بازدید 11772
۳

چرا ایرانی‌ها به دونالد ترامپ زنگ نمی‌زنند؟

کد خبر: ۸۹۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴ 10 May 2019

خیلی طول نکشید تا پاسخ رسمی ایران به ادعاهای دونالد ترامپ داده شود. روانچی سفیر ایران در سازمان ملل خیلی سریع به ترامپ یادآوری کرد که چرا به او از سوی ایران زنگ زده نمی‌شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، دونالد ترامپ سرانجام تاب نیاورد و حرفی را که به طور غیررسمی به اروپایی ها گفته بود تا به ایران منتقل کنند را خودش در کنفرانسی خبری به زبان آورد. او و تیم مشاوران ضد ایرانی‌اش که در یکسال گذشته شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران انجام داده‌اند، در این خیال بودند که زیر میز برجام می‌زنند و با زورگویی و تهدید ، ایران را هم با شرایط خودشان پای میز مذاکره جدید می‌کشانند. مثل همان کاری که با کره شمالی کردند و آن وقت از دل این مذاکره، ژستی پیروزمندانه می‌گیرند.

ژست قهرمانی که فاتح است. اما ایران با مقاومت معادلات‌شان را بر هم زد. دولت ایران نه از برجام خارج شد و نه به تعهدات بین المللی پست کرد اما توانست از گزند تحریم‌ها در امان بماند و با همه دشواری‌ها تا یکسال پس از آنچه ترامپ پیش‌بینی می کرد، پیش آمد. حالا اتخاذ سیاست‌های جدید ایران در چارچوب برجام باعث دلخوری شرکای اروپایی آمریکا شده است. او با اعمال فشار ظالمانه به مردم ایران ، شرایط را طوری رقم زده که اگر ایران تصمیم به خروج از برجام کند، بیشترین لطمه به دولت‌هایی می‌خورد که برجام را معادله بزرگ برد-برد برای خود می‌دانستند.

این تاب آوری ایران و عدم تمایل برای مذاکره در ازای پالس‌های غیر رسمی ترامپ سبب شد تا او دوباره پیامی مستقیم برای ایران بفرستد.

ایران که حسن روحانی در مقام رئیس جمهور رسما اعلام کرده با چاقوکش و ادبیات چاقوکشی پای میز مذاکره نمی نشیند. او گفته تا ۶۰ روز آینده منتظر گشایش در وعده‌های غرب می‌ماند و باب مذاکره باز است اما مذاکره برد برد ، نه با تهدید.

حالا مجید تخت‌روانچی به عنوان معاون سیاسی پیشین دولت و یکی از اعضای تیم مذاکره کننده برجام که مسئولیت مهم سفیر ایران در سازمان ملل را دارد، در واکنش به حرف‌های ترامپ به شبکه آمریکایی گفته است. او گفته چطورمی‌توان به کسی اعتماد کرد که میز مذاکره را ترک کرده و مدام اطلاعات دروغ منتشر می کند.

خبرنگار شبکه ان بی سی آمریکا از روانچی پرسید:«ترامپ گفته است که خواستار صحبت با ایران است اما جان کری با دخالت کردن و گفتن این موضوع که ایران با امریکا گفت و گو نکند،مانع از تماس ایرانی‌ها می‌شود.»

تخت‌روانچی خیلی با طمئنینه و آرامش پاسخ داد:«این هم موضوع جدیدی هست که رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده. او قبلا هم این ادعا را داشته است. باز هم گفته که جان کری به ما گفته است که با امریکا و دولت فعلی آن گفت و گو نکنیم. که ادعای درستی هم نیست.»

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد:«در واقع او( ترامپ) مسئله ی دیگری را بیان کرده است. به جای گفتن واقعیتی که باب مذاکره را بسته. چیزی که او از ایران می خواهد ، کنترل برنامه هسته ای ایران و نرفتن به سوی سلاح های هسته ای نیست. اگر این بود که به برجام پایبند می‌ماند.او 14 گزارش سازمان انرژی اتمی رو در مورد مطالعه نکرده است؟ گزارش‌هایی در دوره برجام که همگی نشان می دهد ما به تعهدات‌مان پایبند بودیم؟»

تخت‌روانچی بار دیگر نکاتی را که رئیس جمهور روحانی در سازمان ملل مطرح کرده بود را برای مجری تکرار کرد و گفت:«ما علاقه ای به تولید و تکثیر سلاح های هسته ای نداریم. رهبر ما فتوی دادند که سلاح هسته ای در اسلام حرام است. پس نیازی نیست که به دنبال سلاح هسته ای برویم.»

مجری دوباره پرسید ایران قادر به مذاکره با آمریکا است؟ چون ترامپ مدعی شد جان کری با مداخله می‌خواست با ایران مذاکره نکند؟

دوباره تخت‌روانچی نکاتی را تکرار کرد که دلایل ایران برای نپذیرفتن دعوت از روی خودخواهی ترامپ برای مذاکره است را. او گفت:«اینجا باید به دو سوال پاسخ دهیم؛ نخست آن که چرا رییس جمهور آمریکا میز مذاکره را ترک کرد و از یک توافق جدید صحبت کرد؟ »

تخت‌روانچی در ادامه تامید کرد ایران دیگر اعتمادی به ترامپ ندارد:«چه تضمینی وجود دارد بعد از یک توافق دیگر، او دوباره مخالفت نکند؟ دوباره زیر حرف‌شان نزنند؟»

آمریکایی‌ها با ترامپ زیر توافقی زدند که میان ۷ کشور بوده به نمایندگی از کل دنیا و البته با تائید سازمان ملل . روانچی باز این نکته را به طرف آمریکایی گوشزد کرد و گفت:«این توافق برجام صرفا میان دو کشور نیست، با پنج قدرت جهانی هم هست. او از چنین توافقی خارج شد!وقتی این اتفاق افتاد ما به خواست دوستان اروپایی یک سال منتظر ماندیم . آنها تلاش‌هایی کردند برای اجرای تعهدات‌شان ولی این کافی نبود.»

مجری به تحریم‌های ضد ایرانی اشاره کرد و گفت:ایران حالا در محدودیت کامل است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۳
نگران نباش با این دست فرمونی که هم ما گرفتیم و هم ترامپ به زودی باید بهم زنگ بزنیم ببینیم چند چندیم.
ایرانی ها هرگز به ترامپ زنگ نمیزنند
هیهات من الذله
من چند ساعته زنگ میزنم گوشیوبرنمیداره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان