بازدید 6827
۶

وزارت بهداشت به محصولات تراریخته اجازه تولید نمی‌دهد

معاون وزیر بهداشت گفت:هر اقدامی که منجر به تغییر بافت و ژنتیک محصولات کشاورزی بشود از نظر وزارت بهداشت ممنوع است و این وزارتخانه اجازه نخواهد داد که اینگونه محصولات در کشور تولید یا مصرف شود.
کد خبر: ۸۸۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴ 02 April 2019

به گزارش خبرگزاری فارس، موضوع محصولات تراریخته در یکی دو سال گذشته بسیار جدی شده و به رغم اینکه مخالفان زیادی برای مصرف و واردات آن در داخل کشور وجود دارد اما برخی تلاش می‌کنند تا مصرف و حتی تولید محصولات تراریخته را در داخل کشور رواج دهند این در حالی است که گزارش‌های زیادی وجود دارد که مصرف محصولات تراریخته در کشورهای مختلف بیماری‌های مرگباری را ایجاد کرده است. 

سالانه حدود 5.5 میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود  و بدون اینکه برچسب تراریخته روی آن نصب شود به مصرف جامعه انسانی می‌رسد، در این مدت وزارت بهداشت که متولی اصلی سلامت در جامعه است هیچ موضعی را اعلام نکرده بود.

با علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت گفت‌وگویی انجام دادیم. 

وی در پاسخ به اینکه موضع وزارت بهداشت درباره مصرف محصولات تراریخته در کشور چیست، گفت: تعریف محصولات تراریخته متفاوت است و در داخل کشور همه آن را به عنوان دستکاری شده ژنتیکی مطرح می‌کنند اما تعریف ما این است هر اقدامی که منجر به تغییر بافت و ژنتیک محصولات کشاورزی بشود از نظر وزارت بهداشت ممنوع است و این وزارتخانه اجازه نخواهد داد که اینگونه محصولات در کشور تولید یا مصرف شود. 

به گزارش فارس، صحبت‌های این مسئول ناظر به اصلاح ژنتیک و یا دستکاری ژنتیک است، اصلاح ژنتیک در گیاهان طی یک فرایند حدود سیزده سال انجام می‌شود و یک بحث کاملا علمی و پذیرفته جهانی است و هیچگونه آسیب و خطری برای سلامت ندارد اما موضوع تراریخته که امروزه مخالفان زیادی دارد همان دستکاری شده ژنتیکی است که در شرایط آزمایشگاهی انجام می‌گیرد و به گفته بسیاری از کارشناسان برای سلامتی مضر است. 

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه آیا وزارت بهداشت درباره طرح اخیری که به امضای سازمان محیط زیست درباره تولید محصولات تراریخته در داخل رسیده نظر مثبتی دارد،‌گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد که مفاد این طرح اصلاح شود و پس از آن در صورتی که محرز شود برای سلامتی ضرر ندارد تایید خواهد کرد. 

رئیسی در عین حال تاکید کرد: وزارت بهداشت با هر طرحی که بخواهد ژنتیک محصولات را دستکاری کند مقاومت خواهد کرد. 

به گزارش فارس، قرار بود وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست درباره تولید محصولات تراریخته نظر بدهند که ظاهرا سازمان محیط زیست آن را تایید کرده و وزارت بهداشت هم درخواست اصلاح طرح را داده و وزارت جهاد کشاورزی در انتظار تایید آن دو مانده است. در صورتی که این سه نهاد این طرح را تصویب کنند کشت تراریخته در داخل انجام خواهد شد در حالی که معماهای زیاد و هزاران سوال درباره خطرآفرین بودن اینگونه محصولات برای جامعه انسانی همچنان بی‌پاسخ مانده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
تولیدات تراریخته، توطئه دولتهای آمریکا و انگلیس است و با ترفندهای گوناگون به همه کشورهای جهان تحمیل می کنند در ایران سالهای است علاوه بر ورود از خارج، دولت داخلی آنها غوغا می کند! خیار، گوجه، پیاز، پرتقال، سیب، هندوانه و بسیاری از تولیدات دیگر همه تراریخته است و اثری از محصولات طبیعی این محصولات در ایران وجود ندارد!
پاسخ ها
علی کرمی
| Netherlands |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
: خیار، گوجه، پیاز، پرتقال، سیب، هندوانه و بسیاری از تولیدات دیگر همه تراریخته است و اثری از محصولات طبیعی این محصولات در ایران وجود ندارد قسمت اول درست است ولی این قسمت که فرموده ان درست نیست هیچکدام از میوه ها صیفی جات و سبزی جات و حبوبات تولید داخل تراریخته نیست دقت شود که اطلاعات اشتباه داده نشود فقز موارد زیر تراریخته است که تماما وارداتی است ذرت، سویا، گلزا، کانولا، پنبه و روغن های نباتی البته گروه توسعه دهنده گان تراریخته قصد جدی دارند لاوه بر افزایش واردات تراریخته کشاورزی و کشت تراریخته را با کشت گسترده پننه تراریخته و سپس ارقام دیگر در سال انجام دهند که باید جلو آن گرفته شود
سلام بسیار خوشحالیم که پس از به وزارت نشستن آقای نمکی مطالب جدیدی از ایشان و معاونانشان می شنویم گفته اول از خود وزیر جدید بود که فرمود ما نه موافقیم نه مخالف فعلا این گام اول خوبی است هر چند فرمودند به دانشگاه های علوم پزشکی سپرده ایم موضوع را بطور علمی تحقیق کنند که ما یاد داشتی نوشتی با توجه به اینکه بودجه دانشگاه ها را سازمان برنامه و بودجه است موافق تراریخته است آیا این بودجه را فقط به طرفداران تراریخته خواهد داد مانند آن ماجرای عجیب و مسئله دار بررسی سلامت برنج تراریخته توسط خود تولید کنندگان برنج تراریخته؟؟ یا به اساتید منتقد نیز به همان اندازه بودجه خواهند داد تا بررسی کنند؟ ال از معاون وزیر بهداشت می شنویم که اجازه تولید مصولات تراریخته را نمی دهیم که خبری خوشحال کننده است هر چند کاش ایشان در مورد مخالفت با واردات هم صحبت می فرمودند. ولی وقتی به جزئیات وارد می شویم در مورد تعریف مواردی هست که مشخص نیست نظر ایشان مصولات اصلاح شده است یا تراریخته زیرا می فرمایند: تعریف محصولات تراریخته متفاوت است و در داخل کشور همه آن را به عنوان دستکاری شده ژنتیکی مطرح می‌کنند اما تعریف ما این است هر اقدامی که منجر به تغییر بافت و ژنتیک محصولات کشاورزی بشود از نظر وزارت بهداشت ممنوع است و این وزارتخانه اجازه نخواهد داد که اینگونه محصولات در کشور تولید یا مصرف شود؟ حال این دو چه تفاوتی دارند؟
آیا منظور ایشان از اصلاح ژنتیک همان اصلاح نباتات بدون دستکاری ژنی است؟ و تراریخته را همان دستکاری ژنی با روش های مهندسی ژنتیک و وارد کردن ژن بیگانه به ژنوم گباه می دانند؟ چون آنچه اینک قصد دارند در کشور کشت کنند همین نوع تراریخته است. حال باید دقیقا از ایشان سوال فرمود روشن تر بفرمایند منظورشان کدام یک است. به هر حال امیدواریم وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی هم واردات را منع کنند و هم کشت و تولید را.
ما آماده ارائه تعاریف دقیق به معاون محترم وزیر هستیم.
نظر سنجی های متعدد نشان می دهد 97 درصد مردم ایران تمایای به وارداتف کشت و مصرف تراریخته ها ندارند بنابراین به دولت و کشاورزان توصیه می شود مصولات سالم و ارگانیک کشت کنند و از مصرف بی رویه سموم شیمیایی و کشت تراریخته پرهیز کنند تا سلامت به جامعه برگردد.
سلام نکته بسیار مهمی که در مورد نگرانی جامعه جهانی و مردم ایران در مورد تراریخته ها وجود دارد این است که هرچه آگاهی جامعه ارتقا پیدا می کند بیشتر تمایل به محصولات سالم و ارگانیک دارند و از مصرف تراریخته ها پرهیز می کنند. مخالفت مردم جهان با تراریخته ها به کمپین های بزرگ و شکایت های گسترده به دادگاه ها علیه کمپانی های تراریخته رسیده که بر اساس خبر جدید 11 هزار شکایت تا کنون در آمریکا ثبت شده. اروپا که بطور کلی کشت تراریخته را ممنوع و در واردات نظارت شدید و برچسب زنی اجباری است. در کشور ما نیز خوشبختانه پس از 5 سال اطلاع رسانی گسترده توسط دانشمندان برجسته و مستقل در مورد خطرات تراریخته ها جامعه بسیار خوب آگاه شده و خوشبختانه با مصوبه مجلس واردات و کشت و مصرف ممنوع شده مگر با مجوز و دولت موظف به اطلاع رسانی شفاف و برچسب زنی شده که خوشبختانه از مهرماه وزارت بهداشت برجسب زنی را اجباری کرده که در حال انجام است اما به نظر می رسد برخی شرکت ها که متوجه عدم تمایل مردم به تراریخته ها شده اند این قانون را پس از مدتی رعایت نمی کنند که باید شدیدا نظارت و برخورد شود. اینک نیز پویش ملی #نه_به_تراریخته راه اندازی شده که تا کنوه 71 هزار نفر عضو شده اند
می بخشید الان این بیسکوییت های جو ...که روی همش بر چسب تراریخته زده شده و در داخل تولید می شه هم جزو توظئه آمریکا بهدحساب میاد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی