بازدید 8239

رأی دادگاهی در کانادا برای ضبط دارایی‌های ایران

کد خبر: ۸۹۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۱ 19 April 2019
دادگاهی در استان آلبرتا در کانادا حکمی صادر کرده که بر اساس آن خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر می‌توانند برای ضبط دارایی‌های ایران در این ایالت اقدام حقوقی انجام دهند.

به گزارش فارس، به واسطه رأیی چندین میلیارد دلاری که دادگاهی در ایالت «آلبرتا»‌ی کانادا به ثبت رسانده، خانواده‌های قربانیان حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ می‌توانند درخواست توقیف دارایی‌های دولت ایران را مطرح کنند.

بنا بر گزارش نشریه «ادمونتون»، طبق اسناد دادگاهی، یک دادگاه در آلبرتا در تاریخ ۱۳ مارس، یک رأی ۷.۰۱ میلیارد دلاری علیه ایران و سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی این کشور به ثبت رسانده است.

«داگ لنوکس» وکیل حقوقی دادخواست‌های آمریکا گفته است: «ثبت این رأی در آلبرتا به این معنی است که اگر دارایی‌های ایران در آلبرتا وجود داشته باشد و شما بتوانید این دارایی‌ها را پیدا کنید، می‌توانید این دارایی‌ها را ضبط کرده و از آن‌ها به عنوان غرامت برای قربانیان تروریسم استفاده کنید».

وی در توجیه این اقدام دادگاه آلبرتا مدعی شد: «کشور‌هایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، حق ندارد با دموکراسی‌ها وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند و انتظار این نوع واکنش‌ها را نیز نداشته باشند».

این وکیل حقوقی در کانادا در ادامه گفت که ایران اصلا نماینده‌ای برای دفاع از خود به دادگاه آلبرتا اعزام نکرده بود.

لنوکس گفته است که قانون اجرای عدالت برای قربانیان تروریسم به عنوان نوعی تحریم تجاری عمل می‌کند و «اگر ایران بخواهد با شرکت‌های کانادایی تجارت کند - اگر بخواهد تعاملاتی تجاری در آلبرتا در رابطه با کسب دانش و تخصص در حوزه‌های صنعت نفت و دیگر حوزه‌ها داشته باشد... باید مدارک و شواهدی ارائه شود که این ادعا‌ها را رد کند».

بر اساس این گزارش، دادخواست اولیه ماه جولای گذشته مطرح شده بود که ضمن آن از دولت ایران و یک سری نهاد‌های دولتی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، شرکت ملی نفت ایران، هواپیمایی ایران و بانک مرکزی این کشور به عنوان خوانده یاد شده بود.

در ۱۰ سال گذشته که فرایند حقوقی دادخواست گرفتن غرامت برای خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر به ادعای بی‌پایه و اساس نقش ایران در این حملات، آغاز شده، رأیی که دادگاه بخش جنوبی نیویورک در ماه اکتبر ۲۰۱۲ میلادی علیه ایران صادر کرد، نقطه عطف این دادخواهی به شمار می‌رفت.

بعدا گروهی از خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر با استناد به مصوبه «اجرای عدالت برای قربانیان تروریسم» دادخواستی را در دیوان عالی بریتیش کلمبیا در کانادا مطرح کردند.

قانون اجرای عدالت برای قربانیان تروریسم که در سال ۲۰۱۲ میلادی به تصویب رسیده بود به قربانیان خارجی تروریسم اجازه می‌دهد تا در دادگاه‌های کانادا اقامه دعوی کنند و بر همین اساس، دادگاه‌های کانادا نیز اجازه دارند تا احکام خارجی صادر شده علیه سازمان‌های تروریستی و اسپانسر‌های دولتی آن‌ها را به رسمیت شناخته و حکمی مبنی بر اجرای این آراء قضایی صادر کنند.

دادخواستی که در دادگاه آلبرتا طرح شده بود به دنبال اجرای حکم دادگاه بریتیش کلمبیا در این ایالت بود. شاکیان در این پرونده با استناد به رأی قاضی نیویورکی مدعی شده بودند که شواهد کافی مبنی بر «حمایت جمهوری اسلامی ایران از القاعده برای انجام اقدامات تروریستی در تاریخ یازده سپتامبر از طراحی عملیات، تأمین مالی و تسهیل انتقال هواپیماربایان و آموزش آنها» وجود دارد.

این در شرایطی است که گزارش کمیسیون تحقیقات در خصوص حوادث تروریستی یازده سپتامبر در آمریکا تأکید داشته که «هیچ شواهدی مبنی بر آگاهی ایران یا حزب‌الله از توطئه برای آنچه که بعدا به حملات یازده سپتامبر تبدیل شد، وجود ندارد».

وکیل حقوقی دادخواست‌های آمریکا همچنین گفته که نمی‌تواند درباره اینکه اصلا دولت ایران در آلبرتا دارایی دارد یا خیر، اظهار نظر کند. اما نهاد امنیت عمومی کانادا فهرستی از اموال شناخته شده دولت ایران در کانادا را در وبسایت خود قرار داده بود که البته این فهرست نیز روز گذشته از دسترس خارج شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴
قاضیش چی زده؟ یازده سپتامبر چه ربطی به ایران داشت؟! روانی!
فرهنگ مدرن غرب وحشی یعنی این از دولت های تروریست پرور حمایت می کنند به کمک آنها دنیا را به آتش می کشند. آخرش هم بهانه جرائم آنها ایران و اموال ایران را مورد حمله قرار می دهند
این است معنای بی پرده دمکراسی غربی چقدر کوته فکرند افکار غربزده
کانادا دیگه شودش رو درآورده.....
این دیگه چه مسخره بازی هست؟
هنوز تاول رخم های بازداشت مدیر هوایی بر تن اقتصاد کاناداست. یادتان رفته په بر سر بومیان کانادا آورده اید یا باید در لاهه یادتان آورد؟

سعودیها 11 سپتامبر را رقم زدند و ایران غرامت چه چیزی رو باید بده؟؟؟؟؟!!!!
امثال خاوری همچنان در کانادا قدم میزنند و پول مردم را بباد دادند بعد شما برای 11 سپتامبر برای ایران جکم میدهید.
بگذریم که بسیاری به کانادا آمدند و سرمایه های بسیاری به این کشور تزریق شد که باید توقیف شوند.
پس چرا دادگاه ایران علیه این کشورا اعلام جرم نمیکنه
کاش دولت کانادا به جای این کار حساب دزدانی مثل خاوری را مسدود می کرد
یعنی خدا از زمین و آسمان داره نکبت میباره برامون
خاک بر سر اون ایرانیان خائنی که در کانادا ول میچرخند و میچرند و کمک میکنند تا سرمایه های این مردم سختی کشیده به کام قربانیان حادثه 11 سپتامبر برود. چرا امریکا از بودجه خودش و بیمه های خودش به قربانیان خسارت نمیده.؟
این ها کشورشان را با پول دزدی ساخته اند. در گذشته از آمریکای لاتین و آفریقا و شرق آسیا و امروز از ایران
چرا ایران باید در کانادا دارایی داشته باشد؟ امیدوارم دارایی آقایان و آقازاده هایشان را مصادره کنند.
استناد شده که نماینده ایران در دادگاه حاضر نشده ............. ایکاش این دادگاه را به محلی برای رسوا کردن دولتهای اصلی حامی این عملیات یعنی عربستان می کردیم
واقعا که گندش رو دراوردن. همین فردا پس فرداست که دارایی های ایران رو نفع قربانیان طوفان کاترینا مصادره کنن. دزدی به هر دلیل!
این جماعتی که بر کانادا این مستعمره انگللستان حاکم هستند خودشان با کشتار صدها هزار بومی این مستعمره را بنیان گذاشته اند . هنوز هم بومیان در کانادا از بسیاری حقوق انسانی محرومند و حاکان این مستعمره اینقدر زست حقوق بشری می گیرند. رد حادثه 11 سپتامبر 15 تبعه سعودی به گفته مقامات امریکا دست داشته اند و از عجایب روزگار این است که خانواده کشته شدگان این حادثه در امریکا حق ندارند علیه عربستان سعودی اقامه دعوا کنند. همی امروز هم سعودی ها هر روز در یمن وکان را می کشند و این کانادا و دیگر کشورهای غربی بر این کشتار چشم پوشیده اند. اگر نیروهای امنیتی و نظامی ایران با تروریست ها در منطقه همکاری می کردند که انها حالا با ایجاد دولت اسلامی عراق و سوریه در خاورمیانه یک کشور داشتند و اروپا را تهدید می کردند. اروپایی ه ا از روز ی بترسند که ما نیر مانند انها فقط به فکر منافع خودمان باشیم و کمی با تروریستها همکاری کنیم انوقت یک اروپایی و کانادایی و امیرکایی در هیچ جای جهان حتی در اروپا و اریکا امنیت نخواهد داشت . سرزمین ایران اکنون یک دیوار دفاعی مستحکم مقابل عبور تروریست ها به غرب است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
فعلا که با بی عرضگی مسئولینمون همه دنیا دارن ازمون طلبکار میشن. آخرش هممون رو به بردگی میگیرن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر