بازدید 7642

آقاپور: ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌های منجمد در پرونده‌های قضایی وجود دارد/ کاظمی: اگر قرار باشد بانک‌ها سود نجومی دریافت کنند، تولید همچنان ورشکسته می‌ماند.

در پی نامگذاری سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید»، رؤسای سه قوه و تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی دیگر از چهره‌ها و مسئولان سیاسی کشور در این باره نظریاتی را مطرح کرده اند.
کد خبر: ۸۸۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹ 31 March 2019

در پی نامگذاری سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید»، رؤسای سه قوه و تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی دیگر از چهره‌ها و مسئولان سیاسی کشور در این باره نظریاتی را مطرح کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ رهبر انقلاب پس از تحویل سال در پیامی به ‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸، سال جدید را سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند. همچنین رهبری عصر اولین روز سال نو در جمع زائران حرم رضوی، سال ۹۸ را «سال فرصت ها» خواندند و با تأکید بر اینکه تحقق شعار امسال یعنی «رونق تولید» موجب ایجاد تحول در بخش های مختلف، افزایش اشتغال، حل مشکلات معیشتی، اصلاح نظام بانکی، افزایش ارزش پول ملی و توازن بودجه ای خواهد شد، فرمودند: معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی «سال فرصت‌ها» و «سال امکانات و گشایش» برای ملت ایران خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم بررسی طرح های مقابله با تحریم و اجرای آنها گفتند: نباید از تحریم ها بنالیم و از تحریم‌کننده‌ها یعنی آمریکا و اروپا توقع زیادی داشته باشیم.

در همین زمینه نمایندگان مجلس اظهارنظرهای گوناگونی داشتند. بیشتر نمایندگان راه خروج از بحران اقتصادی را توجه به موضوعرونق تولید می دانند و تأکید دارند که رونق تولید، تنها راه حل است که کشور باید به سوی آن حرکت کند.

در همین زمینه، معصومه آقاپورعلیشاهی، با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۸ از سوی رهبری بیان کرد: تنها راه کشور در سال ۹۸ برای نجات از بحران اقتصادی، رونق تولید است که در این خصوص باید بیشتر به تولیدات غیر نفتی توجه شود. نباید فکر کنیم گزینه‌های متفاوتی برای خروج از این بحران وجود دارد، رونق تولید تنها راه حل است که کشور باید به سوی آن حرکت کند.

وی افزود: ما شاهد تهدیدها و بحران‌های مختلفی بودیم که در شرایط فعلی می‌توانیم به عنوان فرصت به آن‌ها نگاه کنیم، هرچند این بحران‌ها موجب شد ارزش پولی ما کاهش پیدا کند و به اقتصاد کشور آسیب‌هایی وارد شود، همین تهدیدها می‌تواند مزیت نسبی برای تولید کنندگان داخلی باشد تا بتوانند بازارهای همسایه و اروپایی را شکار کنند.

آقاپور تصریح کرد: در کنار توجه به بازارسنجی و نیازسنجی دقیق برای صادرات کالا به این کشورها، افزایش کیفیت کالا و دستیابی به استانداردهای مورد نظر این کشورها از موضوعاتی است که باید بسیار در این حوزه اهتمام ورزیده شود. در سالهای ۱۹۹۵ و ۱۹۹۸ میلادی با فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، بازار کشورهای شمالی در اختیار ما قرار گرفت؛ اما ما در آن زمان، نه تنها نیازسنجی دقیقی از بازار نداشتیم، بلکه کیفیت کالاها را به استانداردها نرساندیم و این بی توجهی‌ها موجب شد، فرصت بازارهای این کشورها را از دست بدهیم؛ بنابراین، این تجربه نباید دوباره تکرار شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: هم مجلس و هم دولت باید در زمینه پرداخت یارانه به تولیدکنندگان اهتمام ورزند. تولیدکننده ای که یارانه نگیرد، مجبور به کاهش کیفیت و افزایش قیمت خواهد شد. یارانه واقعی باید به تولید پرداخت شود، ولی ما یارانه را به مصرف کننده نهایی پرداخت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: قوه قضائیه باید به این موضوع توجه کند که طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌های قضائی موجب خواهد شد که بازار و موقعیت تولید یک تولید کننده به خطر بیفتد. یک آمار غیر رسمی بیان می‌کند که ۱۸۰ هزار میلیارد تومان به صورت سرمایه‌های منجمد در پرونده‌های قضائی بخش اقتصادی وجود دارد. با توجه به اینکه این رقم در پرونده‌های قضایی است، از گردش اقتصادی کشور هم خارج می‌شود. رسیدگی به این پرونده‌های اقتصادی در شعب خاص باید با سرعت بیشتری انجام شود؛ برای مثال یک پرونده باید ظرف یک ماه رسیدگی شود. همچنین باید کارشناسان اقتصادی در دستگاه قضایی مستقر باشند،چون در خیلی از موارد عدم مهارت قضات، موجب طولانی شدن مدت رسیدگی می‌شود.

آقاپور در پایان یادآور شد: در صورتی که به این موارد به خوبی توجه شود، در شش ماه ابتدایی سال، اگر رشد اقتصادی هم نداشته باشیم، سیر نزولی هم نخواهیم داشت. از ملت ایران می‌خواهم فرهنگ مصرف کالای ایرانی با کیفیت را در زندگی خود و تولید کنندگان نیز کیفیت کالا بیشتر از گذشته را مورد توجه قرار دهند.

محمد کاظمی، دیگر نماینده مجلس نیز با اشاره به شعار سال ۱۳۹۸ که از سوی رهبری به عنوان "رونق تولید" نامگذاری شد، گفت: زمینه ساز تحقق این شعار در قدم اول بانک‌ها هستند،چون عوامل تولید مستمر به مسائل بانک‌ها و تسهیلات بانکی وابسته هستند. دولت در این سال‌ها در خصوص حمایت از تولید پیگیری‌های زیادی داشته و بسیار هم شعار داده است، ولی از سوی دیگر، هیچ وجه بانک‌ها با مسأله تولید همراه نیستند. اگر نتوانیم در بحث بانک‌ها جدی اقدام کنیم، در اجرایی شدن شعار سال خیلی موفق نخواهیم بود.

وی افزود: در صورتی که به مسائلی مرتبط به تولید مانند ارائه تسهیلات، وام و ایجاد مقدمات توجه نشود، قطعاً در حوزه رونق تولید و حمایت از تولید به مشکل خواهیم خورد. گذشته از بحث تحریم‌ها، برخی از تولیدی‌ها در بحث تأمین مواد اولیه و در حوزه توسعه ماشین آلات و تجهیز کارگاه‌ها با مشکلاتی مواجه هستند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار کرد: مجلس باید برای تحقق شعار سال ۹۸ که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد، در بحث اصلاح قانون مقررات بانک‌ها قدم اول را بردارد. اگر تسهیلات ارزان در اختیار تولید کننده قرار دهیم تا بتواند واحدهای تعطیل شده را راه اندازی کند، آن زمان می‌توانیم زمینه را برای اجرایی شدن رونق تولید آماده ببینیم؛ اما اگر قرار باشد بانک‌ها با سودهای ۲۴ درصد، ۱۸ درصد و ۳۶ درصد به تولید کننده وام داده و یا تسهیلاتی را با ارقام نجومی در اختیار آن‌ها گذارند، تولید ما که ورشکسته است، همچنان ورشکسته خواهد ماند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱
عزیز اگر قرار باشد بانک سود بالا نگیرد نباید هم سود بالا به سپرده گزار بدهد و برای ندادن سود بالا باید دست از پوپولیسم و پول پاشی در قالب دادن انواع یارانه،افزایش حقوق،کاهش سن بازنشستگی ، کمک به شرکت های ورشکسته دولتی و خصولتی و بزرگ نگه داشتن دولت خودداری کند.
بهترین و پر درامد ترین و بی خرج ترین شغل در ایران سر دفتری میباشد ، ماهیانه 80 تا 150 ملیون در امد و ساعت کاری از 9 صبح تا 14 و بعد از 30 سال امتیازتان را به قیمت 2 میلیارد به قیمت امروز میفروشید.
همه مسیولان هم هوای شما را دارند تا درآمدتان از طریق سند خودرو و ... بیشار شود چون خودشان یا اقوامشان سر دفتر هستند.
اقای عزیز برای مردم عادی سود 20%است گویا جراید را نمی خوانید برای خودشان وام میلیاردی یکدرصد بدون وثیقه که اقساط انهم واریز نمی شود فوقش بعد از بیست سال اگر شکایتی شد اصل مبلغ را برمیگرداند
180 هزار میلیارد تومان عجب رقمی !!!!! خب این مبلغ در کدوم حساب ها نگهداری می شه و سود بانکی این مبلغ که از پول مردمه و به مردم ( صاحبان همان وثیقه ها) تعلق داره کجاست؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
سلام
خدا وکیلی شماها کجا زندگی می کنید؟!
آقای نماینده ؟ اول دویست هزار میلیارد تومان وامهای معوقه را بگیرید ؟ آنگاه برای منافع عده ای شعار بدهید ؟ وامهای معوقه را بنام تولید ،و رونق اقتصادی گرفتند ؟ اکنون پیاز شده کیلویی ۱۵ هزار تومان ، آنهم بخاطر صادر نمودن آن ؟ گوشت قرمز شده ۱۲۰ هزار تومان ، مرغ هم شده ۱۶ هزار تومان ، آیا میشود به اینها گفت تولید کننده ؟ در صورتیکه قیمت هرکدام از این اقلام بطور واقعی یکسوم میباشد ؟ لاکن بلحاظ ممافع شخصی ، مردم و کشور را دچار مشکل نموده اند ؟ آنان ضرر واقعی را کردند که دل درگرو مسولین داشتند ،و اندک سرمایهٔ‌خود را به بانکها سپردند تا در کلان سرمایه ای گردد برای رونق ،و تولید ،اما چه چیزی بجز یکسوم شدن داراییهایشان نسیب آنان گردید ؟ خوب از حق این افراد چه کسی دفاع میکند ؟،
الان کیش و مات شدیم و افتادیم تو لوپ باطل. بخوایم سود بانکی رو زیاد کنیم تولید نابود میشه، سود بانکی رو کم کنیم تا سرمایه سمت تولید بره بدلیل سیستم اقتصادی رانتی، عدم امنیت سرمایه گزاری، ریسک بالا، عدم ارتباط با سیستم اقتصادی دنیا، بروکراسی وحشتناک اداری و رشوه خواری و سهم خواهی برای همکاری در فرایند تولید و مهمتر از همه اینکه سرخوردگی از تولید و دیدن سودهای هنگفت با دلالی و سفته بازی و خرید و فروش طلا و دلار و ملک عطا تولید رو به لقاش میبخشم و میرم سمت واسطه گری و دلالی و پراید خریدن!
مشکل اینه بیشتر وام ها نصیب دلال ها، ساختمون ساختن بانک ها و دلالی ارز و سکه توسط ژن خوب ها میشه نه صرف تولید !
هنوز درک نکردیم که اقتصاد یک علم است و تابع قوانین ریاضی و واقعیات جامعه است
و با بخشنامه و دستور و بگیر و ببند و التماس و تمنا درست
نمی گردد .
بانکها سرچشمه ی تمام فسادها هستند
رونق در تولید زمانی درست میشه که پیاده بشین از پشت میرهاتون و راهدبرید و ببینین تولیدکننده رو شما که حرف بلدین بزنین خب کجای دنیا ۱۷ روز تعطیلاته اونم توی یک سرای محله که همه جقوقشون رو برمیدارن سرماه کجای دنیا به تولید پشت گردن مثل شما و فقط حرف میزنن خودم یک توایدد کننده هستم ۱۷ روز تعطیلی گرانی مواد کارم و نبود بازار واقعا درسته منه تولید کننده خودم دستفروشی کمم خودم تولید کنم بعد همیشه مقروض باشیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان