارها و کنفرانس‌ها و کارگاه‌های بین المللی اعزام شدند که حاصل این امر ورود ده‌ها نوع دانش فنی و روز دنیا به کشور است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ بیشترین اعزام اساتید به کشورهای ترکیه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، فرانسه، کانادا و هلند بوده است و مسلماً ایرانیان به عنوان ارائه‌دهنده در این کشورها حاضر خواهند شد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۲ هزار و ۱۶۸ نفر از دانشمندان، اعضای هیئت علمی و افراد برجسته دنیا به ایران آمدند که این آمار قابل توجهی است؛ در واقع هر هفته ۱۰ هیئت علمی خارجی به ایران می‌آیند و این افراد با تمرکز روی ۴ محور حضور در سمینارها و کنفرانس‌ها، راهنمایی دانشجویان دوره دکتری (مشترک)، آموزش و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک به ایران می‌آیند.

اجرای بیش از ۴۰۰ پروژه مشترک دانشمندان ایرانی و خارجی

وی با اشاره به زمان به سرانجام رسیدن پروژه‌های تحقیقاتی عنوان کرد: هم اکنون ۴۶۶ پروژه بین دانشمندان داخلی و خارجی در حال انجام است. محورهای کلان این پروژه‌های مشترک از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تبیین می‌شود و سپس دانشگاه‌های ما عمدتاً هدایت علمی این امر را بر عهده می‌گیرند.

وی پروژه‌های تحقیقاتی مشترک را بیشتر با کشورهای هدف شامل اتحادیه اروپا، چین، روسیه، ژاپن و کره دانست و گفت: در یک ماه اخیر طی پروژه‌ای با چین، دانشگاه‌های شیراز، گیلان و اصفهان ۳ مرکز پایش هوا را در کشور راه‌اندازی کردند و مقرر شد دستگاه‌ها و تجهیزات از کشور چین وارد شوند و پایش هوا در آنجا صورت گیرد.

به گفته وی، اساتید و دانشجویان ما توانمندی و نوآوری و تراوش فکری خوبی دارند و این امر باعث شده تا کشورهای خارجی برای مراودات علمی با ایران تمایل داشته باشند. بسیاری از کشورهای منطقه با وجود امکانات و تجهیزات کافی، اما مانند ایرانیان از علم و تیزهوشی برخوردار نیستند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: سالانه ۱۳۰۰ نفر از دانشجویان دوره دکتری در قالب فرصت‌های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه به خارج از کشور اعزام می‌شوند تا از تجهیزات و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های خارجی استفاده و دانش جدیدی را به کشور منتقل کنند. نیازی به اعزام تمام وقت یا سالانه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نیست چرا که ما پایه‌های علمی قوی داریم.

اجرای پروژه مشترک با عراق

وی درباره توافقات با کشورهای خارجی بیان کرد: قرار است در کشور عراق دانشگاه علوم پزشکی مشترک از سوی وزارت بهداشت داشته باشیم؛ همچنین برای راه اندازی دانشگاه مشترک با این کشور دانشگاه صنعتی امیرکبیر و الزهرا (س) پیش‌قدم شده اند. از طرف دیگر سه دانشگاه مهم ایران در افغانستان شعبه دارند و هم اکنون دانشجویان زیادی آنجا مشغول به تحصیل هستند.

جذب دانشجو از مهرماه در دانشگاه بین‌المللی D۸

سالارآملی با اشاره به راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی D۸ گفت: چند سال گذشته راه‌اندازی این دانشگاه تصویب شد و مقرر شد ایران سردمدار آن باشد. نشست هیئت امنای این دانشگاه برای اولین بار با حضور وزرا و برخی معاونان کشورهای عضو این طرح تشکیل شد و اساسنامه آن به تصویب نهایی رسید و از مهرماه امسال دانشجو پذیرش می‌کند.

وی ادامه داد: پشتوانه اصلی دانشگاه D۸، دانشگاه بوعلی سینای همدان است، البته در این راه دانشگاه‌ها با هم همسو هستند و این طرح آغازی است برای توسعه دانش میان کشورهای اسلامی و ثمرات خوبی برای کل کشورهای اسلامی به همراه دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر