بازدید 15009

زمان فروش مسکن فرا رسیده است

کد خبر: ۸۹۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰ 15 April 2019
گزارشات میدانی از بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است که خریداران حرفه‌ای بازار را ترک کرده‌اند و معاملات نسبت به فروردین ماه سال گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته است؛ قیمت‌ها نیز نسبت به آذرماه ۱۳۹۴ معادل ۱۸۳ درصد رشد کرده و ۲۳ درصد بالاتر از رشد طلا و ارز قرار دارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بازار مسکن، ماه گذشته را نیز با شرایط رکود تورمی سپری کرد و این در حالی است که طبق نظر کارشناسان، ظرفیت این بازار برای رشد قیمت پر شده است. طبق آمار وزارت راه و شهرسازی میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه ۱۳۹۷ به ۱۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن ۹۵ درصد رشد یافته است. عده‌ای از فعالان حوزه مسکن معتقدند که اگر خریداران با قسمت‌هایی بالاتر از ارقام فعلی اقدام به خرید کنند در واقع حباب می‌خرند. بازار مسکن در شرایطی رکود تورمی را سپری کرده که قدرت خرید متقاضیان به شدت کاهش یافته و امروز نیز خبر رسید که بانک مرکزی با افزایش تسهیلات تا سقف ۲۸۰ میلیون تومان مخالفت کرد. سقف این وام برای زوجین هم اکنون ۱۶۰ میلیون تومان است. البته عده‌ای از کارشناسان و همچنین وزیر راه و شهرسازی معتقدند که بالا بردن رقم تسهیلات اثرات تورمی در بازار مسکن ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، رصد شرایط فعلی بازار مسکن گویای دو ویژگی کاهش قدرت خرید و افت شدید معاملات است. طبق آمار اتحادیه املاک در ۲۰ روز ابتدای فروردین ماه ۱۳۹۸ خرید و فروش ملک در تهران نسبت به زمان مشابه سال قبل معادل ۵۱ درصد کاهش یافته است؛ زیرا سرمایه گذاران حرفه‌ای که سال گذشته حضور چشمگیری در بازار داشتند هم اکنون به ندرت دیده می‌شوند. اندک خریدارانی هم که حضور دارند، متقاضیان مصرفی هستند که از رشد مجدد قیمت‌ها نگرانند.

اوضاع فعلی حاکی از آن است که هر دو سوی عرضه و تقاضا با احتیاط اقدام به انعقاد قرارداد می‌کنند. برخی از فروشندگان معتقدند که قیمت‌ها در آینده بالاتر خواهد رفت، اما سازندگان حرفه‌ای می‌گویند که هرکس در شرایط فعلی اقدام به فروش کند سود خواهد کرد. محاسبات نیز حاکی از آن است که از سال ۱۳۹۴ تا کنون رشد بازار مسکن به ۱۸۳ درصد رسیده و ۲۳ درصد بالاتر از سکه و ارز قرار گرفته است. همین موضوع، چشم‌انداز تورم مجدد در بازار مسکن دور از ذهن کرده است.

زمان فروش مسکن فرا رسیده است

یک کارشناس با بیان این‌که هم‌اکنون در بازار مسکن هرکس بفروشد سود خواهد کرد گفت: قیمت خانه به سقف توان طرف تقاضا رسیده و هیچ جایی برای التهاب مجدد وجود ندارد.

عباس زینعلی اظهار کرد: به نظرم افزایش قیمتی که از بهمن ماه سال گذشته در بازار مسکن اتفاق افتاد، ظرفیت این بخش را به اشباع رسانده است. هم‌اکنون قیمت مسکن به سقف رسیده و بالاتر از این رقم‌ها دیگر مفهومی ندارد. ممکن است مالکان، مجدداً دلشان بخواهد قیمت اسمی را بالا ببرند، ولی هیچ وقت تقاضای مؤثری برای آن مبالغ به وجود نخواهد آمد. حداقل در فضا و حجم اقتصادی امروز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

پیش بینی ثبات قیمت مسکن در سال جاری

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: شواهد و قرائن بر اساس چرخه‌های رونق و رکود نشان می‌دهد هم اکنون قیمت مسکن به ثبات رسیده و تا زمانی که قدرت خرید متقاضیان بالا نرود، شاهد جهش قیمت نخواهیم بود.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: بازار مسکن در سال ۱۳۹۷ شرایطی مشابه سال ۱۳۹۱ را تجربه کرد. بدین صورت که افزایش قیمت در بازار‌های موازی همچون طلا و ارز به رشد بیش از حد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی منجر شد. همین موضوع، کاهش معاملات و کاهش سرعت رشد قیمت در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ را به همراه داشت و پیش بینی می‌شود این وضعیت برای سال ۱۳۹۸ نیز ادامه پیدا کند.

وی افزود: ممکن است در مواردی بعضی سازندگان یا مالکان، قیمت‌های نامتعارف برای منطقه خود تعیین کنند، اما روند کلی بازار مسکن به سمت ثبات قیمت می‌رود. حداکثر رشدی که برای بازار مسکن می‌توان متصور بود همسطح تورم عمومی یا حتی پایین‌تر از نرخ تورم است و هیچ‌گونه جهشی در سال جاری اتفاق نخواهد افتاد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۱۷
خواهشا این تحلیلهای ابکی را نگذارید هیچ کس نمیتواند پیش بینی کند درست مثل سیل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
لعنت بر هرچی دلاله که خون مردم رو کردن تو شیشه
با افزایش داده های بخش مسکن که در حال رخ دادن هست مثل افزایش انشعاب و برق و قیمت داده های اصلی باز هم قیمت ثابت میماند مهندس?
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
همین امثال شماها هستید که با هیاهو و دلال بازی مسکن رو بردید بالا چطور می خواید جواب مردم رو بدید
من یک سازنده ام سال 91 و 92 که قیمت مسکن دو برابر شد تا اخر سال 96 بازار به رکود رفت و قیمت ها تغییر چندانی نکرد با این رشد قیمتهایی که مسکن در سال 97 داشت باید منتظر رکود چند ساله در بخش قیمت مسکن بود
ان افرادی که پیشنهاد افزایش وام مسکن را می دهند یک بار حساب کنند به قیمت روز چند سال طول می کشد که بر مبنای حقوق کارمند این مقدار وا بازپرداخت شود اگر حتی همه حقوق خودش را یک کارمند برای بازپرداخت فقط وام مسکن و سود آن اختصاص دهد حدود 15 سال طول می کشد بقیه وام ها جای خود دارد و در ان زمان خانه خریداری شده فرسوده است و باز باید به حال خود فکری کند
تمام متن فوق یک طرف و پاراگراف آخر یک طرف دیگر !
فرمودند افزایش قیمت مسکن معادل نرخ تورم خواهد بود. خوب ! به نظرتون نرخ تورم چه خواهد بود ؟! آیا ما حداقل تورم سالانه عملی ( و نه بر مبنای عدد سازی های سازمان های رسمی ) زیر سی درصدی در مملکت تا بحال دیده ایم ؟!
به نظر من هم الان وقت مناسب برای خرید مسکن است و با توجه به اوضاع و احوال منطقه و تنش های موجود بین المللی ، در صورت افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش بهای تمام شده ساخت مسکن، قیمت مسکن بدون شک افزایش خواهد داشت.
چنانچه قیمت ارز مشابه سال قبل به بیست هزار تومان برسد ، قیمت مسکن با افرایش مجدد پنجاه درصدی مواجه خواهد شد.
خدا نگذره از هر کسی که بازار ارز رو بهم زد و باعث گرونی مسکن شد بعد چند سال صرفه جویی و پس انداز رسیدیم به نقطه صفر
اتفاقا هیچ رکودی در کار نیست. با وجود اینکه قیمت در فروردین کمی هم افزایش داشته اما اونایی که خریدار واقعی هستند چون می‌دونن قیمتها بازم میره بالا دارن خریدهای خودشون رو انجام میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
نه بابا
گویا رسالت شما تغییر یافته و از یک سایت اطلاع رسانی به یک مرجع خط دهنده بساز نساز ، بفروش نفروش ، بکن نکن ، بخر نخر تبدبل شدید .. بابا بی خیال تواین اوضاع لطفاً فاز ندهید بگذارید فکرها متمرکز مشکلات اصلی باشد.
مطمین باشید مسکن چند سال در رکود وحشتناک خواهد بود
چجوری قیمت مسکن ثابت بمونه وقتی هزینه نظام مهندسی و شهرداری و انشعابات و تراکم و خرید سیمان و آهن و آجر و تاسیسات و.... چند برابر شده. هر چیزی یه روند منطقی داره. مردم عادی دو سال پیش هم نمیتونستن خونه بخرن چه برسه به الان.
خرید املاک با قیمت های کنونی خود زنی مصرف کننده است
فقط یه جنگ و دوتا موشک میتونه بزنه تو سر ملک
اینها هر موقع گفتن گرون نمیشه مطمئن باشید گرون میشه خیلی هم گرون میشه پس گول نخورید.
كم كم با اتمام كار دولت و نگرش دولت جديد مرتبط با واگذاري زمين صفر قيمت همانند مسكن مهر قطعا قيمت مسكن بشدت سقوط خواهد كرد..
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی