بازدید 8887

تروریستی خواندن «سپاه» و «اخوان المسلمین» محور ایران، ترکیه و قطر را شکل خواهد داد!

ایران و برخی کشور‌های عربی به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس، همواره اختلافاتی با یکدیگر داشته اند؛ اختلافاتی که گا‌ه در برخورد با برخی بازیگران مدیریت شده و در مقابل، منجر به تنش‌ها و قطع روابط دیپلماتیک با برخی دیگر شده است. یکی از کشور‌هایی که ایران به رغم اختلاف نظر‌های منطقه ای، روابط خودش را با آن حفظ کرده، قطر است؛ کشوری که از سال ۲۰۱۷ از سوی محور سعودی مورد هجوم و محاصره اقتصادی قرار گرفت و ایران و ترکیه نیز در برابر محور سعودی، حمایت همه جانبه‌ای از آن کردند.
کد خبر: ۸۹۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹ 01 May 2019

ایران و برخی کشور‌های عربی به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس، همواره اختلافاتی با یکدیگر داشته اند؛ اختلافاتی که گا‌ه در برخورد با برخی بازیگران مدیریت شده و در مقابل، منجر به تنش‌ها و قطع روابط دیپلماتیک با برخی دیگر شده است.

به گزارش «تابناک»؛ یکی از کشور‌هایی که ایران به رغم اختلاف نظر‌های منطقه ای، روابط خودش را با آن حفظ کرده، قطر است؛ کشوری که از سال ۲۰۱۷ از سوی محور سعودی مورد هجوم و محاصره اقتصادی قرار گرفت و ایران و ترکیه نیز در برابر محور سعودی، حمایت همه جانبه‌ای از آن کردند.

همین مسأله باعث شده که قطر، روابط نزدیک تری را با تهران برقرار کند و موجبات شکست اقدامات محور سعودی علیه دوحه را فراهم کرده است.

در همین راستا، «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر امورخارجه قطر، روز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد، «تحریم‌های آمریکا علیه ایران نباید احیا شود».

به گزارش اسکای نیوز، وی تحریم‌های ضد ایرانی را رد کرد و گفت: «تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران تأثیر و نتایج مثبتی نخواهد داشت».

وزیر خارجه قطر افزود: «قطری‌ها بر این باورند که تحریم‌‌های آمریکا تأثیر مثبتی روی کشورهایی که از نفت ایران استفاده می‌کنند، نخواهد داشت».

وی تأکید کرد: «تحریم‌های آمریکا روی حل بحران‌ها تأثیر مثبتی نخواهد گذاشت. مشکلات باید از طریق گفت‌وگو حل شود».

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در شانزدهمین نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ACD دیروز (سه‌شنبه) در رأس هیأتی راهی دوحه شد، امروز (چهارشنبه) با انتشار تصاویری از دیدارها و برنامه‌هایش در قطر در صفحه توئیترش نوشت: «در دوحه در نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در سطح وزرای خارجه، گفت‌وگوهای مهمی با امیر و وزیر امور خارجه قطر و وزرای چندین کشور داشتم و بر اهمیت ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای و همسو کردن توانمندی‌های خود برای مهار یکجانبه گرایی توسعه‌طلبانه تأکید کردم و با الجزیره نیز گفت‌وگو کردم.»

تروریستی خواندن «سپاه» و «اخوان المسلمین» محور ایران، ترکیه و قطر را شکل خواهد داد!؟

رئیس دستگاه دیپلماسی که دیروز عصر وارد دوحه شد، دیشب در مهمانی شام «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و امروز نیز در نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: قاره آسیا، غرب آسیا و خلیج فارس درگیر بحران‌هایی است که در وهله اصلی، ناشی از فقدان گفت‌وگوی منطقه‌ای فراگیر همراه با ماجراجویی‌های کوته بینانه و یکجانبه گرایی تخاصم آمیز دولت کنونی آمریکاست.

در این میان، تصمیمی از سوی آمریکا گرفته شده که می تواند منجر به نزدیکی بیشتر روابط ایران، قطر و ترکیه شود. طبق گزارش نیویورک تایمز، دونالد ترامپ تصمیم گرفته که اخوان المسلمین را سازمان تروریستی خارجی اعلام کند. این اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند باعث آسیب رساندن به این جنبش سیاسی ـ دینی اسلامی شود که میلیون‌ها عضو در سراسر خاورمیانه و جهان دارد و همه این اعضا با تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی مواجه می‌شوند.

در این راستا سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه تأیید کرد، دولت دونالد ترامپ به دنبال نام گروه اخوان المسلمین در لیست سازمان‌های تروریستی است.

به گفته سندرز، ترامپ با تیم امنیت ملی و رهبران منطقه ـ که با او در نگرانی‌هایش شریک هستند ـ در این باره رایزنی کرده و روند قرار دادن نام اخوان المسلمین رسما در لیست تروریستی در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، این اقدام دولت ترامپ می‌تواند بر روابط آمریکا با کشورهای دیگر از جمله ترکیه و قطر تأثیر بگذارد زیرا حاکمان قطر و ترکیه، یکی از حامیان اصلی اخوان المسلمین هستند.

وزیر خارجه ایران در واکنش به تلاش آمریکا برای قرار دادن نام اخوان المسلمین در لیست تروریستی خود گفت: آمریکا در جایگاهی نیست که دیگران را در لیست تروریستی قرار دهد.

محمد جواد ظریف افزود: ما هر گونه تلاش از سوی آمریکا در این راستا را نمی‌پذیریم. آمریکا خود حامی بزرگترین تروریست منطقه یعنی اسرائیل است.

بدون تردید، اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه و اخوان المسلیمن در لیست گروه های تروریستی خارجی از سوی آمریکا، می تواند زمینه های لازم برای همکاری های بیشتر منطقه ای ایران، ترکیه و قطر را فراهم آورد.

در واقع با توجه به اینکه آمریکا اجزایی از محور شیعی (ایران) و اخوانی (ترکیه و قطر) را در لیست سازمان های تروریستی خارجی قرار داده و در مقابل در حال تقویت محور سلفی (محور عربستان) است، چاره ای برای دو محور فوق الذکر نمی ماند که همکاری بیشتری با یکدیگر در امور منطقه ای داشته باشند.

این در حالی است، که منبع اصلی تروریسم جهانی و ریشه، تفکر و زایش آن ها را باید در محور سلفی جستجو کرد؛ محوری که تکفیر را اساس تفکرات خود می داند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر