بازدید 16163
سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با «تابناک»؛

مصوبه مجلس در خصوص مدرک تحصیلی، جامعه کارگری را هدف گرفته است/ مجلس در آستانه روز کارگر، کارگران را از مجلس محروم کرده است!

چند وقتی است، قانون انتخابات در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان یکی پس از دیگری بند‌های مربط به آن را در مجلس تصویب یا رد می‌کنند؛ اما یکی از بند‌هایی که در مجلس با سروصدای زیادی همراه شد، تصویب مدرک تحصیلی برای کاندیدا‌های مجلس بود.
کد خبر: ۸۹۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴ 22 April 2019

مصوبه مجلس در خصوص مدرک تحصیلی، جامعه کارگری را هدف گرفته است/ مجلس در آستانه روز کارگر، کارگران را از مجلس محروم کرده است!چند وقتی است، قانون انتخابات در حال بررسی طرحی در مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان یکی پس از دیگری، بند‌های مرتبط به آن را در مجلس تصویب یا رد می‌کنند؛ اما یکی از بند‌هایی که در مجلس با سروصدای زیادی همراه شده، تصویب مدرک تحصیلی برای کاندیدا‌های مجلس است.

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌های گذشته، نمایندگان مجلس طی مصوبه‌ای مقرر کردند، از این پس دارندگان مدرک لیسانس تحت هیچ شرایطی، امکان کاندیداتوری نمایندگی مجلس را نخواهند داشت. بنا بر این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن، به شرط داشتن پنج سال خدمت اجرایی، تقنینی، قضایی، آموزشی و پژوهشی و همچنین مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن می‌توانند کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی باشند.

این مصوبه البته مخالفان بسیاری هم در مجلس داشت؛ برای نمونه، می توان فراکسیون کارگری مجلس را مهم‌ترین مخالف آن دانست. نمایندگان این فراکسیون بر این باورند که کارگران و تشکل‌های کارگری با تصویب این طرح، از حضور در مجلس و در نتیجه تأثیرگذاری در سیاست‌های کلی محروم خواهند شد.

سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: اقدام نابجای مجلس، هدیه‌ای بود که به جامعه کارگری ما داد؛ با توجه به این مصوبه، هیچ کارگری حتی نمی‌تواند کاندیدای نمایندگی مجلس باشد، در حالی که در کشور‌های دیگر، گاهی حزب کارگران حاکم می‌شوند و تمام مقامات آن کشور از حزب کارگر بوده و این کارگران هستند که کشور را اداره و در آن ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، ولی متأسفانه با این وضعیت، دیگر هیچ نقشی در حاکمیت نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید

وی گفت: من به شورای نگهبان توصیه اکید می‌کنم و از مجلس می‌خواهم، در این مورد به دو شکل اقدام کنند. باید شرایطی ایجاد شود که از هر استان حداقل چند کارگر بتواند وارد مجلس شود. کارگران انقلاب را به وجود آورده و این‌ها بودند که با اعتصاب خود در صنعت نفت، باعث این انقلاب شدند. اگر کارگران سیاسی نباشند، چگونه می‌توانند وقایع بزرگ را بیافرینند؟!

این نماینده مجلس یادآور شد: نباید به کارگران به عنوان بی سواد و ناتوان نگاه کرد. جامعه کارگری ما کشور را اداره می‌کند که به سطح سواد هم زیاد مربوط نمی‌شود. این مدرک کاغذی ـ که خیلی از آقایان آن را خریداری کرده اند ـ اینقدر با ارزش شده، حال آنکه کارگران ما که فرصت درس خواندن ندارند، نمی‌توانند وارد مجلس شوند. ما با این کار خود، مردم را از حضور در تصمیم سازی ها محروم می‌کنیم؛ بنابراین، بهتر است در آستانه هفته کارگر، این نقیصه بزرگ را حل کرده و قانون را نیز به نوعی عوض کنیم و حضور در تشکل‌های کارگری را ملاک برای حضور در مجلس قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: ما کارخانه‌هایی داریم که دو تا سه هزار کارگر دارند و نماینده کارگرانشان از حقوق آن‌ها در جلسات دفاع می‌کند. آنان می‌توانند بسیار خوب کار‌ها را سیاست گذاری کرده و جامعه خود را مدیریت کنند؛ بنابراین، ما نباید این‌ها را از تصمیم سازی‌های کلان محروم کنیم.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: با استانی شدن انتخابات مجلس، یک کارگر هرگز فرصت نمی کند در احزاب سیاسی حضور داشته باشد؛ پس باید همین تشکل‌های کارگری را به عنوان سابقه حساب کنیم. کشور نمی‌تواند تنها به وسیله احزاب اداره شود.

این عضو فراکسیون کارگری مجلس در ادامه گفت: در کشور‌های در حال توسعه، اعضای احزاب را معمولا باقی‌مانده‌های خوانین و قدرتمندان تشکیل می‌دهند. از طرف دیگر ما حزب فراگیر نداریم و احزاب همه کوچک هستند در حالی که تشکل‌های کارگری ما اعضایی بسیار بیشتر از خیلی از احزاب دارند.
تشکل‌های کارگری ما بسیار پرشمارند، انجمن‌های اسلامی کارگری، شورا‌های اسلامی کار، تشکل‌های واقعی و مردمی هستند و باید به این‌ها بها داد تا قوانین را اصلاح کنیم.

وی در پاسخ به این که چقدر امیدوارند تا قوانین اصلاح شود، گفت: امیدی نیست، چون اگر می‌خواست اصلاح شود، این قوانین وضع نمی‌شد. تلاش ما در فراکسیون هم نتیجه نداد و فریاد ما به جایی نرسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
برخی از نماینده های مجلس رو بزارید جولوی یه دانشجوی خوب یه بحث علمی کنند تو رشته خودشون متوجه عیار مدارکشون میشید که چجوری مدرک میگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
باشه قبوله بسیار قانون خوبی گذاشتند، بسم الله 1- مدرکهای سهمیه ای که کاملا مشخصه ، 2-مدرکهای رانتی هم بازم مشخصه چون طرف مدیر یه مجموعه بوده رفته ارشد بعدشم فوق لیسانس گرفته هم با گدائی نمره هم با سفارش. 3- مورد آخر بدون سهمیه ها وبدون رانتهایی که پایان نامه خریداری کرده اند، کپی کرده اند و ... اصل از نظر بنده حقیر بجز سهمیه مناطق سه گانه دانشگاه دولتی روزانه هیچ کدام ازمدارک تحصیلی رانتی سهمیه ای غیر انتفاعی پودمانی کاربردیو... مدرک و ملاک سواد نیستند.
واقعاً این ستم بزرگی است، نه تنها به کارگران و کشاورزان، بلکه به همه انتخاب کنندگان که حق انتخابشان محدود می شود. نهایتاً این رأی دهندگان هستند که تصمیم می گیرند مدرک تحصیلی برای نماینده شان اهمیت دارد یا خیر. کسانی که این قانون را تصویب کرده اند تفاوت انتخاب با استخدام را نمی دانند. هر چه شرط و شروط بیشتر شود حق انتخاب مردم کمتر می شود.
در کشورهای پیشرفته دموکراتیک ابداً شرط مدرک تحصیلی برای کاندیدا شدن وجود ندارد. در انگستان یک بی سواد مطلق که زندانی هم باشد می تواند از داخل زندان کاندیدای نماینگی مجلس شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
اگر بحث عدل و عدالت اسلامی در جامعه باشد نباید نگران باشیم و اگر عدالتی نباشد بالفرض چند کارگر هم نماینده شوند آیا دردی دوا میشود؟؟؟و نه اینکه از قشر کارگر توانایی گرفتن مدرک ندارند!!!الان که لیسانس کارگر روزمزد شده...
مگه کسی قراره در انتخابات مجلس شرکت کنه
منم پیشنهاد میکنم از بین مسافران هواپیما، یک خلبان، کسانی که سنگ کلیه دارند، یک اورولوژیست، کسانی که سکته قلبی داشته اند، یک متخصص قلب و از بین بیماران روانی روانپزشک انتخاب شود
من با نحوه کنونی انتخاب نماینده مخالفم اما این پیشنهاد مشکلی را حل نمیکند
اگر آدم عاقل و صالح انتخاب کنید حتما در قوانین مربوط به کارگران، مشاوره تخصصی خواهد گرفت
مشکل ما مدرک هم نیست،
مشکل ما پیدا کردن عاقل ترین ها است که متاسفانه قوانین انتخابات اینگونه نیست
به نظرم استاندارد ترین روش انتخاب عصاره فضایل مملکت چیزی شبیه کنکور سراسری است. موفق ترین شیوه که امتحان درست بودنش را دهه ها است که پس داده
شیوه کنونی انتخاب نماینده ها در کنار عدم آگاهی عمومی مردم ...
بوی انتخابات می ایدو کارگران عزیز دل شدندو قوت بازو
گروه های کارگری و یا مشاغل غیر مرتبط با سیاست دیگر باید با داشتن احذاب قوی خواسته های خود را پیش ببرند و الزاما دلیلی برای داشتن نماینده مستقیم در مجلس ندارند
شركت ها هم مدارك تحصيلي كارگران را قبول نمي كنند چه برسه به مجلس و ....
هیچ تشکل بزرگی از کارگران در کشور تشکیل نشده مگر کسانی، تشکلی به نام کارگر تشکیل داده اند و سالیان سال تحت لوای نام کارگران بعنوان نماینده کارگران فعالیت کرده اند .حاصل آنهم به قهقرا رفتن حق و حقوق کارگران در طول حد اقل سی و چند سال گذشته بوده.
اولین چیزی که کارگران احتیاج داشتند ،اتحادیه کارگری بود که به بهانه ها و شکلهای مختلف از آنها دریغ شد و نتیجه آنرا در شورای عالی کار هر ساله شاهدیم که نماینده کارگران مجبور است با دو نماینده کارفرما که یکی از آنها خود دولت است دست و پنجه نرم کند و در نهایت حرف آنها را بپذیرد. و یا اینکه مدیریت مراکز اقتصادی شستا که از پول کارگران است را دولت تصاحب ،تصمیم گیری و مورد سوء استفاده قرار دهد.و با اینکار مجموعه ای که باید بتواند به کارگران موجود در بازار کار و بازنشستگان تامین اجتماعی کارگری خدمات ارائه کند ،به مرز ورشکستگی کشانده شود.
حاصل کار این مثلا نمایندگان کارگران در ادوار گذشته جز دریافت حقوق برای خودشان و بد بختی برای کارگران نبوده است.
الان هم اینها که در خانه کارگر و جاهایی از این قبیل حضور دارند نگران این هستند که دستشان از خرما کوتاه شود و گر نه در قشر کارگری نیز هر روز به میزان تحصیلات افزوده شده و میشود ،لذا کارگران چنین دغدغه ای ندارند جز آنهایی که از زمان تحصیلشان گذشته و حتی لیسانسشان را نیز در دوره های نمایندگیشان گرفته اند.
مجلس ثروتمندان ، مجلس س ن ا
خانم جلودارزاده اگر از هر استان حداقل چند کارگر بتواند وارد مجلس شود چی میمونه برای نماینده تحصل کرده؟ رد ضمن هر کسی را بهر کاری ساختند. کارگران عزیز و زحمتکش زیربنای ساخت و توسعه هر مملکتی هستند ولی همین شما مجلسی ها با تصویب قوانین کارفرما-نواز تیشه به ریشه زندگی کارگر میزنید. کارگر به نماینده اگاه از قانون و سیاست نیاز دارد که قوانین را برای بهبود زندگی او تصویب کند. نیاز اولیه کارگر حضور شخصی در مجلس نیست. اگر خودتان مشکلی با این قانون دارید لطفا کارگران را سپر بلای خودتان نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
تا یادم می آید آقای محجوب از جریان اصلاحات همیشه رئیس فراکسیون کارگران بوده اما دریغ ار یک سخنرانی ناچیز در دفاع از حقوق کارگران
بود یا نبود افرادی امثال محجوب ویاخانم جلودارزاده به عنوان نماینده گروه کارگری درمجلس دردی را دوا نکرده ونمیکند. .لذا این افراد فقط وفقط نگران مو قعیت وپست خودشان هستند.اگر غیر از این است اعلام کنند بعنوان مثال در سال 97 دررابطه با مسایل کارگری پیش امده در کشور چه اقدامی انجام داده اند.
از زمان مشروطیت که ایران دارای مجلس گردید ، برای اینکه نمایندگان از همهٔ‌اقشار ملت باشد ، دو شرط برای آن گذاشتند ،یکی ایرانی الاصل بودن ،و دیگری سواد خواند ،و نوشتن ؟ بغیر از این دو شرط هر شرط دیگری رانتخواری محسوب میگردد ؟
این مصوبه مخالف اصل ۲۰ ام قانون اساسی است که اشعارمی دارد
همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکیان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی سیاسی اقتصادی اجتماعی وو فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

این مصوبه مخالف اصل سو م بند ۱۴ قانون اساسی است که اشعارمی دارد
تامین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون

و همچنین مخالف اصل بیست و هشتم
آخه کدوم کارگری رو توی مجلس راه داده اید که اینطور خودتون رو پشت اونا میخواین قایم کنین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
بنده حداقل یکیشان را میشناسم که با مدرک سیکل قدیم و دکتری جعلی حداقل ۲۰ ساله داره تو مجلس کارچاق میکنه و هنوز هم در مجلس تشریف دارند . بهش میگن دکتر ..... از آن بدتر ، این فرد اصلا جبهه نرفته اما کارت و سهمیه رزمنده داره و جالبتر اینکه وقتی دیپلم گرفت که چندسال از جنگ گذشته بود.
از زمان ناطق نوری در مجلسه.
خواهشا وعاجلا وعاجز ازسایت تابناک محض رضای خدا پیگیری بکند باتوجه به انکه مجلس استفساریه را درخصوص یک مقطع تحصیلی بالاترواسه کارمندانی که حداقل شش ماه درجبهه بوده اند شورای نگهبان با ان استفساریه موافقت کرده واعلام کرده است که افرادی که شش ماه درجبهه بوده اند ازیک مقطع تحصیلی بالاتربهره مند میشوند باتوجه به انکه کارمندانی بوده اند که بازنشسته شده است والان بازنشسته هستند ایا این مصوبه شامل بازنشستگانی که حداقل شش ماه درجبهه بوده است شمول وشامل میشود یا نه چون بهرحال خیلی ازکارمندان بوده اند که الان بازنشسته شده اند واین درست نیست که این مصوبه فقط شامل کارمندان بشوند که الان شاغل هستند اگر قراراست شورای نگهبان لطفی واسه رزمندگان بکند لطف کند که این الطاف انها شامل بازنشستگان هم که حداقل شش ماه درجبهه بوده اند والان بازنشسته شده اند بشود خواهشا سایت تابناک پیگیری فرمائید بی نهایت ممنون میشوم
کارگران قشرزحمتکش وفداکارجامعه هستندومتاسفانه معمولا بابی مهری روبروميشوند.درچنددوره اخیر مجلس کارگران کمترین سهم راازمصوبات مجلس داشته انددرحاليکه درادوارگذشته مدیران شایسته ای رابه عرصه های اجرایی کشورتحويل داده اند.که انصافاکمترين حاشیه هاومفاسدراداشته اند.حقوق این قشرعظيم ونجیب که در اوج فشار اقتصادی چرخ های صنعت وتوليدراميگردانند باید بيشترموردتوجه قرارگيرد
اولا مدرک دکتر و مهدسی که برخی از نمایندگان مجلس دارند ۹۹ درصدشون کشکه ، بدون اینکه چیزی بلد باشه و بدون اینکه چیزی در ورق امتحانی نوشته باشه با معدل بالای ۱۹ قبول شده!!!!!!
ثانیا اگر دقت کرده باشید در روز کارگر که کارگران نمونه رو انتخاب می کنند ، همه شون دکتر و استاد دانشگاه هستند که بعنوان کارگر نمونه معرفی میشوند ، پس از بین همون دکترها چند نفر رو بعنوان نماینده کارگران به مجلس بفرستید
خانم جلوزاده بهتره برای رای آوردن وارد معقوله عبث نشوید. اگر شما بعنوان نماینده تمام اقشرا جامعه تا بحال کمکی برای حل مشکلات کارگران کردید. در رسانه ها منتشر کنید. مردم را عوام نکنید. مردم ایران زیاد اهل سیاست و کلک نیستند. اگر نماید مردم نتواند از حقوق مردم دفاع کند نباید خود را کاندید کند. در ضمن اگر کارگر توانانی پیشبرد را داشت دیگر کارگر نمی شود. از عوام فریبی دست بردارید. افرادی که برای ی شکم یا پنجاه هزار تومان یا زرنگتر از اینها پول از نماینده ها می گیرند تا برای آنها رای جمع کنند. کشور به این شکل کنونی و در آینده بدتر از این اداره خواهد شد.
باز انتخابات شروع شد تا اصلاحاتی ها سنگ کارگزران را به سینه بزنند تا خودشان به نان و نوایی برسند
علی برکت اله
الان هشتاد درصد مدارک ارشد و دکتری ها سهمیه ای و رانتی هستند.
یحتمل منظورشون همون بوده رانتیها وارد مجلس بشن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل