بازدید 2541

۵ راه حل مرکز پژوهش‌های مجلس برای واگذاری سرخابی‌ها

کد خبر: ۸۹۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 08 May 2019

مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی مناسب‌ترین الگوی واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، ۵ راه‌حل به نقل از کارشناسان مختلف حوزه ورزش و اقتصاد پیشنهاد کرد.

به گزارش ایبِنا، مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی در بررسی مناسب‌ترین الگوی واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، ۵ راه‌حل به نقل از کارشناسان مختلف حوزه ورزش و اقتصاد پیشنهاد کرد.

  1. پیمان مدیریت به معنای واگذاری مدیریت یک بنگاه در قبال بهای پیمان و انجام خدمت به پیمانکاران برای دوره‌ معینی است ولی مالکیت همچنان در اختیار دولت است. این روش تاکنون در خصوص واگذاری بنگاه‌های دولتی به کار گرفته نشده اما اداره کنونی دو باشگاه به این روش نزدیک‌تر است. تنها تفاوت در این است که مدیر باشگاه بابت انجام خدمت حق‌الزحمه می‌گیرد ولی در این روش دولت از پیمانکار پول خواهد گرفت.
  2.  اجاره به شرط تملیک روش دیگری است که واگذارکننده شروطی را پیش‌بینی می‌کند و پس از انجام شروط، مالکیت در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد.
  3. برگزاری مزایده عمومی روشی است که از سال ۸۷ دنبال می‌شود و نتیجه‌ای در پی نداشته است. با این همه همچنان راه‌حلی است که سازمان خصوصی‌سازی به آن تمایل دارد.
  4.  واگذاری ترکیبی- تدریجی هم به معنای آن است که در مرحله اول سازمان خصوصی ۴۵ درصد سهام را از طریق مزایده واگذار کند و ۴۵ درصد باقیمانده سهام از طریق فرابورس واگذار شود و ۱۰ درصد مالکیت آن هم در دست دولت بماند.
  5. روش واگذاری از طریق فرابورس هم همان روشی است که در سال ۹۷ به تصویب مجلس رسید که براساس آن ابتدا ۵ درصد از سهام باشگاه برای کشف قیمت در بازار پایه عرضه می‌شود و سپس ۵۱ درصد به صورت بلوکی و مابقی به صورت خرد از طریق فرابورس واگذار خواهد شد.

بررسی ۵ راهکار پیش‌بینی شده نشان می‌دهد، هر یک از این روش‌ها دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که در این میان نقاط ضعف روش واگذاری از طریق مزایده عمومی از سوی سازمان خصوصی‌سازی به‌گونه‌ای است که اصلا قابل دفاع نخواهد بود.

در ۴ روش دیگر در صورت تمایل به حفظ مالکیت دولت، روش پیمان مدیریت پیشنهاد می‌شود. چنانچه اصرار بر واگذاری است، مناسب‌ترین شیوه روش فرابورس است که به تصویب مجلس هم رسید. در صورت واگذاری در فرابورس، وزارت ورزش ضروری است نسبت به اصلاح اساسنامه دو شرکت به ویژه تغییر ماهیت حقوقی باشگاه استقلال از سهامی خاص به سهامی عام و تعیین تکلیف اموال دو باشگاه بپردازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار