بازدید 2656

تحلیلگران: چین و هند «بلوک خریداران نفت»ایجاد کنند

تحلیلگران چینی و هند معتقدند به دنبال تصمیم آمریکا برای متوقف کردن تمدید معافیت‌های تحریم‌های نفتی ایران، چین و هند می‌توانند با یکدیگر بر سر «ایجاد یک بلوک خریداران نفت»همکاری کنند.
کد خبر: ۸۹۵۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۴ 01 May 2019

به گزارش فارس، گلوبال تایمز به نقل از تحلیلگران چینی و هند نوشت به دنبال تصمیم آمریکا برای متوقف کردن تمدید معافیت‌های تحریم‌های نفتی ایران، برای کشورهایی که از این کشور نفت می‌خرند، چین و هند می‌توانند با یکدیگر بر سر «ایجاد یک بلوک خریداران نفت»همکاری کنند.

معافیت‌های آمریکا برای خرید نفت ایران فردا پایان می‌یابد.

جین لی، استاد دانشگاه نفت چین در این رابطه گفت چین و هند شانس بالایی برای ایجاد یک بلوک خریداران (نفت) دارند.

وی افزود: «اوپک در بحبوحه یک بحران به وجود آمد. یک چیز هم می‌تواند در وضعیت کنونی ایجاد شود.»

«اما طرف‌های موسس باید موضوعاتی نظیر جایگاه چنین بلوکی و چگونگی داشتن نقش موثر برای مداخله در قیمت‌گذاری نفت خام در جهان را حل کنند.»

چین و هند، دو واردکننده بزرگ نفت در جهان هستند، این بدان معناست که هر دو کشور توان خرید قابل توجهی در بخش انرژی جهانی دارند.

رسانه‌های هندی در ماه جاری گزارش دادند که دو کشور اخیرا یک گروه مشترک همکاری در زمینه انرژی ایجاد کرده‌اند.

جین به گلوبال تایمز گفت برای چین، هند و هر کشور شرکت‌کننده در ایجاد کارتل کشورهای خریدار نفت، چنین قدمی نیازمند سیستم پرداخت عملی و یکپارچه و یک پلتفرم تجاری موفق آتی است.

جین ادامه داد: «اگر واردات‌کنندگان نفت خام تنها تلاش کنند تا از یک کارتل برای مقاومت در برابر افزایش بین‌المللی قیمت نفت استفاده کنند، تلاش‌هایشان به ثمر نمی‌رسد. با این حال، وجود یک تجارتخانه معاملات آتی و ارز توافق شده برای تسویه به واردکنندگان قدرتی یکپارچه خواهد داد که تولیدکنندگان نتوانند آنها را نادیده بگیرند.»

«با توجه به فروش آتی نفت در بازار بین‌المللی انرژی شانگهای و ثبات یوآن، چین نقش مهمی در چنین بلوک خریداران دارد.»

سریکانس کنداپالی، استاد دانشگاه جواهر العل نهرو گفت: «بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام در جهان تاکنون هیچ کلوپی تشکیل نداده‌اند. چین و هند باید بیشتر برای به دست آوردن قدرت چانه‌زنی برای قابل تحمل‌تر کردن قیمت نفت تلاش کنند.»

اوایل ماه جاری میلادی، وزارت خارجه چین به آمریکا هشدار داد تصمیم عدم تمدید معافیت‌ها، نه تنها به منافع ملی چین صدمه می‌زند بلکه بازار جهانی انرژی و منطقه غرب آسیا را آشفته می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت همکاری چین با ایران قانونی است و باید محترم شمرده و حفظ شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار