بازدید 4278

چالش قیمت نفت خام سنگین با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران

تشدید تحریم‌ها از سوی ایالات متحده علیه ایران که از تاریخ ۱۲ام اردیبهشت اجرایی خواهد شد، به عوامل قبلی که موجب کمبود ذخایر نفت خام در درجات سنگین و متوسط بوده اند، اضافه شده و باعث افزایش قیمت این نوع نفت در بازار‌های جهانی و به وجود آمدن وضعیتی نامشخص بین خریداران و فروشندگان شده است.
کد خبر: ۸۹۵۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ 29 April 2019
تابناک اقتصادیتشدید تحریم‌ها از سوی ایالات متحده علیه ایران که از تاریخ ۱۲ام اردیبهشت اجرایی خواهد شد، به عوامل قبلی که موجب کمبود ذخایر نفت خام در درجات سنگین و متوسط بوده اند، اضافه شده و باعث افزایش قیمت این نوع نفت در بازار‌های جهانی و به وجود آمدن وضعیتی نامشخص بین خریداران و فروشندگان شده است.
 
به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، تحریم‌های وضع شده بر صادرات نفت خام ایران، در ادامه تحریم‌های قبلی واشنگتن بر نفت خام ونزوئلا و موانع به وجود آمده در تولیدات نفتی آنگولا که یکی دیگر از تولیدکنندگان اصلی نفت سنگین در دنیا است، منجر به کمبود منابع این نوع نفت در بازار‌های جهانی شده است. نفت خام سنگین در ساخت فرآورده‌های پرسودی مثل سوخت هواپیما کاربرد دارد.
 
پالایشگاه‌ها همچنین برای تولید سوخت با درصد گوگرد پایین، به نفت خام سنگین شیرین که در گذشته به وفور توسط ونزوئلا و ایران تولید میشد نیاز اساسی دارند.
 
افزایش قیمت و مشکل در تأمین نفت خام سنگین به علت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و ونزوئلا
 
مقامات ایالات متحده اعلام کرده اند که علیرغم تحریم‌های جدید وضع شده علیه ایران، منابع تأمین نفت خام به وفور وجود خواهد داشت، علی الخصوص در اثر افزایش چشمگیر تولید نفت شیل در ایالات متحده. اما بیشتر این فراوانی در منابع که توسط آمریکا، عربستان سعودی و روسیه تأمین می‌شود، شامل درجات سبک‌تر نفت خام است.
 
طبق گفته یکی از کارگزاران دریای شمال، قیمت انواع سنگین‌تر نفت خام مانند نفت خام نروژ در ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده است. در طی ماه آوریل، قیمت هر بشکه نفت استخراجی از میدان نفتی گرین Grane نروژ، از حدود ۱۰سنت بیشتر از قیمت نفت تولید قدیم برنت، به ۱ دلار بیشتر از نفت تولید قدیم برنت رسیده است.
 
طبق اعلام منابع مختلف، در ماه جاری شرکت Somo عراق، ۲ میلیون بشکه از نفت خام سنگین بصره را به قیمت ۲ دلار بالاتر از قیمت رسمی فروش OSP، به شرکت Unipec چین فروخته است که بالاترین قیمت در ماه‌های اخیر می‌باشد.
 
کارگزاران همچنین اعلام کرده اند که قیمت‌های پیشنهادی برای نفت خام آنگولا (که تقریبا جایگزین مناسبی برای نفت خام ونزوئلا و ایران است)، به بالاترین میزان خود رسیده است.
 
گفته می‌شود شرکت نفت دولتی این کشور، Sonogol، یک محموله از سنگین‌ترین نوع نفت تولیدی خود را در هفته گذشته به قیمت هر بشکه ۲ دلار بالاتر از قیمت نفت تولید قدیم برنت به فروش رسانده، که ۷ دلار از قیمت ۲ سال پیش بالاتر است.
 
در حالت عادی این درجه از نفت با تخفیف یک دلار یا بیشتر معامله می‌شود.
 
مقاومت خریداران
 
در حالی که برخی از مشتریان حاضرند تا نفت خام را با قیمت‌های افزایش یافته جدید بخرند، بسیاری هنوز در برابر آن مقاومت می‌کنند. یک خریدار در اینباره گفت: ما تا جایی که بتوانیم در برابر این قیمت‌ها مقاومت میکنیم.
 
برخی از مشتریان شرکت Sonogol آنگولا از خرید نفت این کشور با قیمت‌های جدید سر باز زده و باعث شدند این کشور مجبور شود نفت خود را به صورت محموله‌های تحویل آنی به خریداران دیگر بفروشد. طبق اعلام منابع مطلع، این محموله‌ها به سرعت به فروش رفت.
 
دوئل فعلی خریداران و فروشندگان تا حدودی به این دلیل است که هنوز تردید‌هایی درباره این که ایران بعد از تحریم‌های جدید تا چه میزان قادر به ادامه صادرات نفت خود خواهد بود، وجود دارد. به خصوص با توجه به مخالفت چین با این تحریم ها.
 
وزیر امور خارجه چین در هفته جاری اعلام کرد که پکن، شکایت رسمی خود را ازاین اقدام ایالات متحده، به این کشور اعلام کرده است.
 
تحلیلگران اننظار دارند که چین توجهی به تحریم‌های جدید نداشته باشد، مخصوصاً از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های چینی وارد کننده نفت ایران، از مشتریان نفت خام و گاز مایع ایالات متحده نیز هستند و به نظر نمی‌آید ایالات متحده تمایلی به تحریم این شرکت‌ها داشته باشد.
 
بانک SEB سوئد اعلام کرده که احتمال دارد چین در ماه مارس و در راستای ابراز مخالفت خود با فشار‌های ایالات متحده، واردات نفت خام از ایران را از ۶۰۰هزار بشکه در روز، به حدود ۱ میلیون بشکه در روز برساند. در عین حال صادرات ایران به سایر کشور‌ها نیز می‌تواند حدود ۵۰۰ هزار بشکه دیگر در روز باشد.
 
چنین اتفاقی فروش نفت خام سنگین به قیمت‌های بالاتر را برای فروشنده‌های فعل سخت‌تر می‌کند.
 
منبع رویترز در اینباره گفت: تصمیم گیری درباره خرید نفت، بعد از آنکه مشخص شود صادرات ایران چقدر خواهد بود، ساده‌تر می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر