بازدید 21525

امسال باید منتظر دلار چند هزار تومانی و سکه چند میلیون تومانی باشیم؟

سال گذشته قیمت هر دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به ترتیب رشد ۱۶۳ درصدی، ۱۸۰ درصدی و ۱۸۶ درصدی را تجربه نمود. این جهش‌های چشمگیر قیمتی، باعث شد تا در ابتدای سال جاری این پرسش برای بسیاری از مردم ایجاد شود که آیا باز هم در سال ۱۳۹۸ این بازار‌ها با جهش قیمتی مواجه خواهند بود؟ پرسشی که عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با تابناک اقتصادی به آن پاسخ داد.
کد خبر: ۸۸۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱ 27 March 2019
تابناک اقتصادیدر سال گذشته قیمت هر دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به ترتیب رشد ۱۶۳ درصدی، ۱۸۰ درصدی و ۱۸۶ درصدی را تجربه نمود. این جهش‌های چشمگیر قیمتی، باعث شد تا در ابتدای سال جاری این پرسش برای بسیاری از مردم ایجاد شود که آیا باز هم در سال ۱۳۹۸ این بازار‌ها با جهش قیمتی مواجه خواهند بود؟ پرسشی که وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به آن پاسخ داد.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، سال گذشته در حالی آغاز شد که دامنه تکانه‌های بازار ارز و افزایش قیمت دلار از سال ۱۳۹۶ به سال ۱۳۹۷ نیز کشیده شد. بانک مرکزی در انتهای سال ۱۳۹۶ طی سیاست‌ها و تصمیماتی که منجر به ارائه بسته سه گانه شد تلاش نمود تا جلوی این افزایش قیمت دلار را بگیرد، اما آن گونه که باید موفق نبود و به همین منظور این تکانه‌ها به سال ۱۳۹۷ نیز انتقال یافت.
 
در سال ۱۳۹۷ اولین اقدام دولت و بانک مرکزی جهت مقابله با تکانه‌های ارزی تک نرخی اعلام کردن قیمت دلار بود. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورخه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ و بعد از جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز اعلام کرد که از روز سه شنبه مورخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ نرخ دلار برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیاز‌های قانونی، نیاز‌های مسافران، دانشجویان و محققان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. جهانگیری تاکید نمود که ارز مورد نیاز همه بخش‌ها از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز تامین می‌شود و مردم و فعالان اقتصادی برای تامین ارزشان با این نرخ نباید نگران باشند.
 
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد که دولت هیچ نرخ ارز دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد و فروش ارز به قیمتی به جز آنچه اعلام شده قاچاق تلقی خواهد شد. درست مثل قاچاق مواد مخدر که کسی حق خرید و فروش ندارد و با کسی که خرید و فروش می‌کند، برخورد می‌شود، نرخ دیگری هم اگر در بازار شکل بگیرد، دستگاه قضایی و نیرو‌های امنیتی برخورد خواهند کرد و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. این اقدام دولت ثمره‌ای برای کنترل قیمت ارز نداشت و تنها منجر به توزیع رانت بین عده‌ای و سرازیر شدن سود‌های سرشار به جیب آن‌ها شد. به هر صورت در حالی که قیمت هر دلار در بازار آزاد در اول فروردین ماه ۹۷ حدود ۴۸۹۹ تومان بود، این قیمت در ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با رشدی ۱۶۳ درصدی در مقایسه با اول فروردین ماه ۱۳۹۷ به ۱۲۸۹۴ تومان افزایش یافت.
 
اوضاع در بازار طلا نیز در سال گذشته مناسب نبود. از یک سو قیمت‌های جهانی در حال افزایش بود و از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت دلار و همچنین اعمال تحریم‌های ایران، قیمت این فلز گرانبها در سال گذشته روز به روز افزایش یافت. در حالی که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در دوم فروردین ماه سال گذشته ۱۵۳ هزار و ۳۴۱ تومان بود، این قیمت در ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۷ به ۴۲۹ هزار و ۸۷۰ تومان افزایش یافت و همین افزایش باعث شد تا بازار طلا در سال ۹۷ شاهد رشد ۱۸۰ درصدی قیمت باشد.
 
قیمت سکه نیز علیرغم تلاش‌های بانک مرکزی و پیش فروش‌های صورت گرفته توسط این نهاد هرگز کاهش آنچنانی نیافت و در حالی که قیمت هر قطعه سکه تمام در ابتدای سال گذشته یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان بود، این قیمت در ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۷ به ۴ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان افزایش یافت.
 
این رشد‌های چشمگیر قیمت‌ها در بازار‌های دلار، طلا و سکه در سال گذشته، این پرسش را برای بسیاری از مردم مطرح نمود که وضعیت این بازار‌ها در سال جاری چگونه خواهد بود؟ آیا قیمت دلار دوباره با جهش چشمگیری همراه خواهد شد و متعاقب این جهش چشمگیر، قیمت طلا و سکه نیز افزایش خواهد یافت یا اینکه با مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز جلوی این جهش‌های غیرعادی قیمت دلار گرفته خواهد شد؟
 
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از وضعیت نرخ دلار، طلا و سکه در سال ۱۳۹۸ گفت: با در نظر گرفتن پارامتر‌های مختلف و با توجه به وضعیت اقتصاد ایران و سیاست‌های مناسبی که دولت تا حدودی آن‌ها را در پیش گرفته است پیش بینی می‌شود که در سال جاری قیمت دلار بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان در نوسان باشد.
 
با توجه به آن که اولاً اقتصاد ایران کشش بیش از هر دلار ۱۵ هزار تومان را ندارد، ثانیاً وجود ذخایر بانک مرکزی و سیاست‌هایی که این نهاد بعد از حضور عبدالناصر همتی بر مسند ریاست کلی آن در پیش گرفته است و تا حدودی بر روال منطقی بوده است بنابراین احتمال افزایش بیش از اندازه دلار و خروج آن از بازه مذکور را نمی‌توان متصور بود، همچنین احتمال کاهش غیرمنطقی دلار نیز با توجه به وضعیت اقتصاد در سال ۱۳۹۸ نیز وجود نخواهد داشت.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره پیش بینی خود از وضعیت طلا در سال جاری نیز گفت: به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا در سال جاری و همچنین به دلیل افزایش قیمت طلا در داخل کشور، پیش بینی من این است که هر گرم طلای ۱۸ عیار در سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود و در بازه ۵۰۰ هزار تومان تا ۵۵۰ هزار تومان قرار خواهد داشت. شقاقی شهری در انتهای صحبت‌های خود نیز به پیش بینی قیمت سکه پرداخت و گفت: با توجه به افزایش قیمت طلا و قیمت در نظر گرفته شده برای دلار می‌توان قیمت هر قطعه سکه تمام را بین ۵ میلیون تومان تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان متصور بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۹
قیمت دلار با پیاز تنظیم میشه یا پیاز با دلار؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
این یک سوال اساسی و بنیادین هست.1
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
قیمت دلار با پیاز تنظیم میشه و قیمت پیاز هم با میزان مصرف پیاز برادران عراقی تنظیم میشه !!!
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
نوتتی هم باشه











فعلا نوبته پیازه
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
قیمت دلار و پیاز را میزان تقاضایی که در کشور برای این دو کالا است و میزان مقدار فیزیکی موجود این دو کالا تایین میکند. از آنجاییکه میشود با صادرات پیاز دلار بدست آورد و یا با دادن دلار پیاز وارد کرد پس نرخ دلار روی قیمت پیاز اثر دارد.
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
پیاز از دلار مانند مرغ زد جلو
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
حالا باید بخندیم یا گریه کنیم؟
اقتصاد هرسال بدتر از پارسال .
پاسخ ها
راه نجات اقتصاد و معیشت ایرانیان
| - |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
پتروشیمیها ، پالایشگاهها ، معادن سنگ آهن ، شرکت ملی مس ، فولاد مبارکه و ... کانون پولسازی و سوء استفاده هستند !! شاید باورش برای عده ای سخت باشد اما بدانید مهمترین و بزرگترین مشکل اقتصاد ایران عبارتست از واگذاری مجانی پتروشیمیها به شرکتها و اشخاص ویژه که میبایست در آینده اسپانسر جناح خود باشند . پتروشیمیها چاپخانه های دلار و پول هستند که هدیه شدند به ..... ......................... پتروشیمیها کانون پولسازی هستند !! بزرگترین آزمون و حرکت واقعی قوه قضاییه ، بازگرداندن هزاران میلیارد تومان سوء استفاده در جریان تاراج اموال مردم و دولت به نام خصوصی سازی و واگذاری آنها به مدیران دولتی است . شرکتهای ثروتساز پتروشیمی ، پالایشی ، فولاد ، مس ، سرب و روی ، معادن بی بدیل ، کشت و صنعتها و ........ پس راه حل هم مشخص است : پس گرفتن اموال مردم و دولت !
دلار پونزده و سکه پن میلیون بالاتر نمیرن مطمئن باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
کارشناس ! اصلا مشخص نیست ، هزار تا کارشناس بیارین نمیتونن پیش بینی کنن ، چون ربطی به اقتصاد نداره
فقط سیاست خارجی
تا زمانی که مرگ بر آمریکا هست همینه
قیمت اصلی دلار در سال گذشته بین۷۰۰۰ الی۸۰۰۰ تومان بود که اگر بر اساس تورم بانک مرکزی ۴۰ درصدی را به روی ان اضافه شود امسال بین ۱۰ الی ۱۱۰۰۰ هزار تومان است
البته اگر دولت خودش خواهان نرخ اصلی باشد وگرنه تا او نخواسته باشد هیچ چیزی مشخص نیست
دوباره دولت دست به کار می شود نرخ ارز را دستکاری می کند و ثابت نگه می دارد برای چند سال تا دوباره شوک وارد کنند به اقتصاد
منابع بانک مرکزی اقیانوس آرام یا اطلس نیست که پایان ناپذیر باشد با توجه به افزایش تحریمها در سال ۹۸ و عدم وجود چشم انداز روشنی برای رفع آنها کمبود ارز اجتناب ناپذیر است مگر با افزایش صادرات اجناس مورد نیاز مردم که آن هم به افزایش تورم و قیمت آنها منجر خواهد شد موضوعی که نشانه های آن هم اکنون هویداست پس دولت باید فکری اساسی برای رفع تحریمها انجام دهد
دلار چهار هزار تومنی شده سیزده و نیم میشه ۱۶۸درصد .حساب وکتابتون خوب نیست ماشین حساب بگیر دستت ببین نمیشه سیصد و پنجاه در صد طلای صد هزاری شده چهار صد مثل تورم که سیصد درصد به بالاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
!مهندس این 168 درصد رو از کجات در آوردی؟
روی کدام حساب می فرمایند "اقتصاد ایران کشش بیش از هر دلار ۱۵ هزار تومان را ندارد"؟ ارزش ریال در واقع کف مشخصی ندارد و در 40 سال گذشته، بجز به شکل مقطعی، همیشه سیر نزولی داشته. عملکرد همیشگی با تیم همیشگی نتیجه همیشگی را خواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
اقتصاد دان محترم !!!می شود این عدد ۴۰ تومانی را از کجا اوردی؟
اصلا نرخ ریال در برابر پوند و دلار از ۱۵۰ سال پیش می دونی چند بود؟
یک کمی تاریخ بخون
اگر مسوولین از دادن پول مردم ایران به کشورهای دیگه صرف نظر کنن اوضاع به کلی خوب میشه چون ایران نفت و گاز فراوان داره
اصل صفرم اقتصاد اینه که هیچ کس نمیتونه قیمت رو پیش بینی کنه، این آقا که با این بازه ی تنگ قیمت پیش بینی میکنه چطور استاد دانشگاه شده؟
طبق تحقیق صورت گرفته درقالب تزدکتری امسال دلاربین ۱۷ تا ۲۳ هزارتومان خواهدبود البته اگرهمه چیزعادی پیش بره !!!
پاسخ ها
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
همیشه تبصره ها قانون رو لغو میکنه ، این " البته " شما هم همینطور
محمدامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
باش تا دولت صبحت بدمد!بدبخت دلارای بیست تومنیت رو دستت باد کرده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
خدا شفات بده،تا از این تزها ننویسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
الانزاپین بهترین تجویزه برای شما
نفرین خدابرمسولیین وکسانی که موادغذایی راصادرمیکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
اگر صادر نکنند که از گشنگی می میری
اما تکنیکال چیز دیگری میگوید هدف سکه ۷ میلیون و دلار ۲۱۰۰۰ تا اواخر شهریور
تکنیکال چراغ راه هست ای کاش کارشناسان اقتصادی اندکی دانش هم در مورد تکنیکال داشتند
البته میدونم فقط تکنیکال کافی نیست و شرایط دیگر رو باید سنجید ولی بعد از بررسی شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تکنیکال چراغ راه خواهد بود
تا زمانی که سکه بالای ۴۳۰۰ هست و دلار بالای ۱۲۰۰۰ بازار فعلا صعودی هست زیر این اعداد کلا تحلیل عوض خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
براساس اصول تکنیکال شما نیاز شدید به مصرف داروهای انتی سایکوتیک دارید
اساسا منتظر نمون .زودی همون اویل سال معلوم شده
رشد دلار 400 درصد بود و قس علی هذا. به شعور مردم توهین نکنید و عادت زشت دروغ گفتن را ترک کنید.
با این رییس جمهور
خدا به داد این ملت بدبخت برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
سرتو از زیر برف دربیار ریس جمهور کاره ای نیست
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
رئیس جمهور تو کشور ما کاره ای نیست،صاحبان زر و زور و قدرت کسان دیگرند
دولت زبون
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
اگه کاره ای نیست به اشتباه بر اریکه قدرت نشسته و قول واهی به مردم داده.
همه چیزبادلارمقایسه میشه به جزحقوق کارکنان درایران.
اگر سیاست داخلی و خارجی طبق روال معمول باشد، اینبار دیگر افزایش قیمت حد و حدودی نخواهد داشت و مانند ونزوئلا خواهیم شد و افزایش قیمت ها با دقیقه ها و ثانیه ها با رقابت خواهند پرداخت. مسئولان هنوز متوجه نشده اند که سیاست و اقتصاد را نمی توان از هم جدا کرد و انتظار دارند آمریکا درهای اقتصاد خود را چهارطاق به روی ما بگشاید و شعارهایمان را زینت بخش در و دیوارهایش بکند حال آنکه هیچوقت و هیچ زمانی در دنیا اینچنین نبوده است و در حقیقت سیاست همه کشورها در جهت تعالی اقتصادشان بوده است، اقتصادی که به وقت خود سیاست را به پیش می برد، یعنی ارتباط تنگاتنگی که نمی توان مرز دقیقی میان آن ترسیم کرد و تنها در ایران است که این دو را جدا می دانند بی توجه به اینکه تاوان این جدایی را مردم می دهند و سودش را کاسبان تحریم ها می برند. اگر دولت همچنان به سبب تنگناهای اقتصادی ناشی از انزوای سیاسی بخواهد سیاست چاپ ثروت (چاپ انبوه ریال بی ارزش) را ادامه دهد در افزایش قیمت بعدی قیمت دلار قاعدتا در دو یا سه سال آینده باید سه برابر شود اما اینبار تاثیرات روانی این افزایش قیمت را چند برابر خواهد کرد که در حکم نوای مرگ بسیاری از موسسات و بنیادها خواهد بود، و اوضاع چنان خواهد شد که مردم از روزگار وانفسای کنونی با حسرت یاد کنند، ولی مسلما تغییراتی بنیادین به همراه آن در همه کشور رو یخواهد داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
احسنت
ممنون از وقتصاد دان محترم...
توجیحات افزایش قیمت درست نکنید وگرنه مردم دیگر بهایی برای ریال قائل نمیشن و برای همیشه ریال رو رها میکنند. اون موقع باید هر ماه منتظر اضافه شدن یک صفر جلوی ریال باشید.
کسی که بگوید کشور کشش دلار بیش از پانزده هزار تومن ندارد , کمبود حیطه دانسته اقتصادی خود را نشان میدهد. شبیه این میماند که بگویی مریض کشش تب بیش از چهل درجه ندارد. اما دلار تا چه حد بالا خواهد رفت اول باید پرسید کدام دلار . دلار دولت خوب شاید تمام سال زیر پانزده هزار بماند. اما این بی اهمیت است. دلار را چقدر مردم در کف خیابان حاضرند بخرند این مهم است. پیش بینی بنده چیزی بین بیست و پنج تا سی هزار تومن در نیمه دوم سال است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
چقدر دلار ۱۹ تومنی خریدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
معلومه که خیلی طمع کاری داداش. این چیزها قابل پیش بینی توسط مردم قابل پیش بینی نیست. اگر با وزیر و وکیل و بانک مرکزی دوستی که نیستی قیمت دلار شب قبل از گران شدن توسط همین افراد به محارم گفته میشه.
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
این اوج کم دانی ناشناس محترم است که تصور کند کامنت من یا صدها کامنت شبیه این سر سوزنی در قیمت دلار تاثیر خواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
کاش این گونه می نوشتید تا منطقی باشد،نه بیمار کشش تب بالاتر رادارد و نه جامعه کشش قیمتی دلار بیش از هفت هزا تومن.
زیرا بیمار قطعا تشنج کرده و به کما خواهد رفت و جامعه نیز به سیل تبدیل خواهد شد.و از سیل جز ویرانی انتظاری نیست ،پس کارشناسی های بسیار دقیق و حساب شده به دور از مغلطه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است،و ایجاد سد در شاه راه های اصلی اقتصاد ،اساس حل مشکل ملت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
خودمونیم معلومه با دلال ها سالیانیست دستت تو یه پیالست،خوب اومدی، اما کجکی
من کاملا درست بودن پیش؟بینی ایشون رو قبدل ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
درست می نوشتی عزیز،ایشون دلاله،و داره ادرس غلط می ده،مشکلات هست اما قرار نیست شاگرد دلال بشیم.
اقتصاد ایران بسیار متفاوت تر از اقتصاد کشورهای فاقد نفت و گاز است. اگر اشتباه نکنم چیزی حدود نود و پنج میلیارد دلار یارانه پنهان آنرزی پرداخت میشود. در کنار نکاتی منفی این پرداخت بی رویه نباید از برخی نکات مثبت آن غافل شویم. این مقدار ثروت عظیم که در داخل تولید و مصرف میشود، بهر حال مقابله با اقتصاد ایران را بسیار مشکل میسازد. حال اگر حتی مقدار کمی تدبیر نیز چاشنی آن شود نتایج میتواند حیرت آور باشد. از طرفی بارندگی های اخیر هر چند خساراتی را در بر داشته ولی منافع اقتصادی حاصل از آن نه تنها قابل اغماض نیست بلکه شاید قابل مقایسه و یا حتی بیشتر از درآمدهای نفتی باشد..
هر چند نکات منفی کم نیستند ولی نباید از داشته ها و مزایای خود غافل و نسبت به آینده نا امید باشیم.
بازر ایران ظرفیت دلار بیش از ۱۵ هزار تومان رو نداره
خخخخخخخخخخ
چطور ظرفیت این رو داشت که از ۴ به ۱۵ برسه؟ یا کارشناسان ما خیلی بدرد بخور نیستن یا کارهای ما زیاد قابل شناسایی نیست
دلار از 4899 تومان رسیده به 12894 تومان، چطور حساب کردید که رشد 163 درصدی داشته؟
رشد 263 درصدی داشته.
همینجوری آمار میدید که وضع اقتصادی مملکت الان اینطوره.
پاسخ ها
احمد احمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
جناب هادی خان،
دلار 12900 تومنی نسبت به دلار 4900 تومنی، 163%رشد قیمت و 263% افزایش قیمت داشته. این دو مفهوم با هم فرق دارن. لطفا دقت کنین
دقیقا به همین اندازه (150% حداقل) رشد تورم بوده است ولی فقط 20 تا 30% بزور حقوق ها را اضافه کردند! علی برکت الله
با این تحلیل کاملا مخالفم.
دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم قیمت ارز تابلو دستوری این قیمت و کلیه وسایل کف بازار دلارش را حساب بفرمایند میبنند خیلی از رقم اعلامی ایشان بالاتر است و تازه میفرمایند بالاتر از رقم اعلامیشان‌کشش نداره وان وقت سکه کشش داشت؟
اصلا اقتصاد ربطی به کشش و عدم کشش نداره و نرخ ارز ۲ درصد به کشش بازار ربط داره و ما بقی اش برایند وضعیت اقتصاد یک کشور و تصفیه بین المللی بدهی های خارجی ان کشور است و اگر این‌جور بود که ایشان میفرمایند چگونه ونزوئلا نتوانست ارزش پولش را روی ارقام دلبخواه خود فیکس کند؟؟؟؟؟؟
قدرت پول یک کشور با شعار ارزش پیدا نمی کند و تابع عوامل زیادی است و باید ریال ایران در مرواده های بین المللی بچرخد تا ارزش واقعی خود را پیدا کند نه الان که فریز است و با نفت فقط بالانس میشود.
اینکه دلار بالای 15ذهزار تومانی در بازار ایران کشش ندارد یک سخن علمی نیست چرا که کشش بازار اصلا تعیین کننده نیست به عنوان نمونه در تورمهای هزاران درصدی زیمبابوه و صربستان و المان پس از جنگ و ونزویلا مگر بازار کشش قیمت دلار میلیاردی با پول ان کشورها را داشت ولی کاملا اتفاق افتاد بحدی که حقوق یک کارگر ونزویلایی یا زیمبابوه ای در ماه به حدود 5 دلار ارزش داشت
این آقا اصلا کارشناس نیستند
واقعیت قیمت دلار بین 10000 تا 13000 تومان برای سال 98 است
سایت شما در صدد پخش اخبار یرای افزایش قیمت دلار است
از این کار چقدر گیرتان می آید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
نه پس بورس رشدمیکنه درحالیکه دراردیبهشت صدورنفت به صفرخواهدرسید
پولمون شده سومین ارز بی ارزش دنیا قدرت خرید مردم یک پنجم شده خونه و ماشین قیمتش روزانه بالا می ره ولی بازم یه عده با افتخار میگن بازم همون راهی که این چهل سال رفتیم با قدرت ادامه می دهیم دقیقا با همون سیاست چون درسته بابا به کی قسم بخوریم ما مردم عادی وقشر متوسط و رو به پایین به خاک سیاه نشستیم من با دو میلیون حقوق چه غلطی کنم کرایه خونه بدم پیاز 13هزار تومنی بخرم برنج تایلندی 11هزار تومنی بخرم واسه بچم شیر لیتری 5هزار تومنی بخرم چه غلطی کنم دقیقا وقتی که می گید عمرا با آمریکا و غرب مذاکره کنیم آیا ما مردم خیری بردیم ازین دشمنی پرهزینه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
مگه کسی گفته مردم خیری میبرند از این دشمنی؟ از آقای خاوری در کانادا بپرس دشمنی ای خوب بود به حساب بانکی اش نگاه می‌کنه میگه آره خیلی خوب بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
عوضش امنیت داریم
علی برکت الله !!!
هزینه تصمیمات اشتباه دیگران از جیب مردم بی نوا پرداخت میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
شاید مردم بینوا برا تصمیم گیری مهم نیستند.
قیمت بستگی به میزان احتیاج به منابع مالی دارد. به هر اندازه که بیشتر شود دست دولت عمیق تر در جیب ملت فرو می رود.
چند درصد؟؟!! حالا دلار رو با ارز نیمایی ماست مالی می کنین که نگین ۳۰۰ درصد رشد داشته ولی قیمت سکه و طلا که مشخصه بالای ۳ برابر شده. پس این ۱۸۰ درصد دیگه چه صیغه ایه؟! چرا اینقده تابلو آمارسازی می کنین؟؟!
احمدی نژاد هفت برابر خاتمی پول چاپ کرد ولی در سال ۹۱ همه چیز سه برابر شد نه ۷ برابر. زیرا ما به التفاوت آن رشد اقتصادی داشتیم. اما روحانی سه برابر احمدی نژاد تا حالا پول چاپ کرده و سه برابر تورم داشتیم. یعنی رشد اقتصادی صفر درصد. و اگر همچنان پول چاپ کند باز هم تورم خواهیم داشت!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
از سال ۸۹ به بعد با اوج گرفتن تحریم های ان زمان هیچ رشد اقتصادی نداشتیم
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
ایران زمان اقای احمدی نژاد ذخایر ارزی بسیار مطلوبی از دوره دولت اصلاحات داشت و همچنین فروش نفت ۱۵۰ دلاری دوران اقای احمدی نژاد و نرخ ها ۳ برابر شد ولی در دوره جدید تحریم ها دولت روحانی چه چیزی به او رسید ؟
یک ذخیره ارزی کم و فروش نفت ۵۰ دلاری و امدن رییس جمهور ضد ایرانی در امریکا و قدرت اقتصادی بین المللی ایران خیلی کمتر از دوره اقای احمدی نژاد و در واقع همان تحریم های دوره ایشان که همه چیز سه برابر شد باز توسط امریکایی ها فعال شده و اروپایی ها
و چین و روسیه توان ایستادن جلو اقتصاد امریکا را ندارند.
دلار ۳۰ هزار تومانی و سکه ۱۵ میلیونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
دلار داری بفروش ضرر میکنی
شیطان شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
شایعه تیری است از جانب شیطان
لطفا در خصوص ارز اختصاصی ۴۲۰۰ تومانی به بذر وارداتی تحقیق شود. آیا میلیون ها دلار باید صرف واردات بذر توسط عده ای تاجر بی رحم شود. چرا چنین مواردی نباید از بازار آزاد تامین گردد. فلان تاجر در سال ۹۷ حدود ۸ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتن و حداقل سود خالص ل حدود ۴ میلیون دلار بوده است. تابناک لطفا این قلم جنس را پیگیری کنید.
چیی شد بس آخه رئیس جمهور در پیام نوروزی شان وعده کنترل ارز را دادند
علی برکت الله !!
افزایش قیمت دلار یا کاهش ارزش پول ملی تابعی از نرخ بهره بانکی است ، با این بهره بانکی در پایان سال دلار ۱۵۶۰۰ تومانی خواهیم داشت. نه بیشتر بترسانید که مردم برای خرید دلار حریص تر شوند نه وعده دلار پایین بدهید که دارایی های خود را حراج کنند.
علی برکت ا...
بزرگترین فساد اقتصادی کشور در جریان ارزان فروشی صنایع و معادن به ویژه خواران و شرکای خصوصی بخش دولتی ، تحت نام خصوصی سازی ، رخ داده است .
فروش مجانی صنایع و معادن ثروتساز کشور تحت نام خصوصی سازی و در واقع چوب حراج بر اموال مردم ، عامل اصلی مشکلات اقتصادی و کسری بودجه دولت است . راه نجات اقتصاد و زندگی مردم هم برگشت صنایع و معادن تاراج رفته ارزشمند و پولساز به دولت (مردم) است .

هزاران میلیارد تومان درآمد پتروشیمیها ، فولاد مبارکه ، فولاد خوزستان ، پالایشگاهها و ... کجا میرود ؟ !
ارزش جایگرینی هر یک چند میلیارد دلار ؛ به عبارتی هر یک چند ده هزار میلیارد تومان . . . اینها همه به غارت رفته و باید به دولت بازگردد . راه دیگری نیست . نمایندگان مجلس قبول کنند اشتباه رفته اند . صنایع و معادن کشور و متعلق به همه مردم ، هر یک به ارزش هزاران میلیارد تومان به قیمتهای مجانی به ویژه خواران و گروههای خاص هدیه شده است . چه نهادی مسئول بازگشت این اموال غارت شده عمومی به دولت و مردم است ؟
فروش مجانی صنایع و معادن ثروتساز کشور تحت نام خصوصی سازی و در واقع چوب حراج بر اموال مردم ، عامل اصلی مشکلات اقتصادی و کسری بودجه دولت است .
راه نجات اقتصاد و زندگی مردم هم برگشت صنایع و معادن تاراج رفته ارزشمند و پولساز به دولت (مردم) است .
این اموال به غارت رفته و باید به دولت و مردم بازگردد ، راه دیگری نیست .
درآمدهای کشور کجاست ؟؟!!

بدون توجه به راه حل اساسی ، تا ابد در حال شکایتیم ! حل مشکلات حقوق و مزایا در ایران بدون شناخت علل آنها و برطرف سازی ممکن نیست ! ........ لطفا دقت فرمایید منابع مالی شرکتهای ثروتمند ایران به کانالهای ویژه ای هدایت میشود . حال به نام خصوصی سازی یا امثالهم . دست دولت خالی شده است . این شرکتهای با ارزش افزوده بالا باید به دولت و مردم بازگردد . ....... چدد مثال .... شرکت ملی مس .... فولاد مبارکه ......... پتروشیمیها ............ فولاد خوزستان ................فولاد نیشابور ....... معادن سنگ آهن ثروتمند چادرملو ، گل گهر ......معادن سرب و روی یزد ، بافق ، اصفهان و .... شرکت مپنا ............ شرکت نفت ........ شرکت گاز .................شرکتهای پشت پرده پتروشیمی ، نفت و گاز ، فولاد ، مس ، سرب و روی ......... ریشه های ضعف اقتصادی و بسته شدن دست دولت این موضوع کلیدی است . بدون توجه به راه حل اساسی ، تا ابد در حال شکایتیم ! شرکتها و اموال غارت شده عمومی باید به مردم و دولت برگردد .... راه دیگری نیست !!
سال۹۸ علاوه بر موادغذایی دلار ۳۵هزلرتومان سکه ۵میلیون وهشتصدهزارتومان مسکن جهش هفتاد درصدی خواهد داشت دراین حرف شک نکنید
همه کالاها رو ول کردن فقط دلار رو چسبیده اند!
انگاری خیلیا ناراحت شدن وقتی اون آقاگفت دلاربین ۱۳ تا۱۵ وسکه ۵ تا۵و۲۰۰ کاش این طورباشه آخه دلارپانزده تومانی فوق العاده بالاست بالاترازاین هم مطمئن باشید نمیره چون چرخ تولیدنمیچرخه وکشورنابودمیشه دولت این بارازابزاربنزین استفاده میکنه وجلوی التهابات دلاری روبابازارمتشکل ارزی میگیره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل