بازدید 2549

اوضاع انتشارات دانشگاه‌ها وخیم است

کد خبر: ۸۹۴۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 26 April 2019

مدیر انتشارات علمی فرهنگی دانشگاه علم و صنعت گفت: بازار فروش کتاب به هم ریخته است به طوری که توزیع کنندگان و فروشندگان کتاب‌ها دیگر درخواست تیراژ بالا را ندارند و به ۵ تا ۱۰ کتاب بسنده می‌کنند.

به گزارش دانشجو، فرمانی مدیر انتشارات علمی فرهنگی دانشگاه علم و صنعت درباره نشر این دانشگاه در سال‌های اخیر گفت: در سال ۹۶ انتشارات دانشگاه علم و صنعت به ۲۰ هزار و ۹۴۰ کتاب رسید و این رقم درسال ۹۷ افت چشم گیری داشت به طوری که تعداد کل کتاب‌های چاپ شده در این انتشارات ۹ هزار و ۱۷۰ جلد کتاب شد.

فرمانی با بیان اینکه بازار نشر اوضاع خوبی ندارد، افزود: خرید کتاب توسط دانشجویان بسیار افت کرده است و دانشجویان تمایل بیشتری را برای استفاده از کتاب‌های الکترونیک، پی دی اف و کپی برداری پیدا کرده اند.

مدیر انتشارات دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: با توجه به گرانی کاغذ ومرکب هزینه‌های چاپ نیز افزایش پیدا کرده است به طوری که در سال ۹۶ هزینه تمام شده هر کتاب به طور میانگین ۲۰ هزار تومان بوده است، اما در سال ۹۷ این میانگین به ۱۶۰ هزار تومان رسید، این فرآیند موجب شده که در نیمه اول سال ۹۷ تعداد تیراژ کتاب هایمان از ۱۰۰۰ نسخه به ۵۰۰ نسخه برسد و در نیمه دوم سال ۹۷ تعداد این تیراژ‌ها با افتی بیشتر، ۵۰ جلد شود.

وی با بیان اینکه این مشکل برای تمام دانشگاه‌های سراسر کشور به وجود آمده است؛ عنوان کرد: تمام دانشگاه‌های کشور با این مشکل مواجه هستند، اما دانشگاه پیام نور به نسبت از افت کمتری برخوردار بوده و به دلیل ساختار چاپی خود تنها ۳۰ درصد افت داشته است. ساختار انتشارات دانشگاه ما به دلیل علمی بودن افت بیشتری را تجربه کرده است.

فرمانی افزود: بازار فروش کتاب به هم ریخته است به طوری که توزیع کنندگان و فروشندگان کتاب‌ها دیگر درخواست تیراژ بالا ندارند و به ۵ تا ۱۰ نسخه کتاب بسنده می‌کنند که دلایل آن را می‌توان عدم توان خرید دانشجو و وجود پی دی اف‌های غیرقانونی در فضای مجازی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه حمایتی از سوی دولت برای نشریات دانشگاهی اعمال نمی‌شود بیان کرد: هزینه چاپ کتاب اول به عهده خود مولف است و براساس فروشی که آن کتاب دارد آن هزینه به مولف برمی گردد. دانشگاه برای اساتید وام بلاعوض در نظر گرفته است که با آن می‌توانند کتاب خود را چاپ کنند.

فرمانی در رابطه با سهمیه‌ای که وزارت ارشاد برای انتشارات در نظر گرفته است؛ گفت: در بهمن ماه سال گذشته ابلاغیه‌ای مبنی بر اعلام درخواست دانشگاه‌ها برای برخورداری از سهمیه داده شد، طبق آن ابلاغیه دانشگاه علم و صنعت نیز درخواست سهمیه خود را ارسال کرد، اما تا به امروز سهمیه‌ای دریافت نکرده است باتوجه به فرایند اجرایی موجود هنوز بسیاری از دانشگاه‌ها از این سهمیه برخوردار نشده اند.

مدیر انتشارات علمی فرهنگی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه تورم سطح جامعه در قیمت کتاب‌ها تاثیرگذار بوده گفت: دانشجویان علاقه‌ای به خرید کتاب نو ندارند و تنها به دنبال کپی بخشی از کتاب برای از سر گذراندن امتحانات خود هستند.

وی تصریح کرد: فرهنگ کتابخوانی هنوز در کشور نهادینه نشده است و مشوقی هم وجود ندارد اگر یارانه‌ای برای کتاب‌ها در نظر گرفته شود تا کتاب‌ها با تخفیف بیشتری عرضه شود می‌تواند کمک شایانی به این موضوع کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی