بازدید 3348

۳ سناریوی پیش روی بازار نفت در ونزوئلا

بحران های سیاسی و بشردوستانه در ونزوئلا همچنان ادامه دارد. این بحران ها بر اثر مقاومت رئیس جمهور این کشور نیکولاس مادورو در برابر اعتراض مخالفان به رهبری خوان گایدو شکل گرفته است.
کد خبر: ۸۹۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 04 May 2019

تابناک اقتصادیبحران های سیاسی و بشردوستانه در ونزوئلا همچنان ادامه دارد. این بحران ها بر اثر مقاومت رئیس جمهور این کشور نیکولاس مادورو در برابر اعتراض مخالفان به رهبری خوان گایدو شکل گرفته است.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از CNBC، با توجه به آنکه گوایدو به هزاران طرفدار خود اعلام کرده که «به عقب بر نمی گردیم» و خواستار اعتصابات سراسری در این کشور شده است، انتظار می رود اعتراضات خیابانی کماکان ادامه داشته باشد. در همین اوصاف، طبق گزارش ها مردم در ونزوئلا با کمبود منابع غذایی و دارویی مواجه هستند.

اینکه وضعیت فعلی و هر گونه نتیجه ای که از آن به دست بیاید، چه تأثیری بر بخش نفتی این کشور که دارایی اصلی اقتصادی آن ها است، خواهد داشت، حالا تحت بررسی دقیق قرار دارد.

صادرات نفتی، 98% از کل صادرات ونزوئلا را تشکیل می دهند و حالا تحت تحریم های شدید ایالات متحده قرار دارند. این تحریم ها شرکت نفتی دولتی ونزوئلا PDVSA و هر کشتی یا شرکتی که به انتقال نفت از این کشور به کشور دوست و همسایه آن، یعنی کوبا، کمک کند را هدف قرار داده اند.

ناآرامی های موجود در کاراکاس، بر بازارهای جهانی نفت خام نیز تأثیر گذار بوده ، چرا که تحریم های ایالات متحده علیه ایران، بیش از پیش بر محدودیت های موجود در عرضه افزوده است.

۳ سناریوی پیش روی بازار نفت در ونزوئلا

هلیما کرافت، رئیس بخش استراتژی کالا و تیم او در شرکت RBC، سه سناریوی محتمل برای وضعیت کنونی ونزوئلا و پیامدهای احتمالی آن برای بازارهای جهانی نفت پیش بینی کرده اند:

سناریوی اول: مادورو کنار رفته و گوایدو قدرت را به دست بگیرد:

طبق نظر کرافت و تیم او، کنار رفتن ناگهانی مادورو و روی کار آمدن یک دولت اصلاح طلب به رهبری گوایدو احتمالاً بهترین امید برای احیای اقتصاد ونزوئلا را به وجود خواهد آورد.

طبق گزارش کرافت: «این سناریو بیشترین تأثیر را روی کاهش قیمت جهانی نفت خام خواهد داشت، به خصوص با توجه به اینکه به تصور بسیاری از سرمایه گذاران، احیای وضعیت این کشور سریع و بدون دردسر خواهد بود. با این حال، حتی در صورت وقوع چنین اتفاقی، باید هشدار دهیم که مسیر بازگشت برای این کشور، بسیار دشوار خواهد بود؛ چرا که حجم خرابی ها بسیار زیاد است.

به عقیده کرافت و تیم او، حتی در صورت پیروزی گوایدو وضعیت امنیتی این کشور یک شبه درست نخواهد شد. و البته آن ها نیز پیروزی گوایدو در شرایط فعلی را کاملا بعید می دانند.

« با توجه به فقدان هرگونه حمایتی از جانب ارتش از گوایدو و جنبش او و همچنین مخالفت محرز مسکو با تغییر رژیم در این کشور، این سناریو کمترین شانس را برای موفقیت در آینده نزدیک داراست».

سناریوی دوم: مادورو در مسند قدرت باقی بماند.

به عقیده تحلیلگران RBC، اگر مادورو بتواند در برابر موج فعلی اعتراضات مقاومت کند، فروپاشی اقتصادی این کشور بیش از پیش سرعت خواهد گرفت، چرا که احتمالاً ایالات متحده تحریم های شدیدتری علیه این کشور وضع خواهد کرد.

«ایالات متحده احتمالاً تلاش می کند تا با قانع کردن خریداران اصلی نفت ونزوئلا (از جمله هند) به کاهش واردات خود از این کشور، صادرات نفت ونزوئلا را بیش از پیش محدود کند. همچنین ممکن است واشنگتن فعالیت شرکتهای نفتی آمریکایی در این کشور را ممنوع کرده و همچنین از شرکتهای اروپایی بخواهد تا از ارائه رقیق کننده و سایر خدمات به شرکت نفت دولتی ونزوئلا PDVSA خودداری کنند».

این سناریو منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد و با توجه به حمایت های روسیه و همچنین طرفداری افسران پایین رده از دولت مادورو، محتمل ترین گزینه نیز خواهد بود.

در چنین سناریویی احتمال دارد ترامپ عربستان سعودی را مجبور به افزایش تولید خود به میزان 400 الی 500 هزار بشکه در روز کرده تا بدین ترتیب کمبود عرضه ونزوئلا را جبران کند.

سناریوی سوم: مادرو کنار برود، اما حکومت نظامی پابرجا بماند.

به عقیده کرافت، سناریوی محتمل دیگر در کوتاه مدت این است که رهبران ارتش مادورو را از قدرت برکنار کرده و کاندیدایی را روی کار بیاورند که به گفته خودشان از اصلاحات اقتصادی و سیاسی گسترده که منجر به از بین رفتن دستگاه حمایتی غالب می شود خودداری کند.

«چنین کودتایی ممکن است تحریم های فعلی را حداقل تا زمانی که کاخ سفید تصمیم بگیرد بعد از کنار رفتن مادورو تا چه میزان می خواهد در ونزوئلا وقت و انرژی صرف کند، متوقف نماید».

این سناریو احتمالا منجر به افزایش خفیف قیمت نفت خواهد شد. چرا که کاندیدای دستچین شده توسط ارتش احتمالاً پشتیبانی جهانی برای احیای صنعت نفت این کشور را حتی اگر تحریم های جدید اعمال نشوند، نخواهد داشت.

در نهایت به نظر می رسد اوپک برای تصمیم گیری درباره جایگزین کردن میزان تولید ونزوئلا، فعلا صبر خواهد کرد تا وضعیت این کشور مشخص شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار