بازدید 2683

برگزاری دور جدید مذاکرات میان آمریکا و طالبان در قطر

مذاکره کنندگان آمریکایی و طالبان دور جدید مذاکرات صلح را روز چهارشنبه در دوحه برای پیشبرد روند مذاکرات صلح افغانستان برگزار کردند.
کد خبر: ۸۹۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵ 02 May 2019

مذاکره کنندگان آمریکایی و طالبان دور جدید مذاکرات صلح را روز چهارشنبه در دوحه برای پیشبرد روند مذاکرات صلح افغانستان برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیامی در توییتر اعلام کرد، ششمین دوره مذاکرات میان آمریکا و طالبان در دوحه آغاز شد.

گروه طالبان افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان با ملا عبدالغنی برادر، رهبر سیاسی و رئیس گروه مذاکره‌کنندگان طالبان ملاقات کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان درباره موضوع دیدار چهارشنبه گفت: «نظرهای مختلف در مورد جنبه‌های اصلی قطعنامه صلح در افغانستان مطرح شد.»

این گفت‌وگوها در واقع بخشی از تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ این کشور است که از روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ با حمله نیروهای آمریکایی به افغانستان آغاز شد. در چند دور از گفت‌وگوهای نمایندگان طالبان با آمریکا که از ماه اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون برگزار شده بحث بر سر خروج آرام نیروهای آمریکایی از افغانستان در عوض تعهد طالبان به توقف حملات و تهدیدهای نظامی در سراسر جهان بوده است.

یک منبع نزدیک به زلمای خلیل‌زاد به خبرگزاری رویترز گفت که او قصد دارد گروه شورشی طالبان را به شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی تشویق کند تا به این ترتیب راه حلی سیاسی برای افغانستان پیدا شده و جنگ در این کشور پایان گیرد اما ذبیح‌الله مجاهد گفته است که نمایندگان دولت افغانستان حق شرکت در مذاکرات جاری را نداشته‌اند. به گفته سخنگوی طالبان تنها نمایندگان این گروه و فرستادگان آمریکا به همراه ناظرانی از کشور میزبان یعنی قطر در این گفت‌وگوها شرکت کرده‌اند.

لویه جرگه

گفت‌وگوهای طالبان با آمریکا تنها دو روز پس از آن از سر گرفته شد که احمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان لویه جرگه مشورتی را در کابل برگزار کرد. در این نشست شرایط دولت افغانستان برای تضمین منافع کشور در گفت‌وگو با طالبان مطرح شد.

بیش از ۳۰۰۰ تن از فرماندهان پلیس و نیروی امنیتی، مسؤولان منطقه‌ای، رهبران قومی و دیگر اعضای جامعه مدنی برای شرکت در این نشست که از آن به عنوان بزرگترین گردهمایی تاریخ مدرن افغانستان نام برده شده، دعوت شده بودند.

لویه جرگه از حیث رسمی تنها نقشی مشورتی دارد اما در عمل نقش آن در آینده سیاست و اجتماع افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل