بازدید 4530

تحلیل شهردار تهران از معماری شهرهای دیگر جهان

کد خبر: ۸۹۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 02 May 2019

شهردار تهران گفت: خاطرات و آداب و رسوم نهفته در آثار به عنوان مستندات غیرمکتوب، نمایش شیوه زندگی مردم عادی و ارزش هویتی و اجتماعی آن از دلایلی است که ارزشمندی حفاظت از میراث صنعتی را ضروری می‌کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم از زنجان، پیروز حناچی شامگاه چهارشنبه در همایش ملی کیفیت در فضاهای معماری در دانشگاه زنجان اظهار داشت: ارزش جهانی آثار و متعلق بودن آن به سبک بین‌المللی، نمایش تاریخ فناوری و ارزش فنی و علمی به دلیل ویژگی‌های ساختاری، مهندسی و در برداشتن تاریخ تولید، کیفیت برنامه‌ریزی، طراحی و معماریان و ارزش‌های زیباشناسانه، خاطرات و آداب و رسوم نهفته در آثار بعنوان مستندات غیرمکتوب، نمایش شیوه زندگی مردم عادی و ارزش هویتی و اجتماعی آن دلایل ارزشمندی حفاظت از میراث صنعتی است.

تغییر کاربری

وی افزود: وقتی سخن از استفاده فرهنگی از یک فضای صنعتی در میان باشد، تیپ مدرن لندن مشهورترین تغییر کاربری تطبیقی به شمار می‌آید.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تیپ مدرن موزه ملی هنر مدرن بریتانیاست که در جنوب رود تیمز و در منطقه بنکساید واقع است، گفت: فضایی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع، طول ۲۰۰ متر و یک دودکش مرکزی ۹۹ متری، این بنا اکنون یکی از ده مکان پر جاذبه شهر لندن به حساب می‌آید.

نیروگاه برق باترسی

حناچی یکی از چشم اندازهای ساحل جنوبی رود تیمز را نیروگاه برق باترسی عنوان کرد و گفت: این نیروگاه برای دهه‌ها متروک باقی مانده بود.

وی افزود: بعضی اعتقاد داشتند بدلیل ابعاد بنا توسعه مجدد آن بسیار پرهزینه است اما حالا بعد از تلاش‌های متعددی که شکست خورد، پروژه تغییر کاربری آن کلید خورده است.

شهردار تهران بیان کرد: این پروژه بیش از ۱۳ هزار واحد مسکونی، یک هتل با ۱۶۰ اتاق و ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای تجاری و رستوران تشکیل شده است.

تغییر کاربری موفق

حناچی بیان کرد: یکی از موفق‌ترین پروژه‌های تغییر کاربری به مجموعه‌ای مسکونی، برج‌های گاز شهر وین اتریش است.

وی افزود: چهار برج گاز عظیم در اواخر دهه ۹۰ با موفقیت سرهم شد و از آن زمان تاکنون در بین نمونه‌های تغییر کاربری به نام است.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: این بنا در سال ۱۸۹۷ ساخته شد، زمانیکه مقامات تصمیم به استفاده از سوخت زغال سنگ گرفتند و این کارخانه تا ۸۸ سال به منطقه سرویس می‌داد تا اینکه در سال ۱۹۸۲ گاز طبیعی جایگزین شده و این فضا متروک شد و در سال ۱۹۹۴ پروژه تغییر کاربری ان مطرح شد.

وی افزود: آجرهای بیرونی دست نخورده باقی ماندند و هر چهار قسمت فضاهای جداگانه‌ای برای تفریح، کار و زندگی دارند، نتیجه کار، یک شهر وسیع محصور در دل شهری دیگر بود. این پروژه منحصر بفرد توسعه مجدد، ارتباط مطلوبی بر جامعه برقرار کرده است.

باشگاه صخره نوردی

شهردار تهران به تبدیل سیلوهای رها شده پالایشگاه تصفیه قند در مونترال به باشگاه صخره نوردی اشاره کرد و گفت: این از پروژه‌هایی است که ظرفیت عظیم سرمایه‌های تاریخی بجامانده از میراث صنعتی را نمایش می‌دهد.

حناچی با بیان اینکه آرایش دیوارها برای بالا رفتن از آنها در ساختمان اصلی به گونه‌ای است که براستی تداعی کننده صخره‌های قندی است، افزود: کاربری اصلی بنا را به بازدید کنندگان یادآوری می‌کند طراحی‌ بنا از هر زاویه سعی در احترام به یکپارچگی و شخصیت صنعتی آن دارد.

پارک بوتانیک انگلستان

شهردار تهران با اشاره به اینکه در دل یک محوطه روستانشین کارخانه کاغذی با یک فضای الحاقی شیشه‌ای به گلخانه تبدیل شده است، افزود: سازه مارپیچی الحاق شده‌ به آن نه تنها زیباست بلکه تاثیر زیبای تکنولوژی را در کاربرد شیشه و ذخیره انرژی نشان می‌دهد.

حناچی افزود: تاسیسات حرارتی گلخانه با استفاده از ماشین‌های به جا مانده از کاربری قبلی در هال مرکزی کارخانه تامین می‌شود در این پروژه علاوه بر بنا طبیعت اطراف آن نیز محافظت شده است.

موزه زیتز آفریقا

شهردار تهران عنوان کرد: تبدیل سیلو‌های دانه‌های روغنی با مساحت ۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع که از سال ۱۹۹۰ متروک مانده است.

وی افزود: این موزه، به بزرگترین موزه هنر‌های معاصر جهان در سال ۲۰۱۷، ۶ هزار مترمربع فضای الحاقی دارد.

پارک واندرلند آلمان

شهردار تهران با بیان اینکه تبدیل راکتور هسته ای از کارافتاده به پارکی تفریحی در آلمان نمونه‌ای حیرت انگیز از تغییر کاربری میراث صنعتی است، افزود: بسیاری از تسهیلات ساخته شده برای کارخانه در راستای افزایش جذابیت پارک باقی مانده است که برج خنک کننده از آن جمله است که امروز به عنوان چرخ و فلک از آن استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: این مجموعه نخستین نمونه از ۱۵ پروژه مشابهی است که تا سال ۲۰۲۲ برای نیروگاه‌های دیگر پیاده سازی می‌شود.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در پایان قرن هجدهم با تاسیس سلسله قاجار، روند صنعتی شدن در ایران به حرکت درآمد از آنجا که در آن زمان دولت کم و بیش با کشورهای همسایه در جنگ بود به این فکر افتاد که کارخانه را تاسیس کند که نیازهای ارتش را برطرف سازد.

وی افزود: معماری صنعتی دوره قاجار کاملا با سنت‌های رایج معماری ایران در آن زمان هماهنگ بود و به ندرت در آن نوآوری دیده می‌شود.

حناچی بیان کرد: در عوض استادکارانی که بنای این کارخانه‌ها را اجرا می‌کردند، عناصری از معماری سنتی از جمله حیات مرکزی، ایوان، دالان و شبستان را تا حد امکان با عملکردهای جدید تطبیق می‌دادند.

کشتارگاه قدیم تهران

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۱ در راستای دور کردن فعالیت‌های مزاحم صنعتی از مناطق مسکونی، کشتارگاه به خارج از تهران انتقال یافت و شهرداری تهران مبادرت به ایجاد بزرگترین فرهنگسرای تهران در یکی از محروم‌ترین نقاط شهری در محل کشتارگاه تهران کرد.

حناچی گفت: فرهنگسرای بهمن با وسعتی بیش از 50 هزار مترمربع از چندین تالار، سینما تراس، گالری، مجموعه ورزشی، کتابخانه عمومی و بخش‌های مختلف آموزشی و فرهنگی تشکیل شده است.

کارخانه ریسندگی خورشید

شهردار تهران با بیان اینکه کتابخانه به سال ۱۳۰۸ خورشیدی بازمی‌گردد، افزود: معمار آن محمدعلی آوری این بنا را به سفارش جمعی از سرمایه‌داران کرمان، رفسنجان و یزد احداث کرد تا کارخانه ریسندگی و بافندگی خورشید در آن فعالیت خود را شروع کند.

حناچی با اشاره به اینکه در مهرماه ۱۳۷۱ این بنا تبدیل به کتابخانه ملی کرمان شد، افزود: این بنا در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۷۸ با شناره ثبت ۲۴۱۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کارخانه چرم خسروی

شهردار تهران مساحت این مجموعه ۳۶۰ هزار مترمربع شامل ۸ ساختمان سه طبقه و یک طبقه عنوان کرد و افزود: مرمت مجموعه پردیس از سال ۱۳۷۶ خورشیدی شروع شده و در همین راستا ساختمان‌های فرسوده به آمفی تئاتر، ساختمان اداری، سالن ورزشی و کتابخانه تغییر کاربری داده‌اند.

وی افزود: توربین‌ها و ژنراتورهایی که در بخش تاسیسات کارخانه چرم سازی باقی مانده‌اند، مرمت و بازسازی شده و به عنوان موزه صنعتی مورد استفاده خواهد گرفت.

کارخانه نساجی اقبال

شهردار تهران با اشاره به اینکه این کارخانه سال ۱۳۱۲ با زیربنای ۷۶ هکتار ساخته شد، نور کتابخانه با استفاده از کلاه فرهنگی تامین می‌شود که به آن دالان‌های روشنایی هم می‌گویند.

حناچی افزود: آجرکاری سردر و برج کارخانه، سقف‌های بلند قوسی به علاوه تزئینات آجری از زیبایی‌های است که سبب تبدیل این کارخانه در اسفند ۸۱ به یکی از آثار ملی یعنی موزه ملی کویر یا پارک علوم و فناوری شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر