بازدید 2364

مشکل کیفیت نفت روسیه شدت گرفت

کد خبر: ۸۹۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹ 27 April 2019

لهستان و آلمان که خریداران بزرگ نفت روسیه هستند، واردات نفت این کشور از طریق یک خط لوله بزرگ را به دلیل کیفیت ضعیف آن متوقف کردند.

به گزارش ایسنا، این اتفاق ممکن است پالایشگاه‌های شرکت "پی کی ان اورلن" لهستان و همچنین کارخانه‌های متعلق به شرکت‌های توتال، شل، بریتیش پترولیوم و روس‌نفت را از عمده وارداتشان که معمولاً از طریق خط لوله دروژبا (دوستی) ساخت اتحادیه جماهیر شوروی انجام می‌گیرد، محروم کند.

به گفته سه معامله‌گر در شرکت‌های غربی خریدار نفت، توقف کم سابقه جریان نفت همچنین ممکن است باعث مطرح شدن ادعاهای حقوقی خریداران غربی علیه تأمین کنندگان روسی شود که به نوبه خودشان درصدد دریافت خسارت از شرکت خط لوله ترانس‌نفت بر خواهند آمد.

طبق نامه‌ای که به مشاهده رویترز رسیده است، شرکت خط لوله پرن لهستان چهارشنبه هفته جاری به شرکت ترانس نفت اعلام کرد خرید نفت را معلق می‌کند. بلاروس نیز اعلام کرد لهستان تحویل نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبارا از روز چهارشنبه دیگر قبول نمی‌کند.

این خط لوله می‌تواند یک میلیون بشکه در روز یا معادل یک درصد از تقاضای جهانی برای نفت را منتقل کند.

اگر نفت از طریق بلاروس و لهستان جریان پیدا نکند، به معنای آن است که نمی‌تواند به مشتریان در غرب و در آلمان برسد. معامله‌گران شرکت‌های نفتی بزرگی که پالایشگاه‌های آلمان را اداره می‌کنند اظهار کرده‌اند که جریان نفت از طریق دروژبا متوقف شده است.

مشکل کیفیت هفته گذشته و پس از این که یک تولیدکننده روسی نفت را با سطح بالایی از کلرید ارگانیک آلوده کرد، به وجود آمد. این ماده برای کمک به افزایش تولید نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما پیش از صادر شدن نفت باید از آن جدا شود زیرا می‌تواند تجهیزات پالایش را از بین ببرد.

به گفته معامله‌گران شرکت‌های بزرگ اروپایی، کلرید موجود در نفت روسیه بالاتر از حد معمول است. وزارت انرژی روسیه اعلام کرده که ترانس‌نفت تلاش می‌کند هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کند اما به زمان مشخصی اشاره نکرد اما یک منبع روسی آگاه به رویترز گفت: این مشکل ممکن است تا اواخر هفته حل شود.

آلودگی نفت در روسیه کم سابقه است. معامله‌گران می‌گویند آخرین باری که نفت روسیه به سطح بالایی از کلرید آلوده شد ۱۰ سال پیش بود اما میزان آن کمتر بود. این بار مشکل به حدی بزرگ شده که جریان نفت از طریق خط لوله دروژبا و همچنین بندر اوست لوگا را آلوده کرده است. از این بندر حداقل پنج نفتکش آلوده متعلق به شرکت‌های نفتی روس‌نفت، سورگوت و تولیدکنندگان قزاقستان عزیمت کرده‌اند و توسط معامله گران و شرکت‌های بزرگی نظیراکوئینور، ویتول، ترافیگورا و گلنکور خریداری شده‌اند.

دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند خریداران به فروشندگان نفت روسی اطلاع داده‌اند که خسارت مطالبه خواهند کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر