بازدید 3132

اپوزیسیون ونزوئلا با تاکتیک‌های جدید به جنگ مادورو می‌رود

پس از ناکامی توطئه اخیر برای برکناری نیکولاس مادورو، اپوزیسیون ونزوئلا و حامیان خارجی آن روی رویکرد جدیدی بحث می‌کنند: پیشنهاد به مقام‌های دولتی ارشد و نظامیان برای پیوستن به دولت انتقالی پسا مادورو و همچنین تاکید بر تهدید مداخله تحت امر آمریکا.
کد خبر: ۸۹۷۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ 08 May 2019

پس از ناکامی توطئه اخیر برای برکناری نیکولاس مادورو، اپوزیسیون ونزوئلا و حامیان خارجی آن روی رویکرد جدیدی بحث می‌کنند: پیشنهاد به مقام‌های دولتی ارشد و نظامیان برای پیوستن به دولت انتقالی پسا مادورو و همچنین تاکید بر تهدید مداخله تحت امر آمریکا.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست نوشت، با تعمیق بحران سیاسی در ونزوئلا فعالیت دیپلماتیک با شتاب بیشتری خصوصا در میان کشورهای نگران از تاکید آمریکا بر گزینه‌های نظامی به جریان افتاده است.    

اتحادیه اروپا از واتیکان و سازمان ملل متحد برای پیوستن به مذاکرات کاهش تنش درخواست کرده است. کانادا و سایر کشورها هم به دنبال جلب حمایت کوبا، به عنوان یکی از نزدیکترین متحدان مادورو، برای یافتن راهکاری مسالمت‌آمیز هستند.

ایالات متحده در تلاش برای ترغیب مقام‌ها برای رویگردانی از مادورو، سه‌شنبه تحریم‌های ضد رئیس سرویس جاسوسی وقت مادورو را که اخیرا از رهبر سوسیالیست این کشور جدا شده و از این کشور گریخته است، اعلام کرد. در کاراکاس هم، دولت مادورو واکنش‌هایی را در پیش گرفته است. دیوان عالی تحت حمایت دولت شش تن از قانونگذاران مخالف را به "خیانت، توطئه، یاغی‌گری" متهم کرده است و مصونیت قانونی آنها برای پیگرد لغو شده است. چنین اقدامی هنوز علیه خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا انجام نشده است و گفته‌ می‌شود مادورو فعلا چنین تمایلی ندارد.

همسایگان آمریکای لاتین ونزوئلا بارها با مداخله نظامی آمریکا در این کشور مخالفت کرده‌اند و دیپلمات‌ها معتقدند که این گزینه می‌تواند به تضعیف ائتلافی منطقه‌ای منجر شود که برای برکناری مادورو تلاش می‌کند. معاون رئیس‌جمهوری کلمبیا گفت: معتقدیم جامعه بین‌المللی باید برای خروج مادورو در سریعترین زمان ممکن اعمال فشار کند. زمان به نفع آنهاست و اگر مادورو برای چند ماه دیگر هم دوام بیاورد، احتمالا همیشگی می‌شود. با این حال از نظر کلمبیا سناریوی نظامی اصلا مطرح نیست و سناریو حساب نمی‌شود.

با این حال گوآیدو شنبه به واشنگتن پست گفت اگر ایالات متحده پیشنهاد مداخله را مطرح کند آن را برای رای‌گیری به مجلس ملی ونزوئلا می‌برد. مجلس تحت کنترل اپوزیسیون همچنین سه‌شنبه گفت‌وگوها درباره پیوستن مجدد به پیمان متعلق به دوران جنگ سرد موسوم به پیمان ۱۹۴۷ ریو را آغاز کرده است. از نظر دولت ترامپ، این مبنای حقوقی برای مداخله نظامی است.

فرانچسکو سوکر، رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس می‌گوید: "پیوستن دوباره این پیمان به ما ابزار مازاد و مهمی برای افزایش فشار می‌دهد." یک دیپلمات ارشد آمریکای لاتین اما معتقد است پیمان ریو طیفی از اقدامات جمعی را تشریح می‌کند و "لزوما به معنای مداخله نظامی نیست." این دیپلمات می‌گوید: گوایدو با بیان اینکه اقدام نظامی را در مجلس ملی به بحث می‌گذارد، احتمالا قصد دارد تا مانع از قطع حمایت آمریکا شود.

طرح اخیر اپوزیسیون برای شورش علیه مادورو راه به جایی نبرد و مقام‌های مطلع از این توطئه می‌گویند، اپوزیسیون به مقام‌های ارشد، مدنی و نظامی گفته است که اگر آنها مادورو را برکنار کنند سمتشان را در دولت انتقالی حفظ خواهند کرد. حال اپوزیسیون و دولت‌های خارجی این مساله را بررسی می‌کنند که آیا این تضمین‌ها را آشکار و رسمی بکنند یا خیر.  

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر