بازدید 8926
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

رانت‌خواران با جان مردم بازی می‌کنند/ واردات برخی کالا‌ها از گمرکات شبهه‌ناک است

رانت، فساد، قاچاق، افزایش قیمت و ... دیگر چیز‌هایی نیست که امروزه مردم حتی به شنیدن آن تحریک شوند. این چیز‌ها آنقدر عادی شده که گویی بخشی از جامعه ما شده و همه با این واژه‌ها مأنوس هستند. آن‌هایی که دستی بر آتش دارند، سود خود را می‌برند؛ عده‌ای هم به دنبال به دست آوردن موقعیتی برای انجام آن هستند و اکثریتی هم فقط نظاره می‌کنند و دود این آتش به چشمشان می رود.
کد خبر: ۸۹۵۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ 29 April 2019

رانت خواران با جان مردم بازی می‌کنند/ واردات برخی کالا‌ها از گمرکات شبه‌ناک است رانت، فساد، قاچاق، افزایش قیمت و ... دیگر چیز‌هایی نیست که امروزه مردم حتی به شنیدن آن تحریک شوند. این چیز‌ها آنقدر عادی شده که گویی بخشی از جامعه ما شده و همه با این واژه‌ها مأنوس هستند. آن‌هایی که دستی بر آتش دارند، سود خود را می‌برند؛ عده‌ای هم به دنبال به دست آوردن موقعیتی برای انجام آن هستند و اکثریتی هم تنها نظاره می‌کنند و دود این آتش به چشمشان می رود.

به گزارش «تابناک»؛ رانت‌خواران و مفسدان، دیگر به جان انسان‌ها هم رحم نمی‌کنند. خواسته این افراد، تنها رسیدن به پول بیشتر است؛ بنابراین، از هر چه پولساز باشد، استقبال می‌کنند و ترسی از عواقب آن نیز ندارند. در این آشفته بازار که کنترلی بر قیمت و کیفیت نیست، هر چیزی با هر مارکی در بازار پیدا می‌شود، ولی تشخیص اینکه اجناس چه میزان اصل هست، کار هر کسی نیست.

تولیدکننده‌ها به واردکننده تبدیل شده‎اند؛ واردکننده‌های لوازم آرایشی دسته بیل و زین اسب وارد می‌کنند؛ واردکننده دارو، اتو بخار وارد کشور می‌کند؛ واردکننده‌های موبایل با دلار ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد می‌کنند و به قیمت دلار ۱۵۰۰۰ تومانی می‌فروشند و خلاصه آنکه اوضاع آنقدر درهم و برهم است که هیچ کس نمی‌داند باید از کجا شروع کند.

اما در این میان، برخی برای خود کیسه دیگری دوخته و از آشفتگی بازار استفاده کرده و با ایجاد رانت به بهانه حمایت از تولید با جان میلیون‌ها انسان بازی می‌کنند. از میان نهاد‌های نظارتی، تنها مجلس است که گاهی برخی خبر‌ها از پشت پرده برخی اقدامات از آن بیرون می‌آید، ولی نتیجه آن‌ها هرگز روشن نمی‌شود.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در چند وقت اخیر فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در گمرکات کشور داشته و با تمام توان این موضوع را رصد می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: یکی از مشکلات و معضلات کنونی که باعث آسیب رساندن زیاد به تولید در داخل شده، قاچاق کالا از راه های رسمی است؛ حال آنکه از چند سال پیش تا کنون، اقدامات بسیاری برای واردات قاچاق ـ که از راه‌های باندی و رانتی به کشور وارد می‌شده ـ انجام گرفته تا حدودی کنترل شود.
خلاصه آنکه این اقدامات باعث شد، برخی مدیران گمرک عزل و یا به قوه قضاییه معرفی شوند و برخی نیز هم اکنون در زندان هستند؛ اما با وجود این، هنوز گزارش‌هایی به فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌رسد که نگران کننده است. به همین دلیل چندین بار با رئیس گمرک کشور و همچنین وزیر اقتصاد صحبت‌هایی شده و تذکراتی به آن‌ها داده ایم.

این نماینده مجلس یادآور شد: با وجود این، چند پرونده اخیرا به دست ما رسیده که حکایت از برخی سوءاستفاده‌ها دارد؛ برای نمونه، یکی از مواردی که با جان آدم‌ها نیز سر و کار دارد، پرونده مربوط به واردات لنت‌های ترمز غیراستاندارد از مبادی گمرکی البرز است. کمیسیون رسیدگی به این موضوع، با مدارک و مستندات اعلام کرده که این لنت‌ها غیراستاندارد است، ولی برخی مراجع در کمیسیون دیگری، به واردات آن مجوز داده اند. نکته جالب در این پرونده آن است که به بهانه حمایت از تولید ملی، مجوز واردات را به یک شرکت تولیدکننده داخلی داده اند.

وی همچنین افزود: شرکت تولیدکننده لنت می خواهد، لنت‌های غیراستاندارد خارجی را وارد بازار کشور کند، حال آنکه این لنت‌ها هزار ایراد دارد؛ آزبست موجود در آن، بیش از حد استاندارد است و از سوی دیگر، سایر استاندارد‌ها را ندارد. نمی‌شود سر ترمز با مردم شوخی کرد، چون این کار مستقیم با جان مردم در ارتباط است.

این نماینده مجلس ادامه داد: کار رانت‌خواران به جایی رسیده که امروز با جان مردم بازی می‌کنند. ما قطعا به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد و پرونده را به برخی مراجع ذیصلاح خواهیم داد تا موضوع روشن شود. به وزیر اقتصاد هم تذکر می‌دهیم که از این پس سکوت نخواهیم کرد و باید به موضوع رسیدگی کند.
اگر کمیسیون‌های تأیید کالا در وزارت اقتصاد بخواهند این گونه عمل کنند، برای ما در مجلس پذیرفته و قابل تحمل نیست و ما با شدید‌ترین وجه با آن برخورد خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که آیا زد و بندی صورت گرفته است، گفت: وقتی کمیسیون بدوی با مستندات، موضوعی را رد می‌کند، ولی در کمیسیون دیگری موضوع به نتیجه می‌رسد، ماجرا پشت پرده‌هایی دارد. مستندات ما در این باره نشان می‌دهد که واردات صورت گرفته غیراستاندارد بوده و عملکرد انجام شده نیز شبهه دار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۱
قشنگ دارید قیچیمون میکنیدا رحم نکنید باریکلا
پاسخ ها
تمشکال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
رانت خواران پشت گرمی از چه کسانی دارند ؟ این قدر با روح و روان ملت بازی نکنید کدام دستگاه تعلل می کتد و چرا می کند !! ؟
ناشناس
| Australia |
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
شما عزت اسلامیت رو حفظ کن، به بقیه چیزها کار نداشته باش!
یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: تحریم‌های آمریکا و قطع درآمد صادرات نفت می‌تواند نرخ تورم در ایران را در سال جاری به ۵۰ درصد برساند که بالاترین میزان تورم از زمان انقلاب بهمن ۵۷ خواهد بود.

▪️ به این ترتیب، نرخ تورم در ایران بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، پس از ونزوئلا و زیمبابوه، بالاترین میزان در جهان خواهد بود و با تورم کشور جنگ زده سودان برابری خواهد کرد.
میشه عده ای از این ها رو نام ببرید؟ما همه میدانیم رانت وجود دارد!!!!
من چند سال پیش از اصفهان یک آداپتور خریدم برای لپ تاپ؛ چون آداپتور اصلش خراب شده بود، فروشنده گفت ببین من 2 تا مارک چینی دارم، یکی 30 تومانه یکی 60 تومان، اونی که 60 تومانه کیفیتش بالاست! گفتیم دست شما درد نکنه که توضیح دادی ما با چشم باز خرید کنیم. خدا گواه است همان شب که آوردمش منزل و به برق وصل کردم طی 2 دقیقه آداپتور سوخت!! همان جنس با کیفیت مورد ادعای ایشان، الان یک لپ تاپ دیگه دارم، باتری اش دیگه جواب نمیده، بخدا جرات ندارم برم یک باتری براش بخرم، چون میدونم اصل نیستن و هر آن ممکنه منفجر بشه
بابا این ها همه به بهانه ای میخوان از سر سفره مردم دزدی کنن.... ساده ترین و بهترین راه کار اینه که همه چیز آزاد کنن دلار آزاد و بیارن بدن مردم خودشون خرج کنن
کافیست کمی به وضعیت اقتصادی توجه کنید خودرو ، قاچاق ، گوشت ، مسکن ، ......... تا متوجه دلسوزی و اهمیت مسئولین نسبت به مردم شوید
مبارزه جدی با فساد اینگونه می شود.برخی مبارزه ها سندرم ذهنی و خاله بازی و گرفتن امتیاز و یا به عبارتی بازیهای بدون توپ سیاسی هست.غربی ها در نقد مبحث حرفه ای و خوبی دارند و می توان آن را به مبارزه با فساد هم که موضوع مورد نقد با شکل بزه و خلاف هست تسری داد.1 - در مبارزه با فساد به موضوع فساد حمله جدی شود و حمله به شخص به قوه قضاییه سپرده شود.2 در مبارزه با فساد باید از کلی گویی دوری کرد و موضوع فساد با جزییات دقیق تر طرح شود.3 در مبارزه با فساد بایستی به موقع عمل کرد و مبارزه نابهنگام و خیلی دور موجب نتیجه عکس در افکار عمومی هست و در فسادهای قدیمی بهتر است مدعی العموم و وزارت اطلاعات و نماینده دادستان ورود و تحقیق کند.4 مبارزه با فساد بایستی صریح و رو در رو باشد ایرانی ها در رفتارسازمانی و رفتار اجتماعی رودر رو ملاحظه گر و در پشت سر نقاد و مبارز هستند.در مبارزه با فساد بایستی صریح و رو در رو با مدیران عالی درگیر شد.غیبت و تخریب سم صراحت و اثربخشی مبارزه با فساد هست.به قول شرقی تر مردانه تر باید جنگید.خلاصه مبارزه با فساد باید با حمله به موضوع فساد ( نه شخص) رو در رو به موقع و با جزییات باشد که این نماینده سه تا را رعایت کرده است ولی با وزیر باز کمی خاله بازی و رودربایستی داشته است.
من دلال ارز هستم. آیا من هم با جان مردم بازی میکنم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
شما با جان مردم نه با اقتصاد واینده کشور بازی می کنید و نفهمیده در بازی دولت شریکیدچون دلار در دستان شما معنی کالای تجاری رو میده درحالیکه ارز برای خرید جنس و مسافرت استفاده میشه نه بعنوان کالا
دلال زحمت کش ارز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
ولی این کار من از همه کارهای قبلیم سودآور تر بود پس نشون میده من خدمات بیشتر برای جامعه داشتم که
خیلی جالبه که از وقتی رانت ارز ۴۲۰۰ برای پتروشیمی ها برداشتند قیمت این محصول نصف شده
نهادهای امنیتی باید وارد شوند
صبح بخیر ایران بی دولت و بی نظارت
هر آنکو تواند،فزونی خورد وفزونی برد
کسی کو نتواندهم،همی بنگرد!!!
استاد علیرضا افتخاری تا کنون بارها و بارها مورد تهاجم افراد ناشناس قرار گرفت و صدمه بدنی دیده و خودرویش صدمه دید.
اما داعیان حماییت از هنرمندان سکوت کرده اند.
اورا تا مرز خودکشی تخریب کرده و آزار داده اند
مراجع ذیصلاح! این دوکلمه خیلی جالبن
سلام بر سایت " 24 هزار راس دام تلف شدند" حداقل پانزده روزه اولین خبر اخرین اخبارتون این تیتره میتونید اسم سایتتون رو عوض کنید
شما رفتی پس چی کار کنی؟
قانون بنویس و دولت را ملزم به گرفتن مالیات از دلالان ارز و ماشین و خانه و غیره بکنید و هر عمده فروشی کلان حق ندارد بیش از ۱۰ درصد روی اجناس بکشد
از وقتی نفت امده در اقتصاد ایران و سهم زیادی در بودجه را برده وضع همین بوده
آقای نماینده گمرک کالا را ترخیص نمیکند. برای ترخیص کالا اجازه می گیرد یعنی مجوز. دوست عزیز شما باید به سازمانهای صدور مجوز حمله کنی نه سازمانی که فقط اجرا کننده است.
هم جيب مردم را خالي مي كنند و هم جانشان را مي گيرند !!!! مسئولين مملكت هم تماشاچي !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
اوایل بندباز رو بالای طناب می فرستادند و به مردم داد میزدند بندباز رو و جیبهای مردمو می‌زدند الان طنابشو بریدن و داد میزنند بندباز افتاد تا مردم جمع بشن و دزدان
خانه مردم رو غارت کنند
ای بابا
یا کشور را درست اداره کنید و یا الم مبارزه با استکبار جهانی را کنار بگذارید .
از اول انقلاب ناکنون بارها چند نرخه شدن دلار تجربه شده است و هر بار این عمل فساد اقتصادی را به همراه داشته. نباید این تجربه تکرار شود و به هر قیمتی است باید دلار تک نرخه شود.
یک جوری می گن رانت خواران انگار نمی شناسنشون مگه به جز خودمون و خودتونو و خودشون رانت خواری در این کشور وجود داره؟!!!!
همه تون که فقط گفتاردرمانی بلدید
خلایق هرچه لایق...
رانت خواران دارای قدرت اقتصادی و سیاسی شده اند و همانها هستند که اغلب شان کشور را به این روز سیاه انداخته اند قطع یقین بدانند اگر امروز کشور با غرب بنوعی به توافق شرافتمندانه برسد عزا خواهند گرفت و عده ای سکته خواهند کرد و احتمالا راهپیمایی خواهند کرد و عزا عزا خواهند گفت منافع مادی برای انها مهم است بقیه ابزاری است که با ترفند های مختلف سالهاست این ملت را به عزا نشانده اند امید که بزرگان بدور از نفوذ سیاسی و قدرت اقتصادی انها عاقلانه تصمیم بگبیرند قرار نیست کشور و ملت را فدای اقلیتی رانت خوار بکنیم
فساد و قاچاق را در گمرکات بررسی کنید.......
براینکه بدانید چه خبر تو کشور یک نمونه مثال بزنم تا بفهمیم که خبره
خیلی از خودرو هایی که از سال 2013 واردات شون ممنوع بوده و رسما ثبت سفارش نمی شدن اعلان مدلهای 2017 و 2018 داره اگهی میشه برای فروش
حالا چطوری وارد شده و شماره شده ؟؟؟؟؟..
راجع به گوریل ۶۰۰ کیلویی که تو اتاق نشسته هیچکس هرف نمیزنه همه میدونن اونجاست ولی هیچکس به روی خودش نمی اره...همینطور همه میگن رانت و فساد ولی هیچکس نمیگه کی و چرا همه میدونن کی و چرا ..
وقتیکه وظیفهٔ پلیس امنیت و نظم عمومی میشود مبارزه با چند تارموی دختران ملت ایران ،و زمانی که دولتمردان زورشان به ترامپ احمق خودشیفته نمیرسد ،و فشار را روی ملت میگذارند ، این میشود که منافع شخصی برتر از منافع ملی میشود ،و کلا چیزی بنام منافع ملی از خاطرهٔ ملت پاک میشود
امیدوارم خداوند جان ومال و ابرو وحیثیت رانت خورها ورانت جور کن ها ودلال ها را بگیرد.........شر مسئولین نا کار امد را هم از سر ما کم کند...........
تمام رانت خوران و اختلاس گران و شرکا آنان را بدون محاکمه وقت گیر اعدام کنید ...و حتی دلالان را ..اموالشان را فوری بین مردم تقسیم کنید ...
مشکلی نیست همه آشنا هستند شما هم برید کشور های دیگر
تنها راه حذف رانت آزاد كردن قيمتها وندادن ارز دولتي است و اندازه همان سوبسيد را واريز نقدي به حسابه مردمه كه هر جور دوست داشتند خرج كنند باور كنيد خيلي از مشكلات حل ميشه(بغير از اقلام داروي با تدابير بهتر) با اين وضع يكسري افراد به قيمت جان مردم دارند از فرصت استفاده كرده و سودهاي ميلياردي به جيب ميزنند كه اصلا قشر كارگر افراد مريض وغيره برايشان اهميتي ندارد
شما که اینقدر خوب وضعیت اقتصاد و تولید و واردات و رانت ها را حلاجی کردید لطفا نقش مسولین را در وضعیت امروز نیز کشور بیان می کردید شاید انتطار دارید مردم این وضعیت بحران زده مدیریت نمایند
ما غتعن به این موزوع رثیدگی خاحیم کرد..چه جمله خوبی......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل