بازدید 10449

تولید نفت و عرضه و تقاضا در شرایط شکننده بسر می‌برد/ آیا عربستان و امارات توان جایگزینی نفت ایران را دارند؟/ پیامد‌ لغو معافیت نفتی برای واشنگتن چیست؟

سال گذشته علیرغم اینکه عربستان با حجمی بی سابقه به تولید نفت خام می‌پرداخت، نتوانست تقاضای جهانی را پاسخ دهد و قیمت هر بشکه نفت خام به ۸۶ دلار رسید. از طرفی یک کارشناس بازار نفت طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که عربستان و امارات در حداکثر مقدار می‌توانند به اندازه کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه عرضه بیش از میزان فعلی داشته باشند و این دو کشور بر خلاف ادعاهایشان بیش از این میزان نمی‌توانند حذف نفت ایران از بازار جهانی نفت را جبران کنند.
کد خبر: ۸۹۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱ 22 April 2019
تابناک اقتصادیامروز کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ تصمیم گرفته که دیگر معافیت‌ها بابت خرید نفت از ایران را که ماه مه تمام می‌شود، تمدید نکند. موضوعی که دقایق قبل نیز توسط وزیر خارجه آمریکا طی کنفرانسی خبری تایید شد. آمریکایی‌ها اعلام کرده اند که با حذف نفت ایران، به همراه عربستان سعودی و امارات پاسخگوی تقاضای نفت جهانی خواهند بود. پرسش اساسی این است که آیا دو کشور عربستان و امارات خواهند توانست در صورت حذف ایران پاسخگوی تقاضای نفت باشند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، رئیس جمهور آمریکا در هجدهم اردیبهشت ماه سال گذشته، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. وی در سخنرانی خود بعد از خروج آمریکا از برجام وعده داد که تحریم‌های ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت. تحریم‌هایی که به ترتیب از ۱۶ مرداد و ۱۴ آبان سال گذشته اجرایی شدند. تحریم نفتی ایران در مدت ۱۸۰ روزه گنجانده شده بود. یعنی از تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۷ هر گونه معامله با شرکت نفت ایران، شرکت ملی نفت کش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و خریداری نفت، محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران ممنوع شد. دونالد ترامپ با وضع این تحریم‌های نفتی به دنبال آن بود که فروش و صادرات نفت ایران را به منظور کاهش درآمد‌های دولت ایران، به صفر برساند.

آمریکا علیرغم تمام تلاش‌های خود هرگز نتوانست فروش نفت ایران را در مهلت ۱۸۰ روزه به صفر برساند و به همین دلیل در آبان ماه سال گذشته اعلام کرد که هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، یونان و ایتالیا از تحریم‌های نفتی ایران به مدت شش ماه معاف هستند.

هر چند که این هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران معاف شدند، اما بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت طی مصاحبه‌ای در مورخه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۷ اعلام کرد که بعد از تحریم  فقط کشور ترکیه است که از جمع کشور‌های اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ عنوان نفت از ایران برداشت نمی‌کنند با این که دو کشور اروپایی (یونان و ایتالیا) عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بار‌ها با آن‌ها تماس گرفته ایم، اما جواب تماس ما را نمی‌دهند.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که همان گونه که زنگنه عنوان نموده است تنها ۵ کشور از ۸ کشور به خرید نفت ایران ادامه داده اند. اواخر بهمن ماه گذشته نیز برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داده بود که سه کشور از هشت کشوری که از ایالات متحده برای خرید نفت ایران معافیت گرفته بودند، خرید نفت خود را در حال حاضر به صفر رسانده اند.

زمان پایان معافیت‌های نفتی این هشت کشور، اول ماه می ۲۰۱۹ مصادف با ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ می‌باشد. با نزدیک شدن به زمان پایان معافیت‌های نفتی پرسش مهم این بود که آیا این معافیت‌ها تمدید خواهد شد یا خیر؟ امروز مورخه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران برای دیگر کشور‌ها خبر داد.
 
در این بیانیه آمده است: "ترامپ تصمیم گرفته که دیگر معافیت‌ها بابت خرید نفت از ایران را که ماه مه تمام می‌شود، تمدید نکند. این موضوع برای این است که صادرات نفت ایران به صفر رسانده شود و اصلی‌ترین درآمد دولت ایران از آن گرفته شود". در ادامه بیانیه ذکر شده بود: "ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه عضو اصلی تولید انرژی جهان به همراه دوستان و متحدان متعهد هستیم که تقاضای کافی در بازار جهانی نفت ادامه پیدا کند. ما توافق کردیم که تصمیمی زمان بندی شده بگیریم تا اطمینان دهیم تقاضای جهانی در پی کنار گذاشتن نفت ایران از بازار فراهم خواهد شد".
 
دقایقی قبل مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی کنفرانسی دوباره به عدم تمدید معافیت‌ها اشاره نمود و گفت که در کنار عربستان سعودی و امارات سعی می‌کنند که به تقاضای جهانی نفت پاسخ دهند.
 
لغو معافیت‌های نفتی ایران

اما اوضاع بازار نفت هم اکنون چگونه است؟ هم اکنون قیمت نفت به شدت افزایش یافته است و به بالای ۷۰ دلار رسیده است. این تصمیم می‌تواند قیمت نفت را بازهم بالاتر ببرد چرا که قطعاً عربستان سعودی و امارات متحده عربی نخواهند توانست تقاضای نفت در بازار‌های دنیا را پاسخ دهند.
 
به عنوان نمونه در سال گذشته علیرغم اینکه عربستان سعودی با حجمی بی سابقه به تولید نفت خام می‌پرداخت، نتوانست تقاضای جهانی را پاسخ دهد و قیمت هر بشکه نفت خام به ۸۶ دلار رسید. از طرفی نرسی قربان، کارشناس بازار نفت و انرژی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که عربستان و امارات در حداکثر مقدار می‌توانند به اندازه کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه عرضه بیش از میزان فعلی داشته باشند و این دو کشور بر خلاف ادعاهایشان بیش از این میزان نمی‌توانند حذف نفت ایران از بازار جهانی نفت را جبران کنند.  

هم اکنون علاوه بر موضوع تحریم نفتی ایران، تحریم نفتی ونزوئلا، جنگ داخلی لیبی و از کار افتادن لوله انتقال نفت در نیجریه به علت آتش‌سوزی بر میزان عرضه نفت در بازار‌های جهانی تاثیرگذار بوده است. همچنین آمریکا و چین که دو قطب بزرگ اقتصاد دنیا هستند بعد از یک جنگ تجاری هم اکنون به پای میز مذاکره آمده اند تا به توافقاتی جهت خاتمه به این جنگ برسند که از قضا گویا فضای حاکم بر این مذاکرات مثبت بوده است و احتمال رسیدن به توافق بسیار بالاست؛ در نتیجه این موضوع می‌تواند بر رشد اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد و همین موضوع باعث افزایش تقاضای نفت در جهان گردد.

همچنین در این شرایط که قیمت نفت در حال افزایش است قطعاً اقتصاد آمریکا نیز از این افزایش متاثر خواهد شد چرا که به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هر دلار افزایش قیمت نفت به افزایش پنج میلیارد دلاری هزینه ‎های سالانه حمل و نقل در این کشور منجر خواهد شد. موضوعی که به نوعی بیژن زنگنه وزیر نفت در مصاحبه مورخه ۲۵ فروردین ماه سال جاری خود به آن اشاره نمود و ضمن بیان این موضوع که ترامپ باید انتخاب کند که می‌خواهد فشار بر ایران را افزایش دهد یا قیمت سوخت را در پمپ‌های بنزین آمریکا پایین نگه دارد، گفت: هم اکنون ونزوئلا مشکل دارد، روسیه را تحریم کرده اند، لیبی ناآرام است و تولید بخشی از نفت آمریکا نیز از دست رفته است. این موارد نشان می‌دهد که تولید و عرضه و تقاضا در شرایط شکننده بسر می‌برد. اگر بخواهند فشار را بر ایران بیفزایند، این شکنندگی به طور غیرقابل پیش بینی شدت خواهد یافت.

از طرفی در بلندمدت موضوع لغو تمدید‌ها و دستور به سایر کشور‌ها جهت عدم خرید نفت از ایران می‌تواند بر روابط آمریکا با سایر کشور‌ها تاثیرگذار باشد. موضوعی که تام فودی، تحلیلگر سیاسی خبرگزاری CGTN ایالات متحده به آن اشاره داشته است.
 
وی گفته است: علیرغم آنکه لغو این معافیت‌ها به علت فشار دلار در معاملات نفتی احتمالا منجر به همراهی سایر کشور‌ها با خواسته دولت ایالات متحده خواهد شد، در بلند مدت استفاده ابزاری و یکجانبه ترامپ از دلار، پیامد‌هایی را برای واشنگتن خواهد داشت. فودی ادامه داده است: در صورتی که دولت ترامپ به نادیده گرفتن و عدم توجه به خواسته‌های ملی سایر کشور‌ها در موارد حیاتی همچون منابع انرژی و امنیت، ادامه دهد اقدامات تازه‌ای در راستای دوری از دلار و تشکیل سیستم‌های ارزی و پرداخت جایگزین با شدت بیشتری انجام خواهد گرفت.
 
تحلیلگر سیاسی خبرگزاری CGTN در ادامه اشاره داشته: برای هر کشوری، این تهدید که منبع اصلی درآمد و انرژی خود را به واسطه تصمیم‌های یکجانبه ایالات متحده از دست بدهد، منجر به تغییر طرز فکر و سیاست‌های آن کشور خواهد شد. چنین اقداماتی که بدون هیچ توجهی به دیپلماسی صورت میگیرند، برای همه اعضای جامعه جهانی مخرب و ناخوشایند هستند. فودی افزوده است: نتیجه آن که کشور‌ها فرآیند ایجاد سیستم‌های پرداخت جایگزین را تسریع می‌بخشند، همانگونه که چین، روسیه و اتحادیه اروپا نیز اقداماتی در این راستا انجام داده اند که در نهایت، این فعل و انفعالات منجر به کاهش قدرت دلار در بازار‌های جهانی خواهد شد. علاوه بر این، از آنجایی که کشور‌هایی که بیشترین ضرر را از این اقدامات متحمل شده اند، متحدان ایالات متحده در این معاهده هستند، اینگونه تصمیمات اعتماد آن‌ها به آمریکا را به عنوان یک دوست و متحد متزلزل میکند. البته این اولین بار نیست که اقدامات یکجانبه دولت ترامپ منجر به ضرر متحدانش می‌شود.

در پایان نیز اشاره به این نکته ضروری است از آنجا که دولتمردان پیش بینی عدم تمدید معافیت‌های نفتی را می‌کردند، خود را برای این شرایط آماده نموده و جایگزین‌هایی را برای فروش نفت در نظر گرفته بودند.
 
یکی مقام آگاه از مجموعه وزارت نفت طی مصاحبه‌ای با تسنیم در همین رابطه بیان نموده است: چه معافیت‌ها ادامه یابد و چه ادامه نیابد، صادرات نفت ایران در هیچ شرایطی صفر نخواهد شد؛ مگر آنکه مقامات ایران در شرایطی تصمیم به توقف صادرات نفت بگیرند که چنین شرایطی فعلاً مطرح نیست. وی در پاسخ به اینکه "آیا اقدام عاجلی از سوی ایران برای رفع تأثیر توقف معافیت خرید نفت از کشورمان تا ۱۰ روز آینده صورت می‌گیرد؟ "، تصریح کرده است: "نیاز به اقدام عاجلی نیست، ما از گذشته تمامی سناریو‌های محتمل و شرایط پیشِ روی صادرات نفت کشورمان را رصد، بررسی و تحلیل کرده ایم و برای هر نوع شرایطی، اقدامات مورد نیاز در برنامه‌های از پیش تدوین شده، دیده شده است و این طور نیست که ایران برای صادرات نفت خودش منتظر تصمیم یا عدم تصمیم آمریکا باشد".
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
هرچی نفت گرونتر برا امریکا بهتر
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
یاد نمیره زمانی که ما پیکان سوار بودیم



اونا شتر سوار بودن


حالا اونا کجا ما کجا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
نمودارروندبورس امروز سه شنبه ۳ اردیبهشت راببینید درهمان نیم ساعت اول شروع بکار تالاربورس شاخص کل بیش از ۱۲۰۰ واحدسقوط کرد ولی درست چندواحدمانده به ورود به کانال ۲۰۳۰۰۰ واحد روند نزولی راصعودی کردند !!!!
تنگه هرمز را به روی کشتی های آمریکایی باید ببندیم. چرا منو سانسور میکنی تابناک؟ از آمریکا می ترسی؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
گذشت آن زمان که آمریکا به تنگه ی هرمز وابسته بود برادر ...آلان آمریکا خودش 11میلیون بشکه نفت در روز تولید میکنه , اگه تنگه رو ایران ببنده به نفع آمریکا خواهد بود,چون آلان دیگه نفتش رو صادر هم میکنه...هر چه گرونتر بهتر برای آمریکا..!!!1
تولید و صادرات فعلی ما در بهترین شرایط روزانه یک و نیم
میلیون بشکه است
که با توجه به اینکه آمریکا الان خودش صادر کننده نفت عمده میباشد و عربستان و امارات ، توان جایگزین کردن این میزان از نفت را دارند .
اگر عربستان ،و امارت متحدهٔ عربی ،این اقدام را پذیرفته باشند ،؟ این یک اعلام جنگ بر علیه ایران است ؟ حکومتگران جمهوری اسلامی ایران هم تا دیر نشده ،و توان ملت فرسوده نگردیده است بابد که پاسخ قاطع ،و کوبنده به این دو کشور بدهد ،و تمامی چاه های نفت ،و گاز ،و پتروشیمی ،و پالایشگاه های ،و مراکز اقتصادی ،و نظامی و فرودگاه های این دو کشور را غافل گیرانه با حجم بسیار بالا ،و مؤثر طی ۷۲ ساعت نابود ،و ویران نماید ؟ تا امکان تامین سوخت برای نظامیگری در منطقهٔ شبه جزیرهٔ حجاز نباشد ؟و دنیا با یک شک نفتی تأثیر گذار مواجه گردد ،و امریکا را مجبور به عقب نشینی نمایند ؟،،بقول معروف در جنگ از کم ،کم میمیرد ،و از زیاد ، زیاد میمیرد ؟،،ایران باید با صدهزار موشک طی ۷۲ ساعت بدون وقفه این دو کشور عربی را بکوبد و نابود نماید ؟ تا دنیا توان مقابله با ایران را از دست بدهد ،و ظن اینکه کشوری در منطقه بتواند سوخت نظامیان امریکا را تامین کند را نیز نابود نماید ؟،،،
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
صد هزار تا خیلی زیاده!!؟؟؟
لطفا یک تخفیف بدهید
گناه دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
خوب امریکا و عربستان هم تلافی میکنند و تمام تاسیسات نفتی و پتروشیمی ما را نابود میکنند.
در ضمن صدام کویت را اشغال کرد، نتیچه آن چه شد؟ حال اگر ایران به عربستان و امارات حمله کند، اجماع جهانی علیه ایران شکل خواهد گرفت و نتیجه ای مانند حمله به عراق برای ایران خواهد داشت.
دیگه نمیتونم اینهمه زورگویی امریکا رو تحمل کنم. منتظر شیپور جنگم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
مدیون هستی اگر به جنگ نروی !!؟؟
و فقط شعار داده باشی و خالی بسته باشی
قدیمی ها می گفتند که حتی در بدترین شرائط نباید امید را از دست داد اما برخی تحلیل ها که عملا دل خوش کردن به امید های خیالی و آرزوهای واهی است، به ناامیدی مطلق منجر می گردد !
بجای اینکه به مردم قول بدهیم که " صادرات نفت ایران هرگز به صفر نخواهد دسید" ، کمربندها را محکم ببندیم و همت کنیم که صادرات غیر نفتی را جایگزین فروش نفت خام کنیم.
براستی که هدف و فلسفه اعلام سال " رونق تولید" چیزی بجز تکیه به تولید و استعدادهای داخلی نیست.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
فعلا که پیاز و گوجه و رب و گوشت گوسفند را صادر کردیم
و خودمون هم تو صف ایستادن را داریم تمرین میکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
را حل هوشمندانه فعلاً این است
بهروز
| - |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
عدو شود سبب خیر،
از برجام خارج شوید
مسوولین که چیزیشون نمیشه . بیچاره ملت
اگر دولت ایران می خواهد از انفعال در برخورد با امریکا و کشورهای همراهش در منطقه خارج شود خروج نفت نیز توسط ایران برای امارات و عربستان سهمیه بندی می شود این دو کشور حق صادرات نفت از تنگه هرمز بیش از سهمیه اوپک نخواهند داشت نفت های اضافی توقیف خواهد شد
آخر این کابوس نزدیک شده!!!!
خدا نگذره ازکسانیکه میخوان جنگ را به ایران تحمیل کنن، حالا از هرطرف میخواد باشه
مقامات و مسئولین ما باید در طی حداقل دو دهه گذشته نسبت به تقویت تولید داخلی و قطع وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی تلاش میکردند. حال در شرایط امروز، با این تحریمهای شدید نفتی و بانکی و دشمنانی که احاطه مان کرده اند و البته با وجود پرونده های فسادی که پشت سر هم در مقابل چشم ملت رو میشوند، آیا امیدی به بهود اوضاع هست؟ بله، قطعا هست، منتها به این شرط که مقامات و مسئولین عزیز ما یک بار برای تنوع هم که شده اعتماد از دست رفته را بار دیگر به دست آورند. وگرنه کوچکترین امیدی به بهود اوضاع و حتی حفظ وضعیت فعلی نخواهد بود.
بافقروبدبختی نمیشه زندگی کرد
بایدباامریکاواسراییل جنگ کنیم
تاشایدبدبختیهامون به پایان برسه
مرگ یک بارشیون هم یک بار
ایران کشور بزرگی هست ما نیازی به نفت نداریم .تو کشوری به این بزرگی که امکان کاشت همه چیز هست . کشوری که هر نوع مواد اولیه ای هست .ما می تونیم هر کاری کنیم فقط نیازمون افراد باهوش و کار بلد هست .مدیر هامون مدیر نیست .مدیر های ما فامیل خوب دارن شدن مدیرررررر .فامیل و خاندان و اینا .حالا واسه فروش نفت . یکم تهدید بشن اون کشورهای که می خوان به جای ما نفت بفروشن همه چی حل میشه .فقط خودمون قاطی نشیم خوووووبه
امریکا برای متقاعد کردن افکار عمومی امریکا برای جنگ با ایران سعی دارد که ایران را با القاعده ارتباط دهد و تروریستی خواندن سپاه، محدود کردن برنامه موشکی ایران، به صفر فروش نفت ایران و دیگر اقدامات هم در همین راستاست. سالهاست که عربستان و امارات رویای نابودی ایران را دارند و حاضرند پول حمله به ایران را بدهند. حالا برق پول های آنها ترامپ را کور کرده است. بن سلمان و بن زاید می خواهند با کمک امریکا و اسراییل و باتحریم و تضیف و بعد حمله به ایران خود را به عنوان قهرمان عرب و فاتح ایران معرفی کنند. در واقع ترامپ دارد ایران را به عربستان و امارات می فروشد و پولش را می گیرد. اگر به اخبار خاورمیانه نگاه کنیم. عربستان و امارات با پول و گروه های تروریستی تمام خاورمیانه و شاخ افریقا را گرفته اند و حالا نوبت ایران است که نابود کنند. نقش امریکا در خاورمیانه شبیه دزد سرگردنه است.
ایران باید به صورت صریح عربستان را تهدید کند و بگوید تمام چاههای نفت عربستان را به آتش خواهد کشید عربستان باید بداند یا همه با هم زندگی میکنیم و یا همه با هم میمیریم نمیشود مردم ایران در فشار باشند و عربستان جای ایران در بازار نفت بگیرد
از وقتی من یادمه رهبر هر سال داره میگه اقتصاذ مقاومتی.اما دریغ از این مسیولانی که مسیول پیگیری اقتصاد مقاومتی بود و پشت گوش انداختن که ما الان شرایطمون اینه.
من چندجا خوندم که با بالا رفتن قیمت نفت آمریکا میتونه از تکنولوژی نفت شل استفاده کنه و برای آمریکا به صرفه است و تا چند سال آینده تولید نفت آمریکا همتراز با روسیه و عربستان میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
چند سال دیگه؟
شده و امریکا در فرصت ۶ ماهه نفتش را به بالاترین مقدار تولید رسانده
دولت امریکا ضد بشرترین دولت جهانه رفتارش در مقابل ملت ایران وحشیانه است نمی دونم چرا تو این دنیای لعنتی بی عدالتی و ظلم همیشه پیروزه
خواهید دید که کمبود نفت را عربستان و امارات و کشور دوست و برادر عراق!!! جبران خواهند کرد و همانطور که آمریکا وعده داده بود صادرات (حراج) نفت از ایران را به صفر خواهد رساند.
برای من نفت بشه هزار دلار یا بشه صفر دلار هیچ فرقی نمی کنه پس همون بهتر چه هیچ چیز صادر نشه .
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
دیگی که واسه من نجوشه سر سگ توش بجوشه
مسولان محترم،
لطفا شما هم وارد عرصه بشد و بفرمایید چه برنامه ای برای مقابله با این وضعیت و شرایط دارید.
لطفا شما هم کنفرانس خبری تشکیل بدید و به جهانیان و البته مردم ایران بگید که چه برنامه های مدون و بروزشده و پیشرفته و جایگزینی دارید.
الان تمدید معافیت های خرید نفت از ایران، شده موفقیت و افتخار و اگر نباشه، . . . .؟
شما چه برنامه ای برای ارتقاء این تنزل نازنین صنعت نفت کشورمان در جهان دارید؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار