بازدید 2776

کاهش یک درصدی قیمت نفت خام همزمان با تشدید تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین

در روز سه شنبه و همزمان با تجدید تردیدها در رابطه با مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین، قیمت نفت خام کاهش یافت. اما از سوی دیگر تحریم های اعمالی از سوی ایالات متحده بر ونزوئلا و ایران منجر به محدودیت در عرضه شده و تا حدودی افت قیمت را کمتر کرده است.
کد خبر: ۸۹۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶ 07 May 2019

در روز سه شنبه و همزمان با تجدید تردیدها در رابطه با مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین، قیمت نفت خام کاهش یافت. اما از سوی دیگر تحریم های اعمالی از سوی ایالات متحده بر ونزوئلا و ایران منجر به محدودیت در عرضه شده و تا حدودی افت قیمت را کمتر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، نفت خام دریای شمال (برنت) در ساعت 17:00 به وقت تهران در معاملات آتی با 88 سنت (یا 1.24 درصد افت) مواجه شده و به قیمت 70 دلار و 36 سنت به ازاء هر بشکه معامله شد.

همچنین هر بشکه نفت خام سبک WTI ایالات متحده، 81 سنت یا 1.3 درصد افت داشته و به قیمت 61 دلار و 44 سنت معامله شد.

دونالد ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده در روز یکشنبه اعلام کرد که تعرفه گمرکی وارد بر 250 میلیارد دلار از کالاهای چینی را از روز جمعه، از 10 درصد به 25 درصد افزایش خواهد داد. این اظهارات ترامپ بر بازارهای بورس، هم در آسیا و هم در ایالات متحده تأثیر منفی داشت.

ابهیشک کومار، رئیس بخش تجزیه و تحلیل در Interfax Energy از لندن در اینباره اظهار داشت: «تشدید جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین قیمت نفت خام را تحت فشارهای جدیدی قرار داده است».

«این اختلافات موجب تقویت مجدد نگرانی ها درباره تقاضا در بازار شده، چرا که مشکلات موجود بین ایالات متحده و چین تأثیر منفی بر چشم انداز رشد اقتصاد جهانی داشته است».

در بخش عرضه ، بازار با محدودیت های بیشتری مواجه است، چرا که تحریم های اعمالی از سوی ایالات متحده بر علیه ایران و برنامه های ایالات متحده آمریکا برای افزایش حضور نیروهای نظامی این کشور در بزرگترین منطقه صادرکننده نفت در جهان، موجب افزایش تنش ها در بازارهای جهانی نفت خام شده است.

به گفته مقامات آمریکایی در روز یکشنبه، انتقال ناو هواپیمابر و بمب افکن این کشور به خاورمیانه در راستای «مقابله با خطرات احتمالی» صورت پذیرفته، البته ایران این اظهارات را تکذیب کرده و اقدامات اخیر ایالات متحده را «جنگ روانی» خوانده است.

تحریم های ایالات متحده از سال گذشته تا کنون، صادرات نفت خام ایران را به حدود 1 میلیون بشکه در روز کاهش داده و انتظار می رود میزان صادرات نفتی ایران، همزمان با لغو معافیت های خرید نفت از این کشور در ماه می، به حدود 500 هزار بشکه در روز برسد.

ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده، در روز سه شنبه اعلام کرد که عربستان سعودی در حال افزایش میزان تولید خود در راستای پاسخگویی به تقاضای بازار بر اثر تحریم های اعمال شده علیه ایران است.

بانک آمریکایی مریل لینچ نیز اعلام کرده که انتظار دارد عربستان سعودی، به آرامی و همزمان با خروج نفت ایران از بازارهای جهانی، تولیدات خود را افزایش دهد. همچنین این بانک در اظهارات خود اعلام کرد که انتظار دارد قیمت نفت خام دریای شما (برنت) نهایتاً در شرایط فعلی بازار از 70 دلار به ازاء هر بشکه پایین تر نرود.

واشنگتن علاوه بر ایران، تحریم هایی علیه ونزوئلا، یکی از اعضای مؤسس اوپک نیز وضع کرده است.

برخی تحلیلگران پیشبینی کرده اند که محدودیت تولید توسط کشورهای عضو اوپک و متحدان آن، منجر به ادامه روند صعودی قیمت نفت خام شود.

طبق اعلام بانک Goldman Sachs: «عقب نشینی اخیر قیمت نفر برنت، با توجه به اینکه بازار با ریسک عرضه مواجه است، قیمت ها را بیش از حد پایین آورده؛ و این در حالی است که پالایشگاه ها به تازگی چرخش های به وجود آمده در فصل بهار را پشت سر گذاشته اند».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار