بازدید 14781
جلال میرزایی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

مجلس پشت پرده‌ها را افشا می‌کند، اما بی‌فایده است/وزارت صمت، مبادی ورود کالا به کشور را مسدود کرده!

گرانی‌های روزافزون طاقت مردم را طاق کرده است؛ اما مسئولان کشور هیچ یک پاسخگوی وضعیت موجود نیستند. با اینکه قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است، نه کسی پاسخگوی مردم است و نه کسی حاضر است مسئولیت کار را بپذیرد و هزینه آن را پرداخت کند.
کد خبر: ۸۹۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ 30 April 2019

مشکل ما در بازار این است که وارداتی انجام نمی‌گیرد/ کار با نظارت درست نمی‌شودگرانی‌های روزافزون طاقت مردم را طاق کرده است؛ اما مسئولان کشور هیچ یک پاسخگوی وضعیت موجود نیستند. با اینکه قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است، نه کسی پاسخگوی مردم است و نه کسی حاضر است مسئولیت کار را بپذیرد و هزینه آن را پرداخت کند.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری بر این باورند، دلیل اصلی مشکلات موجود در کشور، تحریم های خارجی و فشارهای اخیر آمریکا به ایران است؛ اما عده ای دیگر می گویند، مشکلات ما داخلی است و ریشه این معضلات را باید در مدیریت سیستم های داخلی جست‌وجو کرد.

برخی نیز در این میان اعتقاد دارند که نظارت ناکافی در بازار، باعث به‌هم‌ریختگی اوضاع شده و بازار در دست دلالان اسیر گشته و این دلالان هستند که اکنون اقتصاد کشور را مدیریت می کنند. در مقابل، عده ای دیگر از جمله برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که کار با نظارت درست نمی شود و باید فکر دیگری برای آن کرد.

این افراد می گویند، هر جا که سیستم های نظارتی و قضایی وارد شده اند، اوضاع بدتر شده و نه تنها کاری درست نشده، بلکه آسیب بیشتری هم زده است. به اعتقاد این افراد قیمت ها در بازار باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد؛ بنابراین، در صورتی که این توازن به هم بریزد، شاهد افزایش قیمت برخی کالاها و کاهش برخی دیگر خواهیم بود.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در بازار این است که اساسا وارداتی صورت نمی گیرد و تمامی مبادی ورودی کالا به کشور توسط وزارت صنعت بسته شده است. به همین دلیل، قیمت ها روز به روز در حال افزایش هستند.

این نماینده مجلس در خصوص این که نظارت ها به چه شکل است نیز گفت: به نظر من، کار با نظارت درست نمی شود و تجربه نشان داده که با نظارت بیشتر اوضاع خراب‌تر هم شده است، در واقع بازار تابع عرضه و تقاضاست. اگر عرضه کم باشد، تقاضا زیاد می شود و قیمت ها افزایش پیدا می کند.

این نماینده در ادامه افزود: در جامعه ای که ما زندگی می کنیم و مسائلی مانند احتکار و موارد دیگر بیداد می کند و فرهنگی که مبتنی بر کار و تلاش نیست و افرادی که سعی می کنند در مدت زمان کوتاهی بار خود را ببندد، این موارد وجود دارد، دولت هم نمی تواند در این زمینه کاری از پیش ببرد. مگر اینکه برنامه‌ریزی بلند مدتی صورت گیرد و ساختارها اصلاح شود تا تغییرات خود را نشان دهد. زمانی که دولت و سایر نهادهای ما مناسب و بر اساس شایسته سالاری و ارتقا بر مبنای شایستگی نیست، جامعه هم همین گونه عمل می کند و در کسب و کار خود را نشان می دهد. کسب کارهای ما رانتی و ارتباطی شده و اینها در کوتاه مدت حل شدنی نیستند.

وی همچنین یادآور شد: زمانی قیمت دلار به 18 تا 19 هزار تومان رسید و قیمت ها به همان نسبت افزایش پیدا کرد؛ اما اکنون که دلار حدود 15 هزار تومان است، قیمت ها پایین که نیامده، هیچ، افزایش هم داشته است. دلیل آن مقاومت هایی است که در بازار وجود دارد. بسیاری از کسبه خرد از تجار و بازرگانان، کالاهایی را که خریده اند بر مبنای همان دلار 18 هزار تومان بوده و بنابراین در مقابل کاهش دلار مقاومت می کنند.

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: اینکه بسیاری از کسبه شکایت می کنند، در بازار مشتری نیست، به دلیل آن است که قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده و کسی نمی تواند خرید کند. این طبیعی است، چون به هر حال درآمد سرانه مردم پایین آمده و پروژه ها تعطیل شده و همه اینها باعث می شود تا رکود تعمیق پیدا کند. همین موضوعات باعث شده تا در قدرت خرید مردم هم تأثیر بگذارد. اگر کارخانه ای فعالیت نکند، به کارگر نمی تواند حقوق بدهد و همین کارگر دیگر نمی تواند از کسبه خرید کند. به همین ترتیب، وضعیت کسبه هم پس از مدتی بدتر می شود و به عبارت دیگر، همه اینها به هم ارتباط دارند و مانند یک پازل درهم تنیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل