بازدید 3846

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) در مورد کسانی که غسل و کفن ندارند

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) در مورد کسانی که غسل و کفن ندارند
کد خبر: ۸۹۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳ 14 April 2019

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
کسانى که غسل و کفن ندارند
١ – غسل و کفن جنيني که قطعه قطعه شده

سؤال:جنيني که بيش از چهار ماه داشته را به ناچار قطعه قطعه کرده و از رحم خارج نموده اند. وظيفه از جهت غسل و کفن چه مي باشد؟

سؤال:بايد آن را در پارچه اي بپيچند و دفن کنند و غسل ندارد.

٢ – کشته شدن در راه حفظ اموال و ناموس

سؤال:از طرف دشمن هیچ گونه تهدیدى براى ما وجود نداشت و جان و مال و عزّت ما به طور کامل در امان بود، تا این که به فرمان فرماندار سنگرهاى دشمن را قبضه نمودیم. در این جنگ، درگیرى شدیدى رخ داد و عدّه اى از مسلمانان کشته شدند، آیا به چنین افرادى احکام شهید را دارند؟

جواب: کشته شدگان در راه حفظ دین، احکام شهید را دارند; ولى آنها که در راه دفاع از ناموس و اموال خود یا مسلمین کشته مى شوند، هر چند ثواب شهید دارند، ولى احکام شهید را ندارند.

٣ – کشته شدن مسلمانان در برابر متجاوزان

سؤال:پس از بیرون رفتن استعمار انگلستان از شبه قاره هند و تقسیم آن به ایالت مسلمان نشین جامو و کشمیر، بر خلاف مقرّرات تقسیم و خواست مسلمانان، این منطقه در نتیجه زورگویى و لشکرکشى زیر سلطه هند درآمد. مسلمانان براى حفظ مذهب، فرهنگ، ناموس و آزادى خود علیه متجاوز، قیام کرده اند و در این مبارزه به بدترین مصائب از جمله قتل عام، شکنجه، اسارت و غارت و حتى... گرفتار شده اند، آیا کشته شدگان مسلمانان در این مبارزه شهیدند و این حرکت جهاد محسوب مى شود؟

جواب: مادام که براى دفاع از جان و مال و ناموس مسلمین و اساس اسلام و مذهب اهل بیت(علیهم السلام) تلاش مى کنند عمل آنها جهاد است و آنها که در این راه کشته مى شوند شهیدند، امّا باید سعى کنند از مجتهد یانماینده مجتهدى دستور بگیرند.

٤ – کشته شدن در مانور های نظامی

سؤال:اگر مرد ایرانی، مسلمان، شیعه مذهب در ارتش اسلام استخدام باشد و در مانورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در یک عملیات آموزشی چتر بازی پس از پریدن از هواپیما و بر اثر شدت باد و عدم تشخیص جهت باد نتواند چتر خود را به خوبی کنترل کند و در حین فرود چتر او را روی زمین چند صد متر بکشد و سپس متوقف شود و بر اثر کشش روی زمین و متلاشی شدن جمجمه در همان مکان توقف فوت شود.

آیا این فرد شهید محسوب میشود؟

جواب: چنین کسی شهید به معنی عام است نه شهید به معنی خاص.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی