بازدید 6868

افشاگری کفاشیان درباره دخالت های وزرای ورزش درفوتبال

یادم است می‌گفتند هر کسی می‌آید چرا تو نمی‌روی؟ یکی از دوستان من ۲۰ سال رئیس فدراسیون هاکی بود و حرف خوبی می‌زد، او می‌گفت: هر کسی مسئول ورزش می‌شود اول سراغ فوتبال می‌رود و بعدا کشتی.
کد خبر: ۸۹۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱ 10 May 2019

علی کفاشیان برای نخستین بار بعد از وداعش با مدیریت فوتبال با حضور در یک برنامه تلویزیونی در خصوص اینکه چطور شد به یکباره از فوتبال رفت، توضیحاتی داد کهخواندنی است.

به گزارش تابناک ورزشی، رییس سابق فوتبال ایران در این مصاحبه از دخالت های همه مدیران ورزش کشور در امور فدراسیون پرده برداشت و خاطراتی به زبان آورد که جالب و بحث برانگیز بود. او درباره اینکه چطور شد ناگهان قبول کرد که برود؟ گفت: ما در فوتبال مشغول کار بودیم که وقتی بحث بازنشستگی مطرح شد به یکباره یادم افتاد سنم بالا رفته و به همین شکل وارد جمع بازنشسته‌ها شدیم!

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بار خودتان رفتید یا مجبور شدید؟ گفت: به نظرم در این مدتی که در فدراسیون فوتبال کار کردم فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم، یادم است روزی که وارد فدراسیون فوتبال شدم حتی اعضای هیات رئیسه را نمی‌شناختم. وی در خصوص اینکه آیا واقعا نمی‌خواست وارد فوتبال شود گفت: من آن زمان دبیر کل کمیته ملی المپیک بودم و ۸ ماه از کارم مانده بود و اصلا قرار نبود رئیس فدراسیون شوم. آن زمان ریاست سازمان وقت گفت: شما کاندید شو که بعد کنار بروی و من رئیس شوم، ولی او کنار رفت و من ماندم! شاید در آخرین لحظات بود که فیفا اعلام کرد که رئیس وقت سازمان تربیت بدنی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند.

افشاگری کفاشیان درباره دخالت های وزرای ورزش درفوتبال

کفاشیان تاکید کرد: در یکی دو سال اول واقعا مانده بودم که چه کار کنم، مدتی در کمیته المپیک بودم و به کار‌های فدراسیون فوتبال هم می‌رسیدم، بعد از جا افتادن در کار و سرمایه گذاری که روی من صورت گرفته بود مجمع فدراسیون به من رای و نمره قبولی داد. البته واقعیت این است که همیشه تنش بین مدیریت بالای ورزش و مدیریت فدراسیون وجود داشت. زمانی که من رئیس فدراسیون بودم ۷-۸ رئیس سازمان و وزیر ورزش دیدم. یادم است می‌گفتند هر کسی می‌آید چرا تو نمی‌روی؟ یکی از دوستان من ۲۰ سال رئیس فدراسیون هاکی بود و حرف خوبی می‌زد، او می‌گفت: هر کسی مسئول ورزش می‌شود اول سراغ فوتبال می‌رود و بعدا کشتی. ولی به هر حال مجمع به من اطمینان کرده بود. متاسفانه در ورزش هر کسی رئیس می‌شود اول سراغ فوتبال می‌آید و روی این ورزش زوم می‌کند و می خواهد این فدراسیون را زیر نظر داشته باشد. همه این‌ها به استقلال فدراسیون بر می‌گردد. اگر فدراسیون استقلال نداشته باشد به ضرر فوتبال است.

وی با اشاره اینکه چرا در دور سوم خودش کنار رفت، گفت: در دوره سوم همه می‌گفتند کاندیدا شو، ولی من دیدم دعوای ۲ نفره در نهایت در حال ضربه زدن به فوتبال است، من همانجا تشخیص دادم که باید بروم.

کفاشیان با اشاره به انتخابات دور دومش در فدراسیون و اتفاقاتی که در آن مجمع خاص با صحبت‌های امیر عابدینی افتاد گفت: قبل از انتخابات دور دوم نزد وزیر وقت ورزش رفتم و به آقای عباسی گفتم اگر کسی مد نظر شما است بگویید آن زمان وزیر چیزی نگفت و زمان گذشت، ولی ۱۵ روز قبل از انتخابات خواستند دکتر قریب که شخص محترمی است در انتخابات شرکت کند. همان زمان به من گفتند که شما کنار برو، ولی من گفتم حالا دیگر اصلا کنار نمی‌روم و قبل از انتخابات هم گفتم آقای قریب مد نظر وزارت است. من در کمیته ملی المپیک هم بودم و در مجامع زیادی شرکت کردم. در مجمع یک فدراسیون بحث اداره کردن مهم نیست، بلکه دوستی و تبادل نظر اهمیت دارد. من بیش از ۷۰-۸۰ مجمع برگزار کردم، مهم این است که با اعضای مجمع روراست باشید.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه بعد از آن اتفاق کارش سخت نشد گفت: خیلی سخت شد، بعد‌ها یکسری درگیری‌هایی ایجاد کردند، اگر مدیری انتخاب می‌شود باید از او حمایت شود، ولی در زمان من این اتفاق نیفتاد. متاسفانه در کار من دخالت می‌کردند و هر روز نامه بلند بالا می‌زدند که چرا فلانی به فلان جا رفته است، همین الان هم معتقدم از فوتبال حمایت نمی‌شود و این اتفاقات تکرار شده است. حتی درگیری‌هایی برای من در قوه قضاییه ایجاد کردند. برای اولین بار می‌گویم که اتفاقات به بازداشت من منجر شد!

وی ادامه داد: همان زمان می‌توانستم استعفا بدهم، ولی دیدم به صلاح فوتبال نیست که کنار بروم. من چیزی نگفتم، چون مجمع ۷۴نفره به من رای داد و آن‌ها هستند که باید برای فوتبال تصمیم بگیرند. وقتی از فدراسیون حمایت نمی‌شود معلوم است در آسیا و خیلی جا‌ها دچار مشکل می‌شویم. من سال‌ها در فدراسیون دوومیدانی کار کرده ام. فدراسیون فوتبال کمی جنبه سیاسی دارد و از مجلس در آن دخالت می‌کنند. هر کسی درباره فوتبال حرف می‌زند در رسانه‌ها منعکس می‌شود و شاید همین موضوع باعث دخالت‌ها می‌شود.

کفاشیان تاکید کرد. روزی که به فدراسیون آمدم صفایی فراهانی اساسنامه‌ای به من داد که با همین کار را جلو ببرید، بعد از زمانی به من گفتند که شما بازنشسته هستید، ولی من گفتم بازنشسته مستقل هستم.

وی در خصوص دلایل رفتن بهروان گفت: فقط یک مورد بود که گفتند بهروان نباشد، به ما گفتند بازنشسته‌ها نباشند. خود اساسنامه فدراسیون می‌گوید افراد باید از فلان سن تا فلان سن در فدراسیون کار کنند. وزارت ورزش می‌تواند حمایت کند که اساسنامه اش را درست کند. چند وزیر آمدند و درخواست کردیم که اساسنامه را به دولت ببرید تا استقلال پیدا کنیم، ولی آن‌ها نخواستند. چرا؟ چون به نظر شما اگر ۷۶ عوض مجمع برای فوتبال تصمیم بگیرند بهتر است یا یک نفر تصمیم بگیرد؟

رئیس سابق فدراسیون تاکید کرد: مهمترین مساله در زمان ما از لحاظ مالی این بود که حق پخش پرداخت نمی‌شد. مهم است که ما برای استقلال مان قدم بر نمی‌داریم. ما نباید درگیری کار‌های اجرایی روزمره شویم و باید این مشکلات را حل کنیم. یادم است که در دور اول که بودیم درآمد ما از حق تبلیغات دور زمین بیشتر بود. برخی مشکلات هم به عدم شفافیت مالی باشد. مثلا در مورد بلیت بازی‌ها باید مبلغ کمی بگیریم، چون محدودیت‌هایی وجود دارد.

کفاشیان تاکید کرد: با توجه به مصوبات فیفا و پول‌هایی که به کشور‌های تزریق می‌شود به نظرم اگر در کار فدراسیون دخالت نشود فوتبال می‌تواند گلیم خودش را بیرون بکشد. زمانی که کی‌روش به ایران آمد و تیم را به جام جهانی برد همه هزینه‌های فدراسیون را پوشش داد. روزی که به فوتبال آمدیم ساخت و ساز‌های ما خیلی مشکل داشت، اما الان به مرکز بزرگ و آماده در آسیا داریم. دولت هم یک کمک کوچک کرد که فقط به تیم‌های پایه اختصاص داشت.

رئیس سابق فدراسیون در خصوص اینکه آیا رکورد اقتصادی در زمان وی زیاد بود یا خیر گفت: باشگاه‌های ما درصدی از درآمد خود را به فدراسیون می‌دادند. دور اولی که در فدراسیون بودیم هم حق پخش می‌گرفتیم و هم پول تبلیغات را می‌گرفتیم. درست است که ما فدراسیون فوتبال هستیم، ولی زورمان در مجلس کم است. صدا و سیما هم ساز و کار ندارد و بودجه حق پخش را وصول نمی‌کند. همه این‌ها باعث لطمه به فوتبال است. اگر اینگونه است دولت باید بودجه‌ای جدا برای فوتبال در نظر بگیرد نه اینکه مرتب فدراسیون هر چه دولت می‌گوید بگوید چشم! مثلا همین بازی لیورپول همزمان با بازی ذوب‌آهن بود، ولی شبکه ۳ بازی لیورپول را پخش کرد، چون این بازی برای مردم جذاب‌تر است. این کار همت جمعی می‌خواهد، چند بار هم همه آمدند و کار را سفت کردند، ولی ول کردند و رفتند.

کفاشیان در خصوص اینکه چه توصیه‌ای به فوتبالی‌ها دارد گفت:مهمترین مساله ما فوتبال کشور است، مهم نیست هیات رئیسه و اشخاص چه کسانی هستند. باید یادمان باشد صعود تیم ملی به جام‌های جهانی در ۳ دوره گذشته چه خوشحالی به مردم داد. به نظرم ارگان‌ها و مسئولان همه باید صرف نظر از اینکه با فلان رئیس خوب هستند یا بد حمایت کنند، چه مالی و چه معنوی.

وی در خصوص اینکه آیا حالا که سمتی ندارد، فوتبال را تعقیب می‌کند یا نه؟ گفت: بله، صبح‌ها در پارک قدم می‌زنم و خرید هم می‌کنم. فوتبال را هم دنبال می‌کنم، ولی بدون استرس.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها