بازدید 13215
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

از لحاظ زمانی بهترین شرایط برای حذف صفر از واحد پولی فراهم است!

مدتی است، بار دیگر کاهش چهار صفر از پول ملی در دستور کار دولت قرار گرفته است؛ هرچند در سال‌های گذشته، این موضوع بار‌ها مطرح شده، هر بار به دلایل مختلف انجام نشده، ولی گویا دولت عزم خود را جزم کرده تا حذف صفر از پول ملی را انجام دهد.
کد خبر: ۸۹۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 24 April 2019

الان بهترین شرایط برای حذف صفر از واحد پولی کشور است/ حذف صفر، تأثیری در اقتصاد نخواهد داشت مدتی است، بار دیگر کاهش چهار صفر از پول ملی در دستور کار دولت قرار گرفته است؛ هرچند در سال‌های گذشته، این موضوع بار‌ها مطرح شده، هر بار به دلایل مختلف انجام نشده، ولی گویا دولت عزم خود را جزم کرده تا حذف صفر از پول ملی را انجام دهد.

به گزارش «تابناک»؛ برخی اقتصاددان‌ها بر این باورند تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای این کار در کشور فراهم نشده، حذف پول باعث بالا رفتن تورم در کشور خواهد شد و بهتر است، دولت ابتدا مشکلات اقتصادی مانند تورم و ثبات قیمت‌ها را انجام دهد و پس از آن به فکر تغییر واحد پول باشد.

با این حال، برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که الان بهترین زمان برای تغییر واحد پول و حذف صفر است و اگر دولت بتواند این کار را انجام دهد، شرایط لازم برای آن فراهم است.

محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: به نظر من، حذف صفر از پول ملی در اوضاع کنونی، نه تنها امکان پذیر است، بلکه الان در بهترین زمان برای این کار هستیم و اگر دولت قصد دارد این کار انجام دهد، هم اکنون موقعیت مناسبی است.

این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: حذف صفر‌ها از پول ـ چه در ایران و چه در خارج از کشور و هیچ جای دنیا ـ نه تصمیم اقتصادی است و نه اثر اقتصادی خاصی دارد. اگر کسی بگوید با حذف صفر می‌تواند تورم را کنترل کند یا تغییرات اساسی در سیستم اقتصادی ایجاد کند، حرف بی خودی است. این حرف‌ها مبنای علمی ندارد، زمانی که پول کشوری در برابر ارز‌های خارجی بی ارزش می‌شود، برای آنکه محاسبات راحت‌تر شود و قیمت گذاری در بازار‌ها آبروریزی برای یک کشور به بار نیاورد، صفر پول را حذف می‌کنند. این زیاد هم هزینه ندارد، چون هر روز ما در بانک مرکزی برخی از پول‌ها را امحا و به جای آن پول جدید چاپ می‌کنیم.

وی افزود: قبلا می‌خواستیم ۱۰ هزار تومانی چاپ کنیم، ۱۰۰ هزار ریال می‌زدیم و الان به جای آن ده تومان چاپ می‌کنیم؟؟؟؟؟؟ این هم به نظر من هزینه‌ای برای دولت نخواهد داشت و شاید تنها هزینه آن برای دولت، عوض کردن قالب چاپ اسکناس باشد.

این نماینده ادامه داد: تغییر پول روی تورم و هیچ یک از شاخص‌های اقتصادی اثری ندارد. فرض کنید الان یک راننده آژانس برای طی مسیری ۳۵ هزار تومان می‌گیرد، ولی در زبان محاوره ۳۵ گفته می‌شود. در واقع ما در مراودات روزمره چهار صفر را حذف کرده ایم و تنها در نوشتن از آن استفاده می‌کنیم.

وی درباره بار روانی این کار نیز گفت: از این نظر، تنها در مراودات خارجی یک مقدار حرمت پول ملی حفظ خواهد شد؛ یعنی دیگر احساس بی ارزش بودن پول ملی را نخواهیم داشت. در داخل، اما مشکلی نخواهیم داشت. مردم ما عقل دارند و همه چیز را می‌فهمند، الان هم که یک کالایی در بازار از ۳۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان می‌رسد، کسی نمی‌گوید ۱۰ هزار تومان گران شده، بلکه می‌دانند که کالا‌ها ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته؛ بنابراین اثر خاصی در اقتصاد ندارد.

وی درباره نقدینگی یادآور شد: این مقوله هم داستانی جداست و اثری در نقدینگی نمی‌گذارد، مگر اینکه دولت پول را امحا کند و به جای آن پول چاپ نکند. در این زمان، می‌توان گفت که نقدینگی کاهش داشته، در غیر این صورت، نقدینگی هم کاهشی نخواهد داشت.

وی درباره اثرات منفی کاهش صفر در برخی کشور‌ها نیز گفت: دلیل مشکلات آن‌ها این نبوده که با حذف پول بیچاره شده اند، بلکه دلیل آن این بوده که نتوانسته اند ریشه تورم که ناشی از نقدینگی و یا واردات بوده، کنترل کنند.

وی در پاسخ به این که بهتر نیست ابتدا ایران ریشه‌های تورم و نقدینگی را حل کرده و سپس اقدام به کاهش صفر کند، گفت: این‌ها منافاتی با هم ندارند و می‌شود همزمان هم صفر را کاهش داد و هم روی این شاخص‌ها کار کرد؛ بنابراین، ما هم اکنون بهترین شرایط را برای کاهش صفر از پول ملی داریم.

وی در پایان گفت: یکی از اشکالات عمده ما این است که ما زیر پول نداریم، همه کشور‌های یک زیر پول دارند که در اقتصاد بسیار کارایی دارد، ولی ما آن را نداریم و تنها واحد پولی ما ریال است؛ اما اگر الان واحد پول تومان باشد، می‌تواند ریال هم به عنوان زیر پول کارایی خود را کسب کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴۱
افرادی که الفبای اقتصادرامیدانند قطعاباحذف چهارصفردرشرایط تورم ۵۰ درصدی مخالفندچون بسرعت واحدپول جدیدهم بی ارزش خواهدشد وتازمانیکه تورم کنترل وتثبیت نشود اینکاراشتباه محص وفقط هزینه تراشی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸
یورو ۱۵۹۰۰
دلار ۱۴۱۵۰
سکه ۴۹۸۰۰۰۰
عزیز من اگر هدف اثر بخشی کار است که باید زمانی اینکار رو کنی که اقتصاد کشور در یک شرایط نرمال و پایدار باشد. نه زمانی که اقتصاد رو هواست. اصلا دولت پول چاپ اسکناس داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
خودمون با خودکار روی 4 صفر خط میکشیم اینطوری دولت هم هزینه چاپ نمیکنه
الان مثل اینه که یک لثه ای عفونت کرده، و شما بخواهی روی آن کار زیبایی دندان انجام بدی!!! مشکل ما وجود 4 صفر بیشتر نیست. ریشه مشکل تورم است، آنرا حل کنید بعد روی زیبایی برگه های اسکنانس و اعداد دفاتر حسابداری کار کنید.
به نظر من که الان بهترین زمان برای از بین برد 90 درصد مردم هست. همشون رو به بهانه توزیع مرغ کیلویی 6 تومن در بیابان جمع کنید و بعد همه را قتل عام کنید. اینطوری تمام مشکلات خود به خود حل میشه

مثل جهانگیری که میگفت تمام مشکلات کشور به خاطر دهه شصتی هاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
دمت گرم

همه با هم راحت می شویم
از لحاظ زمانی بهترین شرایط برای حذف صفرها از پول ملی ، افزایش قیمت بنزین ، سهمیه بندی کالاهای اساسی ، افزایش انواع عوارض و مالیات و ......... فراهم است آیا این کارشناسان از وضعیت معیشت مردم خبر دارند
تاخیر در حذف صفر از پول ملی موجب خسارات جبران ناپذیری به بنیه اقتصادی کشور می زند . اچرای فوری این مهم ضروری است.
فکر بکری!
دولتی که مرتبا پول چاپ میکند چرا صفر ها را کم نکنم!
تابناک به خبر درباره گلزار یا فوتبال یا خاله شادونه کار کن که بتونی نظرات رو پخش کنی
واقعیت اینه توی مملکت ما زمان مناسب اصلا نمی رسه.در عین حال این رقمها رو دیگه نمی شه نوشت وفهمید.پس بهتره زودتر انجام بشه.
متاسفم برای کسانی که فقط به پول درآوردن خود میاندیشند.مسئولان اگربفکر ملت بودند ارز به این روز نمیافتاد.
هر ساله پایه پولی حداقل بیست درصد توسط بانک مرکزی بیشتر میشود و دلیلش اضافه برداشت بانکهای ورشکسته و کسری بودجه دولت است.
فکری به حال این دو کنید. وگرنه حذف چهار یا پنج صفر تاثیر خاصی ندارد. جز احتمالا یک اثر روانی کوتاه مدت که نسبت به هزینه انجام این پروژه نمی صرفد
این آقایون مجلسی راست میگویند الان بهترین زمان است برای حزف صفر چون زلزله کرمانشاه که گذشت .گرانی دلار هم که به سرانجام رسید سیل هم که آمدوهمه چیزرا باخود برد وحالا ملخ هم آمده فقط خذف صفر مانده که مشکلات حل شود ای واویلا دست ازاین کارهاتون قبل از مطالعه کامل توسط متخصیصین خره وبیغرض ووآنهائی که دراین موارد منافعی ندارند بردارید طبق سخنرانی بعضی از خود شما کشورهائی هم که این کار را کرده ا ند نتیجه ای نگرفته اند بیش از این مردم را به زحمت نیاندازید .
. لااقل برخی را در جاهای حساس نذارینشان اقتصاد با مدارک های جعلی همینه حالا بجای ده هزار بگیم یک یا حقوق دومیلیون بشه دویست چه فرقی می کنه برای حذف صفر باید پشتوانه اقتصادی قدرتمند داشته باشیم نه هزینه الکی به جامعه تحمیل کنیم
فقط اینو میدونم که هیچی نمیدونی مث بقیه همکارانت
این کار بزرگترین اشتباه سیاسی و اقتصادی که امکان انجام آن وجود دارد و اثر تورمی بسیار وحشتناکی دارد.
حذف و اضافه صفر هیچ تاثیری بر اقتصاد ندارد و تنها هزینه های چاپ اسکناس و ضرب سکه جدید را به دنبال دارد .
اول فکری به حال آن صفرهایی بکنید که در کارنامه اعمال مسئولین محترم دولت درج شده است.
مسئولین بجای پاک کردن صورت مسئله، مسئله رو حل کنن. بجای بداشتن صفر پول ارزش پولی ملی رو افزایش بدن! آیا هر چهل سال یکبار باید صفرهای پول ملی را جذف کنیم؟
7 اسفند 97 مبلغ 250 میلیون ریال به حساب کوتاه مدتم در بانک ... یکی از شعب تهران واریز کردم و بعد از گذشت 53 روز ( 31 فروردین 98 ) فقط 198 هزار تومان به من سود پرداخت کردند! کارشناس بانک می گوید چون تاریخ افتتاح حساب شما در 16 سال قبل ، بیست و نهم برج بوده بنابراین بابت 22 روز اسفند 97 به شما سود تعلق نمی گیرد! در حالیکه بر اساس قوانین بانک باید در تاریخ 7 فروردین 98 سود یکماه را به مشتری بدهند ( حداقل یک ماه ماندگاری موجودی ) . جوابگوی این سرقت آشکار و خروج سرمایه های مردم از بانکها کیست؟
میخواهند آثار سال ها غارت ارزش پول رایج مملکت رو از بین ببرند...اگر شما عرضه داشتید این ارزش رو از اول تا حالا حفظ میکردید...این آثار کار شما به این سرزمین است که دیگه پول ملت برای شما ارزشی نداره..! شما دلتون برای این ملت و کشور نمیسوزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
داداش نمیزاره مثبت بیشتر از یکی بهت بدم همونم زیاد میشه میبندنش.وگرنه هزارتا میدادم.
نمیدونم چطوری نظرت از زیر دست سانسور چی عظما در رفته چاپ شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
واژه های مغولی "تومان" و عربی "ریال" را یکجا،صفر بفرمائید!
مردم خوب می دانند تحریم ها بهانه ای است برای فشار داخلی به مردم و پر نمودن جیب عده ای خودی ها
از شیخی پرسیدند قیمه با ( ق ) است یا ( غ ) ؟
جواب داد قیمه با گوشت و لپه است!
از ناصرالدین شاه پرسیدند فلانی را می شناسی؟
جواب داد این پدر سوخته خیلی فحش میده ؛ حرمت فحش را از بین برده!
بیایید در مقابل طرح های. خوب مقاومت نکنیم اثری هم نداشته باشد از نظر روانی خوب است .شما را به خدا حتی شما تحصیل کرده ها چقدر در نوشتن ریال و تومان اشتباه کرده اید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
این امر مشکل بی ارزش بودن پول ما را جل نمیکند.ایراداتش اینه :
- هزینه صدها میلیارد تومانی برچیدن و چاپ اسکناس جدید
- تورم افسار کسیخته که نیاز به حذف صفرهای جدید است.و دوباره کاری.
- نداشتن زیرساخت تمام الکترونیکی تبادل پول.

خلاصه اینکه اینکار فقط برای این آقا و امثال ایشان پول میسازه و برای مردم بدبختی و ریشه مشکل هم پابرجاست.
حذف چهار صفر تنها باعث کوچکتر شدن حجم اختلاسها میشود که از بی آبرویی ،و بی حیثیتی ملی کاسته میشود ؟ بجای اینکه گفته شود سی هزار میلیارد تومان اختلاس شده ،که معادل سیصد هزار میلیارد ریال است ، که رقمی شک آور است گفته میشود سی میلیارد تومان اختلاس شده ؟ فرق بین سیصدهزار با سی هزار ،بار روانی را کم میکند ؟،،آری تنها بهمین کار می آید ؟،، حلا قانع شدید ؟،،
خدایا ........چی میشد مسئولین ما کمی فهیم تر بودند ..............
همه دانشگاههای جهان و حومه برای این حرکت مسخره کارشناسان اقتصادی دولت روحانی کارت تبریک فرستاده اند.
خوب تا ۲ تا ۳ سال مردم می دانند قیمت فعلی معادل چه قدر قیمت قبل است و این کار خیلی موثر نیست
در شرایط تحریم و کم شدن فروش نفت ایران، کشور باید واحد پول کم ارزش تری نسبت به همسایه ها داشته باشد، تا که صادرات تشویق شده و اندک ارز خارجی به کشور وارد شود.
طرف می گه " مردم ما عقل دارند و همه چیز را می‌فهمند، الان هم که یک کالایی در بازار از ۳۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان می‌رسد، کسی نمی‌گوید ۱۰ هزار تومان گران شده، بلکه می‌دانند که کالا‌ها ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته؛ بنابراین اثر خاصی در اقتصاد ندارد."
داداش 30 درصد تورم میدونی یعنی چی
وقتی تورم از 8 درصد بیشتر بشه تو یه سال می گن کشور ورشکسته هست نه تورم 30 درصد هیچ مشکلی نداره
ما داریم با این جور آدما می شیم 85 میلیون بعد به اینا می گیم مسئول اقتصادی
اگه شما 3 تا 4 تا که هیچی 80 صفر رو هم ورداری دو سال دیگه همین آش هست همین کاسه
برید کاسه کوزه تون جم کنید اول اقتصادتون رو درست کنید بعد فکر جمع و حذف صفر از پول بیفتید
الان تو دنیا بی ارزش ترین پول دنیا رو داریم حتی گینه بیسائو، کشورهایی جنگ زده افریقا و سوریه هم وضع اقتصادیشون بهتر از ماس
خدا شاهد ارزش هزار تومن معادل یه برگ دستماله
بجای حذف چهار صفر بیاییم مدیران نا لایقی که عامل اضافه شدن چهار صفر بودن را بازخواست و محاکمه کنیم نه از نو کیلومتر را صفر کنیم و مجدداً علی برکت الله و اضافه شدن صفرهای جدید بدلیل ناکارآمدی مدیران. خدایا بدادمون برس
حذف صفر هیچ فایده ای نداشته باشه حداقل جنبه روانی رقم اختلاس هایی که صورت می گیرد را در جامعه کم می کند و این موضوع کمی نیست.
اقای کلید دار

پول ایران در بازار به تومان رایج است اما در بانکها به ریال

حالا تومان هیچ ارزشی ندارد تا چه برسد به تومان

ریال در ایران مثل دینار وشاهی به تاریخ سپرده شده
اشتباه می کنید بخواهید صفر پول ملی راحذف کنید.
سایز اسکناسهای ایران بیش از حد بزرگه تو کیف جا نمیشه، مثل دلار و یورو کوچکش کنید اول بعدا این کارارو...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل