بازدید 6312
۲

واکنش جانبدارانه امارات به تنش بین «منامه-بغداد»

کد خبر: ۸۹۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ 29 April 2019
وزارت خارجه امارات متحده عربی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تحقیر پادشاهی بحرین موردی ناشایست بوده و پذیرفتنی نیست.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، هم‌زمان با بحران دیپلماتیک بین منامه-بغداد، وزارت خارجه امارات عربی متحده از واکنش عراق به بحرین ابراز نگرانی کرده و گفته که با «نگرانی» و «اضطراب» بیانیه‌های دولت عراق علیه بحرین را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات «وام» وزارت خارجه امارات یکشنبه با صدور بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: «دخالت در امور داخلی پادشاهی بحرین و تحقیر رهبری این کشور موردی ناشایست است که پذیرفتنی نیست».

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «هرگونه قصوری که منجر به پرخاشگری بین کشور‌های دوست شود، تنها به افزایش اختلاف و تنش در برهه‌ای منجر خواهد شد که به همکاری و احترام به حاکمیت ملی و پیروی از اصل عدم مداخله در امور داخلی نیاز داریم. از برادران عراقی خواستاریم به اصول احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی جهت تقویت مواضع اعراب و افزایش ثبات در منطقه متعهد باشند».

بر اساس این گزارش، تنش در روابط بحرین و عراق زمانی رخ داد که «سید مقتدی الصدر»، رهبر جریان صدر در عراق روز شنبه کناره‌گیری حاکم بحرین را خواستار شد.

وزارت خارجه بحرین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیانیه [دفتر]مقتدی الصدر در حکم توهین غیر قابل قبول به پادشاهی بحرین و حاکمیت آن و به منزله دخالت آشکار در امور پادشاهی بحرین و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است».

وزارت خارجه عراق هم در واکنش با انتقاد از بحرین در پاسخ گفت: «بغداد دخالت در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد».

هم‌زمان با شدت یافتن بحران بین بحرین با عراق، صد‌ها نفر روز یکشنبه در بغداد و نجف اشرف مقابل اماکن دیپلماتیک بحرین تجمع کرده و عذرخواهی منامه به علت توهین وزیر خارجه این کشور به «سید مقتدی الصدر» را خواستار شدند.

تنش از آن‌جایی آغاز شد که وزارت خارجه بحرین شنبه‌شب، ساعاتی پس از بیانیه رهبر جریان صدر که خواهان کناره‌گیری حکام بحرین شده بود؛ «نهاد العانی» معاون کاردار عراق را فرا خواند.

مقتدی الصدر در بخشی از بیانیه، توقف فوری جنگ در یمن، بحرین و سوریه و کناره‌گیری فوری حکام آن‌ها را خواستار شده و گفته بود، سازمان ملل به منظور تسریع در ایجاد امنیت در این کشور‌ها و ایجاد مقدمات برگزاری انتخاباتی شفاف بدون دخالت هیچ کشوری و حفاظت از آن در برابر تروریسم وارد عمل شود.

بعد از بیانیه الصدر، «خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین در توییتر واکنش نشان داد و مقتدی را «احمق سلطه‌جو» توصیف کرد و از او خواست به جای اشاره به بحرین، انگشت اشاره را به سوی ایران بگیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شما رو سننه٠
ما ایرانیان در کنار برادران عراقی خود بوده و معتقدیم دولت بحرین با موضعگیری های سیاسی اخیر خود بر علیه سرزمینی مادریش، ایران، اعلامیه استقلال خود را نقض کرده است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر