بازدید 45465

حریق گسترده در بازار تبریز، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان/ ازدحام جمعیت مانع راه نیروهای امدادی/ اعلام مهار حریق و پایان لکه‌گیری آتش

بازار تبریز که حدود یک دهه پیش به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به ثبت جهانی رسیده، در میان شعله‌های حریق می‌سوزد. این در حالی است که شماری از مردم با اطلاع از وقوع این رویداد روانه بازار تبریز شده‌اند و در نتیجه، ازدحام در خیابان اطراف شکل گرفته که کار را برای امدادگران دشوار کرده است؛ وضعیتی که نیرو‌های پلیس می‌کوشند آن را مدیریت کرده و راه را برای رفت و آمد امدادگران باز نگه دارند.
کد خبر: ۸۹۷۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳ 08 May 2019
تابناک اجتماعی -
بازار تبریز که حدود یک دهه پیش به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به ثبت جهانی رسیده، در میان شعله‌های حریق می‌سوزد.

به گزارش «تابناک»؛ مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: آتش سوزی در راسته «ایکی قاپیلی» رخ داده و نیرو‌های آتش‌نشانی با حضور در محل حادثه در تلاشند حریق را اطفا کنند. ۱۵۰ تا ۲۰۰ مغازه در این راستا قرار دارد.

این در حالی است که شماری از مردم با اطلاع از وقوع این رویداد روانه بازار تبریز شده‌اند و در نتیجه، ازدحام در خیابان اطراف شکل گرفته که کار را برای امدادگران دشوار کرده است؛ وضعیتی که نیرو‌های پلیس می‌کوشند آن را مدیریت کرده و راه را برای رفت و آمد خودرو‌ها و ماموران امدادی، اورژانس و هلال احمر باز نگه دارند.

بر اساس گزارش‌های رسیده، این رویداد تا کنون تلفات جانی نداشته، ولی وضعیت حریق به گونه‌ای است که مهار ناپذیر به نظر می‌رسد و احتمال سرایت آن به دیگر بخش‌های بازار وجود دارد.

علت حادثه و میزان خسارات در دست بررسی است
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۱۰:۱۷

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز از اطفای کامل آتش‌سوزی پس از پنج ساعت تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان خبر داد و گفت: دلیل وقوع این حادثه و میزان خسارات وارده به مغازه‌ها، از سوی کارشناسان سازمان در دست بررسی است و متعاقبا اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد قلیزاده در تشریح عملیات اطفای حریق گفت: حوالی ساعت 22:15 شب گذشته با گزارش مشاهده دود و آتش از بام بازار تبریز از سوی شهروندان به سامانه 125، تیم‌های عملیاتی بلافاصله به محل اعزام شده و پس از حضور در محل حادثه و مشاهده دود و آتش شدید ضمن تقسیم بندی گروه‌های عملیاتی به تیم‌های مهار، کنترل و اطفا به اجرای عملیات اطفای حریق این حادثه پرداختند.

وی ادامه داد: تیم‌های عملیاتی با استقرار در پشت بام و اطراف محل، آتش سوزی را تحت کنترل قرار داده و از سرایت آن به سراهای همجوار پیشگیری کردند. تیم‌های دیگر نیز ضمن رعایت همین اصول، عملیات اطفا را به سرعت و ایثارگرانه در پیش گرفتند. وجود دود غلیظ، حرارت شدید و تجمع مردم و بازاریان در داخل بازار تبریز از جمله مشکلات عملیات اطفای این حادثه بود که خوشبختانه در آن آسیب و صدمات جدی به آتش‌نشانان وارد نشد و تنها تعدادی دچار دودزدگی و آسیب‌های جزئی شده و تحت درمان قرار گرفتند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی تبریز با اشاره به وقوع حریق مشابه در دو سرای بازار ایکی قاپیلار در سیزدهم آبان ماه 88 افزود: تیم‌های عملیاتی در عملیات اطفای حریق رشادت و جان فشانی ویژه‌ای از خود نشان داده و همین حادثه که ده سال پیش رخ داده و در حدود دو روز به طول انجامیده بود را در طول پنج ساعت کامل اطفا کردند.

۱۰۰ مغازه در بازار جهانی تبریز آسیب دیدند
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۱۰:۰۱

حسین اسماعیلی سنگری، مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز به ایسنا گفت: هنوز علت دقیق حادثه مشخص نیست، خوشبختانه کسی نیز در محل نبوده که آسیب جانی به دنبال داشته باشد. برای بررسی دقیق‌تر نیاز به زمان بیشتری داریم تا کارشناسان آتش‌نشانی بررسی‌های کاملی را انجام دهند.

وی با بیان این‌که این آتش سوزی بعد از اذان شب گذشته شروع شده، افزود: آتش ساعت سه و نیم – چهار بامداد مهار شد و متأسفانه حدود ۱۰۰ مغازه در این آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند.

آمار مصدومان حادثه به ۲۹ نفر رسید
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۸:۳۰

فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۲۹ تن در حادثه آتش سوزی سرای دو دری (ایکی قاپولی) در بازار تبریز تحت اقدامات اورژانس قرار گرفتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رحمانی افزود: از ساعت ۲۲:۴۰ شب گذشته تا پایان عملیات که بیش از هشت ساعت طول کشید، دو نفر از ۲۹ مصدوم این حادثه راهی بیمارستان شدند.

وی با بیان اینکه بیشتر مصدومان حادثه آتش نشان هستند، اضافه کرد: نوزده مصدوم این حادثه از آتش نشانانی هستند که در عملیات اطفا حریق مصدوم شده و تحت اقدامات درمانی قرار گرفتند.

اعلام مهار آتش سوزی بازار سرپوشیده تبریز
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۳:۲۲

شهردار کلانشهر تبریز مهار آتش سوزی در بازار سرپوشیده تبریز را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ایرج شهین باهر ساعت 3:20 بامداد 19 اردیبهشت گفت: با لطف الهی و تلاشهای همه نیروهای آتش نشانی ، امدادی و نظامی آتش سوزی بازار تبریز مهار شد. فقط عملیات لکه گیری در برخی مغازه ها مانده است که تا صبح به پایان خواهد رسید.

حریق بازار تا کنون ۱۶ مصدوم و مجروح داشته
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۳:۲۰

وحید شادی‌نیا، سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی به ایسنا گفت: تعداد مصدومان آتش سوزی تا ساعت ۲:۴۰ بامداد که تحت اقدامات درمانی نیروهای اورژانس قرار گرفتند، ۱۶ نفر گزارش شده که از این تعداد دو نفر به بیمارستان منتقل شدند و بقیه در محل تحت مداوا قرار گرفتند.

روایت شاهدان عینی از تکرار آتش سوزی بازار تبریز
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۳:۰۶

سرای «دو دری» در سالهای گذشته هم چند بار دچار آتش سوزی شده و پس از آن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است:

تعداد بازدید : 5277
تنها بخشی از آتش مهار شده نه همه آن
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۲:۵۰

در شرایطی که برخی رسانه ها از اطفای کامل حریق خبر می دهند،گزارش های رسیده از تبریز حکایت از آن دارند که با تلاش سه و نیم ساعته نیروهای امدادی و آتش نشانی بخشی از حجم آتش، به خصوص در ضلع شرقی سرای دو دری مهار شده و هنوز حریق به طور کامل اطفا نشده است.

شهروندان از پارک خودرو در اطراف بازار خودداری کنند
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۲:۴۰

سرپرست پلیس راهور آذربایجان شرقی گفت: از شهروندان خواهشمندیم جهت تسریع در عملیات اطفای حریق آتش از پارک خودرو در ورودی‌های خیابان دارایی و اطراف بازار و تجمع در محدوده بازار خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، سرهنگ میرزاخانی با بیان این مطلب افزود: در پی وقوع آتش‌سوزی در بازار تبریز با حضور کلیه نیروهای امدادی و آتش نشانی، آتش در حال مهار شدن است.

وی افزود: آتش‌نشانان توانسته‌اند به قسمتی از محل آتش‌سوزی نفوذ و آن را مهار کنند.

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۲:۱۸
تخریب بخشی از سقف بازار +فیلم
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۲:۱۲

خبرگزاری صدا و سیما از تخریب بخشی از سقف بازار تبریز به دست امدادگران خبر داد و نوشت: بخشی از سقف تاریخی بازار تبریز برای خارج شدن دود ناشی از آتش سوزی مواد اشتعال زا تخریب شد.

تعداد بازدید : 2014
فیلم: حضور نیروهای ارتش برای مهار آتش سوزی بازار تبریز
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۱:۵۴

به گزارش مهر، نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز برای مهار آتش سوزی بازار تبریز وارد عمل شدند.

تعداد بازدید : 1520
حضور امام جمعه و استاندار در محل حادثه
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۱:۲۰

به گزارش مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز وارد بازار تبریز و حوالی کانون آتش سوزی شد. همچنین محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی نیز در محل آتش سوزی بازار تبریز حاضر شد تا بر عملیات اطفای حریق آتش نشانان و امدادگران نظارت کند.

امدادگران در حال خارج کردن مردم از محل تجمع و منطقه خطر هستند چون احتمال ریزش سقف وجود دارد.

انفجارهای پیاپی و دردسرساز
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۱:۱۷

به دلیل اینکه سرای آتش گرفته بازار تبریز، سرای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی است، ترکیدن قوطی اسپری های موجود در این مغازه ها بر اثر آتش و گرما، علاوه بر آنکه صدای انفجارهای خفیفی تولید می‌کند، فضا را برای فعالیت آتش نشانان و افراد حاضر در محل بسیار مشکل کرده است.

تلاش آتش نشانان برای اطفای حریق بازار تبریز
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۱:۰۰
ترافیک در اطراف بازار تبریز عملیات را سخت کرده
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۳۵

آتش سوزی مهیبی، چهارشنبه شب، بازار ایکی قاپی تبریز را فرا گرفت و از دقایق ابتدایی، آتش نشانان و عوامل امدادی در تلاش برای مهار آن هستند. همچنین نیروهای یگان ویژه نیز جهت تأمین امنیت بازار سرپوشیده تبریز در محل حضور دارند.

به گزارش مهر، علیار راستگو معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی و ایرج شهین باهر شهردار تبریز از دقایق اولیه آتش سوزی بازار بزرگ تبریز در محل حادثه حاضر شد.

ترافیک در اطراف بازار تبریز، اعزام آتش نشان و خودروهای امدادی را به کانون آتش سوزی دشوار کرده است. پلیس از شهروندان می‌خواهد سریع اطراف بازار تبریز را ترک کنند تا عملیات اطفا حریق به سرعت انجام گیرد، حضور مالکان و خانواده‌هایشان در حوالی بازار تبریز ترافیک سنگینی را ایجاد کرده است.

یکی از آتش نشانان از ناحیه چشم مصدوم شد
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۲۶

شادی نیا، سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با مهر از مصدوم شدن یکی از مأموران آتش نشانی خبر داد و گفت: این مصدوم تحت مراقبت‌های اورژانس سریعاً به بیمارستان نیکوکاری انتقال یافت.

فرماندار تبریز خواستار حفظ آرامش بازاریان تبریز شد
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۱۸

بهروز مهدوی دقایقی پیش در گفت و گو با خبرنگار نصر، با اشاره به نگرانی بازاریان و خانواده هایشان اظهار داشت: در حال حاضر حریق کنترل شده و تنها بازار ایکی قاپیلار که بورس لوازم آرایشی است، دچار حریق شده است.

وی با ابراز اطمینان دادن به بازاریان اظهار داشت: حضور پر تعداد بازاریان و خانواده هایشان در محل آتش سوزی روند امدادرسانی را کند می کند که خواهشمندیم با نهایت همکاری را با عوامل انتظامی و امدادی داشته باشند تا هر چه سریع تر آتش خاموش شود.

فرماندار تبریز در پاسخ به این که آیا حریق به سایر تیمچه ها نفوذ کرده، گفت: خوشبختانه با تلاش آتش نشانان حاضر در محل حریق کنترل شده و با همکاری بازاریان به زودی آتش خاموش می شود.

فیلم: آتش سوزی در بازار سرپوشیده تبریز
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۱۶
تعداد بازدید : 1107
درباره بازار تاریخی و ثبت جهانی تبریز
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۱۰

بازار تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است که از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته‌است. پیشتر به جهت قرار گرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار داشته است.

این بازار با داشتن حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

تاریخ دقیق بنای این مجموعه مشخص نیست، ولی بسیاری از جهانگردانی که از سدهٔ چهارم هجری تا دورهٔ قاجاریان از این بازار بازدید کرده‌اند، دربارهٔ آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند. مشاهیری نظیر ابن بطوطه، مارکو پولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و... .

این بازار حدود سه سدهٔ پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده‌ و در سال ۱۳۵۴ شمسی با شمارهٔ ثبت ۱۰۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و همچنین در سال ۲۰۱۰ نیز با شماره ثبت ۱۳۴۶، در زمره یکی از میراث‌های جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

تقاضای آتش نشانی از شهروندان تبریزی
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰
روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز اعلام کرد: مغازه های لوازم آرایشی که در سال های گذشته نیز دچار حریق شده بود، برای بار دوم بر اثر انفجار دچار حریق شده است. آتش نشانان توانسته اند به قسمتی از آتش سوزی نفوذ کرده و آن را مهار کنند اما متاسفانه ورود به قسمتی از محدوده آتش با سختی همراه است. از شهروندان می خواهیم برای تسریع در عملیات آتش نشانی از تجمع در محدوده بازار تبریز خودداری کنند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۹
ای آقا، من قرار بود چند روز آینده بروم تبریز برای اولین بار، واقعا متاسف شدم :(
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
آیا امکام داره آتش سوزی عمدی باشه.
کی ثبت جهانیش کرد.خدا حفظش کنه
ملت این موقع شب رفتن خرید زن ها جز خرید کردن کاری دیگه ای بلد نیستن؟
تا خود 1400 یک خبر خوش هم در این سایت نخواهید دید. یا گرانی، یا دزدی، یا ارزخواری، یا بیت المال خواری، یا زمین خواری، یا تحریم یا سیل و زلزله و آتش سوزی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
بعدش کی بیاد خوب میشه همه چی؟
خدا رحم کند. مصیبت بعد مصیبت.
امام جمعه محترم جز ازدحام‌جمعیت چه کاری می تونن بکنن ؟
کار آمریکای جنایت کاره
بازم آتش و آتش و آتش
مورچه در راه اصفهان
ان شاالله در دل ما و کسبه و انباردار و بتکدار و تولید کننده رحم و رحمت بوجود آورد و هر گز از این بلایا نصیب ما نگرداند. الهکم التکاثر.
مملکت گل بود! به سبزه هم داره آراسته می شه!
کاش بازاری های عزیز مسلمان نما که خون مردم را در شیشه کرده و با سبقت از تحریم ها و کمبود اجناس هر روز اجناس خود را با قیمت بالاتر ارائه می دهند در این آتش میسوختند
خواجه ای بود که هر روز چوپانش را می فرمود اب در شیر گوسفندان کن و آن به بازار ببر . روزی سیلی آمد و جمله گوسفندان در آب شدند . خواجه چوپانش را گفت : ندانستم که این اب از کجا آمد. چوپان گفت: از همان آب که در شیر گوسفندان کردی.
مرزبان نامه
" سراي دو دري " ديگه كجاست چنين جايي در بازار تبريز وجود خارجي ندارد
شاید گرانی عامل آتش سوزی باشد کمر مردم بخاطر تورم وحشتناک خورد وخمیر شده ولی کسی جوابگو نیست.
مشکوک است و یک جای کار می لنگد
وقتی به خودمان رحم نکنیم از همه جا بلا نازل می شود!
بیچاره سربازها آچار فرانسه هستن. یکی نیست بابا این سربازه نظامیه آتش نشان نیست....
آقا یا خانم محترم... خواهش میکنم دست بردارید از خودبزرگ بینی.. یک جستجو ساده به زبان انگلسی کنید تا ببینید بزرگترین بازار تبریز نیست. محض رضا خدا یکبارم شده دست از اکاذیب مدل وطنی برداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
خوشتون بیاد یا بدتون بیاد ،بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا بازار تبریزه.
چرا تو جامعه ما همواره پس رفت وجود داره. یک جا آتش سوزی میشه به جای اینکه حتی الامکان راه را برای نیروهای امدادی و آتشنشانان عزیز خالی کنند. بدتر ازدحام جمعیت میشه و حتی مشاهده شده اغلب مشغول فیلمبرداری یا سلفی گرفتنند. آخه از بین رفتن مال و سرمایه دیگران اینقدر ذوق داره که با فیلم باید ثبتش کرد؟؟؟؟؟؟

چرا اجازه نمیدن نیروهای امداد رسان سریعتر به کارشون برسند؟؟؟
التماس تفکر
ايران تنها كشوري است كه مردم ان به تماشاي اعدام و اتش سوزي و سيل مي روند .
این شهرداری و میراث فرهنگی بارها و بارها بهشون گفته شده که سیستم سیم کشی این بازار به هم ریخته و داغونه و هر بار ایجاد اتش سوزی میکنه و شایسته بزرگترین بازار سرپوشیده نیست. دل و روده سیم ها زیر دست و پاست. مگه چقدر هزینه داره این سیم کشی رو زیر زمینی کنید. حیف اون بازار به اون قشنگی.
مردم همه دعا می کنند که انشالله خسارت زیاد به کسبه بازار نرسه اما کسبه بازار در این اوضاع بد اقتصادی باید به فکر مردم و افراد فقیر و یتیم باشند و شاید خدا صدای آن بچه یتیم و آه مادرش را بشنود که بدلیل گروانی ناله می کند. می گویند یه جماعتی دعای نزول باران می کردند و بچه یتیم بدون کفش بود و خدا نگذاشت که او در گل راه برود ....
مردم ایران جاهایی که باید باشند. نیستند، اما جاهایی که نباید همیشه با گوشی در حال ثبت هستند. کی می خوان این رفتار بد را ترک کنند. معلوم نیست. اخه اتش سوزی هم دیدن داره؟
اهای ملت
از پلاسکو درس نگرفتید
چرا فکر می کنید با گرفتن راه نیروهای امدادی و گرفتن چند سلفی و رویت حضوری بدبختی دیگران به جایی می‌رسید

فکر کن اونی که تو امبولانسه ،منتظر امبولانسه،منتظر ماشین اتش نشانی ........پدر،داداش،مادر و یا خواهر خودته
نمی ارزه به خدا
دیدن بدبختی دیگران به قیمت چی
لابد انتظار دارند دولت با بیت المال خسارت انها را جبران کند چند روز بعد هم آه وناله بلند میشود که دولت هیچ کاری برای انها نکرده بهتراست مغازه دارهای محترم سیمکشی های هزار تکه را درست کنند و کمی جوانب احتیاط را رعایت کرده و مردم بیکار جلوی دست و پای اتشنشانها وامدادگر ها نباشند و کم عکس و فیلم بگیرند وگرانفروش ها هم خدا را درنظر داشته باشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر