بازدید 4299

هر آنچه که از هنر طلا و جواهرسازی نمی‌دانید

کد خبر: ۸۹۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳ 09 May 2019

امروزه جواهرسازی یکی از پردرآمدترین مشاغل به شمار می‌آید که افراد می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی و دارا بودن مقداری خلاقیت، در منزل نیز از این طریق کسب درآمد کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رشته طلا و جواهرسازی یکی از رشته‌های زمینه هنر از شاخه کاردانش است که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به بررسی این هنر و رشته و همچنین بازار کار آن بپردازد.

هنر طلا و جواهرسازی

هنر جواهرسازی هزاران سال قدمت دارد و به زمانی باز می‌گردد که تمدن‌های باستانی به منظور استفاده‌های تزئینی، به ساخت جواهرات اقدام کردند.

جواهرسازی در گذشته کاربرد‌هایی فراوان داشته که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده تزئینی و نمایش سنگ‌های قیمتی، ابراز ایمان و عقیده، نشان دهنده موقعیت اجتماعی و غیره اشاره کرد.

پرکاربرد‌ترین نوع جواهرسازی برای مقاصد سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و از قیمتی‌ترین و زیباترین جواهرات در تاج‌های پادشاهی و خانواده سلطنتی استفاده می شد.

امروزه جواهرسازی یکی از پردرآمدترین مشاغل به شمار می‌آید که افراد می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی و دارا بودن مقداری خلاقیت، در منزل نیز از این طریق کسب درآمد کنند.

در طی سال‌ها کشف مستمر سنگ‌های جدید، فلزات گرانبها و مواد تزئینی، آمیخته با پیشرفت ابزار جواهرسازی و متالوژی، موجب شده هنر جواهرسازی دیگر به یک قشر خاص (قشر مرفه جامعه) متعلق نبوده و هر کس از هر طبقه اجتماعی امکان دسترسی به جواهرات ظریف و زیبا را داشته باشد.

رشته طلا و جواهرسازی

رشته طلا و جواهرسازی یکی از رشته‌های زمینه هنر از شاخه کاردانش است که علاوه بر داشتن دروس عمومی و پایه، دارای دروس مهارتی متنوعی است و فراگیران اصول و مبانی لازم را برای ورود به این رشته و گرایش‌های تخصصی مربوطه را کسب می‌کنند.

تربیت نیروی انسانی کارآمدی است که بتواند قسمتی از نیاز‌های هرم شغلی صنعت طلا و جواهر را در بخش نیروی کار ماهر تامین کند و کمبود محسوسی را که در این زمینه در کشور وجود دارد، جبران کند؛ یکی از اهداف تعریف رشته مهارتی طلا و جواهرسازی است و تحقق این امر از طریق برنامه‌ریزی خاصی که منجر به توانمندسازی هنرجویان از طریق گذراندن دروس تخصصی علمی و عملی طلا و جواهرسازی می‌شود به‌صورت کامل امکان‌پذیر خواهد بود.

فارغ‌التحصیلان این رشته بر اساس آموزش‌هایی که دریافت می‌کنند قابلیت اجرای تمامی مراحل طراحی قالب‌های مومی، ریخته‌گری فلزات قیمتی، ملیله‌سازی نقره، طلا و جواهرسازی، مدل‌سازی فلزات قیمتی، جواهرسازی مهره‌ای و فروشندگی طلا و جواهر را دارند.

همچنین فارغ‌التحصیلان رشته طلا و جواهرسازی می‌توانند عملیات تکمیلی شستشو، تعمیرکاری، جداسازی قطعه ریخته‌گری شده و صیقل‌کار را به خوبی انجام دهند.

آینده تحصیلی و شغلی رشته طلا و جواهرسازی

هدف از طراحی رشته‌های کاردانش تامین نیاز بازار کار و نیروی کار ماهر است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌صورت مستقیم وارد بازار کار شوند، اما اگر دانش‌آموختگان این رشته تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند، پس از اخذ دیپلم حرفه‌ای می‌توانند برای ادامه تحصیل در رشته ساخت طلا و جواهرسازی، هنر‌های تجسمی و غیره در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و علمی کاربردی ادامه تحصیل دهند.

هنر جویانی که این شغل را انتخاب می‌کنند توانایی ساخت تمام مصنوعات طلا و جواهر بر اساس مدل‌های موجود و سفارشات دریافت شده، برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های تولیدی در کارگاه‌های ساخت مصنوعات طلا و جواهر، سازنده قالب‌های مومی، ریخته‌گر فلزات قیمتی، ملیله‌ساز نقره، مدل‌ساز فلزات قیمتی، جواهرساز مهره‌ای، مخراج‌کاری بر روی فلزات قیمتی، فروشنده طلا و جواهر را داشته و می توانند:

به طور شخصی اقدام به تاسیس کارگاه نموده و سفارشات فروشندگان وغیره را بسازد.

همچنین کارآموز می‌تواند پس از پایان آموزش به عنوان استادکار وارد یکی کارخانه‌ها شده و براساس شرایط کارخانه بخشی از کار را انجام دهد.

فضای مورد نیاز برای این کار حداقل ۲ متر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار