بازدید 6665
۱
کوچک‌سازی ساختار اداری سینمای ایران عملیاتی شد؛

تعطیلی مدرسه سینما و مؤسسه رسانه‌های تصویری

هم مؤسسه رسانه‌های تصویری و هم مدرسه ملی سینما از امکانات سخت افزاری گرانقمیت و ارزشمندی برخوردارند که قاعدتاً باید این امکانات شفاف اعلام شوند و اگر قرار نیست در مجموعه‌های کنونی سازمان سینمایی مورد استفاده قرار بگیرند، از طریق مزایده عمومی به فروش برسند؛ اتفاقی که پیش از این نیز در برخی موارد انتظار می‌رفت در سال‌های گذشته رخ دهد، ولی صورت نپذیرفت و حواشی را در پی داشت.
کد خبر: ۸۹۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲ 29 April 2019

تعطیلی مدرسه سینما و موسسه رسانه‌های تصویریبا وجود آنکه امیدها نسبت به تغییرات ساختاری و کوچک‌سازی سینما رنگ باخته بود، «تابناک» مطلع شده که دو مجموعه از مجموعه‌‌های سازمان سینمایی در دیگر مجموعه‌ها ادغام و این روند با تعطیلی مدرسه سینما و مؤسسه رسانه‌های تصویری آغاز شده است؛ رویدادی که می‌تواند به تمرکز بیشتر اعتبارات سینمای ایران بر اقدامات حمایتی از تولید و رویدادهای در سینمای ایران به جای بروکراسی منجر شود.

به گزارش «تابناک»؛ حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی نخستین برنامه‌اش در سینما را کوچک‌سازی و چابک‌سازی قرار داده بود؛ اما با گذر زمان به نظر می‌رسید متأثر از مقاومت‌هایی که در بخشی از بدنه ی ذینفع سینما نسبت به این کوچک‌سازی وجود داشته باشد، به این موفقیت دست نیابد. این هدف‌گذاری در دوره دو رئیس پیشین این سازمان نیز مطرح بود، اما آنها بنا بر ملاحظاتی ترجیح دادند این کوچک‌سازی به نام آنها ثبت نشود و به همین دلیل چنین اتفاقی رخ نداد.

با این حال خبرنگار «تابناک» مطلع شد که این روند آغاز شد و مؤسسه رسانه‌های تصویری تعطیل شده، با کارمند قراردادی‌اش تسویه شده و کارمندان رسمی این مؤسسه نیز به سایر بخش‌های سازمان سینمایی که فعلاً قصد حذف یا کوچک‌سازی آنها وجود ندارد، منتقل شده‌اند. اکنون ساختمان مؤسسه رسانه‌های تصویری در خیابان ولیعصر نبش خیابان احتشام با ارزش چند ده میلیاردی قابلیت واگذاری و تأمین سرمایه برای برخی از امور را دارد که «تابناک» توصیه می‌کند، در صورت واگذاری بر اساس تشریفات و به قیمت واقعی، صرف ساخت کاخ جشنواره شود.

تعطیلی مدرسه سینما و موسسه رسانه‌های تصویری

همچنین مدرسه ملی سینما نیز از پایان سال گذشته به کل تعطیل شده و اتفاق قابل تأمل اینکه مدارک آخرین فارغ التحصیلان مدرسه ملی سینما به آن ارائه نشده است. این در حالی است که گروهی از این اشخاص برای حضور در دوره‌های مدرسه ملی سینما، هزینه قابل توجهی انجام داده‌ و این گونه عدم ارائه مدارک تحصیلی به آنها اقدام اخلاقی نیست. برخی دانشجویان این مدرسه تلاش کرده‌اند مدارک خود را به دست بیاورند اما به در بسته خورده‌اند و تلاش «تابناک» برای تماس با روح الله حسینی، مدیرعامل این مجموعه منحله نیز امکان پذیر نشد.

نکته قابل توجه اینکه هم مؤسسه رسانه‌های تصویری و هم مدرسه ملی سینما از امکانات سخت افزاری گرانقمیت و ارزشمندی برخوردارند که قاعدتاً باید این امکانات شفاف اعلام شوند و اگر قرار نیست در مجموعه‌های کنونی سازمان سینمایی مورد استفاده قرار بگیرند، از طریق مزایده عمومی به فروش برسند؛ اتفاقی که پیش از این نیز در برخی موارد انتظار می‌رفت در سال‌های گذشته رخ دهد، ولی صورت نپذیرفت و حواشی را در پی داشت.

باید صبر کرد و دید در تداوم با این تغییرات چه تغییرات دیگری رخ خواهد داد و پروژه کوچک‌سازی تا چه حد تسری خواهد یافت و چه آثاری در پی خواهد داشت. انتظار می‌رود با این حجم کوچک‌سازی، دست‌کم 30 درصد نیروی انسانی و به همین نسبت از منابع بودجه عمومی سازمان سینمایی کاهش یابد که رقم قابل توجهی است و کمک جدی به حوزه تولید و همچنین اقدامات راهبردی‌تر در سینمای ایران خواهد کرد؛ رویکردی که با توجه به شرایط انقباضی در تخصیص بودجه تا حدودی نیز اجتناب ناپذیر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چه کار بدی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست