بازدید 11449
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

یکی از دلایل فشار تحریم‌ها، وابستگی ما به دلار است/ بسیاری از کشور‌ها برای مبادلات پولی دوجانبه پیش‌قدم شده اند

پس از تشدید دوباره تحریم‌ها علیه ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی به عنوان حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری ایران با سایر کشور‌ها کلید زده اند که با تصویب این طرح، از پول رایج دو کشور در مبادلات تجاری ایران با کشور‌هایی که با آنان مراودات اقتصادی دارند، استفاده می‌شود.
کد خبر: ۸۹۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵ 27 April 2019

یکی از دلایل فشار تحریم‌ها، وابستگی ما به دلار است/ بسیاری از کشور‌ها برای مبادلات پولی دوجانبه پیش‌قدم شده اندپس از تشدید دوباره تحریم‌ها علیه ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی به عنوان حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری ایران با دیگر کشور‌ها کلید زده اند که با تصویب این طرح، از پول رایج دو کشور در مبادلات تجاری ایران با کشور‌هایی که با آنان مراودات اقتصادی دارند، استفاده می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ سال هاست موضوع پیمان‌های پولی و حذف دلار از مبادلات ارزی کشور مطرح است و شاید سابقه آن به تغییر واحد پولی اروپا نیز برسد. البته ناگفته نماند که از همان زمان، ایران قصد تغییراتی در سیستم مبادلات خود را داشته، ولی این قضیه تا به امروز به نتیجه نرسیده است.

با این حال، نمایندگان مجلس تصمیم گرفته اند تا این موضوع را از طریق مجلس به نتیجه برسانند و برای این منظور نیز طرحی با همین نام تهیه شده است.

محمود بهمنی از جمله طراحان این طرح می گوید: با توجه به تحریم ایران و رصد نقل و انتقالات ارزی در مبادلات با کشور‌های دیگر، باید از سیستم مبادلات با دلار خارج شویم، زیرا زمانی که معاملات با دلار انجام می‌گیرد، حتما در یک مرکزی توسط آمریکایی‌ها رصد می‌شود. زمانی که حساب ارزی ایران را بسته‌اند، باید از طریق ارز‌های دیگر نقل و انتقالات را انجام دهیم که یکی از راهکار‌ها این بوده که مبادلات یا پیمان‌های دو یا چند جانبه را با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه ایران با برخی کشور‌ها قرارداد همکاری اقتصادی با ارز‌های رایج این کشور‌ها را امضا کرده است، تأکید کرد: در طرح حذف دلار از مبادلات بین کشور‌ها، زمان شصت روزه برای حذف در نظر گرفته شده تا دلار از چرخه معاملات خارج شود.

سیدتقی کبیری در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: چند سال می شود که این بحث مطرح است و باید از خیلی وقت پیش این اتفاق رخ می‌داد، ولی به دلایل مختلف این کار انجام نشده و به دلیل برخی مشکلات و یا احتمال بازگشت آرامش به بازار، موضوع به تعویق افتاده است.

بیشتر بدانید

این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: دلار به عنوان یک ارز مرجع به دلیل اینکه ایران ویژگی‌های خاصی دارد، همیشه برای ما مشکلاتی درست کرده است. به همین دلیل قرار بر این شده تا ما با برخی کشور‌ها، به ویژه کشور‌های همسایه ـ که حجم مبادلات بالایی نیز دارند ـ جایگزینی برای دلار داشته باشیم که البته این کار می‌تواند در قالب پیمان‌های دو جانبه و چند جانبه صورت گیرد. در حال حاضر چین با بیش از بیست کشور پیمان مالی دارد و به راحتی بسیاری از کار‌های تجاری خود را از این طریق انجام می‌دهد؛ اما بحث این است که طرف مقابل ما هم باید این را قبول کند، چون این تنها ما نیستیم که در این باره تصمیم می گیریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: کشور‌هایی مانند روسیه و ترکیه در گذشته برای این کار علاقه نشان داده بودند، ولی سازوکار آن بسیار کند پیش رفته و اگر دولت بتواند در مدت در نظر گرفته شده، موفق شود و کار جایگزینی را با برخی کشور‌ها انجام دهد، بسیار مفید خواهد بود.

وی همچنین افزود: یکی از دلایل فشار تحریم‌ها به این دلیل است که ما در مبادلات تجاری خود به دلار وابسته هستیم و اگر این وابستگی‌ها برطرف شود، توان مبادلاتی ما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این که شاید برخی کشور‌ها حاضر به همکاری با ایران نشوند، در این صورت تکلیف چیست، گفت: بسیاری از کشور‌ها خودشان پیش قدم شده اند، ولی ما کمی تعلل کرده ایم و با برخی کشور‌ها مانند عراق طبق صحبت‌هایی که شده، بالای ۲۰ میلارد دلار و با ترکیه حدود ۳۰ میلیارد دلار تبادل مالی داریم. اما متأسفانه سازوکار آن هنوز مشخص نشده و ما بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۹
پیاز که نه وارداتی است نه صادراتی ربطی هم به اقتصاد دوجانبه نداره پس مشکلش چیه ؟

مردم را بازی ندید
دلار حرف اول و آخر را میزند

ضمنا چرا هر چند وقت یکبار ارزهای کشورهای دیگر را با دلار مقایسه میکنید و از سقوط آنها یا ارزش آنها در برابر دلار مینویسید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر دلار حذف بشه و مثلا دینار عراق بیاد تو مبادلات آیا آقازاده های شما افتخار میدن بیان تو عراق زندگی کنند ؟؟؟؟؟؟

دروغ نگید. مردم باور نمیکنند
واقعا چرا این دولت در پیمانهای دوجانبه پولی اینقدر ضعیف عمل می کند ؟
در مبادلات پولی با کشورهای همسایه بجای دلار میتوان از گونی و برنج کنف گوسفند خربزه انبه موز کنار و....استفاده کرد
شما رو بخدا ول کنین همه چیز به دلاره اگه به دلار نبود چطور روسیه و چین وقتی آمریکا یه حرفی میزنه خفه خون میگیرن ؟ همه چیز به دلار الان تولید کنیم نتونیم ارز دلار بیاریم تو مملکت دلار نایاب و قیمتش میره بالا اونوقته که صادرات ارزشمند میشه . صادرات که رونق بگیره جنس تو ایران براساس قیمت صادرات فروخته میشه . صادرات هم بشه پولش برنمیگرده تو ایران بنابراین ایران میشه کشوری که مواد اولیه و قطعات رو به قیمت نازل به تولید کننده داده منتهی پول فروشش برنمیگرده و میره تو کشورهای خارجی سرمایه گذاری میشه . دوست عزیز همه چیز به دلاره
بجای مرگ بر امریکا مرگ بر فساد مرگ بر شعار مرگ بر رانت مررگ بر فامیلبازی بگید
دلار ارز قوی هست.
لیر - یورو و پوند انگلیس همه سقوط اررش جهانی داشته اند.
وقتی دریافت پول نفت مان‌به دلار است خیلی بهتر از یورو و ارزهای دیگر است.
جمش کنید این مسخره بازی ها رو

اقتصادتان خرابه
با جایگزینی دلار با ارزهای بی ارزش مملکت را زمین نزنید
به فکر تولید باشید
واردات بی منطق چه معنی داره ؟
من با نفس حذف دلار از مبادلات تجاری موافقم، ولی با حذف دلار برای معاملات خرد و جزئی مردم به شدت مخالفم. این طرح اگر مردم عادی رو هدف بگیره باعث بازار سیاه در بازار دلار میشه، و مجددا التهاب آفرین میشه. فقط معاملات بزرگ بخش خصوصی و دولتی رو با ارزهای جایگزین دریافت کنید، کاری به کار بخش خرد اقتصاد نداشته باشین.
هیچ فرقی به حال اقتصاد افتضاح ایران نداره

فرض محال که دلار را حذف کردید آیا وارد کننده مربا یا دسته بیل از وارداتش دست میکشه ؟؟
مگر میتوان به دلار وابسته نبود؟؟
نماینده مجلس را ببین؟! یا نمی داند دلار چیست یا نمی داند معماله بین المللی چیست یا نمی داند رصد کدام است؟
آقلی بهمنی در دوران قاجاریه هستی بیرون بیا ما وابسته به دلاریم و فلان و بهمان مجبور نیستی حرف های سبک بزنی وای یحال ما ملت که شما عضو کمیسیون افتصادیش باشی
د شما دولت را مجبور به این کار بکنید وگرنه انها هیچ کاری در حل مشکلات ندارند
چرا عاقل کند کاری...
از کرامات شیخ ما این است....
وابستگی به دلار یعنی چه . دلار شاخص اقتصاد دنیا است
چین صدربار التماس کرده ولی شماها نمی کنید چون بچه هاتان در اروپا دلار میخوان ملت هم که سادن امریکا تحریم میکنه ملتمیگن روسیه دشمنه
این خیال که میشه به ارز دیگری رو جایگزین دلار کرد، یک توهم خام بیشتر نیست ولی نمیدونم چرا بعضی از مسئولین مملکت هنوز نتونستن از این توهم خارج بشن. دلایلش رو هم با کمی جستجو میتونید پیدا کنید.
قیمت همه چیز رو دلار مشخص میکنه! متوجه نیستید؟؟؟؟
داداش توهم رو بیخیال میشی؟

وابستگی به دلار و....

تمام دنیا میدانن دلار یعنی ارز مرجع
چیز بدی است اما امریکاییها در آن سالها که ذهنشان رسید دنیا را به ان وابسته کردند
ﻭاﻱ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﻛﺸﻮﺭﻱ ﻛﻪ اﻳﻦها ﺩﺭ ﺭاﺱ اﻣﻮﺭﺵ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﭘﻮﻝ ﻧﻔﺖ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻭاﺣﺪ ﭘﻮﻝ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻣﻴﺪﻭﻧﻦ ﻭاﺣﺪ ﭘﻮﻟﺸﻮﻥ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﺟﺎ اﻋﺘﺒﺎﺭﻱ ﻧﺪاﺭﻩ ﺑﺠﺰ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ. ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﺎ ﻣﺠﺒﻮﺭﻳﻢ ﭘﻮﻝ ﺩﺭﻳﺎﻓﺘﻲ ﺭﻭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺒﺪا ﺧﺮﺝ ﻛﻨﻴﻢ.
ﺗﻮﻱ ﻣﺨﻤﺼﻪ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﮔﻴﺮ اﻓﺘﺎﺩﻳﻢ و ﻫﻤﻪ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﺩاﺭﻥ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ اﺯﻣﻮﻥ ﺳﻮ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ. اﺯ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﺨﻔﻴﻒ ﻫﺎﻱ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺗﺎ ﻋﺪﻡ ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﺑﺪﻫﻲ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺗﺤﺮﻳﻤﻬﺎ و ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﺑﻪ ﻭاﺣﺪ ﭘﻮﻝ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ!!
ﻛﺪاﻡ ﻧﺎﺑﻐﻪ اﻱ ﻣﺴﻮﻝ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻛﻨﻮﻧﻲ اﺳﺖ?!
بله شما‌ راست میگین
مصاحبه بافاکس نیوز رسانه افراطی ضدایرانی ومحبوب ترامپ نشانه چیست؟!!!
از یک تیتر ساده تا عملی شدن فاصله از زمین تا مریخ، از شعار ما می توانیم تا عملی شدن سالها فاصله هست، ای کاش درک درست مسائل جوامع بین الملل روزی در دستور کار قرار بگیره که البته بعیده برای هم نسلی های ما در دهه شصت
مثلا کره شمالی، کوبا، ونزوئلا، زیمباوه، و حالا نوبت ایرانه.
چرا بعضی ها متوجه نیستند؟!!!!
منطق ایشون مثل منطق اون طرفیه که میگع عامل اصلی طلاق ازدواجه
یکسال ازشروع تحریمها گذشت.در حالی که آمریکا برنامه خود را هدفمند پیش میبره. متاسفانه مجلس و دولت فقط گفتار درمانی کرده اند و بس.
کی دست از شعار دادن بر می دارند امثال بهمنی ؟ تحلیل کارشناسی کو ؟ جوری از حذف دلار صحبت می کنه که همه فکر می کنند فقط این از ذهن ایشون تراوش کرده نمی گه چقدر مشکلات و پیچیدگی داره میگه ما ضعیف عمل کردیم حالا ما دلار را مثلا در معامله با ترکیه کنار گذاشتیم فکر می کنید ترکیه بما چی میده ؟ لیر ترکیه یا چین یا هند همه پول خودشان را می دهند یعنی شما را به مشتری انحصاری مبدل می کنند اگر این کار راحت بود الان اورپا با دومین قدرت پولی دنیا یعنی یورو با ما معامله می کرد
اصلا برگردیم به مبادلات پایاای بهتره
این کارای بیهوده و بی نتیجه را رها کنید فعلا که دلار داره حرف اول را میزنه
ساز و کارش اینه که نخواسته اید
یه گزارش از برخورد دولت دوست چین با مسلمانانش هم بنویس۰ البته و صد البته اگر خلاف ان چیزی که ما میبینیم و میشنویم هم منتشر کنید تا به عدالت و بیطرفی نه غربی و نه شرقی شما باور داشته باشیم۰ سیاست چین امپریالیسم خفته و نامحسوس است کمی تحقیق کنید تا متوجه شوید چگونه قدم به قدم تیشه به ریشه اقتصاد و تولید کشورهای مختلف زده اند ۰
یعنی بعضی مواقع به این فکر می کنم که این آقا با اینقدر معلومات رییس بانک مرکزی بوده مخم سوت میکشه.
مقاله نویس محترم تورو بخدا شوخی نکن
وابستگی به دلار چیه، روسیه و چین هم به دلار وابسته هستند «هنوز!!» ولی باین روز نیفتاده اند.
چون سرمایداران چینی و روسی امکان اختلاس ... را ندارند. حد اکثر یک میلیارد دلار اختلاس میکنند و تا آخر عمر در باهاما کیف. دزد ایرانی باید همش حرص بزنه و بیشتر بیشتر رکورد زن بشه!
با توجه به شرایط فعلی کشور به نظر من بزرگترین مساله ای که در قبال رهبر انقلاب مصادق دارد مدیر و مدبر بودن ایشان است.
والله ما باید شاکر این نعمت بزرگ در کشور باشیم.
دروغ های بزرگ.عراق هم پول زوار را نمی گیرند انوقت از تبادل پولی صحبت می کنید! یک کشور نام ببر که با ایرا و پول ایرا کار کند
بهترین اقتصادهای دنیا به دلار وابسته هستن .واردات ارزهای بی ارزش مثل روپیه و اینطور اشغالها که در دنیا به صورت جهانی شناخته نشده فقط باعث نابودی کلی ریال میشه .هر کشوری فعلا بیشتر دلار داره در زخایرش ثروتمنده و طلا نه ارزهای بی ارزش مثل لیر و روپیه و روبل و بقیه
همه ما مردم ایران حاضریم مشاوره به دولت و وزرا تمام ارگان های دولتی و خصوصی در تمامی زمینه ها بدهیم
فقط کافیست
سایتی را ایجاد و مشکلات را در آن بیان و راه حل را از مردم بخواهید
مسائل محرمانه هم که دشمن نباید اطلاع داشته باشد می توان به صورت کد گذاری گفتاری نوشت
و از مردم نظر خواست
مثلا
کدگذاری :چگونه آفتاب بیشتری دریافت کنیم برای کشاورزی( انتشار سوال)
واقعیت(محرمانه ) :چگونه آفتاب بیشتری دریافت کنیم برای ساخت یک ابزار صنعتی که شدت میزان آفتاب مهم است
مردم راه حل را خواهند گفت
مردم خود را بزرگ بدانیم
دانشمندان و نوابغ بزرگی در بین مردم وجود دارد در تمام زمینه ها اگر از آنها استفاده نکنیم
مانند این است که طلا و جواهرات را دست نخورده به طبیعت واگذار کنیم
اگر هم دکترا اقتصاد یا هر چی داری یا پروفسور هستی اینا برچسب هستند هستند
که به خودمان می زنیم
یادگیری ما و ظرفیت ما نا محدود است
چه بسا یک دکتر از یک درصد استعداد خود در کسب مدرک دکترا و مسائل دیگر استفاده نکرده باشد و خود فاضل همه امور بداند
و شخصی از 50درصد استعداد خود استفاده کرده باشد خواه برچسب داشته باشد یا نه
به این معنی نیست که همه چیز را بدانی
شاید به اذن خدا راه حل مشکلی در دست فردی باشد و خدا خواسته تا از او نخواهید و نپرسید مشکل مملکت حل نشود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها