بازدید 17033

پلدختر را آب برد، خواب نبرد!

دکتر اسکندر صالحی
کد خبر: ۸۸۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۷ 08 April 2019

هجوم سیلاب به پلدختر چندان سهمگین و سریع بود که شهروندانش نتوانستند خود را برای میزبانی ازین مهمان بی‌حوصله مهیا سازند. سیلاب آمد و زد و ویران کرد و برد و مردم جز تماشا هیچ نتوانستند. حالا بر ما معلوم شد که دل بسته داشتن به خانه و آشیانه همه نه از جنس تعلق خاطر داشتن به دنیای مادی که از قضا بیشتر از جنس تعلق خاطر داشتن به خاطرات عزیزی‌ست از جنس مهربانی مادربزرگ و مادر و خواهر و بزرگواری پدربزرگ و پدر و برادرست. و سیل آمده بود که نشانه‌های همه این تعلقات را ببرد و برد!

بزرگترین خانۀ دنیا ذره‌ای از صفای آن خانۀ کوچک و ساده‌ای را ندارد که سال‌های سراسر عاطفی خردسالی را چشم به چشمان غمخوار مادربزرگ و مادر و خواهران باز کرده‌ای و شب‌ها به هوای آنان به آن بازگشته‌ای و ….

و سیل به پلدختر آمده و همۀ گذشته را بی‌خیال و خونسرد برده‌ست و هیچ نگفته‌ست که آن زودپز قدیمی دیگر هیچ ارزش مادی ندارد؛ اما جهاز همسری و مادری بوده‌ست یا این زودپز جدید که ارزش مادی دارد و جهاز دختری از جهان رویاهاست. قدیم و جدید، مادی و معنوی، سیل جهاز همۀ زنان و دختران پلدختر را یک‌جا با خود برده‌ست و مردمی این را فقط تماشا توانسته‌اند کرد تا خاطره‌ای بسازند هولناک!

سیل بی‌خبر آمد به پلدختر. به مردم البته با بلندگو گفته بودند، اما خبر آن‌چنان سهمگین بود که نمی‌شدش پذیرفت. این است که گویی بی‌خبر آمد. آن‌قدر بی‌خبرانه که وقت نشد مردم خود را مهیای پذیرفتن آن کنند. این خبر فقط دست به دست سیلاب داد تا ذهن پلدختر را مثل شهرش به هم بریزد. سیل آمد و پلدختر و پلدختری‌ها را با خود برد. اما این نه پایان ماجرا که تازه آغاز آن است!

مردمان پلدختر، مثل بقیۀ فرزندان زاگرس با طبیعت سال‌ها سده‌ها لحظه‌لحظه زندگی کرده-اند و پابه‌پای آن روزگار گذرانده‌اند. این‌بار طبیعت به آنان شوک هولناکی وارد آورد. اما نه به دشمنی که از سر مهربانی و مادری. و فقط یکی‌دو روز لازم بود تا فرزندان پلدختری طبیعت زاگرس خود را بازیابند و همۀ آنچه را که طبیعت به آنان داد دریابند.

یکی دو روز کافی بود تا پلدخترِ فردا سر بلند کند و این تازه آغاز دورۀ دیگری از تاریخ این شهر است. حالا لحظه‌ای نیست که اطلاعیه یکی دیگر از شهروندان پلدختر را در شبکه‌های اجتماعی با اسم و رسم و آدرس و شماره تلفن نبینی که امکانات و دانش و کسب و کار خود را مجانی برای ارائۀ خدمات به همشهریانش آگهی نکرده باشد. مردمی که خانه و کاشانۀ خود را از دست داده‌اند، خود را و مشکلات خود را فراموش کرده‌اند و دغدغۀ همسایه و همشهری خود را دارند. و مگر کمالی که ادیان الهی و مکاتب انسان‌ساز می‌گویند چیزی غیر از این است؟

غرور و عزت پلدختر اکنون می‌تواند الگویی باشد برای همۀ ما، همه آنهایی که خود را در روزمرگی‌ها گم کرده‌اند و هروله‌کنان از خویشتن خویش دور و دورتر می‌شوند. اکنون پلدختری‌ها در کنار هم‌ولایتی‌های حافظ و سعدی و ملاصدرا، شیرازی‌ها، و بقیۀ هم‌وطنان نجیب و بزرگوار سیل‌زدۀ ما در شمال و جنوب ایران، پیشروان ما هستند به سوی «خودیتِ» خودمان. ما که روزی عاشق گمنامی خدمت بودیم و حالا همه شومن شده‌ایم.

به استقبال پلدختر عزیز و مغرور برویم. این شهر می‌تواند ما را به ما برگرداند، ما را از نو بسازد! بیش از آن که مردم نجیب پلدختر به یاری ما نیازمند باشند، این ماییم که نیازمند یاری ایشانیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
متن خوبی بود از معدود متون خوب بود ، فقط همه اینا رو گفتید میشه بگید ما مردم دقیقا چجوری کمک کنیم؟ کالا بفرستیم پول بفرستیم یا خودمون دست بکار شده بیل بخریم بیاییم اونجا لطفا درست اطلاع رسانی کنید تابناک عزیز
؟؟ مسیولین را بگویید مسیولیت خویش را انجام دهند و سهر آباد جایگزین بسازند
یه چکمه به ساکنین بدین. گدا پروری هم حدی داره
امید است مسئولان برای مردم بی ریای این شهر آستین همت بالا بزنند! کمکهای مردمی مُسکّن موقتی است که دوره کوتاهی را تسکین میدهد!
از كي تا حال ويران شدن خانه و كاشانه و زير گل رفتن زندگي خنده دار شده كه اينا با خندان هستن؟
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
لر مثه تو مادیات واسش مهم نیست.نصف شهر خونه و مغازشون رو آب برد.ولی جونشون که سلامت باشه بقیه مهم نیست
گلناز
نشنیدی خنده تلخ من از گریه غم انگیز تره
کارم از گریه گذشته به همین می خندم
ممنون ازتابنا‌ک بخاطر متنش
بسیار مطلب خوبی بود افرین به این همدلی و مهربانی اگر این مهربانی ادامه داشته باشد همه چیز زندگی مان خوب و زیبا میشود
عجب متنی بود ، ایول
این متن عالی بود احسنت بر شما
همو بهتر که یادگار فقر و بدبختی رو برد . من خودم زاگرسیم . همه در فقرند
اینی که نوشتی از نفهمیته !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها