بازدید 13472

پل دوساله در سیل ریخت، پل ۱۰۰ ساله نه!

کد خبر: ۸۹۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۷ 10 April 2019

در حالی پل جدید کاکارضا در محور ارتباطی الشتر - خرم‌آباد با دو سال سابقه‌ی ساخت بر اثر وقوع سیل تخریب شده است که پل قدیم کاکارضا که در مجاورت پل جدید قرار دارد، با بیش از ۱۰۰ سال سن، دچار آسیب نشده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سیل اخیر در استان لرستان پل‌های زیادی را تخریب کرده است، اما نکته مهم تخریب یکی از پل‌های جدید تحت عنوان پل جدید کاکارضا واقع در محور ارتباطی الشتر به خرم آباد است که دو سال از زمان ساخت آن می‌گذرد. این در حالی است که در نزدیکی همین پل، پل قدیم کاکارضا قرار دارد که بیش از ۱۰۰ سال از زمان ساخت آن می‌گذرد اما آسیب چندانی به آن وارد نشده است. با این وجود معاون وزیر راه و شهرسازی از اعزام گروهی به منظور تعیین علت تخریب پل جدید کاکارضا در اثر وقوع سیل خبر داد، در حالی که پل قدیمی کاکارضا با بیش از ۱۰۰ سال زمان ساخت دچار آسیب نشده است.

خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برآورد اولیه خسارات وارد شده به شبکه ارتباطی کشور ناشی از وقوع سیل حدود ۲,۶۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: تصور می‌کنیم که در بررسی‌های دقیق‌تر میزان این خسارت حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان دیگر افزایش یابد که مربوط به استان‌های گلستان، مازندران، ایلام، لرستان و خوزستان است و استان لرستان بیشترین خسارت وارده را متحمل شده است.

وی در پاسخ به اینکه به چه علت پل‌های قدیمی با بیش از ۱۰۰ سال ساخت تخریب نشده‌اند، اما شاهد فروپاشی پل‌هایی هستیم که بعضاً دو سال از زمان ساخت آنها می‌گذرد؟ تصریح کرد: اینگونه نیست که همه پل‌های قدیمی سالم مانده و پل‌های جدید تخریب شده باشند. باید بدانید اکثر پل‌هایی که در مسیر کشکان و سیمره از خرم آباد تا پل‌دختر قرار داشتند تخریب شده‌اند و این موضوع به علت بالا بودن شدت بارندگی و فشار سیل است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه پل‌ها برای دوره‌های زمانی مختلف و به طور مثال بازه‌های زمانی ۳۰ و یا ۱۰۰ ساله طراحی می‌شوند، گفت: پل‌ها بر اساس آئین‌نامه راهسازی احداث می‌شوند و همان گونه که می‌دانید قالب آن‌ها در آبراه‌ها و در معرض سیل برای دوره زمانی ۳۰ ساله طراحی می‌شوند علت بالا نبودن میزان دوره زمانی ساخت آن‌ها این است که توجیه اقتصادی ندارند و در آئین‌نامه راهسازی نیز این مسئله مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: در مورد دو پل جدید و قدیم کاکارضا در محور ارتباطی الشتر به خرم آباد باید خاطرنشان کرد که تیم فنی جهت بررسی به محل اعزام شده است تا مشخص شود به چه علت پل جدید تخریب شده و پل قدیم پابرجاست. شاید این مسئله به دلیل طراحی، جانمایی و یا ضعف ساخت باشد که به محض مشخص شدن آن اعلام خواهد شد.

خادمی تاکید کرد: اینگونه نیست که تمامی پل‌های جدید تخریب و پل‌های قدیم پابرجا باقی مانده باشند و تا جایی که اطلاع داریم تنها در این مورد چنین اتفاقی رخ داده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین با اشاره به اینکه عمده تلاش در استان‌های سیل زده بر این مبناست که از طریق ایجاد سیل بندها مانع از رخ داد سیل در مناطقی شویم که احتمال جمع شدن آب وجود دارد، گفت: در مسیر اهواز، اندیمشک که تراکم اصلی جاده‌ای شمال به جنوب خوزستان در آن وجود دارد، متأسفانه به طول ۲۵ کیلومتر شاهد آب‌گرفتگی مسیر هستیم و در جابجایی بار ترانزیتی از بندر امام خمینی، بندر خرمشهر و بندر آبادان به مرکز کشور به دلیل قطع شدن جاده اخلال ایجاد شده است.

خادمی با بیان اینکه حدوده ۴۰ تا ۴۲ هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین از این مسیر عبور می‌کردند، گفت: حدود ۸۵۰۰ تریلر و ماشین سنگین بارهای بندری را از طریق این جاده به مرکز کشور انتقال می‌دادند که با توجه به آب‌گرفتگی جاده، کل شبکه حمل و نقل استان دچار مشکل شده است و مسیر اهواز، شوشتر، دزفول و اندیمشک به سمت پل زال و خرم آباد را جایگزین کردیم اما با توجه به بار ترافیکی این مسیر محور شلوغ شده و تردد به کندی صورت می‌گیرد.

وی همچنین از مردم درخواست که اگر کار ضروری ندارند از شمال به مرکز خوزستان تردد نکنند و تا باز شدن مسیر منتظر بمانند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین به وضعیت ریلی استان خوزستان در محور اهواز اندیمشک اشاره و خاطرنشان کرد: مسیر ریلی شمال به جنوب که خوزستان را به مرکز کشور متصل می‌کرد با ۲۰ کیلومتر آب‌گرفتگی همراه شده و ریل و جاده در این مسافت به زیر آب رفتند، چرا که در مسیر موازی یکدیگر قرار دارند و سیلاب هر دو محور را دچار مشکل کرده است و سه کیلومتر از مسیر ریل به زیر آب رفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۹
پیمانکار پل جدید چه ارگانی بوده است؟
خودش فهمید چی گفت!!؟؟ شلوغ نکن برادر،، بخاطر دزدی در مصالح و عدم نظارت مهندسی دقیق می ریزه،،، دیگه صغری کبری نچین،،، گند زدیم رفت،،،، دقيقا پل های صد ساله اکثراً سالم و پل های جدید ریزش،، حالا بشينيد کارشناسی کنید....
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
احسن من هم دقیقا می خواستم همین را بنویسم
فقط در توجیه کارهای خراب خودمان استادیم
تبریک به مهندسین سهمیه ای ........
جناب مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

ایا به نظر شما در 100 سال گذشته با امکانات و پول آن زمان توجیه اقتصادی داشته که پلی ساختن که به صد سالگی رسیده است.
فقط بلدید علیه پزشکان و کادر درمان بنویسید
حامد بهداد کو تا گریبان پاره کنه
پیمانکار باید دستگیر محاکمه و به جریمه سنگین و لغو پروانه کار محکو م بشه تا درس عبرتی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
بشرطی که کارفرمایش پولکی نباشه و با گرفتن مقداری پول از هر چیزی صرفنظر کند. الان بعضی کارفما ها پولکی هستند هر کسی را که از پورسانت گرفتن خود صرفنظر کرده بگو تا مورد تشویق قرارگیرد . پس از برنده شده کاری به کارفرما یک پژو پارس هدیه داده شد بعد میخواهی مملکت آباد شود؟
خارج از بحث های فنی دوره بازگشت سیل و مسیر عرضی مورد نیاز توصیه میکنم مطابق طوابط نیاکان ما پل بسازید
مصالح بکار رفته و تکنولوزی ساخت هم باید مدنظر قرار گیرد اگر سازمان بازرسی ورود منطقی به این مقوله نماید خوب است
یعنی جای تعجب دارد؟!
نگران نباشید ، همیشه یک توجیهی برای این خراب کاریها وجود دارد ؟؟؟
اگه غیز ازاین بود تعجب داشت!
چرا با این همه اتفاق ناگوار و اینکه مردم از طریق فضای مجازی واقعیات رو می بینند مسئولین بازهم با مردم صادق نیستند جاده خرم آباد به سمت الشتر نورآباد نهاوند ،کرمانشاه و کردستان از جاده های ترانزیتی استان وکشور می باشد که تا دوسال پیش دوطرفه بود وبا وجود حجم ترافیک بالای خودرو سبک و سنگین پل صد ساله آن با وجود استهلاک بالا، در سیل اخیر سالم مانده ، دوسال پیش برای جدا کردن لاین رفت و برگشت اقدام به ساخت پل جدیدی در فاصله دویست متری پایین پل قدیمی برای لاین برگشت شد در سیل اخیر پل جدید که تاحدودی شدت سیلاب کمتری بهش خورده متاسفانه تخریب شده و موجب سقوط چندین خودرو و فوت و مصدوم شدن چند نفر شده است پل جدید بدون نظارت و با خاک ساخته شده از میلگرد و بتن کافی خبری نیست
چون100سال پیش هنوز موجودی بنام پیمانکار بوجودنیامده بود تا از مصالح و مزد و ... بزنه برای سود بیشتر
بر اساس هما طرح های قدیمی بسازید، چهارتا جهاگرد و توریست رو هم ببرید آنجا، توجیه اقتصادی پیدا میکنه!
چند سال پیش در پی باران شدیدی در تخت جمشید سیلی به راه افتاد وبا توجه به اینکه این بنا سیزده هکتار مساحت دارد که همه سنگ است، و تکیه به کوه دارد، این سیل بسیار شدید بود اما سامانه تخلیه آب 2500 ساله این بنا سیلاب را در دو ساعت تخلیه کرد بدون اینکه کوچکترین اسیبی به بناهای آن برسد!!!!! مشکلات ایران بسیار اساسی تر از انی هستند که ما فکر می کنیم، و برخی از ندانم کاری ها گویا که از روی عمد و برای مردم ازاری انجام شده اند.
الان هر جای دنیا بود تیم کارشناسی و تیم سازنده رو مورد بازخواست قرار می‌دادند که چرا اینطور شده. همون کاری که باید برای سد گتوند، دروازه قرآن شیراز، مسیر خط آهن گلستان به اینچه برون و ...... هم بشه.
پل قدیمی فرو نریخته چون اون موقع " مهندس " نبود و معماران سنتی میرفتن بالای بلندی ، تپه ای ، کوهی و از بالا جریان رودخونه و خصوصیات مسیر و علامت داغ آبهای قبلی رو بررسی میکردن و بر اساس رفتار رودخونه پل می ساختن . حالا مهندس داریم که مساحی بلد نیست و فقط اسم و عنوان داره . به جای بالای تپه رفتن ، کنار رود می ایسته و به اندازه وسعت چشم و دماغش یه پل میسازه و علی برکت الله پول به جیب میزنه. البته مهندسی سهمیه ای و مدرک خریده و رانتی هم در این زمینه بی تقصیر نبوده اند.دنبال چی میگردین دیگه؟!!
وای بحال نسلهای بعدی ک هیچکدوم از این پروژه ها رو نمیبینن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل