بازدید 8851
علی ربیعی؛

سال ۹۷ با وضعیت مناسبی به ‌پایان نرسید/ هرکس غیر از روحانی رئیس‌جمهور بود، شرایط بدتری داشتیم/ تصمیمات نادرست برای تضعیف دولت، امید مردم را کم کرد/ برای بهبود وضعیت در سال ۹۸ چه باید کرد؟

اقتصادی که شصت سال به مدد نفت و پول حاصل از آن متعادل شده است. صنعت نفتی، رفاه نفتی، یارانه نفتی و به تعبیر یکی از دوستانم، مدیران نفتی در هر دوره‌ای با هر تنش سیاسی اقتصادی کوچکی چنین وضعیتی را پیش روی داشت (من معتقدم از میان کاندیدا‌های ۹۲ و ۹۶ هر کسی به جز روحانی سکاندار کشور بود، ما امروز وضعیت بدتری را تجربه می‌کردیم). این نتیجه بیماری شصت ساله اقتصاد و تن ندادن به اصلاحات دردآور بوده ‌است...
کد خبر: ۸۸۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰ 24 March 2019

علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: سال 97 در حالی به پایان می‌رسد که شاید کمتر کسی در آغاز سال انتظار چنین پایانی را داشت، تحولات سریع در روابط بین‌الملل و قاعده‌های جهانی بی‌ثباتی اقتصادی و تغییر نگرش و ارزش‌های مردم. 97 را با تهدیدات ترامپ و تحریم‌های یکجانبه وی آغاز کردیم. فقدان آمادگی برای کنش متقابل و مؤثر داخلی و برخی تصمیمات نادرست، باعث شد تا سال را با وضعیت چندان مناسبی به پایان نرسانیم.

به گزارش «تابناک»، به نظر من، این شرایط نشان داد که خارج از ذهن و برداشت ما در دنیای واقعیت به چه اندازه مسائل اقتصادی و اجتماعی با سیاست خارجی درهم آمیخته است. شاید پدیده استعفای ظریف و واکنش اجتماعی گسترده به آن، نمادی از همبستگی ادراک شده توسط جامعه بود؛ هر چند در این میان، برخی هنوز هیچ اعتقادی به واقعیت جهانی شدن و وابستگی متقابل اقتصادی روزافزون و غیر قابل بازگشت جهان ندارند و با دیدی محدود به رقابت سیاسی داخلی مسائل اقتصادی و اجتماعی را تبیین می‌کنند.

در این میان، سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نیز نشان داد که فاقد آمادگی ساختاری و دانش و تجربه کافی برای شرایط بحرانی می‌باشیم. به نظر می‌رسد، معدود کسانی که از تصمیمات سخت و دردآور برای اصلاحات ساختاری سخن می‌گفتند، بیانگر الزامات واقعی اقتصاد ایران بوده است. اقتصادی که شصت سال به مدد نفت و پول حاصل از آن متعادل شده است. صنعت نفتی، رفاه نفتی، یارانه نفتی و به تعبیر یکی از دوستانم، مدیران نفتی در هر دوره‌ای با هر تنش سیاسی اقتصادی کوچکی چنین وضعیتی را پیش روی داشت (من معتقدم از میان کاندیداهای 92 و 96 هر کسی به جز روحانی سکاندار کشور بود ما امروز وضعیت بدتری را تجربه می‌کردیم). این نتیجه بیماری شصت ساله اقتصاد و تن ندادن به اصلاحات دردآور بوده ‌است.

بیشتر بخوانید

ما در اسفند 97 با تورم بالا، شاهد کوچک شدن کیک اقتصاد کشور به دلیل رشد منفی اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم در آستانه ورود به سال نو هستیم. دیدگاه و نگرش مردم و انگاره عمومی آنها حال خوشی ندارد. جامعه بی‌پناه امروزی ما با ذهنیت ناامیدی از فردای بهتر و حتی شاید ترس از سالی بدتر از امسال روبه‌روست. به نظر من سه عامل ترامپ، زیرساخت‌های اصلاح نشده اقتصادی و برخی تصمیمات نادرست سیاسی برای تضعیف دولت، تأثیر زیادی در امیدزدایی و پمپاژ ناامیدی در جامعه تأثیر زیادی داشته است.

ما در حالی وارد سال 98 می‌شویم که آثار باقی مانده از تمامی تحولات سال 97 به همراه شدت یافتن فشارهای خارجی و افزایش تنش‌های ساختاری داخلی و نزاع‌های ناشی از در پیش روی بودن انتخابات مجلس قابل پیش‌بینی است. متأسفانه در نیمه دوم سال 97 روندی در رسانه‌های منتقد دولت بخصوص صدا و سیما دیده می‌شد که به نظر من بازی با اعصاب مردم و امتداد دادن آن به سال 98 به صلاح هیچ یک از مردم کشور نیست.

فکر می‌کنم اگر سال 98 را بر همین سیاق، ادامه دهیم، چشم‌انداز روشنی در پیش نخواهیم داشت و برای جامعه امکان بروز تحرکات اجتماعی و انتقال ناآرامی‌های ذهنی به ناآرامی‌های فیزیکی را کاملاً متصورم. با این وصف، امسال در کنار سفره هفت سین و در سال تحویل باید با استعانت از خدا به دگرگونی‌های رفتاری، تصمیم‌گیری و مدیریتی فکر کنیم.

اول به این بیندیشیم و به این باور برسیم که تضعیف دولت روحانی بدون تضعیف سایر قوا و ارکان حکمرانی کشور امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین، مخالفان دولت باید به این نکته اساسی توجه کنند و بدانند در شرایط کنونی هرگونه تلاش برای تضعیف دولت مغایر با مصالح ملی است. من فکر می‌کنم سال 98 تنها یک سال نیست و سال 98 در فردای چهل سالگی است و آثار آن بیش از همه سال‌های قبل در آینده ایران نقش خواهد داشت.

دوم آن‌که، یکی از ضروری‌ترین نیازهای ما، اجماع عمومی در مورد صورت‌بندی مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. باید بتوانیم در ساختار قدرت در خصوص چند مسأله ملی به اجماع برسیم؛ برای نمونه، با فاصله دیدگاهی و تنازعی که درباره FATF از خود نشان داده‌ایم، چشم‌انداز خوبی نخواهیم داشت. معتقدم که ساختار حکمرانی کشور باید به عقلانیت و درک مشترکی برسد تا تنازعات ساختاری کاهش پیدا کند. اگر بتوانیم سال 98 را سال کاهش تنازعات قرار دهیم، قطعاً تا 1400 مسیری راحت‌تر داشته و فرصت‌های بیشتری کسب خواهیم کرد.

سوم این‌که، برای ایجاد امید و افزایش اعتماد عمومی نیاز به برنامه داریم، پیش شرط تحقق این مهم اصلاح فضای گفت‌و‌گو و در اولین گام گفت‌و‌گوی بین نخبگان است. باید گسترش گفت‌و‌گو در جامعه را تشویق کنیم. تا چهره‌ها، افراد و جریان‌های مختلف با گرایش‌های متفاوت فرهنگی سیاستی و عقیدتی قادر باشند آزادانه نظرات خود را در تمامی رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما ابراز کنند. برنامه‌ریزی برای تنوع رسانه‌ای و شکستن حصارهای تنگ‌نظرانه راهکاری است که حداقل انرژی‌های متراکم اعتراضی را کاهش خواهد داد و در بهترین حالت راهکارهای برون رفت از مشکلات را تولید خواهد کرد.

چهارم، اصرار بر شفافیت برای مقابله با بروز فساد است. ما بیش از اندازه درباره فساد حرف زدیم. طوری که احساس فساد در جامعه بیش از خود فساد شده است و اتفاقاً از میزان فساد هم کاسته نشده است. باید برنامه‌ریزی روشن و درونی داشته باشیم تا مردم احساس کنند گام‌هایی برای مقابله با این پدیده در تمامی قوا برداشته می‌شود.

پنجم، مراقبت از زندگی مردم است. طرح‌هایی با پشتوانه مطالعاتی و کارهای کارشناسانه باید تدوین و اجرا شود تا مردم دوباره احساس کنند در بحران‌های اقتصادی جایی وجود دارد که بتوان به آن تکیه کرد و لمس کنند که دولت به فکر آنهاست.

ششم، به نظر من شریک کردن نخبگان کشور در تصمیم‌سازی است. دانش در جامعه نهفته است. باید بپذیریم که در بدنه فعلی نهادهای حکومتی با فقر دانش روبه‌رو هستیم. باید از دانش همه، از ایرانیان مقیم خارج از کشور گرفته تا نخبگان طرد شده، سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های صنفی بهره گیریم و به اصطلاح میانجی‌ها را در جامعه افزایش دهیم. اعمال قدرت بر یک جامعه رها شده دیگر جواب نمی‌دهد. با اعتقاد و اعتماد به میانجی‌ها این وظیفه را به آنها بسپاریم. وقتی ساختارها دچار مشکل می‌شوند، فشار بر آنها افزایش می‌یابد. به علت فقدان نظام حزبی در کشور نخبگان تربیت سیاسی نشده و شناخته نمی‌شوند. روند به‌کارگیری برخی مدیران در قوای مختلف نشان می‌دهد، اساساً از همین ظرفیت اندک موجود هم استفاده نمی‌کنیم. برای مملکت‌داری نیاز به افراد بیشتر و متنوع‌تری داریم تا با درک شرایط کشور بتوانند بحران‌های موجود کشور را بخوبی مدیریت کنند.

هفتم، ترامپ و افزایش فشارهای اقتصادی یک واقعیت است. ما ناچار به اجرای برنامه‌هایی هستیم که رشد از پایین و کمک به معیشت مردم را هدف بگیرد، توسعه اجتماعی و اقتصاد اجتماعی نیاز ماست. بدون نفت خروج از رکود باید از بطن جامعه شکل گیرد. باید ذهنیت‌های توسعه را اصلاح نماییم و الگوهایی مانند رشد فراگیر و توانمند‌سازی وارد محورهای برنامه‌ریزی و توسعه شود.

هشتم، در کنار سیاست خارجی فعال برای منزوی کردن استراتژی ترامپ و کم کردن اثر تحریم‌های یک‌جانبه نیاز به تفاهم و تنش‌زدایی بیشتر با همسایگان خود داریم، نداشتن اجماع و همراهی بازیگران عرصه حیات خارجی باعث شده است که با وجود گسترش ژئوپلیتیک امنیتی سیاسی ایران در منطقه، قادر به تبدیل این فرصت به مزیت‌های اقتصادی اجتماعی در داخل ایران و حتی تأمین قدرت مذاکره در فضای بین‌المللی نشده‌ایم.

به عنوان نمونه، به تجربه‌ای در دوران دولت اصلاحات می‌توانم اشاره کنم. در زمان اشغال افغانستان توسط طالبان و القاعده (عرب – افغان‌ها) ضمن کمک مجاهدین افغان توانستیم از این امر برای چانه‌زنی‌های بین‌المللی به نفع کشورمان بهره بگیریم. این الگو باید در زمانی که با داعش در سوریه و عراق جنگیدیم ادامه می‌یافت. من بر خلاف برخی دیدگاه‌ها که حمایت‌های ایران در عراق، سوریه، افغانستان و یمن را نقد می‌کنند به گسترش ژئوپلیتیک سیاسی و امنیتی ایران معتقدم و مشکل را در عدم یکپارچگی سیاست خارجی و فرماندهی واحد در آن می‌بینم. اگر این حضور ابزاری برای چانه‌زنی و مذاکره در اختیار مدیر سیاست خارجی ما قرار گیرد، آن‌گاه می‌توانیم بهره‌مندی کافی از فرصت‌های آن داشته و برای منافع ملی خودمان از آن بهره بریم.

در پایان متأسفم متنی که قرار بود برای سال نو نوشته شود، خالی از شیرینی است، ولی دلمشغولی‌های واقعی جامعه ایران اینهاست و در سال 98 باید به آنها بیندیشیم و با عملکرد خود کام جامعه را شیرین کنیم. بدانیم 98 فقط یک‌ سال نیست، آینده یک جامعه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۷
شما که منصب و موقعیت داری اینو میگی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
تابناک ۵فروردین ۲۳۹۸
هشدارهای دولت آمریکا به شرکت‌های اروپایی در خصوص همکاری با بازار ایران موجب شده بانک‌های خارجی حتی از انجام تراکنش‌های مجاز برای مبادلات مربوط به ایران هم حذر کنند.!!!!!!!!
هنوزوقت اتش زدن برجام نرسیده؟!!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
دوباره مدیر بحران افرینی دولت لب بسخن گشوده معلوم نیست باز چه خوابی این دکات بی تدبیر وبحران افرین برای ملت بیچارخ ویده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
اقای روحانی تعطیلات درقشم خوش میگذره؟!!!!!
با پوزش از همه
ما یعنی مردم از شما و دولت متنفریم

مسبب همه مشکلات همین آقای روحانی و دولت ناکارآمدش هستند.
مردم را چی فرض کرده اید آقای ربیعی ؟؟؟؟؟؟؟؟

بی انصافی هم حدی داره.
شما هم مثل روحانی توپ مشکلات را در زمین مردم انداختید

خجالت هم خوب چیزیه.
لااقل بجای این حرفهای بی منطق ، از ملت برای یکبار هم که شده عذرخواهی کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
مثلاً اگه به جای روحانی کاندیدای رقیب رئیس جمهور میشد وضعمان بهتر بود ؟

برو بابا !! یکی از یکی بدتر
حرفات متناقضه.
هرکی غیر روحانی بود وضع بدتر می شد
تصمیمات نادرست باعث بدتر شدن اوضاع شد
استاد،این همه «باید»های مشکلی که فرمودید،نشان از درماندگی دارد.
با این بندهایی که ایشان به آن اشاره دارند یعنی مرغ یک پا دارد و وضع بدتر خواهد شد.
ارزش پول ملی سیصد درصد کاهش داشته.
آیا جد پدری بنده مقصر است یا آقای روحانی ؟

خجالت بکشید‌ . مردم بشدت از اینهمه دروغ عصبانی اند.
یه عده یجوری کامنت میدن که اره همچی فقط تقصیر دولته و انتخاب خودتون بوده و .. این آشیه که شما برا این مردم پختید
بهترین نقد بر‌این نوشته، اظهار تاسف از ناآگاهی نویسنده از واقعیت جامعه است
بیش از نود درصد مشکلات کشورمان ناشی از سیاستهای خارجی غلط است که باعث شده از اقتدار داخلی جهت جلوگیری از فساد و قاچاق و اختلاس و..‌. کاسته بشه و گروهی از این آب گل آلود برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند
با سلام و تبریک سال نو خدمت جناب آقای دکتر ربیعی
مطالب ارائه شده توسط جنابعالی واقعیات جامعه کنونی است. انشا الله که همه اقشار این موضوعات را اولویت قرار داده و جهت رابرد صحیح راه حل ارائه نمایند.
وقتی خود مسئولین میگن سال 98 سال سختیه
دیگه خودمون تهشو باید بخونیم
ایشان باید شرمنده باشد که در دوران مسولیت نتوانست کا ر اساسی در وزارتخانه اش انجام دهد
آقای ربیعی اتفاقا خیلی ها معتقدند اگر مملکت اصلا رییس جمهور نداشت وضعش از اینی که هست بهتر بود. متاسفم برای شما و اون دولت بی تدبیر
اقای احمدی نژادمن به شمارای ندادم وبرعلیه شخص شما خیلی انتقادکردم ولی الان باصدای بلندمیگم صدرحمت به دولت شما من زمان شما خودرو سراتو فول اپشن ۲۰۰۰ سی سی کره ای رابا۱۶ میلیون پیش پرداخت وبصورت اقساط خریدم ۴۸ میلیون (بااحتساب سود)حالا مدل روز همان خودرو را۴۰۰ میلیون نمیشه خرید اقای احمدی نژاد اگرمیدانستم بعداز دوره شما روزی خواهدرسید که برنج را کیلویی ۲۰ هزارتومان وگوشت ۱۳۵ هزارتومان و پیاز راکیلویی ۱۱ هزارتومان بخریم دستم راداغ میکردم و به روحانی رای نمیدادم خداپدرت رابیامرزد ما قدرتوراندانستیم حلالمان کن !!!
طی این 40 سال، کدام سال با وضعیت مناسبی پایان یافت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
همین رو بگو ، هیچ جوابی برای این سؤال ندارند به خدا .

مردم رو بیچاره کردن ، ول کن هم نیستن
وزیر بی تدبیر شاید اگرکس دیگری بود به این فلاکت نمی رسیدیم
جناب وزیر سابق این جراحی دردآور بارها در دوران های مختلف انجام شده خبر نداری.اینکه ارزش پول مملکت یک سوم شده اگر جراحی نبوده پس چی بوده؟امان از دست دوستی خاله خرسه.
در یک کلام، سنگ پای قزوین.
خب خودت چه کار کردی....فقط حرف میزنید. اینا را مردم بهتر میدونند...تو وزیر بودی ...چه کار کردی؟...جواب اینه هیچی ....شایدم بدتر تا تونستی تخریب کردی....وقتی هم وزیر و کیل نیستید داستان تعریف میکنید....ما مردم عذرخواهی میکنیم چون شماها ناتوان هستید
جناب آقای ربیعی کاملا حق با شماست، اگر روحانی را نداشتید اکنون در نازی آباد تهران مشغول تدریس کلاسهای در سطح ابتدایی بودید .
من خدا را شاکرم که به روحانی رای دادم چون برایم به اثبات رسید مملکت با رای به این و آن فرقی نمیکنه؟ و دیگر مجبور به رای دادن نمی شوم و برای همیشه راحت شدم. امید برای آینده تقریبا با این منوال زیر صفر است نا کارآمدی در حد زیر صفر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
رو که نیستد
هر کسی غیر از روحانی بود امکان نداشت وضعیت از بدتر میشد ... این دروغ محض که هر کسی دیگه بود وضعیت بدتر میشد دیگه الان خریداری ندارد .ضمنا این رو هم بگم که من به روحانی رای دادم و هزار درصد هم پشیمونم
هر كس ديگرى بود الان دلار پنج هزار تومان بود.
دولت هیچکارست,
من فکر می کردم که مسولین این نکات ظریف و در عین حال پنهان جامعه را نمی دانند. حال با این وضعیت مطمئن شدم که دیگر امیدی به نجات ایران نیست. چون مسولین این نکات را می دانند و کاری از آنها ساخته نیست
,
مردم از رانت و فساد وتبعیض و اشرافی گرایی ناراضی هستند که فکر میکردند دولت روحانی انها را از بین میبرد اما نه تنها از بین نبرد بلکه حمایت هم کرد . پس اینقدر از تحریمها استفاده ابزاری نکنید . همه مشکلات فعلی از تحریم نیست
من دنبال وارد کردن خودرو در سال 92 بودم که مجوز ندادند. سعی کردم کارهای متفاوت بکنم و همه درهای رو شخص دولت بسته. حتی مجوز دامپروری و مرغداری هم بهم ندادند . می گی روحانی خوب بود اونی که مجوز به مردم نداد و با هدف تخریب کشور پروژه گرون کردن مواد مختلف و تضعیف کشور رو کلید زد شخص دولت فعلی بود و هر کس دیگه رییس جمهور بود اصلا این مشکلات پیش نمیومد
مملکت با این روش ها اداره نمی شود بهتر است مسئول یک نفر باشد
علت همه این مشکلات تقصیر عمه جان بنده است از این به بعد هر کاری انجام دهید تقصیر ان گردن عمه جان بنده...
ماست فروش نمی گه ماستم ترشه ، اگه ایشون تعریف و تمجید نکنه من باید بکنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقای ربیعی این حرف ها کارکرد انتخاباتی دارند و دوره شون هم متعلق به سال ۹۶ بود شما به جای این حرفها بگویید چه کار مفیدی انجام داده اید و در چنته چه دارید؟
مردم چی فرض کردید
سیل مردم داره میبره اقای روحانی در سفر داره خوش می گذرونه
اصلا فکر مردم نیست نه خودش نه وزراش
آقای ربیعی معلومه حالت خیلی خوبه این دولت و امثال شما پدر ملت را در آوردی هنوز ا زقابلیتها و توانائیها حرف میزنید این دولت تمام فکر و ذکرش کدخداست اصلاً توان ملی و قدرت و کارایی درون کشور را باور ندارد و مسبب فروپاشی اقتصاد و خانواده های فراوان و اخلاقیان و اعتقادات مذهبی است
"برخی تصمیمات نادرست سیاسی برای تضعیف دولت، تأثیر زیادی در امیدزدایی و پمپاژ ناامیدی در جامعه تأثیر زیادی داشته است."
راست میگه بنده خدا، آخه من تو این چند روز چند تا تصمیم نادرست سیاسی گرفتم که باعث شد دولت ضعیف شه و گرونی و تورم و فساد و رانت و اختلاس و سیل و سوء مدیریت پیش بیاد.
الانم خیلی ناراحات هستم که اینجوری شده. حالا دور بعد بازم به همینا رای بدین من قول میدم دیگه تصمیم نادرست سیاسی نگیرم. این بار قول میدم برجام و گلابی های مشابه رو بذارم امضا کنین.
لطفا مسئولین با این همه افاضات با اعصاب مردم بازی نکنند . آقای ربیعی برایتان متاسفم تحلیل هایتان بسیار آبکی است
بیایید برای حذف مشکلات پست ریاست جمهوری رو بردارید ، تا مشخص بشه که برای این وضع هیچکس هیچ کاری ازش بر نمیاد .

تا زمانی که سیاست خارجی ما این باشد ، وضعیت همین خواهد بود .

ما باید با تمام دنیا تعامل داشته باشیم ، باید به جای گریه برای بدبختی های دیگران ، به فکر مشکلات خودمان باشیم .
من معتقدم از میان کاندیداهای 92 و 96 هر کسی به جز روحانی سکاندار کشور بود ما امروز وضعیت بدتری را تجربه می‌کردیم)؟
واقعاً این چرندیات اهانت مستقیم به ملت نیست؟یعنی مصداق بارز قحط الرجال بودن همینه.ایکاش تابناک زحمتی می کشید و این فرد نابغه را دعوت میکرد بیاد و یکی یکی نظرات خوانندگان تابناک رو پاسخ میداد.
هرکسی غیره روحانی بود ۶۰تن طلارو از کشور خارج نمیکرد یا دلار ۴۲۰۰ب اطرافیا خودش نمیداد
خبر/
روحانی به تعطیلات در جزیره قشم پایان داد!

حسن روحانی رئیس‌جمهور که تعطیلات نوروز را در جزیره قشم به سر می‌برد، امروز به تهران بازگشت.98/1/6
واقعا من موندم این آقایون مردم رو چی فرض کردن ؟
بجای اینکه از مردم عذرخواهی کنید یه مشت حرف تحویل مردم میدین.
..
در کشور ما فقط دروغ پشت دروغ .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل