بازدید 8761
پیمانه اقتصادی؛

سکه از ۵ میلیون عقب نشینی کرد/ صندوق بین‌المللی پول: نرخ تورم ایران ۲۹.۶ درصد/ کاهش ۵۰ درصدی سفر‌های خارجی در نوروز/ معاون وزیر: قرار نیست در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت داشته باشیم

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس تهران بی اعتنا به تصمیم ترامپ، تأخیر در تولید ۷۳۷ سهام بوئینگ را پایین کشید، استخراج بیت‌کوین در چین ممنوع می‌شود، معاون نوبخت: حتی در شرایط سخت هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم، نفت بالای ۷۱ دلار در هر بشکه معامله شد، مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی به مردم خواهد رسید و رشد فروش خودرو در روسیه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۹۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 10 April 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس تهران بی اعتنا به تصمیم ترامپ، تأخیر در تولید ۷۳۷ سهام بوئینگ را پایین کشید، استخراج بیت‌کوین در چین ممنوع می‌شود، معاون نوبخت: حتی در شرایط سخت هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم، نفت بالای ۷۱ دلار در هر بشکه معامله شد، مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی به مردم خواهد رسید و رشد فروش خودرو در روسیه را در بر دارد.

سکه از ۵ میلیون عقب نشینی کرد

محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران در گفت وگو با تابناک اقتصادی، اظهار داشت: روز گذشته در شروع معاملات، با توجه به اقدام غیرقانونی و خصمانه کاخ سفید در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بازار با التهاب قیمت‌ها مواجه شد. تا جایی که شاهد افزایش تقاضا برای خرید بودیم و همین روند رشد تقاضا، حباب سکه را با افزایش همراه کرد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (سکه امامی) نیز تا رقم ۵,۲۵۰,۰۰۰ تومان پیش رفت؛ اما در میانه روز، پیش بینی کاهش قیمت‌ها و توقف این روند را داشتیم، زیرا این رشد قیمت‌ها در فضایی التهابی رقم خورده بود؛ بنابراین، سکه امامی نسبت به سقف قیمت، ۳۰۰ تومان کاهش داشت و به رقم ۴,۹۵۰,۰۰۰ تومان رسید. به گفته کشتی آرای، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز، ۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان می‌باشد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی ۲,۸۲۰,۰۰۰ و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۱,۸۲۰,۰۰۰ تومان می‌باشد. این در حالی است که هر سکه یک گرمی ۹۳۵ هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۱,۹۷۰,۰۰۰ تومان می‌باشد که نسبت به صبح، ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از رقم ۴۸۰,۰۰۰ تومان صبح به رقم ۴۵۴,۷۰۰ تومان رسید.    

سبزپوشی بورس تهران بی اعتنا به تصمیم ترامپ

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۱۸۳۲ واحدی به رقم ۱۹۰ هزار و ۴۲۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۵۲۸ واحدی به رقم ۵۴ هزار و ۹۱۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۴۳۷ واحدی، عدد ۳۷ هزار و ۱۸۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳۰۵ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۹۵۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۹۵۷ واحد افزایش را رقم زد و به سطح ۲۱۴ هزار و ۳۴۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۱۲۴۲ واحد افزایش به رقم ۱۴۱ هزار و ۸۲۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۴۱۵۱ واحد افزایش همراه بود و عدد ۳۷۱ هزار و ۹۲۵ واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی اخابر متعلق به مخابرات ایران با ۱۸۰ واحد، نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان با ۱۷۳ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

شاخص بورس

رشد سهام آسیایی به بالاترین میزان هشت ماهه

روز سه‌شنبه، با خوش‌بینی به اقدامات دولت چین برای تقویت رشد اقتصادی، سهام چین رشد کرد و باعث شد سهام آسیایی به بالاترین سطح ۸ ماهه خود برسد. هرچند نگرانی‌ها در مورد درآمد شرکت‌های آمریکایی و اجلاس حیاتی برگزیت، سود سهام را محدود کرد. شاخص‌های سهام اروپایی، آغاز معاملات را با افت شروع کردند. داکس آلمان ۰.۲۱ درصد، فوتسی انگلیس ۰.۰۴ درصد و کاک فرانسه ۰.۰۴ درصد پایین آمدند. گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۳ درصد بالا رفت و به بالاترین سطح خود از ۹ آگوست سال گذشته تا کنون رسید. نیکی ژاپن ۰.۱۹ درصد بالا آمد، در حالی‌که سهام استرالیا با رشد جزئی ۰.۰۱ درصدی روبه رو شد. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱۳ درصد رشد کرد. در بازارهای چین شاخص سهام شرکت‌های برتر این کشور ۰.۱۵ درصد رشد کرد و شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۲۷ درصد بالا رفت، در حالی که کامپوزیت شانگهای ۰.۱۶ درصد پایین آمد. تا ساعت ۱۲:۵۵ به وقت تهران، در معاملات آسیایی شاخص‌های ای‌مینی سهام نزدک و اس‌اندپی، به ترتیب، ۰.۱۹ و ۰.۱۰ درصد رشد کردند و داوجونز ۰.۳۲ درصد پایین آمد.

دیرکرد در تولید 737 سهام بوئینگ را پایین کشید

پس از آنکه بانک آمریکا مریل لینچ اعلام کرد بحران تولید هواپیماهای 737 مکس در شرکت هواپیماسازی بوئینگ بسیار بدتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت، ارزش سهام بوئینگ 4 درصد سقوط کرد. این بانک رتبه اعتباری سهام شرکت بوئینگ را نیز کاهش داد. این بانک همچنین ارزیابی قیمتی خود برای سهام بوئینگ را از 480 دلار به 420 دلار کاهش داد و از طرف دیگر پیشنهاد خود برای سهام این شرکت هواپیماسازی را " از خرید " به " خنثی " تغییر داد. مریل‌لینچ پیش‌بینی کرده است که طی 6 تا 9 ماه آینده که بیشتر از پیش‌بینی 3 تا 6 ماه قبلی است شاهد تأخیر در خط تولید بوئینگ 737 مکس خواهیم بود. دو سقوط بوئینگ‌های 737 مکس طی حدود 6 ماه گذشته باعث شد تا این شرکت هواپیماسازی تولید 737 مکس را کاهش دهد. ارزش سهام بوئینگ طی یک ماه گذشته حدود 9 درصد کاهش یافته است. ماه گذشته میلادی یک هواپیمای بوئینگ 737 مکس متعلق به خطوط هواپیمایی اتیوپی با 157 مسافر و سرنشین دقایقی پس از برخاستن از باند هواپیما سقوط کرد. در ماه اکتبر سال گذشته نیز یک هواپیمای دیگر از این نوع با 189 مسافر و خدمه در آب‌های اندونزی سقوط کرد. از زمان سقوط هواپیمای اتیوپی ارزش شرکت بوئینگ میلیاردها دلار کاهش یافته است، چون بسیاری از کشورها پرواز این هواپیماها را ممنوع کردند.

استخراج بیت‌کوین در چین ممنوع می‌شود

به نظر می‌رسد، دولت چین تصمیم گرفته است که استخراج بیت کوین را تا زمان وضع مقررات و قوانین جدید و سخت‌گیرانه‌ای که بتواند کامل از پول‌شویی، کسب پول کثیف و فرار مالیاتی جلوگیری کرده و فعالیت و مبدأ و مقصد دقیق جابجایی ارز رمزهای استخراج شده را تحت بررسی و بازبینی قرار دهد، ممنوع و متوقف اعلام کند. بر اساس گزارش رویترز، به گفته مقامات چینی فعال در کمیسیون توسعه ملی و نظارت بر ارزهای دیجیتال، این اقدام به منظور افزایش شفافیت‌های مالی و جلوگیری از اقدامات نادرست از جابجایی و تراکنش‌های پولی صورت گرفته است و به احتمال زیاد اجرایی خواهد شد. لازم به ذکر است که ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون تحت بررسی‌های دقیق و موشکافانه‌ای از سوی نهادهای نظارتی در چین قرار گرفته است.

صندوق بین‌المللی پول: نرخ تورم ایران ۲۹.۶ درصد

جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد نرخ تورم ایران در سال 2018 به 29.6 (29.565) درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم ایران در سال 2017 میلادی 9.6 (9.641) درصد برآورد شده است. به این ترتیب، ایران در سال 2018 در میان کشورهای مورد بررسی در این گزارش به لحاظ تورم در جایگاه 6 قرار گرفته و جایگاهش نسبت به سال 2017 شانزده پله بدتر شده است. ایران در سال 2016 و 2017 در جایگاه 22 قرار داشت. هرچه رتبه در این گزارش بیشتر باشد نشان‌دهنده تورم کمتر است و پرتورم‌ترین کشور در جایگاه نخست قرار دارد. ونزوئلا با 1370 هزار درصد تورم در رتبه نخست قرار گرفته است. این کشور سال 2017 تورم 1087.5 درصدی و در سال 2016 با تورم 254.3 درصدی در جایگاه نخست قرار داشت. سودان جنوبی با تورم 106.4 درصدی و سودان با تورم 61.8 درصدی در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. پس از آن یمن با 41.77 درصد و آرژانتین با 31.8 درصد تورم در جایگاه چهارم و پنچم و ایران در جایگاه ششم قرار گرفته‌اند.

بازار اوراق مسکن؛ کف تاریخی «تسه 9610»

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در معاملات روز گذشته بیش از 5/ 1 درصد افت کرد و به قیمت 49 هزار و 683 تومان به فروش رفت. سومین کاهش قیمت متوالی کف تاریخی را برای «تسه9610» رقم زد. فضای منفی معاملاتی تنها مربوط به این «تسه» نبود و اکثریت سررسیدهای وام مسکن (به غیر از 4 مورد) افت‌های سنگینی را تجربه کردند و بسیاری از آنها به زیر مرز 50 هزار تومانی سقوط کردند. هنوز گزارش تحولات بازار مسکن اسفند‌ماه از سوی بانک مرکزی ارائه نشده است، با این حال به نظر می‌رسد با گارد صعودی نرخ ارز در چند روز اخیر خبری از تعدیل رشد قیمت مسکن نباشد. این عامل همراه با هم با رشد سنتی قیمت واحدهای مسکونی با آغاز سال جدید بهای آپارتمان را هرچه بیشتر از قدرت خرید متقاضیان دور کرده و بازار «تسه‌ها» را از رونق دور نگه خواهد داشت.

رشد فروش خودرو در روسیه

دنیای اقتصاد: فروش خودرو در روسیه طی ماه مارس با افزایش ۸/ ۱ درصدی مواجه شد و به رقم ۱۶۰ هزار و ۱۸۰ دستگاه رسید. یکی از عوامل افزایش فروش خودرو البته یارانه دولت به خریداران خودروهای ارزان قیمت‌تر است. این بهبود بازار خودرو پس از آن رخ داده است که در ماه فوریه فروش در این کشور با افت ۶/ ۳ درصدی روبه‌رو شده بود و یارانه‌هایی که دولت به شهروندان اعطا کرده موجب کاهش اثر افزایش مالیات شده است که از ماه ژانویه آغاز شد و تاثیر نامطلوبی بر فروش خودرو در روسیه برجای گذاشت. شرکت روسی لادا که یکه‌تاز فروش خودرو در این کشور محسوب می‌شود با رشد ۱۰ درصدی فروش در ماه مارس روبه‌رو بوده درحالی که نزدیک‌ترین رقیب آن یعنی کیا تنها ۲ درصد رشد داشته است. رده‌های بعدی بازار خودروی روسیه نیز در اختیار هیوندای، رنو و تویوتا است. شرکت رنو که سهامدار برند لادا نیز است، افت فروش ۷ درصدی را تجربه کرد.

معاون نوبخت: حتی در شرایط سخت هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم

حمید پورمحمدی در مراسم رونمایی از برنامه رونق تولید و اصلاحات ساختاری بودجه، با بیان اینکه در سال ۹۷ با چند مشکل در بودجه مواجه بودیم که از جمله آن، وضع تحریم‌ها در سال ۹۷ است، گفت: این موضوع منجر به کاهش منابع درآمدی دولت شد که خود را در کاهش درآمدهای گمرک، مالیات، واگذاری‌ها و نفت نشان داد. معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: از سوی دیگر، به علت تحریم‌ها، هم نوسانات در بازار ارز داشتیم و به دلیل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، نرخ کالاها و خدمات بالا رفت. وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه بین ۲ فشار کم شدن منابع و مطالبات دستگاه‌ها برای دریافت بیشتر اعتبارات بود؛ ضمن اینکه باید از معیشت قشر ضعیف حمایت می‌شد. پورمحمدی گفت: به باور همه ما باید در این شرایط از بانک مرکزی و نظام بانکی استقراض می‌کردیم؛ اما در سال ۹۷ استقراض از نظام بانکی به عنوان خط قرمز ما تعیین شد. وی افزود: بنابراین ما حتی در شرایط سخت هم، از نظام بانکی و بانک مرکزی هیچ گونه استقراضی نکردیم. معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: به هر حال، هرچند پارسال سال سختی از جهت کمبود درآمد بود، هیچ گونه استقراضی از بانک مرکزی نکردیم. /مهر

نفت بالای ۷۱ دلار در هر بشکه معامله شد

با ادامه کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و تشدید تنش‌ها در لیبی، قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم پنج ماه گذشته قرار گرفته است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 21 سنت افزایش 71.31 دلار فروخته شد. نفت برنت در نوامبر گذشته به 71.34 دلار رسیده بود. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 22 سنت افزایش به 64.62 دلار رسید. با تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا از سوی آمریکا و کاهش تولید نفت اوپک و هم‌پیمانانش، بازار نفت با کمبود عرضه مواجه است. از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون نفت برنت 40 درصد و نفت خام آمریکا 30 درصد افزایش قیمت داشتند. بانک امریکا در یادداشتی اعلام کرد: «ما انتظار داریم عوامل کسری در بازار در سه ماهه دوم 2019 به علت شوک و ترس اجرای کاهش تولید اوپک ... تحریم‌های نفتی آمریکا و افزایش ملایم در تولید نفت شیل ادامه یابد.» گلدمن ساکس اعلام کرد، انتظار دارد تا قیمت هر بشکه نفت به طور متوسط در سه ماهه دوم به 72.50 دلار در هر بشکه برسد که این رقم بیش از پیش‌بینی این بانک برابر با 65 دلار در هر بشکه است.

اعمال تعرفه بر واردات خودرو در آمریکا به ژاپن، کره و آلمان آسیب می‌زند

مؤسسه رتبه‌بندی مودی طی گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد هر گونه اقدام دولت آمریکا در اعمال تعرفه گمرکی بر واردات خودرو به این کشور رشد اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. در این گزارش آمده است، اقتصاد کشورهای آلمان، ژاپن و کره از این مسأله آسیب خواهند دید. مودی اعلام کرده با توجه به آنکه واردات کالا از چین پیشتر در آمریکا مورد اعمال تعرفه قرار گرفته است در نتیجه اقتصاد این کشور از اعمال تعرفه بر واردات خودرو خیلی تاثیرپذیر نخواهد بود. این مؤسسه در گزارش خود اعلام کرده است که این مسأله به ضرر صنعت خودروی جهانی خواهد بود. النا دوگار مدیرعامل مؤسسه مودی در این گزارش می‌نویسد، اعمال محدودیت بر تجارت خودرو می‌تواند تاثیر منفی گسترده‌تری بر فعالیت‌های اقتصادی و اطمینان مصرف کننده در جهانی که هم اکنون هم با مشکل کاهش رشد اقتصادی مواجه است، منجر شود. /فارس

کاهش 50 درصدی سفرهای خارجی در نوروز

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از کاهش 20 درصدی پروازهای داخلی و 50 درصدی پروازهای خارجی در ایام تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. مقصود اسعدی سامانی افزود: بحران سیل و اخطار درباره عدم سفر به استان‌های سیل‌زده و سیل‌خیز از میانه تعطیلات، به لغو بسیاری از سفرهای هوایی انجامید. وی بیان کرد: براساس مقررات اگر مسافر به هر دلیلی از سفر منصرف شود، باید به شرکت‌های هواپیمایی جریمه بپردازد؛ اما با همراهی این شرکت‌ها در تعطیلات با مردم، همه مبلغ بلیت به خریداران عودت داده شد و جریمه نقدی دریافت نشد. بروز این مشکل از پنجم تا نهم فروردین‌ماه زیان قابل‌توجهی را برای شرکت‌های هواپیمایی به بار آورد که همان خسارت سیل برای شرکت‌های هواپیمایی است. اسعدی سامانی گفت: نرخ بلیت پروازها در تعطیلات نوروز افزایش نیافت و بلیت‌ها براساس دامنه نرخ تعیین شده در آذرماه 97 به فروش رسید. تلاش کردیم با تقویت نظارت جلوی بروز تخلف درباره قیمت را بگیریم و خوشبختانه جز تخلف بعضی واسطه‌ها، همه شرکت‌های هواپیمایی در همراهی با مردم و سیاست‌های دولت نرخ بلیت را افزایش ندادند. وی با اشاره به تلاش شرکت‌های هواپیمایی به ادامه فعالیت در این صنعت با وجود فشار تحریم‌ها و مشکلات تأمین ارز، افزود: فشار تحریم دسترسی به قطعات هواپیما را محدود کرده و ارز نیمایی هم با سرعت لازم در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار نمی‌گیرد. /ایرنا

مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی به مردم خواهد رسید

محمدباقر نوبخت: اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ندهیم، افزایش قیمت مضاعف به کالا فشار می‌آورد که قطعا جلوی آن را می‌گیریم. در ستاد اقتصادی با رئیس‌جمهور بحث کردیم که شیوه اصلاح شود و این هفته به جمع‌بندی می‌رسد، قطعا مابه‌التفاوت ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ و ارز نیمایی به مردم خواهد رسید و ریالی از آن را در بودجه صرف نخواهیم کرد، اما اینکه به واردکننده بدهیم یا در سازوکاری مانند کالابرگ الکترونیکی و یا صور دیگر باشد، هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. احتمال دارد روی این ۲۵ کالا تدریجی یا قطعی اجرایی شود که هنوز مشخص نیست. نکته‌ای که وجود دارد این است که قطعاً منافع ناشی از اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ برای گوشت و ۲۵ قلم کالا با شیوه کنونی به مردم نمی‌رسد. در حال حاضر برای گوشت این اصلاح رویکرد را اعمال کردیم. /فارس

معاون وزیر: قرار نیست در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت داشته باشیم

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گیری در مورد تامین کالاهای مصرفی ماه رمضان بویژه اقلام پروتئینی و لبنیات را مهمترین دستور جلسه امروز ستاد تنظیم بازار اعلام کرد و گفت: قرار نیست در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت داشته باشیم. عباس قبادی توضیح داد: در جلسه امروز، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت مرغ را 12 هزار و 300 تومان اعلام کرد که مورد قبول اعضا قرار نگرفت و قرار شد برای پیشگیری از افزایش قیمت مرغ، عرضه افزایش پیدا کند. وی تاکید کرد «قیمت ها در سایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درج شده و بهای مرغ همچنان 11 هزار و 500 تومان است. اکنون وزارت جهاد کشاورزی روزانه 1250 تن مرغ در میدان اصلی شهر تهران توزیع می کند و در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز مرغ توزیع می شود». قبادی یادآوری کرد» قیمت گوشت اکنون 90 هزار تومان است. بهای پیاز نیز بعد از ممنوعیت صادرات کم شد و بیش از این هم کاهش پیدا می کند. به گفته وی، «طبق گزارش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت گوجه در خرده فروشی ها حدود 6 هزار تومان است». این مسئول از تصمیم ستاد برای «توزیع گسترده شکر» در ماه مبارک رمضان خبر داد و عنوان کرد: مجموعه وزارت جهاد کشاورزی گزارش های مختلفی را درباره تامین و توزیع مواد پروتئینی برای ماه مبارک رمضان ارائه کرد. معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: البته در مورد تأمین شکر، مواد خوراکی مثل زولبیا و بامیه گزارش های مختلفی ارائه شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۴
همش مسئولان و مردم و خود امریکا صحبت از تحریم می کنند. تحریم فقط پرت کردن حواس است. امیدوارم قیمت دلار به 40 هزار تومن یا بیشتر برسد. انقدر گران شود که دیگر حتی با اختلاس هم نتوان سرمایه 95 درصد ملت ایران به خارج و همین امریکا و اروپا اورد. ان 95 درصد مردم ایران را بهانه کردند تا دلار ارزان در اختیار ان 5 درصد قرار بگیرد. مگر شوخی است. الان شاید ایرانیان داخل ایران باور نکنند ولی در برخی خیابانهای شهرهای امریکای شمالی و اروپا و استرالیا و ... انقدر صرافی ایرانی باز شده که در یک خیابان که طول ان اندازه خیابان فردوسی هست از خود خیابان فردوسی تهران تعداد صرافی ایرانی با دکوراسیون و امکانات و تبلیغات عالی بیشتر است. فاجعه است. ما که چند ده سال است اینجا هستیم اصلا سابقه ندارد که نه تنها در مورد ایران بلکه در مورد هیچ کشوری حتی کشور میزبان اینقدر صرافی ببینیم. حتما انقدر مشتری زیاد دارند که کرایه های چند هزار دلاری در ماه و دفتر ودستک و پرسنل و ... برای انها می صرفد. تعداد سوپر مارکت ایرانی ممکن است دو یا سه تا باشه ولی در همان محدوده 50 تا صرافی هم بیشتر است. خلاصه متاسفانه هر چند همیشه این فرار و غارت سرمایه ملت ایران تحت عنوان دلار ارزان و حمایتی در چند ده سال گذشته بر قرار بوده ولی در این چند سال اخیر کولاک کرده. برخی دانشجویان ایرانی را می بینی که همه بنز و لکسوس و بی ام و دارند و شهریه های چند ده هزار دلاری را می پردازند و همه هر سال چند بار به ایران سفر می کنند واگر کار یا درامدی در اینجا داشته باشند ما را هم خبر کنید. دولت که معلوم است نمی تواند این روند را متوقف کند. فقط امیدوار باشیم هر چه زودتر انقدر قیمت بالا برود که دیگر حتی مدیران نجومی بگیر هم نتوانند این چنین سرمایه ملت ایران را با دلار ارزان به بانکهای غربی پمپاژ کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
خودت چطوری رفتی اونجا؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
چهارشنبه ۲۱ فروردین
سکه دوباره جلونشینی کرد !
الان ۵۰۳۸۰۰۰ تومانه
دلار ۱۴۴۰۰
ناشناس
| China |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
کلا مردم می‌دانند که هرگاه مسئولین راجع به ارزانی و یا بلا نرفتن قیمتها صحبت میکنند، حتما قیمتها بالا خواهد رفت
برخی در ایران اصلا با فرهنگ و کارکرد حاکم بر غرب و امریکا اشنا نیستند. مثلا در مورد دادن ویزا و سختگیری غیر ممکن است که امریکا یا هر کشور غربی دیگری حضور فرزندان مقامات ایرانی و ثروتمندان این کشورها که معمولا دارای ارتباطات ویژه با بخشهای سیاسی و دولتی هستند یا هر کشور جهان سوم دیگری را ممنوع کند. حتی این کشورها غربی در یک رقابت عظیم با هم قرار دارند تا هر چه بیشتر فرزندان خانواده های مقامات و ثروتمندان چینی و تایوانی و کره ای و ونزویلایی و ترکیه و روسیه و عربها و... را جذب کنند تا سرمایه پدران انها را جذب کرده باشند. از انطرف این برای امریکا استفاده دو سویه دارد. هم سرمایه به شهرهای امریکا و اروپا و کانادا سرازیز می شود و هم از طرف دیگر تمام هدف سیاسی امریکا از این تحریمها و فشارهای سیاسی و اقتصادی و درگیری های منطقه ای و... بالا بردن هزینه برای دولت ایران است. هر اندازه امریکا بتواند نشتی سیستم را افزایش دهد هم خود ثروتمند تر می شود و هم سیستم اقتصادی این کشورها را ضعیف تر میکند. اگر امریکا ویزا صادر نکند یعنی این فرزندان باید در ایران بمانند و پدران انها دلیل و بهانه ای برای ارسال شهریه ها و سرمایه های نجومی ندارند و این سرمایه برای ایران باقی می ماند. اگر واقعا می خواهید امریکا و غرب را خلع سلاح کنید باید خود ایران و مجلس ایران و رئیس مجلس ایران قانون سه فوریتی بگذراند که همه خانواده های مسئولان و مدیران ایرانی و فرزندان انها اجازه سفر و تحصیل و زندگی در کشورهای دشمن که نیروی نظامی ما را تروریست اعلام می کنند ندارند! ...
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت چه لزومی است که از الان شعار افزایش یا کاهش قیمت بدهید این چه معنی می دهد...؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
معاون بازرگانی چکاره است ؟ بازار ایران را دلالها می گردانند .
یعنی واقعا این مسئول محترم خجالت نمی کشه با افتخار اعلام میکنه قیمت گوشت 90 هزار تومانه یا قیمت گوجه در خرده فروشی ها 6 هزار تومانه؟
مگه درآمدها 2 برابر شده که با قیمت های دو برابر فکر میکنن شق القمر کردن و قیمت ها رو کنترل کردن؟
تازه قیمتها در سطح شهر بالاتر از این ارقامه و این ارقام نرخ های مصوب هست که به دلیل نبود (نبود!) نظارت، هیچ خرده فروشی به اون اعتنا هم نمیکنه
همه میدونن وقتی یه مقام مسئولی میگه قیمت بالا نخواهد رفت، قطعاً قیمت بالا خواهد رفت!
آقای معاون وزیر .تا حالا که گرانی امان مردم را بریده.میگویید ماه رمضان قرار نیست اجناس گران بشه یعنی بقیه سال ۱۱ماه همه اجناس گران بشه واین ماه نه؟
قرار نیست برای ماه افزایش قیمت داشته باشیم یعنی اینکه بعد ماه رمضان قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند. شما مردم رو فراموش کرده‌ و هنوز هم مشغول شعار دادن هستید.
اینکه میگه( معاون وزیر)قرار نیست در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت داشته باشیم من حواسم جمع میشه که زودتر خرید ماه رمضان رو انجام بدم!
می ترسیم با گرانی و بی انصافی دلالان زالو صفت در رمضان المبارک مجبور شویم خیلی از چیزها را برخود حرام کنیم (کالا هست پول نیست)
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
الان هم برای اکثریت مردم همه چیزحرام است
نون وچای شیرین میخورند
شماهاهم به زودی به مامیپیوندید
جناب معاون وزیر بازرگانی
مگر سلاطین مختلف کالاها و خدمات باشما در مورد افزایش وکاهش قیمت ها هماهنگ میکنند؟ لطفا دلایل فاصله شدید درآمدها باقیمت ها را توضیح دهید.
قرار نیست در ماه رمضان قیمت ها افزایش یابد! صرفاً قرار نیست: یا قبل از ماه رمضان به اندازه کافی افزایش می یابد یا بعد از آن یا اگر هم افزایش یافت که خب یافته است!
اخوی نظر اعضای شما راجع به قیمت مرغ قابل احترام است اما مهم قیمت بازار عرضه و تقاضاست راجع به گرانی عمومی هم به همین صورت است
متاسفانه مسئولین و مقامات الفبای ابتدایی اقتصاد را هم نمیدانند که در بازار با دستور و فرمایش قیمتها تعیین نمی شود بلکه میزان تقاضا و پتانسیل عرضه است که قیمت نهایی را تعیین میکند.
سکه از۵ میلیون عقب نشینی کرد وشد ۴۹۹۹۹۹۹ تومان !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
امروز چهارشنبه دوباره جلونشینی کرد و50038000 تومان شد
زمان احمدي نژاد هم گفتين يارانه ميديم مردم افزايش قيمت رو متوجه نشن .
آقا نميخوايم مستقيم بهمون پول بديد دست به قيمت ها نزنيد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
عریز مگر نمی خواهید به سمت جهانی بریید خوب باید قیمت ها اصلاح شود و دررامد شما هم بالاتر رود
منظورش اینه بعد ماه مبارک تورم داریم؟
-اگر قرار نیست در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت داشته باشیم اونوقت قراره چی داشته باشیم؟
-این افزایش قیمت رو حد اقل امسال از ما نگیرین . بزارین بالاخره یک چیزی گیروم بیاد.
سکه ۶۰۰ هزار تومن رفت بالا ۲۰۰ تومن ارزون شد اسمش رو گذاشتید عقب نشینی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
میخوادگران بشه یانشه
ماکه کل سال راروزه ایم
برای چهاردرصدیهاهم فرقی نمیکنه گران بشه یانه
معاون وزیر: قرار نیست در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت داشته باشیم
اصولا براي قرار بر گراني يا ارزاني بايد برنامه ريزي انجام داد، شما كه هيچ برنامه اي نداريد ، استفاده از قرار است يا قرار نيست خطاي محض است. شما بايد منتظربمانيد ببينيد چه اتفاقي مي افتد بعد اعلام كنيد
همین کشورای دوروبر خلیج فارس شما نگاه کن به خاطر ماه رمضان کاهش قیمت های محسوس دارن .اونوقت اینجا تازه اعلام میکنه که افزایش قیمت نداریم .یکی از همین کشوراها عربستانه که در تمام فروشگاهای مواد غذایی پنجاه درصد تخفیف میدهن .اونوقت دولت ما دنبال پر کردن راه های مختلف برای گرون کردن اجناسه
شق القمر می کنین واقعا" . مگه با این قیمت ها مردم قدرت خرید دارن؟ حالا گرون بشه دیگه مملکت گل و بلبل میشه
اقا تا در این کشور رانت است و مداخله بانک مرکزی است و جلوی تجارت و کسب و کار و صنعت را گرفته اند و تا زمانی که صنعت هیچ کاره است و تا زمانی که ارز ازاد نباشد و اجناس متعادل نباشد همین بدبختی هست
دیشب بالای ۵ میلیون بود سکه ان وقت از ۷ صبح امروز از ۵ میلیون کمتر شد؟
بازی با اعداد شده بازار طلا.
این قدر حساسیت را روی خودرو داشنه باشید تا شرکتهای خودروساز داخلی خودروهاشون را ارزان کنند .
تمام خودروهایی که با تاخیر دادند شب عید را کارت ان را ۹۷ صادر کردند تا مردم ادب شوند و دیگر در این شرکت ثبت نام نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
تازه ایشان مدام میگوید سکه ۵۷۰ هزار تومان حباب داره در صورتی که اگر ۹درصد ارزش افزوده سکه ۵ میلیونی را حساب کنید چیزی حدود ۴۵۰ هزار تومان میشود که سکه عیارش هم فرق دارد و اصلا عیارش را وارد محاسبه‌نکنید ان وقت سکه ۱۰۰ هزارتومان حبابش میشود که برای یک سکه بهار ازادی این حباب یعنی صفر و ربع سکه و ا نیمه سکه حبابهاشون وحشتناک بالای ۲۰۰ هزار تومان است.
ای مردم باید بدانیم تا رانت بانکی است و تا زمانی که نا نا متعادلی عرضه و تقاضا است هیچ جریان کار روان و قیمت ها متعادل نمی شود . جنس در داخل کشور از کشورهای همسایه گرانتر است . ولی دلار ارزانتر .لذا واردات کالای اساس تولید هم ممنوع و نیازهای خانوارها همچنان بدون دست رس. و تنش روحی و رواانی خانوار ها روز به روز بیشتر می شود. بازار کار هم قفل شده ...
ای مردم باید بدانیم که ارز ارزان برای کسانی خوب است که در خارج تفریح .ساخت و ساز .اموزش و... دارند و این مال همان افراد پولذار است . لذا با این نامدیریتی و ارزان فروشی سرمایه ملت همه مردم ورشکست شده اند . بجای هزینه ارز برای تولید و سرمایه گذازی به اقایان ارز ارزان تحویل می دهند تا ببرند و هیچ چیزی نیاورند و یا اگر اجناس و صادارات هم داریم باز هم ارز را وارد نمی کنند چون واقعا این ارز ایران برای همه ایرانی خارجی یک سرمایه مفت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
احسنت.تحلیل زیبا و درستی است هر چند الان دوباره یکسری می ایند زیر کامنت شما مینویسند چه قدر دلار خریدی و میخواهی چندی بفروشی در صورتی که در کلان و میلیارد دلار نگاه کنید دلار ارزان یعنی پول مردم را مفت دادن دست عده ای خاص و ایجاد ثروتهای
. باد اورده برای انها.
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
درست است
مشاور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
می فهمی چی داری میگی دلار ارزان یعنی برای همه و گرانی دلار یعنی مصیبت برای همه دلار ارزون شه اصلا اونی که میخواد بره خارج بره خوش باشه منم ایران راحت و ارزان زندگی کنم
به تدریج یاد گرفته ایم که هر مسئولی حرفی زد آن را برعکس کنیم و شدت آنرا حداقل دو برابر کنیم. شما رو به هر کسی که دوست دارید قسمتون می دم شخصیت مردم رو به سخره نگیرید. مردم ما در مقایسه با مردم سایر کشورها خیلی بیشار به مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور اشراف دارند. همه ما می دونیم بیشتر مسئولین درد بی پولی ندارن. می دونیم با درآمدهایی که دارن اصلا حس نمی کنن نگاه فرزند به دست خالی پدر یعنی چه؟ اینکه فلان جنس گرون میشه یا نمیشه به ما صدمه می زنه. اونی که می تونه از طریق رانت و آشنایان و فک و فامیل از سفره مردم بر می داره و می بره ...
جناب معاون صنعت انتظار دارید قیمت ها بازهم افزایش یابد ؟!....
صندوق بین‌المللی پول: نرخ تورم ایران ۲۹.۶ درصد
علاوه بر خودمان داریم دنیا را نیز با عدد سازی فریب می دهیم
چرا سازمان آمار تورم واقعی را اعلام نمی کنه تورم بالای 200 درصد هست
اگر با خرید خودرو در روسیه ناراحتیید بروید اونجا یاد بدهید
وقتی یه مسول دولتی میگه قرار نیست افزایش قیمت داشته باشیم آدم بیشتر نگران میشه...
سکه 1.5 میلیون تومنی چند وقت پیش حتی از مرز 10000000 تومن هم عقب نشینی کرده چه برسه به 5000000 میلیون تومن. کجای کارین؟ چرا اینقدر بی یاطلاع هستین شما ها؟
من مجردم و تنها زندگی میکنم و دیروز رفتم کمی برای خودم خرید کنم واقعا برق از چشمام پرید. سیب زمینی کیلویی شش هزار تومن. گوجه پنج هزار تومن. بادمجان پنج هزار تومن. پیاز سیزده هزار تومن. روغن یک لیتری هشت هزار تومن. یرنج پنج کیلویی معمولی هشتاد هزار تومن.چای کیلویی پنجاه هزار تومن. گوشت که توانم نرسید بخرم. مرغ هم کیلویی پانزده هزار تومن. آقای وزیر دیگه برای ماه رمضون چی قراره گرونتر بشه؟ متاهل ها و بچه دارها چطور زندگی رو میچرخونن ؟
هروقت مسئولی اعلام کردند افزایش قیمت نداربم 100درصد قیمتها افزایش خواهدنمود
یه جوری گفته قرار نیست افزایش داشته باشیم ک انگار یه برنامه ریزی کلان مدیریتی اقتصادی ترتیب دادن برای رمضان!!!
داداش دیگه گوشت 130 هزار تومنی که هنر نیست دستوری نشه 135 تومن! هر وقت تونستی قیمتشو تو این ماه بکنی 60 تومن بیا جلو دوربین سینتو با افتخار بده جلو بگو کاهش قیمت دادیم با برنامه ریزی!
قیمت ها که قراری نیست معاون وزیر!!!!
صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران را برای سال جاری میلادی منفی ۶ درصد پیش بینی کرده است یعنی اقتصاد ایران نه تنها پیشرفت نمی کند بلکه با سرعت وحشتناکی در حال کوچک شدن است ...
هموطنان عزیز
به خبری که هم اکنون بدست من رسیدتوجه بفرمایید
سکه عقب نشینی کرد
آقا این علم اقتصاد پدر مارو درآورد اول میگه پول دست مردم ندید تورم بوجود میاد بعد که دست مردم خالی شد تورم هم میزند بالا آخه این چه علمیه که فقط در خالی کردن جیب مردم نقش داره و دولت پشت اون قایم میشه؟ بابا جون اینهمه یارانه ارز که به کالاها و واردات میدید و به یغما میره وچیزی دست مردم رو نمیگیره بدید به خود مردم قیمت‌ها و آزاد کنید لا اقل ازین رانت بازیها خلاص میشیم حالا هی بگید علم اقتصاد اجازه نمی‌دهد
2
دوستان شما میدونید روغن جامد چرا کمیاب شده؟
گرانی به قرار و مدار بود و من نمیدونستم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومان برای روغن چای حذف خواهد شد و کمبود آب کالا بخاطر عدم عرضه به بازار و بالا بردن قیمتها است دلالان در
بازار بیکار ننشستند ظاهر آنها را در ایام سوگواری نبینیند
با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی اجناسی مثل چای روغن افزایش مجدد خواهند داشت
صندوق بین المللی پول همون اماری رو که بانک مرکزی میده در کنار امار بقیه کشور ها انتشار میده
مردم رو با رنگ و لعاب دادن به تیترها فریب ندید
چه‌عجب‌آقای‌وزیر‌اعتراف‌کرد‌که‌افزایش‌قیمت‌ها‌کار‌خود‌دولت‌است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار