بازدید 4479

اختلاف بانک مرکزی ترکیه با IMF بر سر میزان ذخایر ارزی

کد خبر: ۸۹۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۷ 23 April 2019

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: ذخایر بین‌المللی ترکیه ۲۸.۴ میلیارد دلار است؛ در حالی که بانک مرکزی ترکیه رقم ذخایر ناخالص این کشور را ۹۸ میلیارد دلار می‌داند.

به گزارش ایبِنا به نقل از استار آنلاین، صندوق بین المللی پول ذخایر خالص بین المللی ترکیه را تا دوازدهم ماه جاری میلادی ۲۸.۴ میلیارد دلار اعلام کرد؛ اما بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که تمرکز بر روی آمار خالص گمراه کننده است و اصرار دارد که سرمایه گذاران به ذخایر ناخالص ترکیه که کمی کمتر از ۹۸ میلیارد دلار است، نگاه کنند.

در همین حال، معاون بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد تمرکز بر روی رقم ناخالص ذخایر که شامل سپرده های بانک های تجاری در نزد بانک مرکزی بعنوان تعهد برای بدهی دلار آنها است منطقی تر است؛ ضمن اینکه تا زمانیکه پس اندازهای ارزی شهروندان ترکیه ای در بانک ها ادامه دارد بخشی از آن در بانک مرکزی نگهداری خواهد شد که این منابع در هر کاری که مناسب باشد استفاده می شود.

بر همین اساس، ترکیه در حدود ۱۱۸ میلیارد دلار سر رسید بدهی ارزی در ظرف ۱۲ ماه آینده دارد و بانک مرکزی ترکیه در صورتیکه که گردش سرمایه کاهش پیدا کند باید تمهیدات لازم را برای پرداخت این بدهی اتخاذ کند.

در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی ۱.۶ میلیارد دلار از بازار قرضه به لیر برداشته کرده اند که علت آن به دلیل تلاطمات سیاسی و اقتصادی این کشور بر می گردد. البته لیر ترکیه در ماه مارس هم با بیشترین روند روزانه کاهشی خود در یکسال اخیر مواجه شد؛ این در حالی است که بانک جی پی مورگان چیس آمریکا به سرمایه گذاران پیشنهاد فروش لیر را می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی