بازدید 8492
پیمانه اقتصادی؛

کمک ۱۰۰ هزار یورویی یک شرکت خودروسازی برای بازسازی نوتردام/ نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه وارد کانال ۵۰ درصدی شد/ شرکتی که ارزش سهامش ۵۷ هزار درصد جهش کرد/ خروج ارز برای واردات ۳۲ تن پازل

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دستورالعملی درباره قیمت بنزین ابلاغ نشده است، آخرین وضعیت همکاری‌های بانکی با کنلون بانک چین، گوجه سبز ۴۰۰ هزار تومانی منطقی نیست، قیمت گاز صادراتی ایران به عراق چقدر است؟، ژاپن در حسرت رسیدن به تورم ۲ درصدی هدف‌گذاری شده، قیمت مرغ به ۱۳ هزار تومان رسید و تبانی بزرگترین بانک ایتالیا برای اخلال در بازار اوراق قرضه اروپایی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۹۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 22 April 2019
تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دستورالعملی درباره قیمت بنزین ابلاغ نشده است، آخرین وضعیت همکاری‌های بانکی با کنلون بانک چین، گوجه سبز ۴۰۰ هزار تومانی منطقی نیست، قیمت گاز صادراتی ایران به عراق چقدر است؟، ژاپن در حسرت رسیدن به تورم ۲ درصدی هدف‌گذاری شده، قیمت مرغ به ۱۳ هزار تومان رسید و تبانی بزرگترین بانک ایتالیا برای اخلال در بازار اوراق قرضه اروپایی را در بر دارد.
 
دستورالعملی درباره قیمت بنزین ابلاغ نشده است

زیبا اسماعیلی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تنها اجرا کننده سیاست‌ها و دستورالعمل‌هاست، گفت: هنوز هیچ دستورالعملی درباره قیمت و سهمیه‌بندی بنزین به ما ابلاغ نشده است. سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مصاحبه با صدا و سیما، افزود: تاکنون سیاست گذاری‌های جدید درباره قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن برای اجرا به این شرکت ابلاغ نشده است. وی با اشاره به برخی خبر‌های منتشره درباره قیمت و سهمیه بنزین گفت: در برخی رسانه‌ها اعداد و ارقامی برای قیمت بنزین مطرح می‌شود که واقعیت ندارد و حتی در میان گزینه‌های پیشنهادی در حال بررسی هم نیست و صرفاً گمانه زنی‌های نادرست است.

آخرین وضعیت همکاری‌های بانکی با کنلون بانک چین

به گزارش بانک مرکزی، پیرو مذاکرات اخیر انجام شده با مدیران کنلون بانک چین، در حال حاضر تغییری در سیاست‌های بانک کنلون در معاملات کالا‌های غیرتحریمی با بانک‌های غیر تحریمی ایرانی ایجاد نشده و مسئولین بانک مذکور اعلام کردند به همکاری خود با بانک‌های ایرانی غیرتحریمِی برای معاملات و پرداخت‌های مربوط به کالا‌های غیرتحریمی ادامه خواهند داد.
 
گوجه سبز ۴۰۰ هزار تومانی منطقی نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: قیمت نوبرانه گوجه سبز منطقی نیست و تا زمانی که قیمت اقتصادی و منطقی برای این محصول اعلام نشود از سوی واحد‌های صنفی مجاز زیرمجموعه اتحادیه عرضه نخواهد شد. اسدالله کارگر به ایسنا گفت: در حال حاضر برای گوجه سبز نوبرانه قیمت‌هایی نجومی در محدوده قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اعلام می‌شود که این نرخ‌ها هیچ جایگاهی در میان واحد‌های صنفی مجاز ندارد و هر ساله در زمان عرضه نوبرانه اعلام قیمت‌های نجومی رخ می‌دهد. کارگر یادآور شد: در زمان نوبرانه که قیمت‌های نجومی برای اقلام مختلف میوه همچون گوجه سبز و چاقاله بادام اعلام می‌شود تنها برخی از فروشگاه‌های مناطق شمالی که زیرمجموعه اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیستند، به عرضه محصولات نوبرانه با قیمت نجومی می‌پردازند. وی خاطرنشان کرد: با گذشت حداکثر ده روز از عرضه اولیه یا نوبرانه گوجه سبز قیمت این محصول بسیار کاهش یافته و قیمت اقتصادی و منطقی برای آن اعلام خواهد شد. وی در پایان گفت: قیمت‌های اعلامی برای محصولات نوبرانه تنها به واسطه جو روانی و عرضه اولیه کم ایجاد می‌شود.

کمک ۱۰۰ هزار یورویی یک شرکت خودروسازی برای بازسازی نوتردام

شرکت خودروسازی نیسان‌موتور اعلام کرده است که ۱۰۰ هزار یورو برای کمک به بازسازی کلیسای نوتردام فرانسه که دچار حریق شد اعطا می‌کند. این اقدام از سوی نیسان درحالی انجام می‌شود که تلاش دارد روابط خود را با دولت فرانسه و شرکت رنو، شریک خود که پس از بازداشت کارلوس گوسن تیره شده بود، بهبود دهد. این خودروساز ژاپنی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مشارکت نیسان در کمک به بازسازی کلیسای نوتردام قدردانی از کارکنان اروپایی این شرکت و تمامی مردم فرانسه است.» در حالی که چند شرکت مهم تاکنون بیش از یک میلیارد دلار برای بازسازی کلیسای نوتردام، از معروف‌ترین بنا‌های تاریخی فرانسه اعطا کرده‌اند، شرکت فرانسوی رنو تاکنون مبلغی را برای اهدا اختصاص نداده است. نیسان و رنو تلاش می‌کنند تا بحران گوسن را که اکنون منتظر اعلام حکمش در توکیو است پشت ‌سر بگذارند. با این‌حال این مدیر ارشد پیشین تمامی اتهامات مطرح‌ درباره خود را رد کرده است. /دنیای اقتصاد

قیمت گاز صادراتی ایران به عراق چقدر است؟
 
در حال حاضر ایران تنها به دو کشور ترکیه و عراق گاز صادر می‌کند که صادرات گاز به ترکیه باید سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب باشد. با قیمت‌های پیشین نفت و با توجه به این که قیمت گاز تابعی از قیمت نفت است، هر متر مکعب گاز صادراتی به ترکیه حدود ۳۳ سنت بود. طبعا با تغییراتی که در قیمت نفت شاهد هستیم این قیمت نیز دستخوش تغییراتی قرار گرفته و به تناسب کاهش یافته است. از سوی دیگر قیمت فعلی صادرات گاز به عراق بر اساس اطلاعات به دست آمده حدود ۲۲ سنت در هر متر مکعب است. قرارداد‌های صادرات گاز ایران به عراق و ترکیه از جمله گران‌ترین قرارداد‌های صادرات گاز در جهان محسوب می‌شود. ایران در حال حاضر به طور میانگین حدود ۴۲ تا ۴۴ میلیون متر مکعب گاز در روز صادر می‌کند که بخش عمده این گاز به سمت ترکیه می‌رود و ۱۲ تا ۱۴ میلیون متر مکعب از آن به عراق صادر می‌شود. بر این اساس، قیمت گاز صادراتی به عراق با احتساب ارزی نیمایی معادل ۲۲۰۰ تومان در هر متر مکعب است که فاصله بسیار زیاد و غیر قابل مقایسه‌ای با قیمت ۱۰۰ تومانی هر مترمکعب گاز صنایع، نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخلی دارد. /فارس

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه وارد کانال ۵۰ درصدی شد

در فروردین ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٠,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٠ درصد افزایش نشان می­ دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥١,٤ درصد‌ است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٥١,٤ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٧,٥ درصد) ٣.٩ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ به ٣٠.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٦.٩ درصد) ٣.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٨,٨ درصد و در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» ١.٦ درصد افزایش نشان می ­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به فروردین ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٨٥.٣ و ٣٧.٨ درصد است. /مرکز آمار
کمک ۱۰۰ هزار یورویی یک شرکت خودروسازی برای بازسازی نوتردام/ نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه وارد کانال ۵۰ درصدی شد/ شرکتی که ارزش سهامش ۵۷ هزار درصد جهش کرد/ خروج ارز برای واردات ۳۲ تن پازل

ژاپن در حسرت رسیدن به تورم ۲ درصدی هدف‌گذاری شده

در سال گذشته سیاست‌گذاران ژاپنی سعی کردند تا حمایت‌های بیشتری از اقتصاد کشور خود که بر اثر جنگ تجاری آمریکا و چین و کاهش رشد اقتصادی کشور‌های جهان در وضعیت نامساعدی قرار داشت انجام دهند. اقتصاد ژاپن که اقتصادی وابسته به صادرات محسوب می‌شود سال گذشته رشد ضعیفی را تجربه کرد و این مسأله کار بانک مرکزی این کشور را برای افزایش نرخ تورم با مشکلات زیادی مواجه کرد. در پایان ماه مارس، نرخ تورم ژاپن در شرایطی به ۰.۸ درصد رسید که هر چند در مقایسه با ۰.۷ درصد مدت مشابه ماه قبل افزایش داشته است، هنوز با فاصله بسیاری از تورم ۲ درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این کشور قرار دارد. هسته تورمی ژاپن که نرخ تورم مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای قیمتی آن‌ها در نظر نمی‌گیرد نیز به ۰.۴ درصد رسید. بانک مرکزی ژاپن اکنون در شرایط دشواری برای افزایش نرخ تورم و تقویت رشد اقتصادی این کشور قرار دارد، چون پس از سال‌ها چاپ پول گسترده، بازار اوراق قرضه با مشکلات زیادی مواجه شده و سودآوری بانک‌های تجاری تحت تأثیر قرار گرفته است. منابع آگاه در بانک مرکزی ژاپن گفته‌اند که این بانک احتمالاً در روز‌های آینده از برنامه جدیدی برای رساندن نرخ تورم به سطح هدف‌گذاری شده خود تا سال ۲۰۲۲ میلادی رونمایی خواهد کرد.

تبانی بزرگ‌ترین بانک ایتالیابرای اخلال در بازار اوراق قرضه اروپایی

کمیسیون اروپا اعلام کرد که بزرگترین بانک ایتالیا به علت نقش مهم خود در تبانی هشت بانک برای از بین بردن رقابت‌پذیری در خرید و فروش اوراق قرضه اروپایی، احتمالاً با جریمه‌ای سنگین روبه رو خواهد شد. یونی‌کردیت یکی از هشت بانکی است که به همکاری با یکدیگر برای تعیین قیمت‌ها و از بین بردن رقابت در فروش اوراق قرضه، در دوره شش ساله منتهی به ۲۰۱۲، روبه روست. از آنجایی که این بانک مستقل این اتهامات را تأیید کرده است، این بانک برخاسته از میلان ایتالیا، تنها بانکی از این ۸ بانک است که هویت آن تأیید شده است. اتهامات مربوط به این تبانی‌ها، اتهاماتی جدی هستند و احتمالاً یونی‌کردیت تا ۱۰ درصد از کل درآمد سالانه خود، جریمه خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی درآمد ۱۹.۸ میلیارد یورویی بانک، این به معنای جریمه‌ای ۲ میلیارد یورویی خواهد بود. یونی‌کردین در بیانیه‌ای تأیید کرد، احتمالاً میزان جریمه ۱۰ درصد درآمد سالانه بانک خواهد بود، اما این بانک احتمال پرداخت هرگونه جریمه از سوی خود را رد کرد. این بانک تا ۲۹ آوریل فرصت دارد که یا تقاضای استیناف کند و یا به دنبال تمدید مهلت پرداخت جریمه باشد.

شرکتی که ارزش سهامش ۵۷ هزار درصد جهش کرد

قیمت هر سهم از شرکت کوچک چینی «زوم تکنولوژیز» که ماه گذشته کمتر از یک سنت ارزش داشت، در حالی که ظاهراً سرمایه‌گذاران آن را با شرکت استارتاپ تکنولوژی «زوم ویدئو کامیونیکیشنز» اشتباه گرفته بودند، هزاران درصد جهش کرد. شرکت ارتباطات تلفنی زوم تکنولوژیز به طرز غیرمنتظره‌ای از تشابه اسمی خود با شرکت استارتاپ ویدئوکنفرانس «زوم ویدئو کامیونیکیشنز» که یک شرکت بسیار بزرگ‌تر کالیفرنیایی است، سود برد. سهام این شرکت از زمان اولین ارائه عمومی سهام شرکت «زوم ویدئو کامیونیکیشنز» در ماه مارچ، رشد کرد و این هفته، با قرار گرفتن «زوم ویدئوکامیونیکیشنز» در فهرست شرکت‌های تحت شاخص نزدیک آمریکا، به اوج خود رسید و هر سهم آن ۵.۷۶ دلار معامله شد. احتمالاً تاجران در بازار بورس این شرکت‌ها را با هم اشتباه گرفته‌اند، چراکه سهام این دو شرکت با کلمات اختصاری بسیار مشابهی ارائه شده است. در اواخر ماه مارچ رسانه‌ها متوجه این اشتباه شدند، اما این باعث نشد موج سرمایه‌گذارانی که اشتباهاً پول خود را به شرکت چینی سرازیر می‌کردند، متوقف شود. شرکت زوم تکنولوژیز از سال ۲۰۱۱ تا کنون هیچ درآمدی گزارش نکرده است و طبق آمار یاهو، تنها ۱۰ کارمند تمام‌وقت در آن مشغول به کار هستند.
 
به نقل از گزارش مهر؛ اگر شخصی در ۱۹ مارچ، که ارزش هر سهم شرکت برابر با ۰.۰۰۵ دلار بود، ۱۰۰ دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کرد، حالا صاحب ۱۱۰ هزار دلار بود. در همین زمان سهام شرکت بزرگ‌تر، «زوم ویدئو کامیونیکیشنز» که توجه مایکروسافت را هم به خود جلب کرده است، بیش از ۷۲ درصد رشد کرد و به قیمت هر سهم ۶۲ دلار رسید. ارزش این شرکت در بازار، در حال حاضر به ۱۵.۹ میلیارد دلار رسیده است.

خروج ارز برای واردات ۳۲ تن پازل

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در یازده ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۳۲ تن انواع پازل از چهار کشور جهان وارد ایران شده است. بنا بر آمار گمرک، واردات ۳۲ هزار و ۲۴۲ کیلوگرم پازل باعث خروج ۱۷۵ هزار و ۵۵۸ دلار یا به عبارتی ۷ میلیارد و ۳۷۳ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۱۴ ریال شده است. طبق این گزارش واردات از کشور‌های آلمان، قبرس، ترکیه و چین صورت می‌گیرد. به نقل از میزان؛ بیشترین واردات به کشور چین با حجم بیش از ۱۹ تن تعلق دارد.
 
بهای مرغ به ۱۳ هزار تومان رسید
 
عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است. وی قیمت کنونی مرغ در بازار را منطقی دانست و افزود: با توجه به وجود برخی مشکلات مبنی بر دریافت هزینه اضافه پشت بارنامه از مرغداران پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ظرف روز‌های آتی در بازار افزایش یابد. چهار آیین نرخ کنونی نهاده‌های دامی را نامتعارف و غیر منطقی برشمرد و گفت: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۴ هزار و ۹۵۰ و ذرت یک هزار و ۷۵۰ تومان به مرغداران عرضه می‌شود. این مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: شرکت‌های باربری وزارت راه و شهرسازی به سبب دریافت مبلغ مازاد پشت بارنامه اجحاف وحشتناکی در حق تولیدکنندگان انجام می‌دهند چرا که در پی اعتصاب‌های اخیر کامیون داران و افزایش هزینه ها، هزینه اضافی بر مرغداران تحمیل شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ژاپن چرا از مدیران ایرانی استفاده نمیکنه برای افزایش تورم؟
سیگار گران میشه یانه؟
این همه ادم در سیل تلف شدن براشون مهم نیست بخاطر چهارتا دیوار دارن خودشون میکشن
خودرو سازهای ما هم یه پولی بزارن برای مناطق سیل زده.
نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه وارد کانال ۵۰ درصدی شده بعد دولت و مجلس دارن بحث مي كنن كه حقوق هاي كارمندان و كارگران را 20% افزايش بدن يا 10% باضافه 400 هزار تومان !!!!! خسته نباشيد بزرگواران .
راستش پازل خیلی برای ذهن بچه ها مفیده و بشدت توسط متخصصین توصیه میشه، خب بنظرتون اگر مردم بین برنامه های صدا و سیما یا صنعت خودروسازی داخلی و گازل حق انتخاب داشته باشن کدوم رو انتخاب میکنن؟ بد نیست برای اطمینان یکبار حق انتخاب بزارین ببینین چقدر اشتباه رفتیم راهمونو
خبرفوری:
امریکا اعلام کرد معافیت ۸ کشور ازخرید نفت ایران تمدیدنخواهدشد
فردابورس ۵۰۰۰ واحد رشد میکنه !!!!!!
حقوقهای ماهم ۳۰۰درصداب رفت.ماتحمل میکنیم تاامریکانابودشوداماخداوکیلی اقتصادمقاومتی راازگردشهای دولتی خارجی باهتلهای......شروع کنیدوحق ماموریتهای یورویی
فرض کنید یک ماه از سال قیمت یک کالا 3 برابر شده(300% افزایش) و در 11 ماه بعد هر ماه بطور متوسط 10% هم روی قیمت ماهانه اضافه شده این یعنی 410% قیمت اون جنس در یکسال افزایش یافته ولی باجمع اعداد تورمی ماهانه و تقسیم بر 12 نرخ تورم رو اعلام میکنن در مثال بالا نرخ تورم از نظر اینها 34% خواهد شد خیلی زیبا و دوست داشتنی!!!!! در حالیکه قیمت اون جنس بطور واقعی 410% افزایش یافته. البته میزان گرانی کالاهای دیگر را حساب کنیم میانگین افزایش قیمت آنها را باهم حساب کنیم عدد بدست آمده خیلی کمتر میشود! و نرخ تورم اعلامی کاهش زیادی می یابد!!
ای کاش این شرکت خودرویی 100،000 یورو را برای مردم سیل زده خرج می کرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار