بازدید 4243

انتقاد پمپئو از تحرکات روسیه و چین در قطب شمال

کد خبر: ۸۹۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰ 07 May 2019

وزیر امورخارجه آمریکا از تحرکات روسیه و چین در قطب شمال به شدت انتقاد کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، تنشهای آمریکا با چین و روسیه درباره تحرکات در قطب شمال امروز نقطه عطف دیگری را شاهد بود به طوریکه انتقادهای تند رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به همین علت متوجه روسیه و چین شد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا امروز در سخنانی در این خصوص گفت: این منطقه (قطب شمال) به حوزه قدرت نمایی و رقابت تبدیل شده است. هشت کشور حوزه قطب شمال باید خودشان را با آینده جدید تطبیق بدهند. شورای قطب شمال در دو دهه نخست فعالیتش، این امکان را داشت تا به صورت تقریبا انحصاری بر همکاری های علمی و مسائل فرهنگی و تحقیقات زیست محیطی و موضوعات بسیار بسیار مهمی از این نوع متمرکز باشد و ما باید همچنان به آن روند ادامه بدهیم. اما ما در یکصد سال آینده، دیگر چنین امکانی نخواهیم داشت. ما وارد عصر جدیدی از تعامل راهبردی در حوزه قطب شمال می شویم که متضمن تهدیدهای کاملا جدید برای قطب شمال و سرزمینهای آن و همه منافع ما در این منطقه است.

وی ادامه داد: پکن مدعی است که تنها کشور حوزه قطب شمال است. این درحالی است که کوتاهترین فاصله بین چین و قطب شمال، نهصد مایل است. فقط کشورهای واقع در حوزه قطب شمال و کشورهای غیرواقع در اطراف این منطقه مطرح هستند و هیچ گروه سومی در این زمینه مطرح نیست و اینکه چین مدعی مسئله دیگری باشد هیچ حقی برای پکن ایجاد نمی کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: الگوی رفتار تجاوزگرانه چین در مناطق دیگر باید برای ما گویا باشد مبنی بر اینکه ما چگونه عمل کنیم و چگونه درباره منطقه قطب شمال رفتار کنیم. بیایید از خودمان بپرسیم که آیا می خواهیم کشورهای حوزه قطب شمال به صورت عام یا مردمان بومی این منطقه به صورت خاص، در وضعی گیر بیفتند که دولتهای سابق سریلانکا یا مالزی به علت فساد و بدهی گیرافتادند؟ آیا می خواهیم زیرساختهای حیاتی قطب شمال شبیه جاده های احداثی چین در اتیوپی شود که پس از گذشت چند دهه محدود در حال خراب شدن است و در وضع خطرناکی قرار دارد؟ آیا می خواهیم اقیانوس منجمد شمالی به دریای چین جنوبی جدیدی تبدیل شود که درگیر نظامیگری و رقابت بر سر ادعاهای سرزمینی است؟ آیا می خواهیم محیط شکننده قطب شمال در معرض تخریبهای زیست بومی قرار گیرد که چین به علت گسیل ناوگان صیادی خود در دریاهایی بسیار دورتر از سواحل خودش یا ناشی از فعالیتهای صنعتی افسارگسیخته در داخل خود این کشور به بار آورده است؟ فکر می کنم پاسخ به این سوالات کاملا روشن است.

پمپئو در ادامه افزود: هیچکس انکار نمی کند که روسیه منافع قابل توجهی در قطب شمال دارد. ما می دانیم روسیه تنها کشوری نیست که ادعاهای نامشروع (درباره این منطقه) دارد. ایالات متحده دعوای دیرینه ای با کانادا درخصوص ادعاهای حاکمیتی ازطریق گذرگاه شمال غربی دارد. اما روسیه وضعی منحصر به فرد دارد. اقدامات روسیه نیازمند توجه ویژه است. باید به اقدامات روسیه در این منطقه، توجه ویژه شود که یکی از علل این توجه، صرفا گستردگی اقدامات روسیه نیست بلکه به علت جاه طلبی های سرزمینی روسیه است که می تواند به خشونت تبدیل شود. سیزده هزار نفر به علت اقدامات تجاوزگرانه روسیه در اوکراین کشته شده اند. اینکه قطب شمال، منطقه ای خالی از سکنه است به معنای آن نیست که باید به مکانی بی قانون تبدیل شود. نباید اینطور شود. ما آماده هستیم کاری کنیم که اطمینان حاصل شود این اتفاق رخ ندهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی